Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-05 2:27:17

plåtmonster skrev:
Kahlokatt skrev:laktosintolerant

Aha! Solklart fall av yxmördare. Vi har en bur redo! ;-)

Wine skrev:Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att älta ett program som sänts i tv4 och en upplevd kränkning"...

Problemet är att det konstant återkommer uttalanden från media som spär på fördomar. Så det kanske är för mycket energi som läggs på att bearbeta just detta övertramp. Men företeelsen som sådan är ju återkommande så om det finns lärdomar att dra eller exempel att statuera så är det något som kan vara till nytta för nästa medial övertramp.

triggerhappyD skrev:Finns det ens nått underlag/statestik att aspies skulle vara mer våldsbenägna eller go postal lättare än NTs.

Sannolikt inte, men människor som utsätts för våldsbrott, trakaserier, mobbning, snea blickar, nedvärdering, missuppfattning, förlöljligande, sexuella övergrepp, patroniserande och lomhörda hjälparbetare och en inkompetent psykiatri som kanske alltför ofta skapar fler psykiska problem än de löser. Tja, kanske sådan här behandling under åratal får en del att flippa ur. Vems fel det är kan man ju fundera på.


Tack!
Nu kan jag gå o lägga mig o sova med vetskapen att det finns ett gäng vettiga personer här, blev lite orolig som ny medlem först när man läser vad endel skriver.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-05 8:14:30

tahlia skrev:
Wine skrev:Jag förutsätter inte att folk ska ha så dåligt förstånd och omdöme som många utav er här verkar utgå ifrån, ibland undrar jag om detta får er att känna er mer upphöjda.


Säger människan med det största egot på forumet.
On topic då - nej det du istället förutsätter är att NT läser forskningsrapporter och studerar syndrom de sällan eller aldrig hört talas om. Det känns ju riktigt realistiskt och bra.


Nu tror jag att du famlar i mörkret, till skillnad från hur jag uppfattar många andra här på forumet så har jag accepterat att jag har ett funktionshinder, att jag i många avseenden är underlägsen andra, de ni ofta vill kalla NT och jag tycker inte heller att omvärlden till stor del består av idioter som har lägre intelligens och sämre intellekt, är ologiska m.m. som jag sett att en del uttryckt här på forumet. Redan innan jag fick diagnosen var jag också införstådd i att jag faktiskt var underlägsen många och hade brister, främst socialt och jag kan säga att det jag sett att många anser om andra individer som jag beskrev ovan är inget jag själv känner igen mig i.

Har förvånats många gånger över hur somliga här på forumet uttrycker sig om andra individer.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-05 8:23:42

sugrövmanövern skrev:
Pikachu skrev:Jamen gör såhär då: Bli envåldshärskare där ni förtrycker befolkningen, där total kontroll och absolut makt råder till eran fördel. Då kan ni styra allt utflöde av i ert tyckande negativ information om AS. Saken klar, alla blir nöjda liksom.
Kommunism, ja många vill ju ha det här typ hälften av forumiterna.


Ja stämmer nog bra det. Man vill tillrättalägga "sanningen".
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-05 8:43:29

Om autism inte innebär att det handlar om att man har ett funktionshinder, varför finns det då överhuvudtaget ett behov av att diagnostisera individer och varför medicinerar man med läkemedel för att minska problembeteenden som man ser hos individer med autism som exempelvis aggressivitet?

Behandling

Det finns ingen medicinsk behandling som botar autism, det vill säga som tar bort svårigheterna med socialt umgänge och kommunikation. Däremot kan personerna få medicin för att dämpa vissa aspekter av sjukdomen, t.ex aggressivitet, självskadande beteende, överaktivitet och depression.


http://www.tryggabarn.nu/start/barns-sj ... der/autism

New Research on Children with ASD and Aggression
Connie Anderson, Ph.D.
IAN Community Scientific Liaison
Kennedy Krieger Institute
ian@kennedykrieger.org
Date Last Revised:
February 13, 2012
Date Published:
November 8, 2011

Information shared by families participating in the Simons Simplex Collection project helps researchers explore questions about aggression in children on the autism spectrum.


Despite its importance in the lives of children with ASD and their families, aggression has rarely been investigated by autism researchers. That is why Drs. Stephen Kanne and Micah Mazurek of the Thompson Center for Autism and Neurodevelopmental Disorders at the University of Missouri recently set out to explore two vital questions:

  • How often do children with autism spectrum disorders (ASD) exhibit aggressive behavior?
  • What risk factors are associated with aggressive behavior in children with ASD?


How many children with ASD had aggressive behaviors?

Among the entire group of 1,380 children with ASD, the researchers found that 56% were engaging in aggressive behaviors towards caregivers, while a smaller number (32%) engaged in these behaviors towards non-caregivers. Similarly, 68% of the children had previously behaved aggressively towards caregivers and 49% towards non-caregivers. These are extremely high rates, especially when compared with those for people who have intellectual disability (ID) but not autism. Aggressive behavior has been documented in only 7-11% of these individuals.8,9

This study therefore provides solid evidence that aggressive behaviors are a major challenge for families of children with ASD.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-05 9:06:44

Öh...? Har någon skrivit att det inte är en funktionsnedsättning? Det blir så konstigt om man ska diskutera så svartvitt. Jag anser inte att det antingen inte är en funktionsnedsättning, eller så blir vi lätt fixerade vid att döda och fungerar helt enkelt inte i samhället.

Jag är för information som ges på ett rakt och tydligt sätt, så att folk förstår vad det handlar om. Inga vinklingar som får vissa saker att låta som oerhört vanliga när de inte är det, inget diffust sammanblandande av diagnoskombinationer så att folk lätt bara förknippar båda diagnoserna var för sig med en negativ egenskap.

Ni som tycker att programmet var ok, hur kan ni tycka att det är ok att framställa något så att det mycket lätt tolkas som oerhört vanligt, när det inte är det? Är det helt i sin ordning att jag skriver att alla män är ena riktiga svin (eller på ett sätt som gör att hjärnan tolkar det så) för att det finns vissa män som är svin? Det är ju sant, och vi behöver inte ljuga och påstå att inga män är svin, men har man stor genomslagskraft så som TV så har man ju ett visst ansvar i hur man uttrycker sig. Att TV HAR stort ansvar, syns på de fall där de dömts när de utsatt andra grupper för liknande det som hände oss nu.

Man hade aldrig fått uttrycka motsvarande om andra grupper, inget "muslimer kan ju bli terrorister" eller "homosexuella män kan ju bli besatta av pojkar" (ja, alla vuxna skulle ju kunna bli pedofiler, men det behöver man ju inte säga) eller "skiljer sig deras kultur för mycket från vår, så fungerar de ju inte i samhället" om någon etnisk grupp.

Jag förstår verkligen inte hur jag och andra kan sitta och skriva liknande om och om igen, och bli tolkade som att vi vill dölja eller ljuga. Obegripligt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-05 9:49:41

Väsentligt är att du skriver väldigt insiktsfullt och klargörande i den här diskussionen.

Det är värt en hel del - även om det finns snurrpellar och svamlare som envisas med att skriva.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Schmetterling » 2015-06-05 10:06:42

Så vitt jag är bekant begår aspergare statistiskt sett mer sällan brott än befolkningen i stort.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-05 10:20:37

KrigarSjäl skrev:Väsentligt är att du skriver väldigt insiktsfullt och klargörande i den här diskussionen.

Det är värt en hel del - även om det finns snurrpellar och svamlare som envisas med att skriva.


Ja och som inte verkar ha tagit till sig att det framgick i programmet att det inte handlade om autism generellt utan om autism och psykos i kombination.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-05 10:27:32

Schmetterling skrev:Så vitt jag är bekant begår aspergare statistiskt sett mer sällan brott än befolkningen i stort.


Något man bör tänka på är ju att det är vanligt med samsjuklighet när man har AS, vanligaste samexisterande diagnosen är väl ADHD men det förekommer ju även att personer med AS har annan psykiatrisk problematik som olika personlighetsstörningar.

Dessutom med tanke på hur en del neuropsykiatriska utredningar går till så tror jag inte att man kan lita alltför mycket på att AS diagnosen alltid är rätt ställd, tror att det i vissa fall kan handla om en helt annan problematik som tyvärr feldiagnostiseras som AS. Ibland kanske det faktiskt också är så att man inte vill stigmatisera med en personlighetsstörningsdiagnos utan kanske sätter AS diagnos och alternativt ADHD diagnos istället.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-05 10:30:08

Wine skrev:
KrigarSjäl skrev:Väsentligt är att du skriver väldigt insiktsfullt och klargörande i den här diskussionen.

Det är värt en hel del - även om det finns snurrpellar och svamlare som envisas med att skriva.


Ja och som inte verkar ha tagit till sig att det framgick i programmet att det inte handlade om autism generellt utan om autism och psykos i kombination.

Nu är det ett dramatiserande och spekulativt program i kommersiell television vi talar om.

-Knappast en dokumentär från UR, eller hur?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-05 10:31:28

KrigarSjäl skrev:
Wine skrev:
KrigarSjäl skrev:Väsentligt är att du skriver väldigt insiktsfullt och klargörande i den här diskussionen.

Det är värt en hel del - även om det finns snurrpellar och svamlare som envisas med att skriva.


Ja och som inte verkar ha tagit till sig att det framgick i programmet att det inte handlade om autism generellt utan om autism och psykos i kombination.

Nu är det ett dramatiserande och spekulativt program i kommersiell television vi talar om.

-Knappast en dokumentär från UR, eller hur?


Ja och detta kanske även andra inser?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-05 10:32:21

-Du menar att vi ska leva på hoppet?

Allvarligt talat, jag har hört och sett alltför många aspies berätta om fördomar de mött från omgivningen för att kunna tänka hoppfullt positivt om dessa spekulativa "dokumentärer" i kommersiell teve.

Man berättar om hur folk talar om AS på bussen, i fikarummet, på arbetsplatsen, i skolan.
Man hör folk prata om AS som en grovt förvrängd nidbild av de egna egenskaperna och hur känns detta, måntro?

När jag hör att folk blivit av med kamrater, släkt och vänner - ja även fått sparken - för att folk fått reda på en diagnos. Då vet man att det är oerhört viktigt att informera om diagnosen på klart och tydliggörande vis - utan suggestiv musiksättning och mordhistorier som ackompanjemang.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav plåtmonster » 2015-06-05 10:40:02

Wine skrev:
KrigarSjäl skrev:Nu är det ett dramatiserande och spekulativt program i kommersiell television vi talar om.

-Knappast en dokumentär från UR, eller hur?


Ja och detta kanske även andra inser?

Dessvärre så finns det tillräckligt många som inte inser det för att det skall skapa problem.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-05 13:44:58

stuck skrev:
triggerhappyD skrev:
stuck skrev:Tycker inte att det låter för otroligt. Vill en autist döda någon så vill denne det starkare än människor utan autism. En människa utan autism skulle överväga för och nackdelar mer och i större grad "se över" sina känslor..medans någon med autism vill döda :wink: tanken fastnar..


Mer lögner och strunt.

vad baserar du det här på?


Att autister har lättare för att få OCD liknande tankar kring att mörda än andra.
Lätt att komma fram till tycker jag.


Så fungerar inte OCD. Man kan få för sig att man HAR mördat någon eller att man skall BLI knäpp och mörda någon, men man GÅR INTE TILL HANDLING och mördar någon. En väsentlig skillnad. Snarare skulle en OCD-are som fått tvångstankar om mord ringa runt till folk för att försäkra sig om att hen inte mördat någon, sluta köra bil av rädsla för att köra ihjäl någon och gömma alla saker som skulle kunna användas som vapen, för man KAN ju vakna på natten och bli knäpp...
Så funkar OCD. Går man verkligen till handling och mördar någon, beror det INTE på OCD, mer troligt på schizofreni med imperativa röster.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-05 14:02:18

Dagobert skrev:
Pikachu skrev:Att förtiga viktiga fakta som har att göra med exempelvis brott är konstigt, man måste fråga sig varför? Lite löjeväckande är hela utvecklingen av reaktioner mot saker som är faktamässigt rätt och riktiga.

Du ägnar dig åt cherrypicking.


Pikachu skrev:[...] Tänk om man istället riktade om fokus till att exempelvis propagera för att aspergare som tidigt visar oroväckande tecken, kunde hjälpas och därmed få ett drägligare liv (och att denne inte skadar andra.) [...]

Och hur ska dessa unga aspergare hittas i din vision? Din ensidiga "kunskapsspridning" leder till att AS blir ännu mer stigmatiserat så färre föräldrar låter sina barn få AS-diagnos. En massa AS-barn får klara sig utan hjälp.
Att säga att jag selektivt ägnar mig åt en viss bild av AS när jag otaliga ggr. postat studier som i sin helhet visar att människor med AS begår mera kriminella handlingar är att ägna sig åt cherrypicking.

Ja, av allt jag skrivit är det detta du fått ut av alltihop. Hur vore det att försöka tänka att kunskap är till godo snarare än till ondo? Men det viktigaste när man har AS problematik är ego, image och status. Att konstant gå runt och boosta sin egen självbild.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Re: Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav tahlia » 2015-06-05 14:05:08

Wine skrev:Dessutom med tanke på hur en del neuropsykiatriska utredningar går till så tror jag inte att man kan lita alltför mycket på att AS diagnosen alltid är rätt ställd, tror att det i vissa fall kan handla om en helt annan problematik som tyvärr feldiagnostiseras som AS. Ibland kanske det faktiskt också är så att man inte vill stigmatisera med en personlighetsstörningsdiagnos utan kanske sätter AS diagnos och alternativt ADHD diagnos istället.


Det här är din besatthet. Överallt försöker du klämma till, direkt eller indirekt, att vissa aspergare egentligen är psykopater (du kan f.ö sluta fega ur med omskrivningar nu, ingen köper det längre).
Ska vi titta på kriterierna då? Den mest markanta skillnaden mellan AS och psykopati är empati. Aspergare har affektiv empati, psykopater har kognitiv empati. Själv har du visat prov på stora brister inom båda. Är du själv en av de feldiagnostiserade som du är så besatt av?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-05 14:08:00

KrigarSjäl skrev:Väsentligt är att du skriver väldigt insiktsfullt och klargörande i den här diskussionen.

Det är värt en hel del - även om det finns snurrpellar och svamlare som envisas med att skriva.


+ 1 på det. :-)049
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-05 14:42:29

Wine skrev:Om autism inte innebär att det handlar om att man har ett funktionshinder, varför finns det då överhuvudtaget ett behov av att diagnostisera individer och varför medicinerar man med läkemedel för att minska problembeteenden som man ser hos individer med autism som exempelvis aggressivitet?

Behandling

Det finns ingen medicinsk behandling som botar autism, det vill säga som tar bort svårigheterna med socialt umgänge och kommunikation. Däremot kan personerna få medicin för att dämpa vissa aspekter av sjukdomen, t.ex aggressivitet, självskadande beteende, överaktivitet och depression.


http://www.tryggabarn.nu/start/barns-sj ... der/autism

New Research on Children with ASD and Aggression
Connie Anderson, Ph.D.
IAN Community Scientific Liaison
Kennedy Krieger Institute
ian@kennedykrieger.org
Date Last Revised:
February 13, 2012
Date Published:
November 8, 2011

Information shared by families participating in the Simons Simplex Collection project helps researchers explore questions about aggression in children on the autism spectrum.


Despite its importance in the lives of children with ASD and their families, aggression has rarely been investigated by autism researchers. That is why Drs. Stephen Kanne and Micah Mazurek of the Thompson Center for Autism and Neurodevelopmental Disorders at the University of Missouri recently set out to explore two vital questions:

  • How often do children with autism spectrum disorders (ASD) exhibit aggressive behavior?
  • What risk factors are associated with aggressive behavior in children with ASD?


How many children with ASD had aggressive behaviors?

Among the entire group of 1,380 children with ASD, the researchers found that 56% were engaging in aggressive behaviors towards caregivers, while a smaller number (32%) engaged in these behaviors towards non-caregivers. Similarly, 68% of the children had previously behaved aggressively towards caregivers and 49% towards non-caregivers. These are extremely high rates, especially when compared with those for people who have intellectual disability (ID) but not autism. Aggressive behavior has been documented in only 7-11% of these individuals.8,9

This study therefore provides solid evidence that aggressive behaviors are a major challenge for families of children with ASD.
Bra information, bra källor och ett stort statistiskt urval. Ja att försöka rationalisera bort rådata av det här slaget är underhållande. Jag har själv postat studier som stödjer att AS i sin helhet är en riskfaktor för diverse brott och brott överlag. Det är klart att man försöket bortförklara statistiskt signifikanta och påvisbara fenomen (i AF kontexten), om man gör det tillräckligt intensivt och idogt så kanske man tillslut tror på det själv.

Snart kommer det väl ett citat ur Cervantes Don Quijote som huvudargument mot de olika studierna vi postat.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav kiddie » 2015-06-05 15:11:58

Sen tycker jag att man ska göra skillnad på att vara aggressiv och våldsam. När jag var liten kunde jag bli riktigt förbannad. Men jag slog aldrig någon. Däremot kunde jag skrika och kanske slå sönder en leksak eller annan liten grej (Mina egna saker). Så ja, jag kunde vara aggressiv. Det är inte likhetstecken med våld.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav tahlia » 2015-06-05 15:23:36

Det finns väl ingen som kan förneka att en aspergare skulle kunna begå våldsbrott eller mord, det har ju hänt fler än en gång. Det är inte heller vad diskussionen handlar om. Den handlar om risken att mata eller skapa fördomen att vi alla skulle vara våldsbenägna eller mordiska. Det kan väl inte finnas någon här som tänker vidhålla att så är fallet heller.
Inte heller påstår någon att alla ska missförstå och ingen kan heller lova att inget missförstånd uppstår. Så vad fasen diskuterar vi egentligen?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav kiddie » 2015-06-05 15:26:02

tahlia skrev:Det här är din besatthet. Överallt försöker du klämma till, direkt eller indirekt, att vissa aspergare egentligen är psykopater (du kan f.ö sluta fega ur med omskrivningar nu, ingen köper det längre).
Ska vi titta på kriterierna då? Den mest markanta skillnaden mellan AS och psykopati är empati. Aspergare har affektiv empati, psykopater har kognitiv empati.


Ja, det där med feldiagnostiserad börjar bli jobbigt att höra.

Annars är jag nog mer åt psykopathållet i min empati om det handlar om det. Nu tror jag inte att det egentligen ÄR så enkelt... men om detta är sant är jag psykopat eftersom jag inte känner instinktiv medkänsla men däremot förstår hur folk känner sig om jag får det till mig på annat vis, t ex att de berättar med ord.

Sedan tror jag inte det är totalt tättslutet mellan psykopati och aspergers. Klart det finns vissa aspergare som totalt avsaknar empati. Men tror inte det är flertalet.

I de flesta fall tror jag nog att man kan se skillnader i empati mellan aspergare och psykopater trots att aspergare kan ha OLIKA problem med empati. Jag får klura lite på det där.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav tahlia » 2015-06-05 15:29:50

Empati i det här fallet handlar om att förstå snarare än att känna. En psykopat har lättare att förstå avsikter medan en aspergare förstår att någon är ledsen, arg, förtvivlad. Att emotionellt reagera hamnar egentligen i sympati och medkänsla.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav kiddie » 2015-06-05 15:31:19

Aha. Så har jag aldrig tänkt. Men det är helt sant. Jag fattar aldrig varför folk gör som de gör. Jag blir alltid superförvånad. Men jag förstår hur de känner om jag får tillräcklig info.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Kanin » 2015-06-05 15:38:20

Wine skrev:Om autism inte innebär att det handlar om att man har ett funktionshinder, varför finns det då överhuvudtaget ett behov av att diagnostisera individer och varför medicinerar man med läkemedel för att minska problembeteenden som man ser hos individer med autism som exempelvis aggressivitet? (...)

Aggressivitet i barndomen, som (enligt texten du hänvisar till) till stor del orsakas av ingripanden i repetitiva beteende, sensorisk känslighet, o.d., är knappast relevant i sammanhanget.

Från samma källa finns en text som visar att det inte finns några belägg för högre generell brottslighet eller högre benägenhet till våldsbrott bland personer inom autismspektrumet:
http://iancommunity.org/ssc/autism-crime
(Jag rekommenderar att du och "den gula barnfiguren" läser den och de studier som hänvisas till.)
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in