Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Bali » 2015-06-05 15:51:39

tahlia skrev:Empati i det här fallet handlar om att förstå snarare än att känna. En psykopat har lättare att förstå avsikter medan en aspergare förstår att någon är ledsen, arg, förtvivlad. Att emotionellt reagera hamnar egentligen i sympati och medkänsla.

Tusen tack för den där förklaringen, för jag blir fortfarande ofta ställd när det kommer till det här med empati, kognitiv eller affektiv empati.
Senast redigerad av Bali 2015-06-05 15:53:45, redigerad totalt 1 gång.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav kiddie » 2015-06-05 15:51:58

Nu kanske det är fel att ta den eviga debatten igen om AS är ett funktionshinder... men många funktionshinder kan skapa högre funktion inom andra områden.

Inte så konstigt kanske.

Och jag tycker man ska minnas det istf att trycka ner aspergare och påstå att de är handikappade inom alla områden.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-05 16:01:01

Finns det psykiska sjukdomar som gör någon mer aggressiv eller farlig?

Rent generellt är det svårt att undersöka orsakssamband mellan psykisk sjukdom och kriminalitet.Däremot vet man att många våldsbrottslingar har olika personlighetsstörningar och neuropsykiatriska störningar. Sådana störningar utvecklas vanligen under barndomen och kan vara helt eller delvis medfödda.
Att personer med de diagnoserna inte har kommit i fokus under debatten om våld kopplat till psyke, beror på att de vanligtvis inte vårdas inom psykiatrin. I stället återfinns de ofta inom kriminalvården, får insatser via socialtjänsten eller vårdas inom missbrukarvården.

Brist på empati, låg impulskontroll och svårigheter att hantera sin aggressivitet ingår i själva diagnosen för dem som har en så kallad antisocial personlighetsstörning. Att dessa personer är överrepresenterade bland våldsbrottslingar är således inte särskilt märkligt. Personer med en sådan diagnos var ofta stökiga redan som barn och har påbörjat en kriminell karriär i unga år. Majoriteten är män.

Psykopati är en diagnos som delvis överlappar antisocial personlighetsstörning, men som inte förutsätter ett kriminellt beteende före femton års ålder. Psykopater är utpräglat egoistiska och har total brist på empati och kan därför uppträda hänsynslöst och våldsamt mot andra utan att bekommas.

Forskning visar också på samband mellan en ökad risk för våldsbrott och neuropsykiatriska störningar som utmärks av hyperaktivitet eller autistiska drag. ADHD står för Attention Deficit/Hyperactivity Disorder, en neuropsykiatrisk störning som innebär problem med uppmärksam och hyperaktivitet. En utredning från Kriminalvården uppskattar att omkring en fjärdedel av de intagna på landets slutna anstalter har ADHD och att drygt hälften av de grövsta brottslingarna var hyperaktiva som barn.

Det gäller dock att vara väldigt försiktig när man talar om detta, betonar forskarna, eftersom långt ifrån alla barn och vuxna med dessa störningar blir kriminella. Ungefär hälften av alla barn med ADHD får uppförandeproblem men majoriteten av dessa kommer ändå inte att begå våldsbrott.

Personer med så kallade autismspektrumstörning har också befunnits vara överrepresenterade bland våldskriminella. Symptomen är svårigheter med socialt samspel och språklig kommunikation. Olika studier av kriminella har visat att runt 15—20 procent hade sådana problem. Däremot är personer med regelrätt autism och Aspergers syndrom inte överrepresenterade bland grova våldsbrottslingar.

Jo Kanin har läst studierna som det länkas till där. Men om man tittar på totaliteten som jag gång efter annan försöker komma fram till, så finns det en överrepresentation. Det finns två läger i denna fråga som inte är riktigt eniga. Men de flesta och en övervägande majoritet med de största empiriska underlagen pekar mot en överrepresentation.

Att du också börjat kalla mig den gule osv. är i mitt tycke enbart positivt. När man reducerar sin meningsmotståndare till ett förlöjligande namn så är det ett kvitto. Att KS använder sig av detta säger jag inget om, men när även du börjat med detta så känner jag att det jag tillhandahåller faktiskt har en obekväm relevans.
Senast redigerad av Pikachu 2015-06-05 16:11:49, redigerad totalt 1 gång.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-05 16:07:04

Wine skrev:
KrigarSjäl skrev:Väsentligt är att du skriver väldigt insiktsfullt och klargörande i den här diskussionen.

Det är värt en hel del - även om det finns snurrpellar och svamlare som envisas med att skriva.


Ja och som inte verkar ha tagit till sig att det framgick i programmet att det inte handlade om autism generellt utan om autism och psykos i kombination.

Vad som framgår, är väl att jag HAR tagit till mig det, och dessutom skrivit i klartext ett antal gånger att jag vet detta, men också varför det inte spelar någon roll (med tillhörande förklaring om varför).

Som jag ser det, är det flera här som inte tar till sig hur folk fungerar. På många olika sätt genom livet, får man ofta kunskap om hur hjärnan VILL se samband, ENKLA samband. Man kan avslöja det hos sig själv också ibland, även om man kanske som aspergare fungerar lite annorlunda med just sådana saker.

Jag kan skriva det igen, att det spelar ingen roll att det pratades om en man med diagnos A och B i kombination. Det folks minns är "A - B - Dödandefixeringar - Fungerar ej i samhället". Om det dessutom verkar logiskt på något sätt, så blir hjärnan nöjd. Folk i gemen ifrågasätter sällan det som verkar enkelt och logiskt (det är t.ex. därför den för länge sedan vederlagda hackordningsstudien bland höns lever kvar - så enkelt att slippa tänka).

Vad av ovanstående får du till att jag inte har tagit till mig att personen hade diagnoskombo?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav stuck » 2015-06-05 16:37:26

Kahlokatt skrev:
stuck skrev:
triggerhappyD skrev:
Mer lögner och strunt.

vad baserar du det här på?


Att autister har lättare för att få OCD liknande tankar kring att mörda än andra.
Lätt att komma fram till tycker jag.


Så fungerar inte OCD. Man kan få för sig att man HAR mördat någon eller att man skall BLI knäpp och mörda någon, men man GÅR INTE TILL HANDLING och mördar någon. En väsentlig skillnad. Snarare skulle en OCD-are som fått tvångstankar om mord ringa runt till folk för att försäkra sig om att hen inte mördat någon, sluta köra bil av rädsla för att köra ihjäl någon och gömma alla saker som skulle kunna användas som vapen, för man KAN ju vakna på natten och bli knäpp...
Så funkar OCD. Går man verkligen till handling och mördar någon, beror det INTE på OCD, mer troligt på schizofreni med imperativa röster.


Skrev OCD liknande.Autister har lätt för att fastna i saker, det är ett starkt kännetecken (se mitt namn :wink: )
Det går att hitta belägg för detta i otaliga texter och jag själv har träffat 2 andra personer med autism..kännetecknet? De fastnar i vissa tankar och minns det länge.
Om någon med autism skulle få för sig att denne vill mörda någon, så är risken större att personen med autism faktiskt skrider till handling. Än att någon utan autism gör det.

Och om det i detta fallet handlade om autism och psykos i kombination så är det ju självklart att den som har det inte fungerar i samhället och att deras tankar kan vara på vad som helst, ex de vill döda. Psykos i sig är ju ett ofta kritiskt tillstånd.
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-05 17:11:09

En anekdot, en kille i skolan som också hade AS berättade för mig att han ville nå ryktbarhet genom att bli tidernas värste seriemördare (döda flest personer). På frågan varför svarade han att han ville göra sig odödlig genom historien. Han hade enligt honom själv torterat djur och insekter. Han var inte fixerad vid själva experimentdelen i det hela utan på den sadistiska aspekten. När jag frågade honom om han var sexualsadist svarade han som om det var en självklarhet ja.

Är alla som honom? Självklart nej. Har 28% av de högprofilierade seriemördarna AS? Ja det verkar som det. Betyder det att alla med AS är seriemördare? Nej självklart inte. Är det vanligt med seriemördare? Absolut inte.

En kille med AS som jag träffade på institution berättade att han drömde om att ta en kulspruta och "bara meja ner folk", på frågan varför sade han sonika "jag tycker helt enkelt inte om människor".

En kille som senare diagnosticerades med AS "såg bara mig själv" på alla rorschach bilderna. Alla som sett de slumpvisa bläckplumparna förstår att man omöjligt kan se sig själv på alla bilderna om man inte är en toknarcissist.
Senast redigerad av Pikachu 2015-06-05 17:23:59, redigerad totalt 3 gånger.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-05 17:18:04

tahlia skrev:
Wine skrev:Dessutom med tanke på hur en del neuropsykiatriska utredningar går till så tror jag inte att man kan lita alltför mycket på att AS diagnosen alltid är rätt ställd, tror att det i vissa fall kan handla om en helt annan problematik som tyvärr feldiagnostiseras som AS. Ibland kanske det faktiskt också är så att man inte vill stigmatisera med en personlighetsstörningsdiagnos utan kanske sätter AS diagnos och alternativt ADHD diagnos istället.


Det här är din besatthet. Överallt försöker du klämma till, direkt eller indirekt, att vissa aspergare egentligen är psykopater (du kan f.ö sluta fega ur med omskrivningar nu, ingen köper det längre).
Ska vi titta på kriterierna då? Den mest markanta skillnaden mellan AS och psykopati är empati. Aspergare har affektiv empati, psykopater har kognitiv empati. Själv har du visat prov på stora brister inom båda. Är du själv en av de feldiagnostiserade som du är så besatt av?


Är du riktigt balanserad i ditt sätt att tänka? Du tycks ju helt missuppfatta vad jag skriver och gör egna antaganden och tolkningar, du menar alltså att jag överallt vill "klämma till" med att vissa aspergare är psykopater? Det jag ibland har framhållit är att psykopati eller psykopatiska drag faktiskt kan samexistera med AS, är detta så känsligt för dig att du går och retar upp dig på detta? När jag har nämnt detta har det framförallt varit i trådar där det har varit relevant att ta upp detta och det borde inte förvåna någon att det faktiskt sker feldiagnostiseringar.

Att du nu tolkar eller försöker få det till att jag vill framhäva att vissa aspergare egentligen är psykopater är lite märkligt tycker jag om du läser vad jag tidigare skrev, det är ingen hemlighet direkt att det är väldigt vanligt med samsjuklighet om man har AS, främst handlar det väl om att individer med AS ofta även har ADHD men det är även vanligt med andra personlighetsstörningar och det är det inte bara jag som har tagit upp här på forumet.

Att du tycker att jag har brist på empati får stå för dig, jag vet själv att det inte är så då jag av de jag varit i kontakt med inte varken uppfattats eller har bedömts på detta sätt.

Det är lite märkligt med dig tahlia hur du uttrycker dig om mig som du aldrig har träffat och inte känner mer än det lilla du har sett av vad jag uttryckt här på detta forum men du vet tydligen och talar om för mig att jag saknar både affektiv empati och kognitiv empati samt har det största egot här på forumet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-05 17:25:47

EGOMANIA=AS?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-05 17:27:12

Pikachu skrev:...
Hur vore det att försöka tänka att kunskap är till godo snarare än till ondo? Men det viktigaste när man har AS problematik är ego, image och status. Att konstant gå runt och boosta sin egen självbild.


+1
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav tahlia » 2015-06-05 17:44:24

Wine skrev:Det är lite märkligt med dig tahlia hur du uttrycker dig om mig som du aldrig har träffat och inte känner mer än det lilla du har sett av vad jag uttryckt här på detta forum men du vet tydligen och talar om för mig att jag saknar både affektiv empati och kognitiv empati samt har det största egot här på forumet.


Jo jag vet att du anser att det mesta här i livet tydligen är någon form av magi som folk bara inbillar sig. Du vet att du har ett funktionshinder visst? Det är inte så magiskt som du tror.
Det är vad du själv gett prov på här på forumet. Men visst finns möjligheten att du bara spelar allan här och är någon annan i verkligheten.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav sugrövmanövern » 2015-06-05 17:51:32

Nu har jag sett programmet, spolat fram och tillbaka och verkligen analyserat det som sades.

Finns ingenting att uppröras över. Ingenting är felaktigt uttryckt. Aspergers dras inte i smutsen. Man poängterar hur ovanligt det är med kombinationen autism och schizofreni.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-05 17:52:19

tahlia skrev:
Wine skrev:Det är lite märkligt med dig tahlia hur du uttrycker dig om mig som du aldrig har träffat och inte känner mer än det lilla du har sett av vad jag uttryckt här på detta forum men du vet tydligen och talar om för mig att jag saknar både affektiv empati och kognitiv empati samt har det största egot här på forumet.


Jo jag vet att du anser att det mesta här i livet tydligen är någon form av magi som folk bara inbillar sig. Du vet att du har ett funktionshinder visst? Det är inte så magiskt som du tror.
Det är vad du själv gett prov på här på forumet. Men visst finns möjligheten att du bara spelar allan här och är någon annan i verkligheten.

Om jag frågar dig thalia vilka meriter inom att analysera andra människors psyke du har? Förutom att du har AS som oss andra och förmodligen svårigheter inom att förstå andra människor. Att tolka andra genom vad man skriver är en självklarhet då det får liten mening annars, men i mitt tycke anser jag att du har bestämda åsikter om hur andra människor är som är väldigt svårt att utröna.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-05 18:07:24

tahlia skrev:
Wine skrev:Det är lite märkligt med dig tahlia hur du uttrycker dig om mig som du aldrig har träffat och inte känner mer än det lilla du har sett av vad jag uttryckt här på detta forum men du vet tydligen och talar om för mig att jag saknar både affektiv empati och kognitiv empati samt har det största egot här på forumet.


Jo jag vet att du anser att det mesta här i livet tydligen är någon form av magi som folk bara inbillar sig.


:?:

Du gör det igen, du vet alltså detta om mig?

tahlia skrev:Du vet att du har ett funktionshinder visst? Det är inte så magiskt som du tror.
Det är vad du själv gett prov på här på forumet. Men visst finns möjligheten att du bara spelar allan här och är någon annan i verkligheten.


Vem är jag då?

Jag antar att det finns en möjlighet att även du är någon annan i verkligheten?

Är det för övrigt inte dags att börja argumentera i sak nu istället för att analysera och kommentera mig?

Kanin skrev:
Wine skrev:Om autism inte innebär att det handlar om att man har ett funktionshinder, varför finns det då överhuvudtaget ett behov av att diagnostisera individer och varför medicinerar man med läkemedel för att minska problembeteenden som man ser hos individer med autism som exempelvis aggressivitet? (...)

Aggressivitet i barndomen, som (enligt texten du hänvisar till) till stor del orsakas av ingripanden i repetitiva beteende, sensorisk känslighet, o.d., är knappast relevant i sammanhanget.

Från samma källa finns en text som visar att det inte finns några belägg för högre generell brottslighet eller högre benägenhet till våldsbrott bland personer inom autismspektrumet:
http://iancommunity.org/ssc/autism-crime
(Jag rekommenderar att du och "den gula barnfiguren" läser den och de studier som hänvisas till.)


Du kanske inte har läst även vad som postats tidigare i ämnet här på forumet?

Angående användandet av uttrycket "den gula barnfiguren" samt "den gule" m.m. så blir jag kanske inte så förvånad över att Krigarsjäl uttrycker sig på detta sätt om Pikachu men att du gör det Kanin, som tidigare har framhållit din saklighet, din förmåga att hålla dig till sakargument samt vad jag uppfattar som din höga uppfattning om din egen intelligens så blir jag lite mer förvånad.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-05 18:15:59

sugrövmanövern skrev:Nu har jag sett programmet, spolat fram och tillbaka och verkligen analyserat det som sades.

Finns ingenting att uppröras över. Ingenting är felaktigt uttryckt. Aspergers dras inte i smutsen. Man poängterar hur ovanligt det är med kombinationen autism och schizofreni.


Ja man har rätt svårt att förstå hur detta har kunnat uppröra, t.o.m. så att programmet har anmälts.

Alien poängterade också tidigt i tråden att programmets exekutive producent Anika Beclijevski faktiskt bett om ursäkt, att de ansvariga verkligen beklagar om någon tagit illa vid sig personligen:

post1287555.html#p1287555
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-05 18:28:42

Personlighetsstörning

Definition

Symtom som funnits sedan ungdomsåren och givit en konstant stelt beteendemönster med sänkt funktionsnivå och ett uppenbart lidande. Det är en flytande gräns mellan personlighetsstörning och ”normal” personlighet. Definitionen av personlighetsstörning har växlat under åren.
Diagnosen ”Personlighetsstörning” får ej sättas på individ som är under 18 år. Denna gräns är satt vid 18 år för att personligheten skall hinna ”stabilisera sig”. Åldersgränsen är ifrågasatt av många eftersom personligheten danas just under puberteten. Definitionerna för de olika personlighetsstörningarna tar ej hänsyn till kön och till de naturliga personlighetsvariationer som förekommer..
Se även avsnittet Neuropsykiatriska funktionsstörningar hos vuxna i detta kapitel!
Patient med neuropsykiatrisk funktionsstörning är vanligt.
Tvångsmässig personlighetsstörning hos vuxna anses av många vara en variant av Aspbergers syndrom.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav tahlia » 2015-06-05 18:34:47

Wine skrev:Vem är jag då?


Någon som ifrågasätter alla diagnostiserades förmåga att analysera och förstå korrekt, som basunerar ut hur denne minsann är införstådd med sin underlägsenhet till följd av funktionshindret i fråga för att sedan i tråd efter tråd vara helt övertygad om att dennes egna analys av allt är korrekt. Hur får du ihop det?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-05 18:40:55

Den grymme psykopaten är kallblodigt skoningslös och har en önskan om att
få hämnas verkliga eller inbillade kränkningar från barndomen.
Att älta oförrätter i barndomen är vanligare hos människor med AS, det är det flera psykiatriker som sagt till mig. Även psykopattypen den grymme psykopaten ägnar sig åt detta. Det sägs ju att aspergare aldrig glömmer.

Det har forumet här lärt mig om något, att många med AS är väldigt långsinta.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-05 18:58:08

sugrövmanövern skrev:Nu har jag sett programmet, spolat fram och tillbaka och verkligen analyserat det som sades.

Finns ingenting att uppröras över. Ingenting är felaktigt uttryckt. Aspergers dras inte i smutsen. Man poängterar hur ovanligt det är med kombinationen autism och schizofreni.
Skönt att några verkar kunna vara objektiva.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-05 20:14:09

tahlia skrev:
Wine skrev:Vem är jag då?


Någon som ifrågasätter alla diagnostiserades förmåga att analysera och förstå korrekt, som basunerar ut hur denne minsann är införstådd med sin underlägsenhet till följd av funktionshindret i fråga för att sedan i tråd efter tråd vara helt övertygad om att dennes egna analys av allt är korrekt. Hur får du ihop det?


Du fortsätter ju med dina antaganden och din analys om mig? Kan du inte börja argumentera i sak istället om vad tråden handlar om, tycker du detta är on-topic? Du kanske inte tänker på det själv men du framstår inte som särskilt balanserad när du gör på detta sätt samt att du ofta använder överord när du uttrycker dig som när du skriver som ovan exempelvis om mig, när du skriver "som ifrågasätter alla diagnostiserades förmåga att analysera och förstå korrekt", att jag har "störst ego", och att jag "överallt vill "klämma till" med att vissa aspergare är psykopater" o. dyl.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Kahlokatt » 2015-06-05 21:52:54

"Man kan grovt dela in personer med allvarliga ”empatisvårigheter” i två grupper. I den ena har vi narcissister och psykopater med en viss insikt i hur det känns för den andre men som likväl inte bryr sig. I den andra gruppen har vi människor med Aspergers syndrom och andra former av autistiska svårigheter, där själva kärnan i tillstånden är en nedsatt förmåga att förstå andras inre liv och svårigheter med ömsesidigt socialt samspel och kommunikation. Dessa förstår ofta inte alls hur en annan människa känner det och därmed har de en mer ”äkta” empatistörning. Däremot är det i deras fall inte nödvändigtvis något fel på förmågan till sympati. Om de bara förstod den andre skulle de i normalfallet bry sig och försöka ändra sitt beteende."

http://www.dagensjuridik.se/2009/05/mek ... narcissism
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-05 22:41:26

Abstract

Asperger's Disorder remains an under-diagnosed condition because of clinical unfamiliarity with its adult presentation. As forensic clinicians become familiar with the presentation of Asperger's disorder, it appears that affected individuals are over-represented in forensic criminal settings. Unique features of such persons may heighten their risks for engaging in criminal behavior. Both Theory of Mind deficits and a predilection for intense narrow interests, when coupled with deficient social awareness of salient interpersonal and social constraints on behavior, can result in criminal acts. We discuss comorbidities of forensic relevance. We present several cases that highlight these issues and review the relevant forensic literature. Furthermore, there may be valid questions as to degree of criminal responsibility in such persons. From a neuropsychiatric perspective, these disorders appear to have a biological underpinning for deficits in empathy, a finding that may have important repercussions when assessing remorse in criminal proceedings.

American Academy of Psychiatry and the Law
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav tahlia » 2015-06-05 22:42:41

Wine skrev:
tahlia skrev:
Någon som ifrågasätter alla diagnostiserades förmåga att analysera och förstå korrekt, som basunerar ut hur denne minsann är införstådd med sin underlägsenhet till följd av funktionshindret i fråga för att sedan i tråd efter tråd vara helt övertygad om att dennes egna analys av allt är korrekt. Hur får du ihop det?


Du fortsätter ju med dina antaganden och din analys om mig? Kan du inte börja argumentera i sak istället om vad tråden handlar om, tycker du detta är on-topic? Du kanske inte tänker på det själv men du framstår inte som särskilt balanserad när du gör på detta sätt samt att du ofta använder överord när du uttrycker dig som när du skriver som ovan exempelvis om mig, när du skriver "som ifrågasätter alla diagnostiserades förmåga att analysera och förstå korrekt", att jag har "störst ego", och att jag "överallt vill "klämma till" med att vissa aspergare är psykopater" o. dyl.


Istället för att slå ifrån dig med annat så kanske du kan svara på frågan.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-06 8:07:29

tahlia skrev:
Wine skrev:
tahlia skrev:
Någon som ifrågasätter alla diagnostiserades förmåga att analysera och förstå korrekt, som basunerar ut hur denne minsann är införstådd med sin underlägsenhet till följd av funktionshindret i fråga för att sedan i tråd efter tråd vara helt övertygad om att dennes egna analys av allt är korrekt. Hur får du ihop det?


Du fortsätter ju med dina antaganden och din analys om mig? Kan du inte börja argumentera i sak istället om vad tråden handlar om, tycker du detta är on-topic? Du kanske inte tänker på det själv men du framstår inte som särskilt balanserad när du gör på detta sätt samt att du ofta använder överord när du uttrycker dig som när du skriver som ovan exempelvis om mig, när du skriver "som ifrågasätter alla diagnostiserades förmåga att analysera och förstå korrekt", att jag har "störst ego", och att jag "överallt vill "klämma till" med att vissa aspergare är psykopater" o. dyl.


Istället för att slå ifrån dig med annat så kanske du kan svara på frågan.


Finns inget att svara på då din fråga gäller din egen tolkning av mig, det är du som inte får det att gå ihop och du verkar själv brista vad gäller förståelse? Du läste och förstod kanske inte vad jag skrev ovan?

Det finns fler än jag som korrekt har uppfattat vad som sades i programmet om du läser tidigare inlägg.

Tycker det vore bättre om du återgår till on-topic tahlia.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav tahlia » 2015-06-06 8:19:25

Wine skrev:Det finns fler än jag som korrekt har uppfattat vad som sades i programmet om du läser tidigare inlägg.


Och kan det finnas en möjlighet att inte alla som ser programmet kommer att uppfatta det som ni har gjort?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in