"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-06-02 11:38:05

...så kuratorn och jag kom överens om att jag ska gå in på mina vårdkontakter och boka en tid (vilket jag också nu fixat!) för "Jag vill ha hjälp med intyg för god man." samt att kontakta min LSS Handläggare
Spoiler: visa
(under tiden jag har skrivit och raderat flera gånger om, har jag redan fått svar från min LSS handläggare som tycker att det är en jättebra ide att jag försöker få en god man)
om att jag har för avsikt att söka om det.

Kuratorn förstår att jag klarar min ekonomi själv så jag kommer inte be om hjälp om det från "god man". Förresten. Jag vill inte att någon annan får kontroll av mitt bankkonto, det känns helt fel och vore det så skulle jag se det som en slags "anti-hjälp". Vad tycker ni om att en "god man" får hand om ens ekonomi? Har någon av er provat på det? Om ja, varför var det bra eller dåligt?

Metainformation: Tycker ni tråden passar här eller vore den bättre i off-google? Är den här är den lättare att hitta på nätet, det är min åsikt för tillfället.
Finns det kanske redan en tråd om God man?
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav kullan » 2014-06-02 11:58:51

Dem jag känt som haft GOD man har fått lämna över hela sitt konto till den Gode mannen. De har inte fått bestämma någonting själva över ekonomin. Jag skulle vägra att ha en god man för jag vill kontrollera min ekonomi själv.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav Miche » 2014-06-02 12:05:59

Vilket syfte har du med en god man? Visserligen kan man kanske slippa att en god man tar hand om ekonomin, men vad är det tänkt att hen ska hjälpa dig med som inte någon annan kan göra?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-06-02 13:24:44

Miche skrev:Vilket syfte har du med en god man? Visserligen kan man kanske slippa att en god man tar hand om ekonomin,<snip>

Inte kanske slippa. Det gör man för min vän har "god man" och den personen frågar ofta min vän "kan inte jag få hand om din ekonomi?" men min vän fattar vad det handlar om och nekar varje gång.

<snip>men vad är det tänkt att hen ska hjälpa dig med som inte någon annan kan göra?

Min kurator säger att det handlar om en person som kan hjälpa mig att få ett bättre boende och representera mig eller fixa kontakt med olika myndigheter. Själv så känner jag att jag inte har allt för mycket att förlora så länge jag har hand om pengarna själv.

Tror du det kan finnas extra nackdelar eller har du fler frågor så fråga gärna :)
Senast redigerad av Tor_och_i2p 2014-06-02 13:26:31, redigerad totalt 1 gång.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav Sadistic » 2014-06-02 13:26:08

Jag har en god man och det hjälper mig mycket, jag har all kontroll jag vill ha över mina pengar men jag har behov av någon som kan hjälpa mig med siffror etc då jag har sifferblindhet. Innan jag hade godman var jag alltid så stressad att jag inte vågade spendera pengar utan att alla räkningar var betalda, då inkluderat mat :P

får även hjälp med att tänka på saker som är viktiga som tex försäkringar osv, eller myndighets kontakter.

Det du beskriver låter mer som en förvaltare? den personen har all kontroll över ens pengar.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav Miche » 2014-06-02 13:32:54

Kanske ett personligt ombud kan hjälpa dig med sådant, men då krävs det att personen i fråga begriper sig på hur du fungerar, min sambo sökte personligt ombud men blev behandlad av denne som gravt förståndshandikappad vilket inte var speciellt lyckat...

Det blev inget PO för henne... Den personen kan fara åt helvete, verkar minst sagt inkompetent...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-06-02 13:49:04

Miche skrev:Kanske ett personligt ombud kan hjälpa dig med sådant, men då krävs det att personen i fråga begriper sig på hur du fungerar, min sambo sökte personligt ombud men blev behandlad av denne som gravt förståndshandikappad vilket inte var speciellt lyckat...

Jag har ett personligt ombud. Jag ringde upp nyss och lämnade mitt nummer. Får se om han ringer tillbaks för det var längesedan vi pratades vid sist. Jag vill fråga om vad han tycker om "god man", om det är en bra ide.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav Miche » 2014-06-02 13:54:34

Tor_och_i2p skrev:
Miche skrev:Kanske ett personligt ombud kan hjälpa dig med sådant, men då krävs det att personen i fråga begriper sig på hur du fungerar, min sambo sökte personligt ombud men blev behandlad av denne som gravt förståndshandikappad vilket inte var speciellt lyckat...

Jag har ett personligt ombud. Jag ringde upp nyss och lämnade mitt nummer. Får se om han ringer tillbaks för det var längesedan vi pratades vid sist. Jag vill fråga om vad han tycker om "god man", om det är en bra ide.
Passa på att fråga om hen även kan hjälpa dig med de andra sakerna.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-06-02 14:15:51

Miche skrev:
Tor_och_i2p skrev:
Miche skrev:Kanske ett personligt ombud kan hjälpa dig med sådant, men då krävs det att personen i fråga begriper sig på hur du fungerar, min sambo sökte personligt ombud men blev behandlad av denne som gravt förståndshandikappad vilket inte var speciellt lyckat...

Jag har ett personligt ombud. Jag ringde upp nyss och lämnade mitt nummer. Får se om han ringer tillbaks för det var längesedan vi pratades vid sist. Jag vill fråga om vad han tycker om "god man", om det är en bra ide.
Passa på att fråga om hen även kan hjälpa dig med de andra sakerna.

Han ringde innan jag hann se ditt inlägg.

Han sa även att jag inte behöver en "förmyndare". En förmyndare är enligt honom en person som tar hand om ens pengar. Enligt honom behöver jag ingen sådan hjälp, utan den hjälp han föreslog var typ att när jag får en räkning så åker den först till "god man". Fast hur blir det då med e-fakturorna?

Han förklarade att en "god man" kan hjälpa en med räkningar (räkningarna går till "god man"), ansökningar, när man hamnar i en "djungel" (av papper från olika myndigheter?) och med att få struktur så att man vet vilken myndighet man bör kontakta eller ansöka till för tillfället. Han sa även att man får "god man" på bestämd tid och att det går att avbryta när man vill eller nåt. Han sa att han tycker det är bra för mig. Sa även att det är inte säkert att jag kan få "god man" för man behöver hitta en person först som man tycker är lämplig. Vilket i mitt fall kanske betyder att den personen som är mitt personliga ombud kanske jag vill ska vara min "gode man". Sen måste personen förmodligen vilja vara det också, så måste det väl vara :)
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav alixha » 2014-06-02 14:45:55

Om du klarar av att betala räkningar själv så gör det själv.

Min god man hjälper mig endast med att fylla i ansökningar till olika myndigheter för det var så jag ville ha det. Resten fixar jag ju själv, som räkningar och dylikt så då kändes det onödigt att ha en god man till resten. Lite koll vill man ju ha! :-)Happy
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav alixha » 2014-06-02 14:49:25

Dessa saker kan en God Man hjälpa dig med:

1. Förvalta egendom
Din gode man kan sköta din ekonomi och se till att dina räkningar betalas, att du har rätt försäkringar, att du har fickpengar och ditt kapital förvaltas på ett tryggt sätt för dig. Den gode mannen kan ta hand om hela ekonomin eller vara ett stöd för dig att sköta den själv.

2. Bevaka rätt
Din gode man ska bevaka dina rättigheter och skyldigheter i samhället. Till exempel att ansöka om färdtjänst eller bostadsbidrag, överklaga beslut, eller att företräda dig i dödsbo.

3. Sörja för din person, det vill säga ge dig stöd med vård och omsorg.
Din gode man kan se till att du får den vård- och omsorg du behöver och har rätt till. Till exempel att du har rätt boende, daglig sysselsättning, hemtjänst och att dina läkarbesök blir bokade.


Jag har alltså valt att bara ansöka om nummer 2. Bevaka rätt, det vill säga hon hjälper mig att fylla i papper till myndigheter, till exempel bostadsbidrag.
Känner du att du bara behöver hjälp med en del saker så ansök bara om det i så fall.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-09-14 15:05:14

Jag har träffat God man men inte skrivit på att jag vill att han ska bli God man för mig ännu. Överförmyndaren hade ringt mig och sa att det är viktigt att personkemin stämmer mellan mig och God man för ett bra samarbete.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav Miche » 2014-09-14 16:17:45

Innan du skriver något, gå igenom listan som alixha skrev ovan och se till att den gode mannen enbart får sköta de saker på listan som du behöver hjälp med, är det så att du själv vill sköta din ekonomi utan stöd så se till att det framgår tydligt innan du skriver under något.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav Alien » 2014-09-14 19:18:08

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav Lilla Gumman » 2014-09-14 20:05:35

Kan man betala räkningarna själv, och har förstånd nog att inte slösa bort pengarna, så behöver man inte en god man enligt min mening.

Varför vill de att du ska ha god man? Jag har sjukersättning, men har ingen kontakt med några myndigheter. Om jag vill, kan jag ha kontakt med Habiltieringen, men det innebär ingen pappersexercis. I normalfallet är det väl bara deklarationen (som bara är att skriva under, numera) som innebär papper. Såvida man inte har läkarkontakter, mediciner etc. Fast det är säkert nåt jag inte har grepp om, vet inte hur mycket papper det är i TS liv.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-09-23 15:31:09



ar-det-mojligt-att-gora-sin-forvaltare-till-god-man-t17356.html
god-man-forvaltare-t7378.html
vill-nagon-hjalpa-mig-erfarenheter-av-god-man-t7564.html

Jag träffade God man(vars "specialintresse" var "förvalta egendom" och att övertyga huvudman om att det är en bra ide) men ser ut som att personen enbart är bra på att hjälpa personer som även behöver hjälp med "förvalta egendom". Då stämmer det inte in på mig. Ringde Överförmyndaren(som berättade en intressant detalj om vad min läkare skrev till dem). Sedan ringde jag läkaren och undrade varför hen skrev till Överförmyndaren att jag behöver hjälp med "förvalta egendom". Då sa läkaren att det viktigaste är vad jag som person vill och att det är bra att vi möts och pratar om saken. Nu är ett nytt möte bestämt.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-12-02 10:55:01

Jaha så var det med det. Så fort jag skickade in det nya intyget till Överförmyndaren där min läkare skriver att jag inte behöver hjälp med "förvalta sin egendom" så gick tidigare God Man (MB) ur, ville inte vara med längre.

Ska jag ha God Man ska det vara en vettig person. Inte nån som vill lura en på pengar.

Vill ni ta lärdom av mitt onödiga tidsfördriv? Se till så att er läkare inte kryssar i en ruta där det står "förvalta sin egendom".

Enbart "sörja för sin person" och "bevaka sin rätt" ska vara ikryssade. Nu talar jag för oss som kan ta hand om våra pengar själva.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav kiddie » 2014-12-02 12:54:52

Jag håller på att söka god man, ska vara säker på att allt blir rätt. Jag söker inte god man för att ha hjälp med det ekonomiska utan för att någon ska hjälpa mig att föra min talan. Det behövs nämligen eftersom de flesta instanser inom vården totalkör över mig. God man handlar inte bara om pengar. Det finns olika uppgifter en god man kan ha.

Blir det ingen ordning på min kontakt med vården så kommer all hjälp upphöra, bl a mediciner jag behöver för att överleva.

Det är ju inte så kul.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav Flinta » 2014-12-02 17:24:53

Om mina föräldrar avlider - är d då en god man som kan vara behjälplig med allt som rör begravningarna t ex i kontakten med begravningsbyrå, präst etc.?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav nescio » 2014-12-02 19:50:47

Tor_och_i2p skrev:Han sa även att man får "god man" på bestämd tid och att det går att avbryta när man vill eller nåt.
Tror du det? Om du vill avbryta kommer den "gode mannen" att se till att bli din förvaltare i stället så att hen kan länsa dina konton. Domstolen lyssnar naturligtvis inte på vad du säger om du har en psykiatrisk diagnos.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav rdos » 2014-12-02 22:37:48

Säg alltid NEJ till God man. Om du inte absolut måste ha en för att du är oförmögen att betala dina räkningar.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: "God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav kullan » 2014-12-02 22:44:50

Men om man behöver ha någon som gör sin talan då? Om man får strul med hyresvärden eller sjukvården. Vem ska biträda en i dessa ärenden? Jag kan inte föra min talan på rätt sätt. Jag svarar alltid fel och därför ofta avslag på vissa ansökningar. Vem hjälper en då?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

"God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav rdos » 2014-12-02 22:49:10

kullan skrev:Men om man behöver ha någon som gör sin talan då? Om man får strul med hyresvärden eller sjukvården. Vem ska biträda en i dessa ärenden? Jag kan inte föra min talan på rätt sätt. Jag svarar alltid fel och därför ofta avslag på vissa ansökningar. Vem hjälper en då?


Jag har frekvent använt en kurator inom LSS för detta. Fungerar alldeles utmärkt, och ingen blir omyndigförklarad eller oförmögen att bestämma över sina egna pengar. Dessutom så kan jag själv välja vad hon ska göra.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: "God man" - kuratorn tyckte att jag bör få en

Inläggav kullan » 2014-12-02 22:54:45

Det finns ingen kurator via LSS i min kommun. Du.menar Habiliteringen? Det är den enda kuratorn jag får tag i.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in