Är det möjligt att göra sin förvaltare till god man?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är det möjligt att göra sin förvaltare till god man?

Inläggav berlin » 2010-10-11 19:16:04

hej, jag är ny på detta forumet. jag har levft med assistenter och förvaltare i 10 år, nu har jag fått nog! är det någon som har egna erfarenheter eller hört om något fall där någon har gått från förvaltare till godman? tacksam för alla inlägg!
berlin
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2010-09-26

Inläggav Lilla Gumman » 2010-10-11 21:54:26

Hej!

En förvaltare får man först när god man eller liknande inte räcker till. Förvaltarskapet ska omprövas varje år. Jag tycker du ska ansöka om att beslutet omprövas. Riktigt hur du ska gå till väga vet jag dock inte, om du ska skriva till överförmyndaren i din kommun där du bor eller vända dig till tingsrätten direkt.

Varför har du assistenter? Behöver du det (ifall du t.ex. är rörelsehindrad) eller är det också något påtvingat?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Juddy » 2010-10-12 2:46:56

Nej, det går inte att byta förvaltare till god man. Det krävs domstolsbeslut på rekommendation av överförmyndaren för det.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav berlin » 2010-10-25 19:47:33

Lilla Gumman skrev:Hej!

En förvaltare får man först när god man eller liknande inte räcker till. Förvaltarskapet ska omprövas varje år. Jag tycker du ska ansöka om att beslutet omprövas. Riktigt hur du ska gå till väga vet jag dock inte, om du ska skriva till överförmyndaren i din kommun där du bor eller vända dig till tingsrätten direkt.

Varför har du assistenter? Behöver du det (ifall du t.ex. är rörelsehindrad) eller är det också något påtvingat?

Hälsningar

Lilla Gumman


Hej lilla gumman! Tack för informationen, tyvärr så har jag ingn egen dator därför har det tagit tid att svara dig.

jag känner att assistansen är påtvingad. jag har haft det så här med assistenter i många år och nu står jag inte ut längre. jag är inte inte rörlsehindrad.
om man har hamnat i omsorgens vård är det svårt att ta sig loss. hur ska jag göra?

mvh berlin
berlin
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2010-09-26

Inläggav berlin » 2010-10-25 19:50:04

Juddy skrev:Nej, det går inte att byta förvaltare till god man. Det krävs domstolsbeslut på rekommendation av överförmyndaren för det.


tack för informationen!

mvh berlin
berlin
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2010-09-26

Inläggav assistenten » 2010-12-18 14:49:04

Juddy skrev:Nej, det går inte att byta förvaltare till god man. Det krävs domstolsbeslut på rekommendation av överförmyndaren för det.


Jag tror du har rätt och fel. Det krävs ett beslut hos högre instans men är helt klart möjligt.

Klippet på länken rör visserligen om man vill byta sin gode man eller förvaltare. Men sidan innehåller fullt med info om liknande frågor.

http://www.rfs.se/godmanskap/filmer_tec ... 01/gmp007/
assistenten
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2010-09-11

Inläggav Juddy » 2010-12-18 14:53:40

Nej. Det har var om att upphäva förvaltarskap, vilket i sig är svårt, och byta det mot ett godmansskap.
Det är svårt att få ett förvaltarskap upphävt, det krävs att överförmyndaren är med på det innan det kan upphävas i högre instans.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: är det möjligt att göra sin förvaltare till god man!

Inläggav assistenten » 2011-06-13 19:22:53

Juddy skrev:Nej. Det har var om att upphäva förvaltarskap, vilket i sig är svårt, och byta det mot ett godmansskap.
Det är svårt att få ett förvaltarskap upphävt, det krävs att överförmyndaren är med på det innan det kan upphävas i högre instans.


<precis
assistenten
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2010-09-11

Re: är det möjligt att göra sin förvaltare till god man!

Inläggav jer » 2011-07-20 19:42:35

Ledsen för ett väldigt sent svar, men överförmyndaren/överförmyndarnämnden (öfm) måste INTE tillstyrka att förvaltarskap ska upphöra. Vissa öfm tycker att förvaltarskap ska anordnas alldeles för lättvindigt trots att det är en väldigt ingripande åtgärd för den enskilde. Det är därför beslut om förvaltarskap och god man enligt FB 11:4 måste beslutas av tingsrätten och inte av överförmyndaren själv. Normalt föreläggs öfm att yttra sig i ärenden om anordnande av förvaltarskap, men det läkarintyg som MÅSTE finnas är mer avgörande än öfms tillstyrkande.

Den som är satt under förvaltarskap har rätt att själv ansöka om att förvaltarskapet ska omprövas. Du har rätt till ett rättegångsbiträde enligt FB 20:2a, om det inte är uppenbart att ett sådant inte behövs (vilket nog inte lär aktualiseras om du begär ett sådant biträde och inte själv råkar vara advokat).

Om det läkarintyg som ingetts när förvaltarskap anordnades styrker att ett verkligt behov av förvaltarskap föreligger lär du behöva ett nytt intyg. Läkarintyget bör avfattas på Socialstyrelsens särskilda blankett för ändamålet, annars bryter läkaren mot Socialstyrelsens föreskrifter, något som inte är helt ovanligt. Eftersom läkarna ofta har rätt dålig koll på vad godmanskap och förvaltarskap egentligen innebär så behöver inte det faktum att de kryssat i rutan att den enskilde är ur stånd att vårda sig själv eller sin egendom nödvändigtvis innebära att så verkligen är fallet.

Om du faktiskt inte behöver förvaltare så finns det en god chans att du kan få förvaltarskapet upphävt. Rätten kan förutom att omvandla förvaltarskap till godmanskap även inskränka omfattningen av förvaltarskapet till att endast gälla viss egendom eller liknande. Lycka till!
jer
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2011-02-20
Ort: sthlm

Re: är det möjligt att göra sin förvaltare till god man!

Inläggav BigPete » 2011-07-21 5:40:19

Jag krigade i ett par år i länsrätten ang. min förvaltare, lyckades få den borttagen helt och hållet.

Det är svårt att tipsa om hur du ska göra då man inte vet bakgrunden.
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: är det möjligt att göra sin förvaltare till god man!

Inläggav nano » 2011-07-21 6:09:25

En forumist, jag minns inte vilken fick ju god man eller om det var förvaltare för att socialtjänsten eller om det var någon annan myndighet ville det.
Hon ville såklart inte det o tyckte inte det behövdes och de som givit henne godmannaskapet tyckte tvärt om.
Hon skrev brev till tingsrätten om jag inte minns fel och de tog bort det med omedelbar verkan till den goda mannens stora förvåning.

Antar att tingsrätten tyckte att det var självständigt och vettigt gjort o att det i sig tydde på att denne kunde göra saker utan god man o inte ens träffade de inblandade utan bara tog bort godmannaskapet :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: är det möjligt att göra sin förvaltare till god man!

Inläggav jer » 2011-07-21 7:25:58

Godmanskap bygger på samtycke (alternativt att den enskildes tllstånd är sådant att han inte kan lämna samtycke, vilket ska styrkas med läkarintyg). Du ska alltså inte kunna ha god man mot din vilja. Förvaltarskap är däremot en tvångsåtgärd du kan tvingas till. Men det ska bara anordnas om det finns goda skäl till att det inte räcker med mindre ingripande åtgärder, typiskt sett för att den anskilde kan förväntas företa dispositioner till skada för sig själv.

Om du exempelvis behöver hjälp med att betala hyran eftersom du inte orkar öppna posten så är godmanskap aktuellt. Om du däremot inte klarar av att betala hyran för att du bränner alla dina pengar på knark, motorcyklar eller Magic-kort, då kan förvaltarskap behövas.

Ibland tycker dock gode män och öfm att det vore bekvämare med ett förvaltarskap för att de ska slippa inhämta den enskildes samtycke, och det ska inte räcka som anledning.
jer
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2011-02-20
Ort: sthlm

Re: är det möjligt att göra sin förvaltare till god man!

Inläggav nano » 2011-07-21 8:38:45

Det visste jag inte, då måste det ha handlat om en förvaltare gissar jag.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in