Vill någon hjälpa mig? (Erfarenheter av god man?)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill någon hjälpa mig? (Erfarenheter av god man?)

Inläggav Skruttis » 2008-11-08 18:24:20

Jag har ett forum för alla frivilligarbetare.. Nu finns det önskemål om att få höra hur det är att ha en godman bla, finns det någon här som skulle kunna tänka sig att skriva lite om det? Jag misstänker att det finns lika många frågor om det som det finns om att ha en godman. :)
Det behöver inte vara så märkvärdigt eller svårt.. Bara lite om hur det kan fungera (eller inte fungera) , vilken hjälp du får osv..

Det skulle vara kanon.. Antingen kan du gå in på forumet direkt eller så kan du skriva här om du vill veta mer först. :)

http://frivilligarbetare.ifokus.se/
Senast redigerad av Skruttis 2011-05-04 16:34:19, redigerad totalt 1 gång.
Skruttis
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav Skruttis » 2008-11-09 10:14:11

Är det ingen som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Senast redigerad av Skruttis 2011-05-04 16:34:19, redigerad totalt 1 gång.
Skruttis
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-09 10:21:31

Undrar just om det är någon som har sån hjälp här i nuläget? Kan kanske vara jobbigt att skriva om. :?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:34:19, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Skruttis » 2008-11-09 11:06:22

Jag menar ju inte att någon ska utlämna sig! Självklart inte.. Men det skulle vara intressant hur det upplevs med hela denna process.. När man söker om godman, hur det fungerar eller inte fungerar, om det blev som man trodde? Blev det bättre eller sämre? Kanske såg godemannen till att man fick ännu mer hjälp, kanske boendestödjare eller nåt. Jag ser ju detta från mitt håll, som godman. Jag har ju aldrig varit på andra sidan, så att säga. :)
Senast redigerad av Skruttis 2011-05-04 16:34:19, redigerad totalt 1 gång.
Skruttis
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav Fighterbabe » 2008-11-09 13:56:21

Skruttis skrev:Jag menar ju inte att någon ska utlämna sig! Självklart inte.. Men det skulle vara intressant hur det upplevs med hela denna process.. När man söker om godman, hur det fungerar eller inte fungerar, om det blev som man trodde? Blev det bättre eller sämre? Kanske såg godemannen till att man fick ännu mer hjälp, kanske boendestödjare eller nåt. Jag ser ju detta från mitt håll, som godman. Jag har ju aldrig varit på andra sidan, så att säga. :)


Jag orkar inte skriva om allt, men hur det gick för mig skrev jag i nån annan tråd. Den långa utdragna, kränkande processen...
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 16:34:19, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-09 14:07:50

Skruttis skrev:Är det ingen som vill dela med sig av sina erfarenheter?


Betänk att inte alla sitter vid datorn hela tiden, och kanske inte ens sett ditt inlägg. Sen kan man vela kring om man öht VILL skriva, och så kan det ta tid att formulera sig. Lugn i stormen alltså! ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:34:19, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Skruttis » 2008-11-09 14:57:30

Betänk att inte alla sitter vid datorn hela tiden, och kanske inte ens sett ditt inlägg. Sen kan man vela kring om man öht VILL skriva, och så kan det ta tid att formulera sig. Lugn i stormen alltså! ;)


Du menar att jag har lite bråttom? :D Jo, jag känner igen det.. Har nog alltid varit sån, vad jag än ska göra så skulle det helst vara gjort igår eller senast om 5 minuter.. :oops:
Men nu ska jag åka bort resten av dagen så nu gör det ju sig självt.. haha
Senast redigerad av Skruttis 2011-05-04 16:34:19, redigerad totalt 1 gång.
Skruttis
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav alfapetsmamma » 2008-11-09 17:06:47

Skruttis skrev:Du menar att jag har lite bråttom? :D Jo, jag känner igen det.. Har nog alltid varit sån, vad jag än ska göra så skulle det helst vara gjort igår eller senast om 5 minuter.. :oops:
Men nu ska jag åka bort resten av dagen så nu gör det ju sig självt.. haha


Jag är likadan. ADHD heter det i mitt fall... ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:34:19, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Skruttis » 2008-11-09 20:12:59

alfapetsmamma skrev:
Skruttis skrev:Du menar att jag har lite bråttom? :D Jo, jag känner igen det.. Har nog alltid varit sån, vad jag än ska göra så skulle det helst vara gjort igår eller senast om 5 minuter.. :oops:
Men nu ska jag åka bort resten av dagen så nu gör det ju sig självt.. haha


Jag är likadan. ADHD heter det i mitt fall... ;)


Haha.. Jag är nog bara vanligt otålig. :lol:
Senast redigerad av Skruttis 2011-05-04 16:34:19, redigerad totalt 1 gång.
Skruttis
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav sommar » 2008-11-15 13:22:20

Tråkigt bemötande du fick i tråden. Visst kan det vara känsligt att skriva om men mååånga här på forumet har skrivit om betydligt känsligare saker utanför privata avdelningen. Hoppas någon vill skriva! Tyvärr är det inget jag är insatt i men det är troligt att det finns någon på forumet som har god man och det finns en tråd om det men tyvärr orkar jag inte leta upp den. :(

Försök ha lite tålamod, dock. ;) Det är svårt, jag vet för jag är precis likadan själv. Om det är ADHD-drag eller inte vet jag inte. Bara för man är impulsiv behöver det inte vara ADHD men kan vara.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:34:19, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Skruttis » 2008-11-15 14:27:18

sommar skrev:Tråkigt bemötande du fick i tråden. Visst kan det vara känsligt att skriva om men mååånga här på forumet har skrivit om betydligt känsligare saker utanför privata avdelningen. Hoppas någon vill skriva! Tyvärr är det inget jag är insatt i men det är troligt att det finns någon på forumet som har god man och det finns en tråd om det men tyvärr orkar jag inte leta upp den. :(

Försök ha lite tålamod, dock. ;) Det är svårt, jag vet för jag är precis likadan själv. Om det är ADHD-drag eller inte vet jag inte. Bara för man är impulsiv behöver det inte vara ADHD men kan vara.


Det är ingen fara..:)
Men det hade onekligen varit spännande att få höra andra sidan, så att säga. Tror inte att jag kommer att få något napp dock, lite synd men..
Senast redigerad av Skruttis 2011-05-04 16:34:19, redigerad totalt 1 gång.
Skruttis
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav geocache » 2008-11-15 14:49:15

Hej Skruttis!

Någon god man har jag aldrig behövt anlita... fast det var nog nära ett tag... men för ett antal år sedan då min ekonomi var ordentligt i gungning fick jag hjälp av en kommunal ekonomisk handläggare som hjälpte mig få ordning på min budget.

Först upplevde jag det hela som jättepinsamt :? :oops:, men hon hjälpte mig också inse att om jag inte tar emot den möjligheten så skulle det bara bli värre, mycket mycket värre. Så det var bara att "bita i det sura äpplet" och ge henne alla räkningar som samlats på hög, inblick i hela min privatekonomi, liiite som killarna i "Lyxfällan" gör för att hjälpa människorna i den programserien.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 16:34:19, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Skruttis » 2008-11-15 14:56:51

geocache skrev:Hej Skruttis!

Någon god man har jag aldrig behövt anlita... fast det var nog nära ett tag... men för ett antal år sedan då min ekonomi var ordentligt i gungning fick jag hjälp av en kommunal ekonomisk handläggare som hjälpte mig få ordning på min budget.

Först upplevde jag det hela som jättepinsamt :? :oops:, men hon hjälpte mig också inse att om jag inte tar emot den möjligheten så skulle det bara bli värre, mycket mycket värre. Så det var bara att "bita i det sura äpplet" och ge henne alla räkningar som samlats på hög, inblick i hela min privatekonomi, liiite som killarna i "Lyxfällan" gör för att hjälpa människorna i den programserien.


Jag har en kompis som fick samma sorts hjälp som dig och det fungerade bra för henne. Så det är ju inte alla gånger det behövs en godman, ibland är det annan hjälp som passar. :-)
Hon tyckte också att det var pinsamt i början men nu stör det henne inte. Fast nu är ju hennes ekonomi en helt anna historia än vad den var då..
Senast redigerad av Skruttis 2011-05-04 16:34:20, redigerad totalt 1 gång.
Skruttis
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-10-21

Inläggav Aspkvinna » 2008-11-15 17:39:01

Jag undrar faktist om det är så många här som har godman, igen, själv är jag den som hjälper andra att sanera sin ekonomi så jag skulle med all sannorlikhet passa att vara godman. :wink:

Sen tror jag trots allt att när det kommer till pengar blir det mer känsligt än andra privata saker att dryfta, det är i alla fall min erfarenhet.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:34:20, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Skruttis » 2008-11-15 17:53:03

Aspkvinna skrev:Jag undrar faktist om det är så många här som har godman, igen, själv är jag den som hjälper andra att sanera sin ekonomi så jag skulle med all sannorlikhet passa att vara godman. :wink:

Sen tror jag trots allt att när det kommer till pengar blir det mer känsligt än andra privata saker att dryfta, det är i alla fall min erfarenhet.


Man har godman till mycket mer än pengar,, Jag är mer ute efter att få veta hur det gick till med ansökan, varför det söktes, vem som sökte, om det fungerar, om godemannen gör sitt jobb, om det skulle behövas mer hjälp, om det är bra kontakt med godemannen osv. Det är ju inte meningen att någon ska tömma sig ut och in, avslöja personliga detaljer och blotta sig fullständigt. Det skulle jag aldrig begära! Jag ställde bara en vanlig fråga, rakt pp och ner. Kan /vill ingen hjälpa mig så är det OK det med..
Skruttis
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-10-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in