Är missnöjd med min Gode man

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är missnöjd med min Gode man

Inläggav blue30 » 2012-02-10 18:27:56

Hej!

Känner mig ganska så ledsen då min God man i dag ringde till mina föräldrar angående problem med att betala hyran denna månad.

Det som är att mitt God manskap är begränsat av Tingsrätten till att förvalta egendom, dvs sköta min ekonomi (Jag har själv fått ansvaret att betala mina räkningar varje månad). De andra bitarna i God manskapet är borttagna av Tingsrätten.

Mina frågor är:

Hade min God man verkligen rätt att ringa till mina föräldrar utan mitt samtycke?

Hur gör jag i fortsättningen så att min God man inte kontaktar mina föräldrar?

Tack på förhand!

Moderator: Ändrade rubriken något.
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: Angående God manskap

Inläggav calima » 2012-02-10 18:51:08

"Att förvalta egendom innebär att gode mannen sköter huvudmannens ekonomi, betalar räkningar, lämnar fickpengar, förvaltar kapital, värdehandlingar, fastigheter m.m. tillser att huvudmannens egendom är tillfredsställande försäkrad o.s.v."

Har du inte skrivit i en annan tråd att du sagt upp din godeman och skall sköta dina räkningar med hjälp av dina föräldrar? Då är det inte så konstigt att han ringer dina föräldrar.

Att inte betala hyran kan få ganska jobbiga konsekvenser, man kan faktiskt bli vräkt.

Om du inte kan betala och din godeman inte vill att du blir vräkt har han väl inte så mycket att välja på?
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Angående God manskap

Inläggav blue30 » 2012-02-10 19:18:28

Hej i gen!

Jag har skrivit om God manskap i en annan tråd!

Men i och med att jag inte har fått något beslut från Tingsrätten än står ju min God man kvar!

Min God man och jag har gjort en överenskommelse att det är jag som sköter betalningen av räkningar varje månad.

Det som hände denna månad med problem med att betala hyran har aldrig hänt tidigare dvs en engångsföreteelse.

Jag förstår inte varför min God man tog sig rätten att ringa och tala om det för mina föräldrar utan mitt samtycke?

Sen undrar jag hur jag i fortsättningen gör så att min God man inte kan ringa till mina föräldrar och skvallra?

Tack på förhand!
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: Angående God manskap

Inläggav calima » 2012-02-10 19:44:34

blue30 skrev:Jag förstår inte varför min God man tog sig rätten att ringa och tala om det för mina föräldrar utan mitt samtycke?


Men det förstår jag.
Du skrev i den andra tråden att du skulle få hjälp av dina föräldrar med att sköta räkningarna. Det har uppenbarligen inte funkat och då ringer han naturligtvis till dina föräldrar.

En "engångsföreteelse" när det gäller att missa hyran kan få stora konsekvenser. Hyresvärdar har faktiskt rätt att vräka folk som inte betalar i tid.

Kanske du skall vara lite tacksam över att någon bryr sig så mycket?

blue30 skrev:Sen undrar jag hur jag i fortsättningen gör så att min God man inte kan ringa till mina föräldrar och skvallra?


Sköta din ekonomi?
Eller ta hjälp direkt när det trasslar till sig.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Angående God manskap

Inläggav blue30 » 2012-02-10 20:00:57

Hej i gen!

Min god man får bry sig hur mycket hon vill men har inga befogenheter att ta till tvång genom att kontakta mina föräldrar när denna månads hyra inte kunde betalas!

Det med att inte kunna betala hyran kommer aldrig att upprepas mer!

Berodde på oförutsedda utgifter.

Men måste på något sätt få hjälp med så att min God man inte har möjlighet att ta kontakt med mina föräldrar utan mitt samtycke?

Annars måste jag ju gå den juridiska vägen!

Tack på förhand!
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: Angående God manskap

Inläggav calima » 2012-02-10 20:11:46

blue30 skrev:" ...när denna månads hyra inte kunde betalas!


Vad skulle hon göra då?
Låta värden vräka dig, låta hyran gå till inkasso och kronofogde?

blue30 skrev:Berodde på oförutsedda utgifter.


Viktigast av allt är att betala hyran!

Missköter man sig kan man bli vräkt och få betalningsanmärkningar.

Har man betalningsanmärkningar är det väldigt svårt att få ny lägenhet, nytt telefonabonnemnag, köpa på avbetalning, få lån.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Angående God manskap

Inläggav kullan » 2012-02-10 20:16:28

blue30 skrev:Berodde på oförutsedda utgifter.


Hyran är alltid högsta prioritet. Har man inte råd med hyran har man inte råd med det andra heller. Så först ska hyran betalas, sen kommer allt annat. Oavsett vad den oförutsedda utgiften är. Den utgiften får i så fall vänta. Du hade mycket möjligt kunnat varit vräkt vid det här laget utan att du kunde göra nåt åt det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Angående God manskap

Inläggav slackern » 2012-02-10 20:18:11

Så betalar snubben någon del utav hyran?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Angående God manskap

Inläggav calima » 2012-02-10 20:19:28

kullan skrev:Hyran är alltid högsta prioritet.


+1!!
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Angående God manskap

Inläggav blue30 » 2012-02-10 20:48:39

Hej i gen!

Man blir inte vräkt bara för att hyran inte blir betalad i tid!

Det som är att det först måste gå vidare till inkasso bolag dvs läggs på påminnelse avgift, och om hyran ändå inte betalas går det vidare till Kronofogden för handräckning!

Om hyran ändå inte betalas kan det i värsta fall leda till vräkning.


Jag är alltid noga med att betala mina räkningar i tid men denna månad fick jag en oförutsedd utgift som jag inte kunde styra över!

Har försökt att ha en dialog med min hyresvärd dvs talat om hur situationen ligger till.

För att kunna lösa situationen ska jag försöka se om Socialen denna månad kan gå in och betala min hyra.

För i så fall kommer jag inte ligga efter mer med hyran!

Tack på förhand!
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: Angående God manskap

Inläggav calima » 2012-02-10 21:07:52

"Det är mycket viktigt att du betalar din hyra senast den sista vardagen i varje månad om du inte har någon överenskommelse om annan förfallodag med din hyresvärd. Om du inte betalar hyran i tid kan hyresvärden säga upp dig och du kan förlora din bostad. Vid betalning på bank- eller postkontor anses betalningen omedelbart vara hyresvärden tillhanda. Om du betalar med giro räknas hyran som betald först när betalningsuppdraget tagits emot av det förmedlande kontoret.

Källa:hyresgästföreningen"
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Angående God manskap

Inläggav calima » 2012-02-10 21:15:22

"För hyresgäst som hyr en bostadslägenhet gäller följande:

Om hyresgästen är försenad med hyran mer än en vecka är hyresrätten förverkad.
Hyresgästen skall då skriftligen underrättas att hyresrätten är förverkad. I uppsägning av hyresavtalet skall det framgå att hyresrätten kan återvinnas om hyresgästen betalar uteblivna hyrorna. Dessutom skall socialnämnden underrättas om att hyresgästens hyreslägenhet är förverkad på grund av utebliven betalning. Av underrättelsen skall det framgå vilket belopp som fordras för att hyresrätten kan återvinnas."/inkasso.se
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Angående God manskap

Inläggav blue30 » 2012-02-10 21:24:59

Hej i gen!

Hur som helst kommer jag försöka ordna med pengar för hyran denna månad!

Ska som sagt se om Socialen har möjlighet att hjälpa mig denna månad.

Detta har som sagt aldrig hänt innan utan en engångsföreteelse på grund av en oförutsedd utgift!

Tack på förhand!
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: Angående God manskap

Inläggav Miche » 2012-02-10 23:31:14

När man råkar ut för den oförutsedda utgiften så måste man direkt försöka ordna med betalning till den på något annat sätt, kanske få den uppdelad på flera tillfällen, om det inte går så måste man kontakta hyresvärden innan hyran ska vara betald och försöka med en överenskommelse och hoppas att de accepterar en delbetalning av hyran.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Angående God manskap

Inläggav blue30 » 2012-02-10 23:48:11

Hej i gen!

Jag kontaktade min hyresvärd innan förfallodagen gick ut men på något sätt vägrar hyresvärden att gå med på en avbetalningsplan eller delbetalning!

Så fråga är om jag ska vända mig till Socialen och försöka få hjälp med hyran eller ska jag ta kontakt med Inkasso bolaget och se om det där i från går att göra en avbetalningsplan eller delbetalning eller som sista utväg låta det gå till Kronofogden?

Tack på förhand!
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: Angående God manskap

Inläggav slackern » 2012-02-10 23:58:23

blue30 skrev:Hej i gen!

Jag kontaktade min hyresvärd innan förfallodagen gick ut men på något sätt vägrar hyresvärden att gå med på en avbetalningsplan eller delbetalning!

Så fråga är om jag ska vända mig till Socialen och försöka få hjälp med hyran eller ska jag ta kontakt med Inkasso bolaget och se om det där i från går att göra en avbetalningsplan eller delbetalning eller som sista utväg låta det gå till Kronofogden?

Tack på förhand!


Betalar du inte hyran kan du bli vräkt. Har hyresvärden sagt att du inte kan få vänta med att betala hyran. Så har de all rätt att vräka dej.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Angående God manskap

Inläggav blue30 » 2012-02-11 0:28:06

Hej i gen!

Jag vet att man kan bli vräkt om man inte betalar hyran!

Men denna månad ställde det till sig ekonomiskt för mig dvs kunde inte betala hyran!

Detta har aldrig hänt förut!!

Vad finns att göra i mitt läge?

Tack på förhand!
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: Angående God manskap

Inläggav plåtmonster » 2012-02-11 0:52:04

Låna pengar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Angående God manskap

Inläggav blue30 » 2012-02-11 1:09:54

Hej igen!

Hade gått bra om det gäller en mindre summa pengar men nu rör det sig om cirka 5000 kr

Är inne på att gå till Socialen och fråga om dom kan hjälpa mig med pengar bara den här månaden.

Om inte går det att göra en avbetalningsplan eller delbetalning med Inkasso bolaget?

Tack på förhand!
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: Angående God manskap

Inläggav Miche » 2012-02-11 1:33:59

blue30 skrev:Är inne på att gå till Socialen och fråga om dom kan hjälpa mig med pengar bara den här månaden.

Det brukar inte vara lätt att få hjälp för bara en månad. Det är ett jävla pappersarbete innan det blir beviljat och du ska bevisa än det ena, än det andra och innan det är beviljat och utbetalt har det säkerligen redan hunnit bli Mars... :(
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Angående God manskap

Inläggav blue30 » 2012-02-11 1:41:26

Hej igen!

Men skulle det fungera att försöka göra en deal med inkasso bolaget då?

Tala om att det som hände var en engångsföreteelse dvs kommer inte att upprepas?

Tack på förhand!
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: Angående God manskap

Inläggav kullan » 2012-02-11 1:45:09

Ja det är ett alternativ. man ska alltid ha en dialog med den som man är skyldig pengar så det vore nåt att testa.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Angående God manskap

Inläggav blue30 » 2012-02-11 1:51:38

Hej igen!

Jag är en sån som vill göra rätt för mig men denna månad gick det inte då mycket av mina menar gick åt till en oförutsedd utgift ( akut sådan).

Men bör jag ta kontakt med Inkassobolaget eller min hyresvärd?

Tack på förhand!
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Re: Angående God manskap

Inläggav Miche » 2012-02-11 1:53:39

Inte säkert att det funkar med inkassobolaget nu då hyresvärden nu har rätt att vräka dig pga obetald hyra.
calima skrev:Om hyresgästen är försenad med hyran mer än en vecka är hyresrätten förverkad.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in