Hur gör ni för att kunna somna?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav antonius » 2013-07-10 22:01:38

Är det någon som använder kedjetäcke, och isåfall hur funkar det? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Miche » 2013-07-10 22:59:23

Jag har ett kedjetäcke men sen jag träffade min flickvän behöver jag inte använda det.

Täcket gjorde att jag somnade fortare och blev mer utsövd.

Det finns andra trådar om kedje- och bolltäcken (orkar inte länka nu).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Sömn, vad kan göras?

Inläggav Klagomuren » 2013-10-03 4:26:20

Kan inte sova på kvällarna. Har provat att dygna många gånger, att gå upp samma tid varje dag. Fel på kroppen och hjärnan uppenbarligen.

Jag vill inte ta några medicier.

Hur kan jag få bukt på problemet? Inget jag har provat har hjälpt. Även om jag går upp samma tid varje dag (även fast jag inte har sovit något), äter rätt (eller äter fel.. gör ingen skillnad), motionerar under dagen eller bara sitter, osv.... så är jag sömnlös.

Vad kan jag göra? Fyfan vad jag har lust att bara ge upp, gömma mig i en grotta och leva på något aspie-bidrag eller något livet ut (inget jag är stolt över).
Gripandekylig
Slog ihop tråden Sömn, vad kan göras? med tråden Hur gör ni för att kunna somna?
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Senast redigerad av Gripandekylig 2013-10-03 16:00:12, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ihopslagning av två trådar
Klagomuren
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2013-07-25

Sömn, vad kan göras?

Inläggav Kathrine87 » 2013-10-03 10:10:58

Klagomuren skrev:Kan inte sova på kvällarna. Har provat att dygna många gånger, att gå upp samma tid varje dag. Fel på kroppen och hjärnan uppenbarligen.

Jag vill inte ta några medicier.

Hur kan jag få bukt på problemet? Inget jag har provat har hjälpt. Även om jag går upp samma tid varje dag (även fast jag inte har sovit något), äter rätt (eller äter fel.. gör ingen skillnad), motionerar under dagen eller bara sitter, osv.... så är jag sömnlös.

Vad kan jag göra? Fyfan vad jag har lust att bara ge upp, gömma mig i en grotta och leva på något aspie-bidrag eller något livet ut (inget jag är stolt över).


Bada i badkar de brukar hjälpa för då slappnar du av kroppen o sedan drick varm mjölk ir grönt te.
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

Sömn, vad kan göras?

Inläggav kiddie » 2013-10-03 14:12:29

I vad grundar sig dina sömnproblem?

Som jag ser det finns det en massa olika orsaker.

En vanlig orsak är orosinsomni. Det är såpass vanligt att folk tror att det är den enda anledningen till sömnproblem. Det är helt enkelt att man inte kan stänga av hjärnan och sina bekymmer när man ska sova. Det finns MASSA tips och hjälp om det.

Sedan finns det de som har insomni utan oro och tankar. Då blir det lite svårare för man kan ju inte varva ner om man inte är uppvarvad.

Sedan finns det sådant jag har, skev sömnfas, dvs konstant jetlag. Ganska vanligt visar det sig hos AS, ADHD mfl.

Sedan finns det en grupp till, de som har fått ngn slags huvudskada i livet eller kraftig hjärnskakning. Av ngn anledning följer ganska ofta dålig sömn. Jag vet inte om man vet orsaken.

Beroende på orsak = behandling. Det behöver inte vara mediciner.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Miche » 2013-12-02 11:14:44

Ett tips för att somna som min syster använt länge och nu har lärt mig.

Välj en kategori, ex. vis djur/förnamn/städer (eller vad man nu kan komma på) och kom sedan på en på varje bokstav från A till Ö (hoppa över svåra bokstäver).
Om vi nu tar djur så kan det vara, Apa, Björn, Cikada, Daggmask, osv...

Komer man fram till Ö (innan man somnat) tar man en annan kategori eller börjar om på samma.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav gadas » 2013-12-02 22:38:23

Det enda som hjälpt mig från alla (även svåra) insomningsproblem är det som ledande sömnforskare anger som viktigast:
Strunta fullkomligt i om du somnar eller inte!
Det är inte meningen att vi ska somna om vi är oroliga, eftersom det t ex på stenåldern tydde på fara om vi var oroliga, de som somnade då hann inte fortplanta sig lika mycket...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav antonius » 2013-12-02 22:50:17

gadas skrev:Det enda som hjälpt mig från alla (även svåra) insomningsproblem är det som ledande sömnforskare anger som viktigast:
Strunta fullkomligt i om du somnar eller inte!
Det är inte meningen att vi ska somna om vi är oroliga, eftersom det t ex på stenåldern tydde på fara om vi var oroliga, de som somnade då hann inte fortplanta sig lika mycket...


Det stämmer problemet är bara i en urbanmiljö, krävs det att man ska vara utvilad för att kuna köra bil, arbeta effektivt 8 timmar, mm. Medan stenåldersmänniskorna beövde bara ägna 2-3 timmars arbete för att samla ihop till käk. Så dom tog nog en rejäl siesta mitt på dagen. Men så småningom kan väl evolutionen ändra på saker, om vi inte hunnit utrota varan då. :-)063
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Intressant » 2013-12-02 22:58:34

Har svårt att somna uten imovan, vill pröva kedjetäcke. Annars är flickvän nog det bästa medlet för mig med. När jag bodde hemma, så hjälpte ett långt bad ganska bra, innan sängdags. Men saknar badkar nu för tiden.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav colaflaska » 2013-12-02 23:03:26

Benso, benso och mer benso. Eller brunt. Eller alkohol.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Intressant » 2013-12-02 23:08:54

colaflaska skrev:Benso, benso och mer benso. Eller brunt. Eller alkohol.


Alkohol får mig bara att sova sämre, sitter med lite benzo atm, hur mycket behöver du för att sova på det?, det står max 3 per dygn. Känner ej av det :/
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav colaflaska » 2013-12-02 23:23:15

Intressant skrev:
colaflaska skrev:Benso, benso och mer benso. Eller brunt. Eller alkohol.


Alkohol får mig bara att sova sämre, sitter med lite benzo atm, hur mycket behöver du för att sova på det?, det står max 3 per dygn. Känner ej av det :/

Benso är ju inte en enda medicin, det är flera stycken. Jag får ut Xanor, tar mellan 2 och 10mg.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Intressant » 2013-12-02 23:35:59

colaflaska skrev:
Intressant skrev:
colaflaska skrev:Benso, benso och mer benso. Eller brunt. Eller alkohol.


Alkohol får mig bara att sova sämre, sitter med lite benzo atm, hur mycket behöver du för att sova på det?, det står max 3 per dygn. Känner ej av det :/

Benso är ju inte en enda medicin, det är flera stycken. Jag får ut Xanor, tar mellan 2 och 10mg.


Jag har sobril, antar att jag blivit blåst ^^

Nej men jag får nog inte ut så starka saker länge, det hände en grej.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav colaflaska » 2013-12-02 23:46:08

Intressant skrev:
colaflaska skrev:
Intressant skrev:
Alkohol får mig bara att sova sämre, sitter med lite benzo atm, hur mycket behöver du för att sova på det?, det står max 3 per dygn. Känner ej av det :/

Benso är ju inte en enda medicin, det är flera stycken. Jag får ut Xanor, tar mellan 2 och 10mg.


Jag har sobril, antar att jag blivit blåst ^^

Nej men jag får nog inte ut så starka saker länge, det hände en grej.

Sobril är svagaste skiten som finns. Du kan lika gärna dricka Theralen.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Intressant » 2013-12-02 23:47:39

colaflaska skrev:
Intressant skrev:
colaflaska skrev:Benso är ju inte en enda medicin, det är flera stycken. Jag får ut Xanor, tar mellan 2 och 10mg.


Jag har sobril, antar att jag blivit blåst ^^

Nej men jag får nog inte ut så starka saker länge, det hände en grej.

Sobril är svagaste skiten som finns. Du kan lika gärna dricka Theralen.


Antog det, ändå så fick jag sitta och vänta i foajen i nästan 3 timmar för att få det utskrivet :I

Jag har Legrigan, alimemazin, propavan, sertralin, quentapin och imovane med, men det rä ltie samma sak. Så jag rör bara imovanet och sobrilet så.

Det bästa med dagens besök var dock att jag såg en skitsöt tjej där. Önskar jag vågat försöka möta hennes blick lite mer, hon fick mig på gått humör av att bara sitta där :)

Kanske jag känner något ändå, jag spiller ju ur mig haha.
Senast redigerad av Intressant 2013-12-02 23:56:11, redigerad totalt 6 gånger.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav slackern » 2013-12-02 23:50:21

Tänk så enkla tips. Den första punkten är mitt största problem. Eller har varit med sömnen.

– Oron för att man inte ska kunna somna – det är grundbulten i svåra sömnproblem. Det är ett problem som många ofta jagar upp sig för. Då finns det sätta att bryta uppvarvningen och stoppa in andra tankar i huvudet istället för tankar om sömnlängden, säger han.

– Man ska heller aldrig gå direkt från arbete eller upprörande diskussioner direkt till sängen. Är man uppvarvad kommer hjärnan att älta de här sakerna och det kommer att ta mycket längre tid att somna.



http://www.dn.se/nyheter/sverige/oron-f ... -ar-varst/
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Kathrine87 » 2013-12-04 17:45:20

Autismsmurfen skrev:Tror inte jag är den enda som har problem med att slappna av på kvällen på grund av idéer och oroliga tankar. Är det någon som lyckas ignorera dem? Vad är det ni gör i så fall? Har ni några andra tips på hur man lättare kan somna på kvällen?


Om du har asperger så brukar det hjälpa med att rita upp dina tankar ir skriva dom så brukar det kännas lättare o då kanske du kan sova oxå.
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav plåtmonster » 2014-02-23 20:49:37

plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav notwoodstock » 2014-02-23 21:40:22

Bra sömntabletter kan man ha.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Flawless » 2014-02-23 21:58:56

plåtmonster skrev:Kunskapskanalen: UR Samtiden Tema Fly eller fäkta, när stressen sätter in.

En hel del intressant om sömn och stress.


Fan va intressant. Tack för den!
Flawless
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2013-07-20
Ort: i frysen

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav xGOVINDAx » 2014-02-23 22:14:15

Jag har propavan. Tar 3stx25mg vid niotiden, försöker sysselsätta mig med någon stillasittande aktivitet för att få ner tempot. Runt 12 brukar jag lägga mig i sängen och titta film, runt 2 drar jag igång en ljudbok och sen brukar jag somna.
Funkar inte det så brukar jag duscha jättevarmt, sen lägga mig i sängen, blunda och låtsas att jag har flera tusen ögonlock som stänger sig, ett efter ett.
Funkar inte det, så ger jag upp. Men det brukar inte slå fel. :-)Happy
xGOVINDAx
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-01-18

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav marxisten » 2014-02-23 22:15:31

Se på stumfilm. Slocknar inom 5 minuter trots Kevlarsouls idoga försök att hålla mig vaken. :mrgreen:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Kevlarsoul » 2014-02-23 22:17:28

marxisten skrev:Se på stumfilm. Slocknar inom 5 minuter trots Kevlarsouls idoga försök att hålla mig vaken. :mrgreen:


Meh, du ansträngde dig för att somna..

För övrigt så.. Jao.. Stumfilmer på över 1 timme är svårt att hålla sig vaken under.
30 min är egentligen tillräckligt.


Men tror det hade varit lättare att hålla sig vaken under stumfilm om de inte hade haft tråkig klassisk musik till den.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav plåtmonster » 2014-04-01 1:46:39

Hittade denna artikel i en tråd om sovställningar som kan fungera som komplement till hur man börjar sova övh:
bettersleep.org: Sleep Positions│ Healthy Sleeping Positions from Better Sleep Council
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in