Hur gör ni för att kunna somna?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav dasunbedingte » 2012-10-17 10:08:13

Mina strategier: Regelbundenhet, dvs rutiner. Arbete/studier, träning, kost och sociala aktiviteter. Planlägga dagarna, vissa dagar kräver det mer detaljerad planering (kvartsvis) än andra (timvis).

Träna; framför allt löpträning och cykel. Blir en helt annan person efter ha sprungit mer än milen, desto längre ju bättre - effekten sitter i en hel dag - även tunga moment blir så mycket lättare,, och sömnen mycket bättre.

Kost: Undvika livsmedel med tillsatt socker, gluten, sötningsmedel - helst äta så "rått" som möjligt, så undviker jag uppspeedning, därav sömnbrist, migrän, huvudvärk etc.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Gersa » 2012-10-17 15:45:48

Har i hela mitt liv haft svårt att somna, med undantag av de trötta perioderna. Som nu...
För mig var det en massa oro och tankar som kom när jag la mig som oftast gjorde att jag hade svårt att sova.
Innan diagnoserna hade jag en massa flash backs med situationer som kunde ligga 30 år tillbaka i tiden, där jag inte förstod hur jag kunnat sagt som jag sagt eller gjort som jag gjort som skapade ångest och oro..
Efter diagnoserna har dessa problem minskat eftersom jag nu i alla fall i de flesta fall förstår varför...

Men när energinivån är hög kommer det ändå en massa tankar och stör när jag ska sova...

För mig fungerar följande:

Jag tänkte så här; när tänker jag minst på alla problem?
Svaret för mig var i mitt hobbygarage och när jag försöker knacka en alldeles för liten boll över en gräsmatta, golf kallas det av en del, jag vet dock inte om min nivå av försökt går att kvalificera som sådan...

Då tänkte jag om jag tänker på något av detta som jag ändå i stort tycker är kul så kanske det kan stoppa de jobbiga tankarna från att komma...
Testade först med garaget men det fungerade inte så bra, då jag började jag fundera på problemen i garaget och hur jag skulle läsa dem...

Så då testade jag att tänka på golf med samma resultat... Insåg då att tankarna svävade iväg så snart jag tappade tråden... Då kom jag på att om jag gick en fiktiv golfrunda i huvudet så vad nästa steg alltid givet, nästa slag, nästa hål, nästa bana osv...

Detta fungerade jättebra för mig... Orsaken som jag ser det är den oändliga upprepningen utan att tanken behöver brytas. Så jag slår ut på hål ett, slår nästa slag sedan fortsätter jag vidare. Banan är verklig för att tanken inte ska brytas. Så jag börjar bestämma mig för en bana och jag tar bara banor jag vet exakt hur det ser ut på varenda hål...
Jag har hitintills bara undantagsvis behövt starta en andra runda, vanligtvis sover jag innan hål fem... ;-)
Kan förövrigt tillägga att jag spelar betydligt bättre under dessa imaginära rundor än de verkliga. Plus att jag kan "se" banor som jag inte längre har råd att spela... ;-)
Grundtanken är att varje slag hamnar där jag vill, ibland vill inte hjärnan det. Då slår jag bara om slaget tills det blir som jag vill...
Detta har jag använt med framgång i femton år och det har hjälp mig mer än något annat...

Jag antar att förutsättningen är att det man tänker på är något som får en att koncentrera sig så mycket att man glömmer bort allt annat för att det är så kul... Eller intressant...

Räkna primtal kanske skulle fungera för någon som har talang för det och tycker det är tillräckligt roligt... "Räkna får" tanken var det jag hade som grund för idén med det var inget jag kunde finns tillräckligt intressant för att kunna hålla fast tanken....

Tankar på vad som eventuellt skulle fungera:

Köra bil om man nu gillar det, en viss sträcka man gillar eller kanske en bana.
Vissa dataspel, om uttrycket tillåts, skulle kanske kunna fungera om de är repetitiva.
Promenera en specifik sträcka där man vet exakt hur det ser ut, om man nu kan finna det tillräckligt intressant...
Dra ut tänder, om man nu råkar vara sadistisk tandläkare..
Slå straffar i fotboll, bestämma sig för ett vist antal som ska hamna på ett visst ställe i målet, sedan ha x-antal ställen som man ska skjuta x-antal straffar på innan man går vidare till nästa ställe...
Om man gillar att teckna kanske det kan fungera att göra imaginära teckningar av något repetitivt, nummer från x och uppåt. Hus efter gatan man är uppväxt på. Eller vad som helst man kan finna en förutbestämd ordning på...

Jag tror det viktigaste är att det är ens "happy place", sen får man försöka skapa någon repetitiv, förutbestämd aktivitet där...

Jag använder även detta när jag ska göra något som jag tycker är obehagligt. T.ex. tandläkarbesök. När jag sätter mig i stolen slår jag ut på första hålet, sedan får tandläkaren "väcka" mig ur rundan när de är klara...
Detta har gjort att min tandläkarskräck har blivit betydligt lättare att hantera...

Så det blir lite åt meditations hållet fast det kräver inte lika mycket fokus för att ge resultat...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav plåtmonster » 2012-12-24 14:06:22

Tips: http://www.stressforskning.su.se/stress ... attre-somn

* Följ kroppsklockan
* Vistas i dagsljus
* Var regelbunden
* Ligg lagom mycket i sängen
* Korta sömnen
* Tillräckligt avspänd
* Motionera
* Lugn inombords
* Inga gifter i kroppen
* Svalt i sovrummet

Finns även antistress tips här:
http://www.stressforskning.su.se/stress ... ss-1.72879
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav geocache » 2012-12-24 19:29:17

Av olika orsaker jag ännu så länge inte får kontroll över är jag så psykiskt trött på kvällarna att det räcker att jag börjar läsa en bok när jag gått och lagt mig. Oftast hinner jag inte ens läsa en halv sida innan jag somnar.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav kullan » 2012-12-24 19:43:53

Jag skulle snarare behöva veta hur man gör för att inte somna. Jag är alltid trött så jag somnar när jag sitter helt sysslolös tex. Och jag behöver bara bläddra i en liten tidning så är det godnatt för mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Gersa » 2012-12-24 23:21:52

plåtmonster skrev:Tips: http://www.stressforskning.su.se/stress ... attre-somn

* Följ kroppsklockan
* Vistas i dagsljus
* Var regelbunden
* Ligg lagom mycket i sängen
* Korta sömnen
* Tillräckligt avspänd
* Motionera
* Lugn inombords
* Inga gifter i kroppen
* Svalt i sovrummet

Finns även antistress tips här:
http://www.stressforskning.su.se/stress ... ss-1.72879


Tackar för de intressanta länkarna.

Lite off topic men ändå inte...

Hittade en sida där med info som jag känner beskriver mitt liv, jag har så länge jag kan minnas pendlat mellan de två stressreaktions programmen som beskrivs. För mig känner jag igen varenda ord på sidan och kommer att se till att min läkare får den.. Jag kunde skrivit den själv, förutom att den blivit betydligt mer omständlig då... ;-)

http://www.stressforskning.su.se/stress ... /om-stress
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav plåtmonster » 2012-12-25 5:42:48

I KK programmet som sändes 24 december presenterades också åtgärder för att komma tillrätta med "obalans". Det som jag minns är:
* Fysisk aktivitet (träna)
* Stabil dygnsrytm med solljus när du vaknar
* Gör roliga saker
* Egentid utan måsten
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Tubrik » 2012-12-25 11:21:24

Slår på nån form av musik. Läser en ordentligt bra bok som ja kan fly in i.. Just nu Poltava.. Eller slår på en fin konsert av nån känd hårdrocksgrupp på tvn.

Då somnar ja garanterat.
Tubrik
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-12-25
Ort: Bollnäs

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Exploitbat » 2012-12-25 16:02:41

Oroliga tankar och ideér kan faktiskt hjälpa mig att somna. Att ligga och tänka på vad som helst är det som får mig att somna. Ibland kan dock oron och nervositeten över något som ska hända nästkommande dag få mig att inte kunna somna.

Jag är inte känslig för ljud heller. Gör mig inget ifall mina grannar festar och spelar hög musik till exempel. Däremot finns det viss andra ljud jag kan ha svårt med. Ett exempel är tickande klockor. Det som oftast gör att jag inte somnar är antingen att jag helt enkelt inte är trött, eller för att det antingen är för kallt eller för varmt(i rummet/under täcket).

En gång frågade jag min mamma vad hon tänker på när hon ska sova. Hon svarade att hon inte tänker på någonting, eller helt enkelt att hon tänker på att hon ska somna. Det fattar inte jag. Hur kan man tänka på ingenting, och hur kan man somna genom att ligga och tänka på att man ska somna? Antar helt enkelt att hon drog till med en vit lögn :P I och för sig somnar hon alltid skitsnabbt...


Ett tips jag har för att man kanske ska kunna somna lättare: duscha innan du ska lägga dig och bädda också rent sängen. Att ta en promenad eller jogga innan du tar den där duschen och bäddar rent kan också hjälpa till.
Att bädda rent kan man ju dock kanske inte göra alltför ofta, fast då kanske det funkar att sova med rena kläder om man nu inte har något emot att sova med lite kläder på sig :P
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Mortalis » 2012-12-25 16:25:45

Att inte ha en massa elektronikprylar i sovrummet. Moderna data- och ljudanläggningar avger ofta ut högfrekventa ljud som kan vara stressande.

Dagens laddare för mobiler, mp3-spelare externa hårddiskar mm. arbetar nästan alltid med switchande teknik, dvs likriktningen sker via omvandling på hög frekvens. Även om man inte är medveten om dessa ultraljud så påverkar dom, var så säker.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav plåtmonster » 2012-12-25 19:16:40

@Mortalis, Finns det belagt i någon publikation att de är så starka och verkligen påverkar?

Något att tänka på annars är att om switchomvandlaren jobbar med t.ex 200 kHz så kommer den även att ge ifrån sig harmoniska frekvenser på 100 kHz, 50, 25, 12 kHz osv rätt in i det hörbara området genom vibrationer i t.ex spolar på kretskortet. Givetvis med avtagande amplitud men ändå.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Kevlarsoul » 2012-12-25 21:01:17

Sömnpiller
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav slackern » 2012-12-25 21:03:01

Kevlarsoul skrev:Sömnpiller


Spot on
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Salix » 2012-12-26 11:56:31

Onanerar :-)173
Salix
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2012-02-19

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav tokar86a » 2012-12-26 13:17:40

Jag kramar mitt gosedjur och ha det mjukt och skönt.
tokar86a
 
Inlägg: 172
Anslöt: 2006-12-15
Ort: Skövde

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav ThatGuy » 2012-12-27 12:23:00

Jag brukar (om det finns tillgång) kolla på en film eller en serie (southpark, futurama etc) som jag har sett en miljon gånger, men måste ha ljudet perfekt så man precis hör vad som händer och inte blir störd, dessutom drar jag täcket för ansiktet så jag inte blir störd av ljuset.

Jag vet inte om dey kallas något om man "måste" ha lite liv i bakgrunden så det ska kännas som att livet går vidare efter att man somnat.
ThatGuy
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2012-10-12

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-12-27 18:02:08

Jag fyller hjärnan med någonting som inte är särskilt oroande för att tränga bort de oroande tankarna. Haken är att det måste vara tillräckligt engagerande för att jag ska kunna tänka på det men inte tillräckligt engagerande för att jag ska fundera för mycket.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav plåtmonster » 2012-12-27 19:21:10

Exempel? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-12-27 19:35:58

plåtmonster skrev:Exempel? ;)


Dåliga amerikanska kriminalhistorier.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Mortalis » 2012-12-31 12:22:34

plåtmonster skrev:@Mortalis, Finns det belagt i någon publikation att de är så starka och verkligen påverkar?

Något att tänka på annars är att om switchomvandlaren jobbar med t.ex 200 kHz så kommer den även att ge ifrån sig harmoniska frekvenser på 100 kHz, 50, 25, 12 kHz osv rätt in i det hörbara området genom vibrationer i t.ex spolar på kretskortet. Givetvis med avtagande amplitud men ändå.


Jag har en uppsjö av omvandlare för hårddiskar, DAC, förstärkare, mp3-spelare, telefon, batteriladdare, borrmaskin etc. etc. Flera av dem ger ifrån sig skarpa högfrekventa ljud som jag kan höra; Bildskärmen från HP piper, även på stand-by; På min förra dator sjöng spolarna så jag kände mig konstant plågad. Tänkte gjuta in dom i epoxy eller silikon, men datorn rasade innan det blev gjort.

Huruvida ljud som ligger över (eller under) vår hörandetröskel påverkar oss är omstritt, men jag har skaffat mig en egen uppfattning om saken genom genom självexperiment och efterforskningar. Jag borde iofs. inte skrivit "var så säker": alla har rätt till sin uppfattning i frågan.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Someone » 2013-01-01 7:47:09

Har haft tur, behöver bara blunda för att somna. Tankarna försvinner automatiskt när jag lägger mig i sängen.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Geni_1 » 2013-01-01 21:48:08

Jag tränar mkt och brukar gå på gruppträningar på SATS. Mkt träning gör att jag sover bättre. När jag har problem att sova och slappna av brukar jag visualisera utförandet i ett av träningsprogrammen. Vilka muskelgrupper man börjar med, antal repetitioner etc. Är distraherande och sövande och fungerar för mig.
Geni_1
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-12-18
Ort: Stockholm

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav mikael » 2013-01-31 6:50:18

Jag tänkte prova någon teknik så att jag inte vaknar 2 på morgonen!
Ingen vill umgås med mig då :-)063 :?:
Nu har jag melatonin så då sover jag till 4 på morgonen,
eller 5 :-)Happy
Ni får gärna tipsa mig om alternativ till sömntabletter!
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Red and green » 2013-01-31 22:48:54

Jag har börjat ta 2 magnesium kapslar varje kväll. Mitt problem att vakna hundra gånger per natt är bortblåst. Mycket lätt att somna också.
Lät det vara på riktigt eller placeboeffekt för det verkligen kvittar. Viktigaste är att jag kan sova bra och det gör jag nu.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in