Hur gör ni för att kunna somna?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Braincandy » 2012-10-09 21:32:35

Brukar tömma huvudet på tankar och koncentrera mig på endast en grej, tex en låt jag gillar.

Brukar också andas såsom man får lära sig genom yogan, starta andetaget från revbenen, låta magen fyllas med luft, och känna hur andetaget går ända upp till nyckelbenen, eller så långt man kan!
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav plåtmonster » 2012-10-09 21:39:57

Litet axplock på förslag .... ;)

* Tänk på något intressant men som inte kräver tankeförmåga
* Gå upp när det blir ljust.
* Motion, gärna så man blir ordentligt trött.
* Äta mat med mycket protein på morgonen.
* Var lite passiv och låt tankarna reda ut sig själva.
* Yoga?
* Kedjetäcke.
* Te med Valeriana eller Johannesört (ej att kombinera med viss medicin).
* Tona ner ljuser inför sömndags.
* Lägga sig direkt vid sömnighet.
* Riktigt rena sängkläder, luktar gott och kan vara skönt mot huden.
* Lite kallt i sovrummet, men inte under täcket.
* Om man inte kan somna, ta en promenad, läs la place summaformel ;)
* Regelbundna sovtider.
* Småsov inte på dagen.
* Undvik ljuskällor med UV (lysrör, lysdioder mm).
* Sex och kramar (om möjligt).
* "Lagom" mat. Även sockerprodukter kan fungera då insulin plockar ner blodsockret ca 30 min senare.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-10-10 6:19:25

Jag har sällan svårt att somna nuförtiden (mest pga att jag är helt utmattad efter att ha levt vuxenliv en hel dag :wink: )

MEN

jag har trots allt några strategier/rutiner som också bidrar till att jag somnar bra:

1. Kliver upp ungefär samma tid varje dag, oavsett veckodag (mellan 05.15-06.30) och går och lägger mig mellan 21.30-22.00.

2. Rör på mig mycket under dagen.

3. Äter inte särskilt mycket efter kl 18.00

4. Dricker aldrig kaffe efter kl 12.00

5. Följer mina "gå-och-lägga-mig"-rutiner väldigt strikt varje kväll, vilket gör att min hjärna ställer in sig på att det är läggdags.

6. Vädrar ur sovrummet varje kväll, samt har möblerat i ordning där så att det är en väldigt ljus, lugn, harmonisk och "oplottrig" plats där jag enbart sover eller ägnar mig åt andra sängrelaterade aktiviteter.

7. Funkar inget annat så brukar jag frammana en bild i huvudet av att jag är en liten rysk flicka som ligger i sovvagnen på ett natt-tåg mellan Ryssland och Finland, och att allt är mörkt och mysigt, och jag ligger begravd under filtar medan den kalla natten susar förbi utanför, och tåget mjukt skumpar över rälsen. Då somnar jag ganska fort :)
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Blue86 » 2012-10-10 7:21:46

svarabhaktivokal skrev:7. Funkar inget annat så brukar jag frammana en bild i huvudet av att jag är en liten rysk flicka som ligger i sovvagnen på ett natt-tåg mellan Ryssland och Finland, och att allt är mörkt och mysigt, och jag ligger begravd under filtar medan den kalla natten susar förbi utanför, och tåget mjukt skumpar över rälsen. Då somnar jag ganska fort :)


Kan ha göra med att jag vaknade två minuter innan jag läste detta och har sovit för lite(lustigt nog så håller jag orelaterat till denna tråd och vrida tillbaka min dygns rytm 2 timmar till det jag beskrev som "optimalt" : p) men när jag läste din punkt sju så lätt det så bisarrt att jag var tvungen att kolla igen xD Men ändå, det är mig bane mig är rätt så unikt sovtrixs. har du faktiskt åkt den tåglinjen förut och återskapar det från minnet, eller är det ett fantasifullt fabrikat? : )
Blue86
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2012-02-20
Ort: Malmö

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-10-10 18:15:33

Blue86 skrev:
svarabhaktivokal skrev:7. Funkar inget annat så brukar jag frammana en bild i huvudet av att jag är en liten rysk flicka som ligger i sovvagnen på ett natt-tåg mellan Ryssland och Finland, och att allt är mörkt och mysigt, och jag ligger begravd under filtar medan den kalla natten susar förbi utanför, och tåget mjukt skumpar över rälsen. Då somnar jag ganska fort :)


Kan ha göra med att jag vaknade två minuter innan jag läste detta och har sovit för lite(lustigt nog så håller jag orelaterat till denna tråd och vrida tillbaka min dygns rytm 2 timmar till det jag beskrev som "optimalt" : p) men när jag läste din punkt sju så lätt det så bisarrt att jag var tvungen att kolla igen xD Men ändå, det är mig bane mig är rätt så unikt sovtrixs. har du faktiskt åkt den tåglinjen förut och återskapar det från minnet, eller är det ett fantasifullt fabrikat? : )


Hehe, nä jag har inte åkt den.. det är helt taget ur hjärnans mörka vrår. Förr när jag hade svårare att somna pga alla tankar som snurrade så brukade jag fantisera ihop små scenarion som verkade lugnande och sövande, däribland ovan nämnda tågtur.

Brukar ibland också tänka att jag ligger i en husvagn med hela familjen under nytvättade lakan, och somnar till ljudet av regnet mot husvagnsstaket ackompanjerat av Pugh Rogefeldts låt "Här kommer natten.." etc, som alltid gör mig mystrött när jag tänker på den.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav earlydayminer » 2012-10-10 20:14:31

Regelbundenhet, energikontroll och aktivitet är nyckeln till framgång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav plåtmonster » 2012-10-11 4:17:15

Lite fler tips från en tidningsartikel..

DN: Så blir du piggare på långresan (2012-10-08)

* Vara ute i dagsljus så mycket som möjligt på dagen.
* Det tar ungefär ett dygn per timmes tidsförskjutning att ställa om sig.
* För de flesta har den värsta jetlageffekten klingat av så pass mycket att den inte dominerar efter 3 dagar.
* Ha något att äta på rummet, så att du kan stilla hungern och därmed kanske somna om igen.
* Försök låta bli att lägga dig före normal sovtid.
* Låt inte tröttheten styra.
* Motion på dagtid.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Gafsan » 2012-10-12 19:21:00

Till stor del handlar det om att dagarna måste innehålla lagom mycket motion, stimulans, mat (det går ju inte att sova när man är hungrig!). Sen brukar jag ofta lyssna på musik i hörlurar när jag ska sova, för mig hjälper det väldigt bra.

Men det viktigaste är nog att jag har kommit fram till att jag är korkad när jag är trött. Så allt jag tänker nattetid "gills inte". Det gör att det blir totalt poänglöst att ligga och fundera över saker och ting eftersom jag ändå vet att jag måste göra om allt tankearbete vid annat tillfälle (dagtid). Låter kanske knäppt men för mig funkar det otroligt bra (det är sant också, jag ÄR dummare på dagen än på natten och så tror jag att det är för de flesta).
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav MsTibbs » 2012-10-14 20:16:31

Kanaljen: En läkarstuderande har sagt skarpt till att jag inte får titta på tv eller vara på datorn om jag inte somnar, då det skulle "väcka" hjärnan sa hon. I övrigt verkar det vettigt.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav MsTibbs » 2012-10-14 20:18:32

Bolltäcke har jag. Det tyngsta. Älskar det!!
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Gafsan » 2012-10-14 20:26:34

Glömde ju bort att skriva mitt bästa sovtips: jag brukar sova på rygg, men när jag inte kan somna så försöker jag intala mig själv att jag i själva verket svävar (på mage) högt över jorden. Det är förvånansvärt svårt (och ganska långtråkigt) att försöka intala sig själv att alla kroppens signaler om vad som är uppåt och nedåt i själva verket är fel. Detta brukar kräva så mycket fokus att jag glömmer bort vad det var jag låg och ältade och vips så sover jag.

Ett annat trix är att räkna. Vad som helst går bra (inga fiktiva får eller så dock, jag har för dålig fantasi för att visualisera några får), t.ex. att försöka räkna ut i huvudet hur många dagar gammal jag (eller någon annan) är. Det är ju lite knepigt med skottår och sånt (om man, i likhet med mig, inte är jättebra på huvudräkning) så det brukar också vara ett effektivt sätt att släppa greppet om verkligheten.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav MsTibbs » 2012-10-14 20:30:05

Gafsan skrev:Glömde ju bort att skriva mitt bästa sovtips: jag brukar sova på rygg, men när jag inte kan somna så försöker jag intala mig själv att jag i själva verket svävar (på mage) högt över jorden. Det är förvånansvärt svårt (och ganska långtråkigt) att försöka intala sig själv att alla kroppens signaler om vad som är uppåt och nedåt i själva verket är fel. Detta brukar kräva så mycket fokus att jag glömmer bort vad det var jag låg och ältade och vips så sover jag.


Ja! Så gör jag också! Fast jag brukar tänka mig att jag flyger i luften och gör saltomortaler! Att bara snurra är "lätt", men att snurra ett helt varv i samma hastighet hela cirkeln är jättesvårt!
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Gafsan » 2012-10-14 20:36:24

:?
MsTibbs skrev:Ja! Så gör jag också! Fast jag brukar tänka mig att jag flyger i luften och gör saltomortaler! Att bara snurra är "lätt", men att snurra ett helt varv i samma hastighet hela cirkeln är jättesvårt!


Haha, du är ju mycket duktigare på det här än jag, jag tycker att det är jättesvårt att snurra! :-)Happy Vi kanske borde anordna ett forum-mästerskap i "rotationsvisualisering"?! Du skulle lätt slå mig iaf :D
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav MsTibbs » 2012-10-14 20:39:22

Gafsan skrev::?
MsTibbs skrev:Ja! Så gör jag också! Fast jag brukar tänka mig att jag flyger i luften och gör saltomortaler! Att bara snurra är "lätt", men att snurra ett helt varv i samma hastighet hela cirkeln är jättesvårt!


Haha, du är ju mycket duktigare på det här än jag, jag tycker att det är jättesvårt att snurra! :-)Happy Vi kanske borde anordna ett forum-mästerskap i "rotationsvisualisering"?! Du skulle lätt slå mig iaf :D


- Hej! Vad har du för hobbyes/intressen?
- Jag övar på rotationsvisualisering!
- ??? 8o
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Gafsan » 2012-10-14 20:55:12

MsTibbs skrev: Hej! Vad har du för hobbyes/intressen?
- Jag övar på rotationsvisualisering!
- ??? 8o


:lol:
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav plåtmonster » 2012-10-15 2:23:12

Tänk på sex, men aldrig hur man har sex.. för då går den analytiska delen igång ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav DIProgan » 2012-10-15 6:07:53

Sex/onani gör att jag somnar (ännu) lättare men sömnen blir mindre berikad av drömmar och därav mindre behaglig så eftersom jag inte har några sömnproblem är det inget jag eftersträvar.

Wikipedia skrev:REM-sömn förekommer vanligen fyra eller fem gånger per natt. Perioderna är ganska korta i början av natten och längre mot slutet. Den totala REM-sömntiden per natt är omkring 90-120 minuter. Hjärnan blir mer och mer aktiv för varje REM-period, och i de sista perioderna är den mer aktiv än under större delen av den vakna dagen.


Nu förstår jag varför jag känner mig mer fantasirik och kreativ i mina drömmar ^^
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Mortalis » 2012-10-15 6:30:02

Braincandy skrev:Hur gör ni för att kunna somna?


Jag brukar tänka att jag borde gå upp och diska eller något annat trist.
The Good Part: Det känns så tråkigt att jag blir trött och somnar 8)
The Bad Part: Samvetet informeras om vad jag borde :oops:
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Chrilleb » 2012-10-15 8:02:10

Tömma huvet är bra, "ta ut sig" nån eller ett par timmar innan du ska sova, inte direkt innan för då är kroppen så uppe i varv. Vädra lite så det blir svalt inför natten, dessa två tips fungerar jättebra för mig :)


1. Motionera ett par timmar innan sovdax
2. Vädra så d e svalt i rummet




Mvh
Christer
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav DM5EQ » 2012-10-16 14:04:33

Sover inte alls? som tur är så är jag arbetslös.
Vilket gör att om jag mår dåligt av någon anledning så kan jag
sitta uppe och kolla på film eller liknande.

Vet inte vad det är, men vissa nätter går det bara inte.
Jag brukar oftast vänta ut oron, även om det ultimata är att göra av med
fysisk energi. Dvs ut och rör på dig ^^
DM5EQ
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2012-09-19

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav AnneLinn » 2012-10-17 6:53:51

SLuta tänka bara?
AnneLinn
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2012-10-15

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Miche » 2012-10-17 7:51:09

AnneLinn skrev:SLuta tänka bara?

Hur gör man det? Kombinationen ADHD och Asperger som jag har gör att jag tänker jämt (utom möjligen under narkos).

Jag kan rensa huvudet då jag motionerar, visserligen kommer det tankar hela tiden men jag klarar av att inte "ta tag" i dom och låta dem snurra runt utan de får fara vidare, jag tolkar det som en form av meditation. Ett motionspass på en timme under dagen (inte för sent) gör mig både lite fysiskt trött samt skapar en möjlighet för att slippa en massa tankar som snurrar runt när jag ska somna.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Ismaely » 2012-10-17 9:14:20

Mysiga sagor på låg volym som stängs av av sig själv efter nån timme. Ibland lyssnar jag på vanliga vuxenböcker men det är inte alls lika sömnbefrämjande så nu lyssnar jag med på min dotters sagor istället och det funkar jättebra. När jag var liten lyssnade jag på samma Nalle puh-kassett varje kväll i flera år men nu blir det oftast Sune och Håkan Bråkan. Att man har hört dom ett par gånger vi det här laget är liksom bara bra, hjärnan liksom kan zooma ut lättare då.
Sen går jag alltid och lägger mig vid samma tid vilket säkert hjälper.
Ismaely
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2011-03-02
Ort: Nära Gbg

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav dasunbedingte » 2012-10-17 10:02:20

AnneLinn skrev:SLuta tänka bara?


Och de blinda ska bara se, och de döva bara lyssna? ;)
Nej, det fungerar inte så - förebyggande arbete kräves för finna viss balans med tankarna som går i högvarv (ja, sorry för new age-ordet 'balans'); oftast hjälper dessa strategier, ibland inte.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in