Hur gör ni för att kunna somna?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav TheWonderer92 » 2014-07-19 23:12:40

kiddie skrev:Dessutom är det gängse rådet att kan man inte somna ska man inte ligga kvar i flera timmar, då associerar man säng med obehag. Håller faktiskt med. När jag hade andra typer av sömnprobs pga oro så försökte jag alltid ligga kvar. Fick till följd att jag blev "rädd" bara av att tänka på att lägga mig och fisk sova på soffan ett par månader...


Jag känner igen mig! Har alltid kunnat somna bättre i soffor. Överhuvudtaget så blir det bättre när man inte måste göra en viss grej. När det bara händer utan press.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Solkatten » 2014-07-23 10:31:36

Jag brukar alltid grubbla sönder mig när jag ska sova. Det enda som hjälper mig är att "grubbla på ett annat sätt" som inte är stressande. Så jag brukar tänka att jag är på en annan plats, och en plats jag trivs på. T ex att jag sover i sängen i rummet hos mormor. Så jag ligger och blundar och försöker återskapa känslan, har ansiktet riktat åt rätt håll/vända mig på andra hållet så jag har huvudet där jag brukar ha fötterna så att väggen är rätt mot sängen. Sen tänker jag på det jag har runtomkring mig, tapeterna på väggen och ljudet av syrsorna utanför.

Det kan ibland va svårt och kräver lite koncentrationskraft men det hjälper rätt ofta!

Ibland kan det också funka att ta sig till en plats där man kände sig otrygg, t ex om man känner sig nerstämd eller orolig. Och försöka tänka att man är på en trygg plats NU och åtminstone slipper veta att man ligger i en kall tågkupé nånstans mellan Kapstaden och Johannesburg.

Jag tror alla har sådana platser/minnen att ta fram.
Solkatten
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2014-03-10

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav plåtmonster » 2014-07-23 15:56:30

Läsa en komplicerad avhandling .. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Charlie72 » 2014-07-23 16:17:51

Firkraag skrev:Lägg er i tid, sitter man vid datorn eller gör något annat ur sängen och undrar varför man aldrig blir trött så är det erat misstag.


De va dumt skrivet :-)051
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Sredna » 2014-07-23 16:34:33

Charlie72 skrev:
Firkraag skrev:Lägg er i tid, sitter man vid datorn eller gör något annat ur sängen och undrar varför man aldrig blir trött så är det erat misstag.


De va dumt skrivet :-)051


Ja innehållslöst och naivt.

Sen är trött och sömnig olika saker. Man kan vara trött men stressad (ej lugn) då hjälper det inte att ligga i sängen. Utan man kan behöva saker för att varvar ner stegvis.

En kvällspromenad kanske. Meditation, avslappningsövningar, lyssna på musik. Sen kan man ha tankar som är så starka så de är svåra att bli av med. Som sista lösning är ju sömnmedicin men jag försöker att inte ta det för ofta, det skulle nog bli kontraproduktivt i längden. Inte minst baksmällan då.
Sredna
 
Inlägg: 302
Anslöt: 2013-03-09

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav brunneng » 2014-07-23 18:54:54

Mirtazapin 1 timme innan.
Zopiklon när jag skall sova.
Mätt.
Öronproppar.
Totalt mörkt i sovrummet.
Och helst inte en värmebölja. ;-)
brunneng
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2014-06-12
Ort: Södra Stockholms län

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav kapuni » 2014-07-23 19:00:44

brunneng skrev:Mirtazapin 1 timme innan.

+1
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Chrilleb » 2014-07-23 19:46:55

Hej ! För att kunna sova så vädrar jag in lite frisk uteluft, för att ha en sval inomhusmiljö. Eller så sover jag med öppet fönster nu i sommar.
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Re: Sv: Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav slackern » 2014-07-23 19:50:56

Chrilleb skrev:Hej ! För att kunna sova så vädrar jag in lite frisk uteluft, för att ha en sval inomhusmiljö. Eller så sover jag med öppet fönster nu i sommar.


Var glad att du inte bor granne med en byggarbetsplats. Dom bygger om chokladfabriken till lyxlägenheter. Dom har hållit på och bilat hela sommaren. Nu tack gode gud bilar dom inte mitt i natten utan börjar vid 7-tiden på morgonen.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav colaflaska » 2014-07-23 20:02:42

slackern skrev:
Chrilleb skrev:Hej ! För att kunna sova så vädrar jag in lite frisk uteluft, för att ha en sval inomhusmiljö. Eller så sover jag med öppet fönster nu i sommar.


Var glad att du inte bor granne med en byggarbetsplats. Dom bygger om chokladfabriken till lyxlägenheter. Dom har hållit på och bilat hela sommaren. Nu tack gode gud bilar dom inte mitt i natten utan börjar vid 7-tiden på morgonen.

Huset jag bor i har också varit en byggarbetsplats sedan maj ungefär. Ett bra tag jobbade de precis utanför mitt fönster, så varje morgon vid 7 vaknade jag, svor lite och gick och la mig i soffan.

Jag måste ha öppet fönster, har aldrig bott i lägenhet förut och vet inte om det är normen men satan vilken dålig luftkonditionering det är här.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Karlstad » 2014-07-23 20:10:43

Just nu för tiden för jag dagbok som jag skriver i nästan varje kväll innan jag går o lägger mig. Det brukar skingra tankarna lite.
Karlstad
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2012-09-29

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav dimman » 2014-07-23 21:06:58

Autismsmurfen skrev:Hur gör ni för att kunna somna?


Jag lägger mig i sängen och slutar efter ett tag att tänka, sen somnar jag.
dimman
Inaktiv
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2014-07-13

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Miche » 2014-07-23 21:08:30

dimman skrev:
Autismsmurfen skrev:Hur gör ni för att kunna somna?


Jag lägger mig i sängen och slutar efter ett tag att tänka, sen somnar jag.
Hur bär man sig åt att sluta tänka när tankarna börjar strömma ut i huvudet så fort man lägger sig?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav dimman » 2014-07-23 21:14:24

Miche skrev:
dimman skrev:
Autismsmurfen skrev:Hur gör ni för att kunna somna?


Jag lägger mig i sängen och slutar efter ett tag att tänka, sen somnar jag.
Hur bär man sig åt att sluta tänka när tankarna börjar strömma ut i huvudet så fort man lägger sig?


Det beror kanske vad man tänker på, och om det är så viktigt och relevant att i nuläget ägna det något som helst intresse.
dimman
Inaktiv
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2014-07-13

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav HGJ » 2014-12-07 22:45:11

kiddie skrev:Dessutom är det gängse rådet att kan man inte somna ska man inte ligga kvar i flera timmar, då associerar man säng med obehag. Håller faktiskt med. När jag hade andra typer av sömnprobs pga oro så försökte jag alltid ligga kvar. Fick till följd att jag blev "rädd" bara av att tänka på att lägga mig och fisk sova på soffan ett par månader...

Att man i sängen inte ska göra något annat än att sova och att man ska gå upp om man inte har somnat efter en viss tid visade sig häromåret för min del vara mycket kontraproduktiva råd. Hur länge det tar att somna varierar för mig ganska mycket från gång till annan. Ibland går det på några få minuter, och vid andra tillfällen tar det betydligt längre tid. Det är bäst att inte fundera så mycket över hur lång tid det tar, har jag numera kommit fram till.

Tanken på att sängen bara ska vara till för sömn ökade helt klart min oro; så snart jag lagt mig började jag bekymra mig över att jag låg i sängen utan att sova. Den ledde på så sätt till att jag associerade sängen med obehag (i större utsträckning än jag gjort innan).

Hur länge man ska vänta med att gå upp när man inte lyckas somna råder det lika olika bud om. Jag har sett 10, 15 och 30 minuter nämnas. Ska man följa detta råd strikt så kan man inte ha ögonen slutna särskilt länge i taget, eftersom man då riskerar att ligga i sängen för länge. Jag vet i alla fall inget bra sätt att hålla koll på tiden med slutna ögon. Och när jag något mindre strikt försökte hålla mig till detta råd så låg jag naturligtvis och grubblade över hur lång tid som hade gått och om jag skulle gå upp eller inte.

Råden satte alltså rejäl fart på min tankeverksamhet och gjorde det svårare att slappna av. Att jag dessutom gick upp ur sängen kan knappast ha påskyndat insomningen. Min sömn blev mycket bättre när jag slutade bry mig om dessa råd.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav kiddie » 2014-12-07 23:16:25

Alla råd kan bli fel. Detta rådet funkade på mig och de flesta råd brukar inte funka alls på mig vad gäller sånt här. Jag brukar bli lite sur på råd om de presenteras att de ska hjälpa alla för så är det inte. Sen kan det ju bli rena omöjligheter av det med. Som jag fick både rådet att gå upp om jag inte kan sova och sedan bara gå och lägga mig om jag trodde jag kunde, och att gå upp samma tid kl 7 på morgonen.

Eftersom jag då inte var så trött att jag kunde sova ens kl 7 så blev det ju absurt. Jag kunde ju inte gå upp om jag inte lagt mig än!

Rådet i sin vanliga form funkade inte på mig att man ska gå upp, utan det var att jag gick och la mig någon annanstans. Sedan funkar ju inte det som har funkat för en alltid, man förändras ju.

Men det som är gemensamt med att lägga sig ngn annanstans och att ligga kvar är att man försöker lura sig själv eller iallafall ta bort det som stressar upp en. Om man ligger kvar kan man ju tänka att det är ok att man bara ligger och vilar, man behöver ju faktiskt inte sova hela tiden, skönt att vila också. Så har jag tänkt ibland och kunnat sova just för att pressen på att sova släpper.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Charlie72 » 2014-12-07 23:17:34

Sömntablett och en avsugning brukar fungera
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav antonius » 2014-12-07 23:49:32

Charlie72 skrev:Sömntablett och en avsugning brukar fungera


Men om man inte har en sängkompis och för ont i ryggen för en self suck...? :-)018
antonius
 
Inlägg: 21866
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Batman » 2014-12-07 23:58:44

HGJ skrev:
kiddie skrev:Dessutom är det gängse rådet att kan man inte somna ska man inte ligga kvar i flera timmar, då associerar man säng med obehag. Håller faktiskt med. När jag hade andra typer av sömnprobs pga oro så försökte jag alltid ligga kvar. Fick till följd att jag blev "rädd" bara av att tänka på att lägga mig och fisk sova på soffan ett par månader...

Att man i sängen inte ska göra något annat än att sova och att man ska gå upp om man inte har somnat efter en viss tid visade sig häromåret för min del vara mycket kontraproduktiva råd. Hur länge det tar att somna varierar för mig ganska mycket från gång till annan. Ibland går det på några få minuter, och vid andra tillfällen tar det betydligt längre tid. Det är bäst att inte fundera så mycket över hur lång tid det tar, har jag numera kommit fram till.

Tanken på att sängen bara ska vara till för sömn ökade helt klart min oro; så snart jag lagt mig började jag bekymra mig över att jag låg i sängen utan att sova. Den ledde på så sätt till att jag associerade sängen med obehag (i större utsträckning än jag gjort innan).

Hur länge man ska vänta med att gå upp när man inte lyckas somna råder det lika olika bud om. Jag har sett 10, 15 och 30 minuter nämnas. Ska man följa detta råd strikt så kan man inte ha ögonen slutna särskilt länge i taget, eftersom man då riskerar att ligga i sängen för länge. Jag vet i alla fall inget bra sätt att hålla koll på tiden med slutna ögon. Och när jag något mindre strikt försökte hålla mig till detta råd så låg jag naturligtvis och grubblade över hur lång tid som hade gått och om jag skulle gå upp eller inte.

Råden satte alltså rejäl fart på min tankeverksamhet och gjorde det svårare att slappna av. Att jag dessutom gick upp ur sängen kan knappast ha påskyndat insomningen. Min sömn blev mycket bättre när jag slutade bry mig om dessa råd.

Håller absolut med, i flera år höll jag på med den metoden att aldrig vistas i sängen förutom när jag skulle sova, då blev det helt plötsligt väldigt kravfyllt att lägga sig, var man i sängen skulle man ju sova och somnade man då inte blev det stressigt. Tycker om att ha ordning och reda runt om mig för att kunna slappna av och därigenom även somna lättare, men de dagar jag har storstädat eller renbäddat har jag också extra svårt att somna, nu helt plötsligt är ju mina möjligheter till att somna så stora som möjligt och pressen på att lyckas slår över till att det istället blir svårare än vanligt.

Ändrade då helt strategi, gav upp sängen och lät soffan få bli min sovplats, lämnade täcket och sov med filt, detta tillsammans med att jag satte på något TNG avsnitt som jag låg och tittade på enda tills jag somnade. Då försvann alla krav på att somna så fort som möjligt vilket resulterade i att jag somnade betydligt snabbare än tidigare. Kort därefter dumpade jag soffan och nu sovit på golvet i snart nio månader, fortfarande med TNG på (får mycket lättare att somna om jag känner mig hemma med serien som är på) och tycker detta fungerar med önskvärt resultat.

Ibland får man strunta i alla sömnregler som finns, jag försökte de flesta tips man fått genom åren men sömnen eskalerade allt mer. Nu sover jag på golvet, med tv på och med tänd lampa och sover bättre än på väldigt länge. Man får prova sig fram vad som fungerar, låta det ta sin tid. Äter oftast inte efter lunch heller och brukar bli aningen tröttare vid ett lägre matintag.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Charlie72 » 2014-12-08 0:02:17

antonius skrev:
Charlie72 skrev:Sömntablett och en avsugning brukar fungera


Men om man inte har en sängkompis och för ont i ryggen för en self suck...? :-)018


Fråga grannarna, grannar ska ju hjälpa varandra
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav HGJ » 2014-12-08 0:11:21

kiddie skrev:Alla råd kan bli fel. Detta rådet funkade på mig och de flesta råd brukar inte funka alls på mig vad gäller sånt här. Jag brukar bli lite sur på råd om de presenteras att de ska hjälpa alla för så är det inte. Sen kan det ju bli rena omöjligheter av det med. Som jag fick både rådet att gå upp om jag inte kan sova och sedan bara gå och lägga mig om jag trodde jag kunde, och att gå upp samma tid kl 7 på morgonen.

Eftersom jag då inte var så trött att jag kunde sova ens kl 7 så blev det ju absurt. Jag kunde ju inte gå upp om jag inte lagt mig än!

En annan absurditet:

http://www.lul.se/Global/Extran%C3%A4t/V%C3%A5rdgivare/L%C3%A4kemedelsenheten/Dokument/Patientinformation/Sov_bra_utan_somnmedicin.pdf

Landstinget i Uppsala län och Apoteket skrev:Gå upp om du inte somnat efter en halvtimme.

Landstinget i Uppsala län och Apoteket skrev:Ta bort möjligheten att titta på klockan under natten. Klockan kan öka stressen om du ser minuterna snigla sig fram eller tänker på alla sömnlösa timmar och att du måste somna innan det är dags att vakna igen.

Hur tänker egentligen den som tar med dessa två råd i en och samma broschyr?! Hur kan man undgå att se motsättningen? (Hur ska man veta om det har gått en halvtimme eller inte när man inte kan titta på klockan?)

kiddie skrev:Om man ligger kvar kan man ju tänka att det är ok att man bara ligger och vilar, man behöver ju faktiskt inte sova hela tiden, skönt att vila också. Så har jag tänkt ibland och kunnat sova just för att pressen på att sova släpper.

Ja, den metoden har visat sig fungera betydligt bättre på mig.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav antonius » 2014-12-08 0:27:38

Charlie72 skrev:Fråga grannarna, grannar ska ju hjälpa varandra


Ja fan, det tänkte jag inte på, grannsamverkan...:-)063
antonius
 
Inlägg: 21866
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav kiddie » 2014-12-08 0:28:11

Batman skrev:Ibland får man strunta i alla sömnregler som finns, jag försökte de flesta tips man fått genom åren men sömnen eskalerade allt mer. Nu sover jag på golvet, med tv på och med tänd lampa och sover bättre än på väldigt länge. Man får prova sig fram vad som fungerar, låta det ta sin tid. Äter oftast inte efter lunch heller och brukar bli aningen tröttare vid ett lägre matintag.


Oj. Också likt mig. Somnar ofta med TV:n på, går lite i perioder. Lampan är på och ibland av. Är den på och jag känner mig sömnig struntar jag i att slå av den. Ibland hjälper den mig att somna bättre. Känns lite som att jag fejkar att sova på dagen. Äter gör jag dock sent. Sova i säng på ben känns totalt onaturligt så det gör jag inte, känns som man gjorde så förr pga golvdrag bara.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav kiddie » 2014-12-08 0:50:48

HGJ skrev:Hur tänker egentligen den som tar med dessa två råd i en och samma broschyr?! Hur kan man undgå att se motsättningen? (Hur ska man veta om det har gått en halvtimme eller inte när man inte kan titta på klockan?)


:-)005
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in