Hur gör ni för att kunna somna?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-08 2:21:04

Batman skrev:lät soffan få bli min sovplats, lämnade täcket och sov med filt, detta tillsammans med att jag satte på något TNG avsnitt som jag låg och tittade på enda tills jag somnade. Då försvann alla krav på att somna så fort som möjligt vilket resulterade i att jag somnade betydligt snabbare än tidigare.

Det som gör skillnaden är nog att man tänker på vad som sker på TV:n istället för egna tankar som bevisligen gjort det svårt att somna.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Gonzo » 2014-12-08 3:21:08

Jag brukar fantisera om vackra kvinnor. Det brukar ta mig till drömmarnas land ganska fort.
Gonzo
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2014-12-07

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav HGJ » 2015-06-29 23:11:42

Batman skrev:
HGJ skrev:
kiddie skrev:Dessutom är det gängse rådet att kan man inte somna ska man inte ligga kvar i flera timmar, då associerar man säng med obehag. Håller faktiskt med. När jag hade andra typer av sömnprobs pga oro så försökte jag alltid ligga kvar. Fick till följd att jag blev "rädd" bara av att tänka på att lägga mig och fisk sova på soffan ett par månader...

Att man i sängen inte ska göra något annat än att sova och att man ska gå upp om man inte har somnat efter en viss tid visade sig häromåret för min del vara mycket kontraproduktiva råd. Hur länge det tar att somna varierar för mig ganska mycket från gång till annan. Ibland går det på några få minuter, och vid andra tillfällen tar det betydligt längre tid. Det är bäst att inte fundera så mycket över hur lång tid det tar, har jag numera kommit fram till.

Tanken på att sängen bara ska vara till för sömn ökade helt klart min oro; så snart jag lagt mig började jag bekymra mig över att jag låg i sängen utan att sova. Den ledde på så sätt till att jag associerade sängen med obehag (i större utsträckning än jag gjort innan).

Hur länge man ska vänta med att gå upp när man inte lyckas somna råder det lika olika bud om. Jag har sett 10, 15 och 30 minuter nämnas. Ska man följa detta råd strikt så kan man inte ha ögonen slutna särskilt länge i taget, eftersom man då riskerar att ligga i sängen för länge. Jag vet i alla fall inget bra sätt att hålla koll på tiden med slutna ögon. Och när jag något mindre strikt försökte hålla mig till detta råd så låg jag naturligtvis och grubblade över hur lång tid som hade gått och om jag skulle gå upp eller inte.

Råden satte alltså rejäl fart på min tankeverksamhet och gjorde det svårare att slappna av. Att jag dessutom gick upp ur sängen kan knappast ha påskyndat insomningen. Min sömn blev mycket bättre när jag slutade bry mig om dessa råd.

Håller absolut med, i flera år höll jag på med den metoden att aldrig vistas i sängen förutom när jag skulle sova, då blev det helt plötsligt väldigt kravfyllt att lägga sig, var man i sängen skulle man ju sova och somnade man då inte blev det stressigt.

Varifrån kommer då denna idé att man ska gå upp? I denna uppsats refereras riktlinjer som psykologen Hauri gav år 1977:

Istället för att försöka att somna en dålig natt är det bättre att tända lampan och göra något helt annat. Det hjälper den person som känner sig arg, frustrerad och spänd över att inte kunna somna.

Uppsatsförfattarnas tycks här ha övertolkat Hauri. Något senare citeras denne:

Rather than trying harder and harder to fall asleep during a poor night, switching on the light and doing something else may help the individual who feels angry, frustrated, or tense about being unable to sleep.

Således ett inte lika kategoriskt uttalande. Orden ”may help” har i referatet inte blivit ”kan hjälpa” eller liknande utan rätt och slätt ”hjälper”.

Vidare kan man ju undra hur stor del av den där ilskan, frustrationen och spänningen som härrör just från att personen ifråga har fått inpräntat i sig att det är så dåligt att ligga i sängen utan att sova.

En annan artikel som författarna har läst:

Gellis och Lichstein (2009) fann att sömnhygieniska åtgärder kunde öka oro, planeringsstress samt tankeaktiviteten hos dem som hade sömnproblem och de föreslår att vidare forskning görs på vikten av avslappning före läggdags.

Ja, det där är vad jag själv har erfarit. Tyvärr verkar denna artikel finnas tillgänglig endast i sammandrag:

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0005789408000518
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5314
Anslöt: 2007-06-02

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Tardis89 » 2015-06-29 23:29:50

Tar en artarax xD


Eller ja, typ löser korsord! det får mig att bli trött : )
Tardis89
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2014-10-02

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav Fenren » 2015-06-29 23:45:15

Jag försöker aldrig somna om det inte går. Vill inte kroppen sova så pass att jag måste anstränga mig för att vara vaken tar jag upp en bok, telefonen eller går till teven. Jag gör inget som kräver tankearbete om jag inte är rastlös och försöker känna när kroppen är trött.

Jag brukar ha ett fönster på ca 30minuter där det går att somna. Missar jag det tar det två, tre timmar innan nästa kommer.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Hur gör ni för att kunna somna?

Inläggav sigterm » 2015-06-30 17:04:05

Jag somnar efter några minuter bara. Det spelar ingen roll om vart jag är eller om jag precis druckit kaffe.
Brukar oftast bli irriterad på mig själv för att jag somnar för fort, då jag inte hinner tänka "klart" mina tankar när jag ligger i sängen.
sigterm
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2014-08-18
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in