Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Azo85 » 2014-01-13 19:41:47

Titti skrev:Har du lust att berätta vad du äter?


Frukost är alltid samma, tror de flesta gör ungefär likadant. Kan under perioder byta. Likadant med ett mellanmål som vanligen är samma men utbytbart om jag vill ändra min kost till att prova extra fiberrik, kolhydratsnål eller vad som.

Lunch 1.

Lax "grillad" (grillpanna)
Bandpasta med tillsatt ägg som röres ihop med citronskal, färsk chili, vitlök som först frästs därefter tillsättes babyspenat och citronsaft.

Inga andra kryddor.

Middag 1

Köttgryta med potatis

Högrev, gul lök, vitlök, rotselleri, morot, krossade tomater, soltorkade tomater, oliver, rödvin samt lagerblad.

Kryddas med oregano.

Lunch 2

Kikärtsgryta med matvete.

Kikärtor, cashewnötter, hela tomater, gul lök, jordnötssmör.

Kryddas med curry och chilipeppar.

Middag 2

Quorngryta med pasta

Quorn, spenat, vitlök, soltorkade tomater, grädde, vanlig pasta

Inga andra kryddor.

Lunch 3

Pasta arabiata

Röda linser, krossade tomater, vitlök, vanlig pasta (spaghetti)

Kryddas med chilliflakes

Middag 3

Kidneybönor "röra"

Kidneybönor, majs, krossade tomater, paprika, ris, lök.

Inga kryddor.

Blir tydligt att jag tidigare ljög, överdrev alternativt förskönade verkligheten. Om jag tillåts skilja på pasta med ägg och utan så förekommer pasta i två rätter annars hela hälften! Spenat och babyspenat förekommer varsin gång, kanske borde ses som samma livsmedel. Lök, vitlök samt olika former av konserverade tomater ser jag inte som ett livsmedel i den bemärkelsen. Kan hända att jag har fel syn rörande de livsmedlen.

Egentligen äter jag samma livsmedel vid flera tillfällen. Men pratar man med NT så brukar det godtas att jag inte äter samma livsmedel flera gånger. Att jag äter mer varierad kost än den gemene svensken står jag däremot fast vid.

Grönsaker äter jag till varje lunch och middag men det är inte förutbestämt utan det är delvis säsong som styr men det skall vara runt 100 kCal. Dessutom äter jag nötter, bär och frön varje dag så jag tror att jag äter mer varierat.

Men jag får erkänna att jag nog gärna tror att jag är bättre än vad jag är och får erkänna att jag äter samma livsmedel flera gånger.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav kiddie » 2014-01-13 20:26:23

Azo, låter som bra och varierad mat verkligen iom kött, fisk, bönor. Låter gott med. Enda som är, är lite mycket pasta för min smak men näringsmässigt säkert helt OK. Grönsaker och nötter har du med så du får nog bra fetter och vitaminer.

Så ja, verkar mer varierat än folk i allmänhet.

Det är absolut inte fel att äta så. Om någon NT klagar är det nog för att du är för duktig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Krillo » 2014-01-13 20:39:32

Azo85 skrev:Beror på att detta är första gången du tänkte rätt, tror jag.

Förstå skämtet!


Ödmjuk som alltid :mrgreen: :wink:
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Kimmelie » 2014-01-13 21:54:42

Ibland kan man tycka att det framstår som lite löjligt när en forskningsrapport kommer och säger något som man lätt hade kunnat räkna ut på förhand, och det har de slösat pengar och tid på att ta fram. Det vet väl alla...

Men allt är ju inte så uppenbart som man skulle vilja tro. Inte alltid i alla fall. Och ju fler som är beroende av forskningsresultaten desto viktigare är det att faktiskt kolla även självklara saker från början.

Om man är intresserad av hela historien, med referenser och utbroderingar kan man läsa Gary Taubes "Good Calories, Bad calories" som finns att köpa för runt 200:- lite varstans. Den är på engelska och bitvis lite tung, men mycket intressant. Enligt utgivaren, som är förtegen om specifika försäljningssiffror, ligger boken i sin 7:e tryckning, denna gång på 70.000 exemplar. Men utifrån den allmänna diskussionen kan man märka att ingen sakkunnig person i ställning i Sverige har läst den. Eller så har de läst men inte förstått.

I denna bok förklarar han utvecklingen av näringsläran, kostråden och välfärdssjukdomarna. Fetma får väl räknas som en av dem. Han har under 5 år gått igenom allt som finns att läsa vad gäller forskning om kost, hälsa och sjukdom. Och i slutet av boken räknar han upp 10 punkter som han aldrig hade trott att han skulle tro på, innan han började söka fakta till boken:


Gary Taubes slutsatser:

1. Fettet i maten, vare sig det är mättat eller i någon annan form, orsakar inte fetma, hjärtsjukdom eller någon annan välfärdssjukdom.

2. Problemet är kolhydraterna, deras effekt på insulinutsöndringen och på så sätt hormonregleringen av jämvikten (homeostas) - hela det harmoniska samspelet i människokroppen. Ju mer raffinerad och lättupptagna kolhydraterna är, desto större effekt på hälsa, vikt och välmående.

3. Sockerarter, sackaros och high-fructose-corn-syrup (socker utvunnet ur majs) i synnerhet, är särskilt dåliga, antagligen för att kombinationen av glukos och fruktos både höjer insulinnivåerna och överbelastar levern med kolhydrater.

4. Genom sin effekt på insulinutsöndring och blodsocker är raffinerade kolhydrater, stärkelse och sockerarter den del i kosten som orsakar hjärtsjukdom och diabetes. De är de troligaste orsakerna till cancer, alzheimers och andra välfärdssjukdomar.

5. Fetma är en sjukdom som beror på överdriven fettbildning i kroppen, det beror inte på överätande eller stillasittande. De är snarare symptom än orsak.

6. Att äta mer kalorier gör oss inte fetare (om de inte specifikt är kolhydrater), liksom det inte gör att ett barn växer sig längre. Att göra av med mer energi än vi äter gör oss inte smala i längden, utan det gör oss hungriga. Vi blir snarare trötta än att kroppen spenderar sina reserver.

7. Fettinlagring och fetma orsakas av obalans i hormonregleringen av fettvävnaden och fettomsättningen. Fettbildningen och inlagringen är större än fettuttaget från fettvävnaden. Vi blir smalare när hormonregleringen kommer i balans igen.

8. Insulin är den viktigaste styrfaktorn i fettinlagring. När insulinnivåerna är höga, efter ett mål mat eller kroniskt, samlar vi på oss fett i fettvävnaden och det är omöjligt attanvända kroppsfett som bränsle. När insulinnivåerna går ner släpper fettvävnaden ut fett och det används som bränsle i kroppen.

9. Kolhydrater gör oss feta och orsakar fetma genom att stimulera insulinutsöndring. Ju färre kolhydrater vi äter, desto mindre kroppsfett kommer vi att ha.

10. Genom att driva fettinlagringen gör kolhydrater oss också hungrigare och minskar den mängd energi som vi använder i ämnesomsättningen och fysisk aktivitet. Detta förklaras nedan.


http://www.kahlin.net/noir/margarinutma ... _fetto.php
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Azo85 » 2014-01-13 22:00:44

Taube är en rekorderlig skitsnackare.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav barracuber » 2014-01-13 22:11:12

Azo85 skrev:Taube är en rekorderlig skitsnackare.

Vad grundar du det på ?

Förresten heter han Gary Taubes.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Krillo » 2014-01-13 22:23:54

Nu är det ju så att man får insulinpåslag även om man äter endast protein eller fett. Alltså kommer man bli fet av det också, om man äter mer än man gör av med. Tänk evolutionärt, om man bara kom över en jävla massa kött, så skulle man inte ha lagt på sig en fettreserv då, utan istället dött?
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Azo85 » 2014-01-13 22:27:05

barracuber skrev:
Azo85 skrev:Taube är en rekorderlig skitsnackare.

Vad grundar du det på ?

Förresten heter han Gary Taubes.


Mestadels på blogginlägg av Nicklas Neuman och Jacob Gudiol. Tycker Neuman verkar mycket mer nyanserad är "media-profiler" i det här ämnet. Det som gjort mig skeptisk från början är Taubes enligt mig skitsnack att energi in och energi ut inte gäller människan, alltså kan en människa lagra energi som som inte finns. Kanske är en överdrift från någons sida.

Mycket skeptisk till någon som menar att man inte är fet för att man äter för mycket utan för att man äter havregrynsgröt (kolhydrater). Klart att man gillar sådana ord om man är fet, gissningsvis vill man höra att man kan vräka i sig hur mycket som helst bara det inte är havregrynsgröt.

Edit: OM nu kolhydraterna vore boven borde alla som äter kolhydrater vara feta. De som äter mycket kolhydrater typ som Gunde Svahn gjorde borde vara smällfeta. Har en bekant som i perioder äter 1 kg kolhydrater om dagen om man blir fet av kolhydrater borde han vara smällfet. Jag äter själv massor med kolhydrater och jag är inte fet. Jag kan inte i min omgivning se sambandet mellan kolhydrater och fetma, snarare är det tvärtom. De jag känner som äter mest kolhydrater är de som är i bäst form.

Att man inte skall smälla i sig kemiskt framställt socker är en annan sak. Precis som att man inte skall trycka i sig härdade fetter.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav kiddie » 2014-01-13 23:04:59

Jag vet en som gjorde tvärtom. Han åt bara grönsaker och lite andra kolhydrater men åt inget fett. Han gick ner över 100 kilo!

Och som nämnts, klart man kan lägga på sig om man äter enbart kött. Kött är väl den energin som behövdes för att ens framställa homo sapiens stora hjärna?

Det går inte att förneka att fett och kött är energirikt.

En kalori är verkligen en kalori tror jag, MEN det finns kalorier som inte mättar och där är ett stort problem. Fil och mjölk innehåller ungefär lika många kalorier, men vad mättar mest? ;)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-13 23:15:27

Har även hört historier om folk som lyckats gå ner extremt mycket i vikt på ensidiga dieter.
Hörde nyligen om någon som endast åt snabbmat från MacDonalds eller liknande.
Vet inte vad det berodde på i detta fallet, kanske den väldigt extrema dieten.
När de gjorde filmen Super Size Me var det inte så att han som ställde upp som frivillig, har glömt namnet drabbades av väldigt många hälsoproblem.

Förutom fetma, minskad potens och höga levervärden drabbades han inte av fettlever?
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Kimmelie » 2014-01-13 23:28:26

Azo85 skrev:
barracuber skrev:
Azo85 skrev:Taube är en rekorderlig skitsnackare.

Vad grundar du det på ?

Förresten heter han Gary Taubes.


Mestadels på blogginlägg av Nicklas Neuman och Jacob Gudiol. Tycker Neuman verkar mycket mer nyanserad är "media-profiler" i det här ämnet. Det som gjort mig skeptisk från början är Taubes enligt mig skitsnack att energi in och energi ut inte gäller människan, alltså kan en människa lagra energi som som inte finns. Kanske är en överdrift från någons sida.

Lite bättre referenser kan du väl gräva fram om varför Taubes är en skitsnackare, med tanke på att jag tog med det här:
Han har under 5 år gått igenom allt som finns att läsa vad gäller forskning om kost, hälsa och sjukdom. Och i slutet av boken räknar han upp 10 punkter som han aldrig hade trott att han skulle tro på, innan han började söka fakta till boken:
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Azo85 » 2014-01-13 23:49:37

Kimmelie skrev:Lite bättre referenser kan du väl gräva fram om varför Taubes är en skitsnackare, med tanke på att jag tog med det här:
Han har under 5 år gått igenom allt som finns att läsa vad gäller forskning om kost, hälsa och sjukdom. Och i slutet av boken räknar han upp 10 punkter som han aldrig hade trott att han skulle tro på, innan han började söka fakta till boken:


Tror du själv på punkt nummer nio? Ian Thorpe borde i sådant fall vara abnormalt fet, likaså Gunde Svahn eller vilken annan idrottare som helst som varit nummer ett. Behövs ingen referens för att förstå att fler kolhydrater inte per automatik gör en fetare. Annars anser jag inte att det behövs någon referens till att påstå att Taubes är full av skit så länge han står för att man inte går ned i vikt om man rör på sig mer. Taubes är en person som uttryckt att maratonlöpare inte är smala för att de springer utan att de springer för att de är smala. Att det är dynga behövs inga referenser för att förstå.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Kimmelie » 2014-01-14 9:13:36

Azo85 skrev:Behövs ingen referens för att förstå att fler kolhydrater inte per automatik gör en fetare. Annars anser jag inte att det behövs någon referens till att påstå att Taubes är full av skit så länge han står för att man inte går ned i vikt om man rör på sig mer. Taubes är en person som uttryckt att maratonlöpare inte är smala för att de springer utan att de springer för att de är smala. Att det är dynga behövs inga referenser för att förstå.


Det var därför jag även tog med det här i citatet:
Ibland kan man tycka att det framstår som lite löjligt när en forskningsrapport kommer och säger något som man lätt hade kunnat räkna ut på förhand, och det har de slösat pengar och tid på att ta fram. Det vet väl alla...

Men allt är ju inte så uppenbart som man skulle vilja tro. Inte alltid i alla fall. Och ju fler som är beroende av forskningsresultaten desto viktigare är det att faktiskt kolla även självklara saker från början.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Wine » 2014-01-14 10:47:26

kiddie skrev:...
Och som nämnts, klart man kan lägga på sig om man äter enbart kött. Kött är väl den energin som behövdes för att ens framställa homo sapiens stora hjärna?

Det går inte att förneka att fett och kött är energirikt.
...


Men med tanke på att både protein och fett är ganska mättande så är det väl betydligt svårare att äta för mycket och om man äter en väldigt kolhydratfattig kost bestående av i huvudsak protein och fett så hamnar man i tillståndet ketos vilket gör att man förbränner extra mycket fett.

För övrigt så tror jag att man måste ta hänsyn till genetiska variationer och skillnader mellan individer då det gäller exempelvis känslighet för olika typer av fetter, kolhydrater samt kroppens metabolism och andra faktorer som kan ha betydelse som graden av aktivitet och livsstilen i sin helhet när det gäller val av lämplig diet.

AustenAnnie skrev:Har även hört historier om folk som lyckats gå ner extremt mycket i vikt på ensidiga dieter.
Hörde nyligen om någon som endast åt snabbmat från MacDonalds eller liknande.
Vet inte vad det berodde på i detta fallet, kanske den väldigt extrema dieten.
...


Kanske är det detta du tänker på, en överviktig gymnasielärare i USA som åt frukost, lunch och middag på McDonald's och gick ner i vikt, läste om detta nyligen i DN:

DN - Till frossarens förtret
Publicerad 2014-01-11 00:05

Kroppen tål inte översvämning ens av nyttigheter. Mycket tyder på att minst lika viktigt som vad man äter är hur ofta och när på dygnet.


Tidningen Daily Mail rapporterade den 3 januari om en kraftigt överviktig gymnasielärare i Iowa, USA, vid namn John Cisna, som bestämde sig för att med sina elever som vittnen och assistenter göra ett experiment. I tre månader åt han frukost, lunch och middag på McDonald’s och inget mer. Det enda han vaktade på var fördelningen av kolhydrat, protein och fett så att den låg i linje med det av myndigheterna rekommenderade och att dagsintaget inte översteg 2.000 kalorier.

Han åt gröt med mjölk, ”egg white delights”, korvburritos, yoghurt, sallader, hamburgermenyer och några enstaka glassar. Utöver det promenerade han 45 minuter flera gånger i veckan, vilket han inte gjort tidigare, men detta rekommenderas ju vid alla dieter och förklarar inte hans resultat: Efter tre månader hade han magrat 17 kilo, totalkolesterolet hade gått ner från 6,4 till 4,3, ett utmärkt värde, och det dåliga kolesterolet hade sänkts från 4,4 till 2,9.


I artikeln kan man även läsa om den svenske it-konsulten, Jan Kallberg, som för tio år sedan skrev boken ”Bli naturligt smal med 60-talsmetoden”. Jan Kallberg observerade skillnaden mellan hur män såg ut på bilder från mitten av 1900-talet och hur yngre män ser ut idag och förundrades över hur smala och seniga männen tidigare var långt upp i åren medan dagens 25-åringar såg trötta och tjocka ut:

Vill man ha den vetenskapliga förklaringen till varför Jan Kallbergs ”60-talsmetod” fungerar och är hälsosam, och kanske även varför John Cisnas experiment gör det trots snabbmaten, finns den att läsa om i nutritionisten Byron J Richards ”The Leptin Diet”, där han visar hur förbränningen störs och hindras av att det hela tiden kommer in ny näring, om än aldrig så ”nyttig”. Kroppen måste få lugn och ro för att kunna använda energin.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav elle » 2014-01-14 11:10:27

Flawed skrev:
elle skrev:
barracuber skrev:Att räkna kalorier är en myt som många fortfarande är kvar i.

håller med. att räkna kalorier verkar extremt tråkigt. de personer jag kände som räknade kalorier bantade hela tiden och gick på svältdieter och en av de svimmade en gång .

En del kan räkna utan att använda fingrarna...

intuitivt ätande måste vara mkt bättre för kroppen än att proppa i den kalorier istället för mat.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Wine » 2014-01-14 11:42:28

elle skrev:
barracuber skrev:Att räkna kalorier är en myt som många fortfarande är kvar i.

håller med. att räkna kalorier verkar extremt tråkigt. de personer jag kände som räknade kalorier bantade hela tiden och gick på svältdieter och en av de svimmade en gång .


Ja att räkna kalorier känns som bortkastad energi, tror det är lätt att man fastnar för mycket i själva räknandet och blir för petig och fixerad vid själva räkningen. Har aldrig sysslat med det och var ej heller speciellt intresserad av just dieter då andra runtomkring höll var intresserade av att hålla koll på kaloriintaget. Möjligtvis kan det vara bra för en del för att initialt få en bättre uppfattning om ungefär hur mycket man bör äta om man har haft svårigheter med att begränsa sig i sitt ätande och äter alldeles för mycket.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav kiddie » 2014-01-20 6:00:32

Alltså, det går inte att säga att något objektivt är mättande. Jag kan äta en limpmacka och vara mätt medan någon annan skulle vara vrålhungrig. Gjorde latmansmat idag, bönor ägg och korv, en hel tallrik full. Inte blev jag ett dugg mätt av det. Fick bara i mig en himskans massa kalorier.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav kiddie » 2014-01-20 6:16:16

Sådana som står och går mycket till vardags bränner rätt mycket mer kalorier än de som mest sitter ner.

Däremot motion om den inte är på lite högre nivå, bränner inte direkt kalorier. Man ska inte tro att man kan smälla i sig en påse chips och springa bort kalorierna på en snabbrunda i skogen. Vissa äter såpass mycket för mycket att de skulle få springa hela tiden för att bränna bort det.

Motion övervärderas och matens kalorier undervärderas. Nu är motion naturligtvis nyttigt, men ur kaloriförbränningssynpunkt inte värt mycket.

Du kan käka 2 äpplen och gå bort de kalorierna på en medellång inte tuff promenad. Men käka en påse chips och du måste gå i fyra timmar! Säg att du springer istället, det brukar vara en liknande sträcka men går fortare. Kanske ut och springa 2 mil ungefär?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-20 20:07:48

kiddie skrev:Motion övervärderas och matens kalorier undervärderas. Nu är motion naturligtvis nyttigt, men ur kaloriförbränningssynpunkt inte värt mycket.

Du kan käka 2 äpplen och gå bort de kalorierna på en medellång inte tuff promenad. Men käka en påse chips och du måste gå i fyra timmar! Säg att du springer istället, det brukar vara en liknande sträcka men går fortare. Kanske ut och springa 2 mil ungefär?


En tumregel är att en kalori är alltid en kalori - oavsett om födokällan är äpple, tonfisk, ägg eller vetemjöl. Däremot, så finns det födoämnen där nettokaloriintaget inte motsvarar mängden en intar.

Non-Exercise Activity Thermogenesis (NEAT) och Exercise Activity Thermogenesis (EAT) - första är ex vardagligt hushållsarbete, promenader till arbetet, affären etc. Andra är planerade fysiska aktiviteter, ex löpning, styrketräning etc. Studier visar för genomsnittsmänniskor, oavsett kön och ålder, är NEAT det främsta för behålla kroppsvikten (förutsatt kaloriintaget inte avviker allt för mycket).

NutritionFacts.org sammanfattar det här (med länkar till studier):

When trying to lose weight, which is most important: diet or exercise? This is what a survey found recently… The vast majority of those trying to lose or maintain weight believe that both monitoring food and beverage consumption and physical activity are equally important in weight maintenance and weight loss. Most people go with equally important, and then exercise and then diet. And most people are wrong…

Identified as one of misconceptions about obesity in this recent review… the “confusion about the leverage of exercise on body weight. “Unfortunately, the energy balance equation—you know, calories in have to equal caories out—suggests that energy intake and energy expenditure occupy equivalent roles in determining energy balance, when in fact the factors governing energy intakes influence the energy balance far more powerfully than the factors determining resting energy expenditure.”

For example, to walk off the calories found in single pat of butter you’d have to add an extra 700 yards to your stroll that evening. A quarter mile jog… for each sardine you put in your mouth—and just the edible part. Any who choose to eat two chickens legs better get out on their own two legs and go run an extra 3 miles that day to outrun weight gain.

And that's for steamed chicken… skin removed.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Flawed » 2014-01-21 3:21:17

Jag tycker nog att fett kött är bland det som är lättast att äta...
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Watkins » 2014-02-05 9:50:23

dasunbedingte skrev:NutritionFacts.org sammanfattar det här (med länkar till studier):

When trying to lose weight, which is most important: diet or exercise? This is what a survey found recently… The vast majority of those trying to lose or maintain weight believe that both monitoring food and beverage consumption and physical activity are equally important in weight maintenance and weight loss. Most people go with equally important, and then exercise and then diet. And most people are wrong…

Identified as one of misconceptions about obesity in this recent review… the “confusion about the leverage of exercise on body weight. “Unfortunately, the energy balance equation—you know, calories in have to equal caories out—suggests that energy intake and energy expenditure occupy equivalent roles in determining energy balance, when in fact the factors governing energy intakes influence the energy balance far more powerfully than the factors determining resting energy expenditure.”

For example, to walk off the calories found in single pat of butter you’d have to add an extra 700 yards to your stroll that evening. A quarter mile jog… for each sardine you put in your mouth—and just the edible part. Any who choose to eat two chickens legs better get out on their own two legs and go run an extra 3 miles that day to outrun weight gain.

And that's for steamed chicken… skin removed.


Det bortser helt från att individer förbränner olika mängd kalorier beroende på hur vältränade de är. När man uthållighetstränar (30-60 minuter) ökar man på sikt sin förbränning så att mindre motion ger mer effekt. När man jämför de mest otränade med de mest vältränade motsvarar motsvarar 37 minuter för en extremt vältränad person 4 timmar och 10 minuter för en otränad, enligt Läkartidningen. De goda nyheterna är att det går lättare att ta sig upp från otränad till medeltränad än från vältränad till mycket vältränad.

Dessutom påverkas energiförbrukningen inte bara under träningspasset. Efter ett pass på minst 30 minuters ansträngande träning är förbränningen ca 7% högre i ett helt dygn efter passets avslutande.

Det är alltså inte bara de kalorier man förbränner i varje pass som utgör den positiva effekten på övervikt - på sikt blir även all motion mer effektiv.

Motion är viktigt, helt enkelt.
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Flawed » 2014-02-05 11:13:43

Watkins skrev:
dasunbedingte skrev:NutritionFacts.org sammanfattar det här (med länkar till studier):

When trying to lose weight, which is most important: diet or exercise? This is what a survey found recently… The vast majority of those trying to lose or maintain weight believe that both monitoring food and beverage consumption and physical activity are equally important in weight maintenance and weight loss. Most people go with equally important, and then exercise and then diet. And most people are wrong…

Identified as one of misconceptions about obesity in this recent review… the “confusion about the leverage of exercise on body weight. “Unfortunately, the energy balance equation—you know, calories in have to equal caories out—suggests that energy intake and energy expenditure occupy equivalent roles in determining energy balance, when in fact the factors governing energy intakes influence the energy balance far more powerfully than the factors determining resting energy expenditure.”

For example, to walk off the calories found in single pat of butter you’d have to add an extra 700 yards to your stroll that evening. A quarter mile jog… for each sardine you put in your mouth—and just the edible part. Any who choose to eat two chickens legs better get out on their own two legs and go run an extra 3 miles that day to outrun weight gain.

And that's for steamed chicken… skin removed.


Det bortser helt från att individer förbränner olika mängd kalorier beroende på hur vältränade de är. När man uthållighetstränar (30-60 minuter) ökar man på sikt sin förbränning så att mindre motion ger mer effekt. När man jämför de mest otränade med de mest vältränade motsvarar motsvarar 37 minuter för en extremt vältränad person 4 timmar och 10 minuter för en otränad, enligt Läkartidningen. De goda nyheterna är att det går lättare att ta sig upp från otränad till medeltränad än från vältränad till mycket vältränad.

Dessutom påverkas energiförbrukningen inte bara under träningspasset. Efter ett pass på minst 30 minuters ansträngande träning är förbränningen ca 7% högre i ett helt dygn efter passets avslutande.

Det är alltså inte bara de kalorier man förbränner i varje pass som utgör den positiva effekten på övervikt - på sikt blir även all motion mer effektiv.

Motion är viktigt, helt enkelt.

Det finns olik åsikter och slutsatser kring det där också.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Watkins » 2014-02-05 12:36:32

Flawed skrev:Det finns olik åsikter och slutsatser kring det där också.


...och du redovisar dem mycket väl. :roll:
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Flawed » 2014-02-05 13:32:48

Watkins skrev:
Flawed skrev:Det finns olik åsikter och slutsatser kring det där också.


...och du redovisar dem mycket väl. :roll:

Alltså hur stor efterförbrännings effekten är.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Intressanta intressen



Logga in