Krav för att få tandvårdskort?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Debbido » 2008-02-02 0:36:08

Ja, den där lagen du citerade Pemer den verkar ju glasklar, men frågan är ändå om den gäller i alla kommuner? Alla kommuner tolkar ju lagarna på sitt eget vis.

Har arbetat på att få fram ett grönt tandvårdskort i flera år, men nekats trots ett otal sjukdomar jag har. När jag fick AS-diagnos blev jag ju glad eftersom det betyder LSS-rättigheter.

Läste på internet att mitt landsting (Västra Götaland) bestämt att år 2007 (och tack och lov 2008!) skulle "inte bara de med ett omfattande vårdbehov utan ALLA som beviljats LSS-insatser får grönt tandvårdskort". Detta för att de "fått pengar över". Av detta gissar jag att 2006 hade jag antagligen nekats grönt kort om man ansåg att mitt vårdbehov inte var omfattande.

Ansvarig medicinsk sköterska i kommunen var den jag vände mig till. Hon sa att jag först måste ha beviljats en insats enligt LSS. Begav mig till LSS-kontoret och ansökte om kontaktperson enligt LSS. Socialsekreteraren försökte övertala mig att söka kontaktperson enligt SOL (Socialtjänstlagen), men se den gubben gick inte!

"Nej", sa jag. "Jag vill ha en kontaktperson enligt LSS annars blir jag snart tandlös". Hon fattade att jag kunde lagarna så hon gav med sig och skickade omedelbart signal till kommunens medicinskt ansvariga sköterska att jag hade beviljats LSS. Ett kort skickades snabbt hem till mig, som jag gav min tandläkaren den i måndags, när min rotfyllning avslutades. Och bollen gick i MÅÅÅÅl!
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 10:25:37, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav MsTibbs » 2008-02-02 1:07:43

A skrev:Ms Tibbs Du ska förmodligen kontakta Folktandvården centralt. Detta gäller om du inte har några LSS-insatser från kommunen. Har du det så är det troligen kommunens LSS-handläggare som sköter det här med tandvårdskort.


Min socsekreterare visste inte ens vad tandvårdskort var för något. Jag har en LSS-handläggare i.o.m. att jag får boendestöd (visserligen SoL) henne har jag inte fått tag på än, räknas detta som LSS-insats om jag åtminstone har LSS-handläggare? Folktandvården centralt, är det i Karlstad eller i Stockholm du syftar till?

Jag har talat med en person från boendestödet som sa att försäkringskassan hade koll på det, men när jag ringde FK hade dom "ingen aning" först och började sen med "asperger är ju ingen sjukdom" och så medade han på att aspergare således inte hade rätt till tandvårdskort. LSS kände han inte till... :roll: . Jag har inte fått tag på min egen LSS-handläggare än, men ska prova igen över helgen. Tills vidare har jag även ringt en från FA om hjälp med vart jag skall vända mig, som inte heller visste på rak arm, men som skulle kolla upp det. *snurrigt detta*

A skrev:När du ändå pratar med landstinget så kan du väl påpeka att det på hemsidan inte går att hitta någonting om vart man som patient vänder sig om man vill ha tandvårdsstödet. det som på hemsidan kallas Rätt till uppsökande munhälsobedömning och Nödvändig tandvård.
Det är det som tandvårdsstödet omfattar och som man får ett tandvårdskort för. Sen använder man det man behöver. Klart och tydligt.....? Fråga annars!


Hittade inget normalt nummer till Landstinget idag före det blev för sent på kvällen (kass hemsida! Jajjemen!!). Skall leta upp det i telefonkatalogen istället. Jag för anteckning på vad du skrev här och skall försöka minnas. Tack så långt, det är nog en tidsfråga innan jag kommer med fler frågor... :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:25:37, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Pemer » 2008-02-02 1:13:40

Och ändå satt de alla och tolkade lagen fel, de med, var och en på sitt sätt. Det är så jävla pinsamt att se - en så viktig rättighetslag, så systematiskt obstruerad landet över. Sedan kan man studera http://www.socialombud.se och få ytterligare perspektiv på vilket fint land Sverige är att leva i för de mest utsatta, och hur pass generellt man egentligen kan anta att *vi* faktiskt får *hjälp* och inte *stjälp*. (Upptäckte den sajten idag och blev alldeles matt. :cry: )
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:25:37, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2008-02-02 1:16:13

Tibbs, du behöver alltså inte ha några insatser, det är bara båg och feltolkning från deras sida. Du har diagnosticerat Asperger, omfattas därmed av LSS och har därmed rätt till stödet. Basta!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:25:37, redigerad totalt 2 gånger.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kvasir » 2008-02-02 1:19:20

Pemer skrev:Tibbs, du behöver alltså inte ha några insatser, det är bara båg och feltolkning från deras sida. Du har diagnosticerat Asperger, omfattas därmed av LSS och har därmed rätt till stödet.


Det som möjligen skulle kunna skilja beroende på LSS-insatser eller inte är varifrån man får kortet. Jag fick beskedet att jag får (erbjudande om) kortet med automatik när min LSS-ansökan går igenom. Det får man väl tolka som att jag inte självklart får något kort den vägen annars.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Pemer » 2008-02-02 1:38:21

Kvasir skrev:
Pemer skrev:Tibbs, du behöver alltså inte ha några insatser, det är bara båg och feltolkning från deras sida. Du har diagnosticerat Asperger, omfattas därmed av LSS och har därmed rätt till stödet.


Det som möjligen skulle kunna skilja beroende på LSS-insatser eller inte är varifrån man får kortet. Jag fick beskedet att jag får (erbjudande om) kortet med automatik när min LSS-ansökan går igenom. Det får man väl tolka som att jag inte självklart får något kort den vägen annars.

Ja, det är i varje fall sant. Men det är det sättet att jobba som gör att massor av kommuner automatiskt erbjuder bara de omfattade av LSS som beviljas insatser, och inte går de själva ut med någon information så att den som inte råkar veta det själv får veta att rätten finns, om man inte har /ansökt om/ insatser.

Så i praktiken är det fråga om att stänga ute varje diagnosticerad medlem av personkrets 1 som inte har behov av andra insatser, eller inte har insett att hen har något sådant behov. Och vi har redan sett exempel här på forumet på att LSS-berättigade chockat fått veta om rätten till tandvårdsstödet efter att redan ha lagt massor av pengar på tandvård.

Visst, man får kanske diskutera vilka aktörer i samhället som ska ha ansvar för att människor som får sådana här diagnoser får all relevant information om vad man nu har för rättigheter till hjälp och stöd... Men det normala och civilrättsligt rimliga vore att samhället stod för sådan information. Stiftar man rättighetslagar till förmån för vissa grupper är det väl för att de ska gälla, och att de som omfattas av rättigheterna får reda på det, det är mer diktaturers sätt att jobba att instifta rättigheter för syns skull, men inte själv aktivt informera om dem, så att man slipper utföra dem.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Debbido » 2008-02-02 2:00:24

Jag säger det igen: Olika kommuner agerar på olika sätt. I just min kommun, Uddevalla, MÅSTE man ha beviljats LSS-insats rent konkret, typ kontaktperson, för att få tandkortet. Detta sa kommunsköterskan till mig. Jag är intelligent och har inte missuppfattat något i rutinerna här.

Den man vänder sig till är då naturligt kommunens Biståndsbedömare. Om hon beviljar LSS-insats så får sköterksan detta besked och Tandvårdslagen träder då i funktion.Om kommunen trasslar och inte följer den lag som Pemer här har citerat utan envisas med att vårdbehovet ska vara omfattande, så får man väl överklaga avslaget till Länsrätten, som vid alla andra avslag.

Dessvärre finns det en mängd löften i de olika lagarna som kommunerna gör en "låg-budget-tolkning" av och då är det inte bara till att säga att man har rätt utan man blir då tvungen att överklaga. För sådana ändamål kan man använda Personligt ombud, som väl de flesta kommuner har idag? Ombudet fixar allt så man slipper tänka. Ombudet vet hur kommunen fungerar och är väldigt bra att ha om man känner sig förvirrad i djungeln av olika lagar. Hon hjälper till att överklaga där så behövs.Ombudet brukar man kunna få tag i via kommunens växel.

Försäkringskassan kopplas in när man får billig tandvård t ex på grund av primärt Sjögrens syndrom (muntorrhet).
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Kvasir » 2008-02-02 2:13:02

Debbido skrev:Jag säger det igen: Olika kommuner agerar på olika sätt. I just min kommun, Uddevalla, MÅSTE man ha beviljats LSS-insats rent konkret, typ kontaktperson, för att få tandkortet. Detta sa kommunsköterskan till mig. Jag är intelligent och har inte missuppfattat något i rutinerna här.



Det verkar som sagt vara en feltolkning av lagen. Men istället för att då bråka med dem om vad lagen säger så kanske det enklaste helt enkelt är att ansöka om LSS-stöd. Det räcker ju att t.ex. ansöka om psykologsamtal, om man nu inte har behov av eller vill ha något annat. Det är det enda jag ansökte om (och nu efter en tid på det här forumet undrar jag om inte det har gjort psykologsamtal överflödiga också :) ).
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Lilla Gumman » 2008-02-02 7:22:56

Hej!

Min man har en kontaktperson som han delar med mig. Det var han som ansökte om kontaktperson och jag fick henne på köpet eftersom vi är gifta. När han sedan skulle ansöka om tandvårdskort fick han till svar att han behövde ha en LSS-insats för att få det. Kontaktpersonen räknades inte. Kontaktperson är en LSS-insats, men ändå räcker det inte med att ha en kontaktperson för att få tandvårdskort. Tydligen måste man ha mer insatser, exakt vilka som krävs vet vi inte.

Så ni som säger att det bara är att ansöka om kontaktperson så får man tandvårdsstöd, pyttsan! Inte i Ludvika kommun i alla fall.

Jag fick tandvårdskortet därför att jag går på daglig verksamhet. Min man vill inte gå på daglig verksamhet bland utvecklingsstörda då han är i stort sett normalfungerande själv och skulle inte klara många dagar i en sådan miljö. Han vill inte heller ha boendestöd som kommer hem till oss en gång i veckan, för han blir stressad av personer som kommer hit och ska kolla om vi har städat ordentligt.

Jag har sagt åt honom att ringa landstinget på måndag (eller när det nu blir). Vi får se vad som händer.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Pemer » 2008-02-02 9:50:49

Och det är ingen rättighet för kommuner att tolka en lag efter eget skön, snarare ett grovt brott mot grundläggande mänskliga rättigheter. Stiftas en lag om vissa rättigheter till alla medborgare eller vissa medborgare är det principen om allas rätt till likhet inför lagen man bryter mot om man är en enskild kommun som av grumliga skäl bestämmer sig för att göra en egen smalare tolkning av lagen, samtidigt som lagen tillämpas precis som den är tänkt på andra håll.

Vi kanske bara ska vara glada att det såvitt bekant bara är en del rättighetslagar som gäller vissa specifika typer av ekonomiska bistånd det är så här med? Det skulle se ännu värre ut om enskilda kommuner satt och gjorde sina egna lokala tolkningar av vallagen, förvaltningslagen... you name it... "Nej, här i Djursholm har vi tolkat vallagen som att man ska tjäna minst 400.000 om året för att ha rösträtt, passar det inte får du väl försöka överklaga eller flytta någon annanstans..."?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Alien » 2008-02-02 15:49:05

Lilla Gumman skrev:Hej!

Min man har en kontaktperson som han delar med mig. Det var han som ansökte om kontaktperson och jag fick henne på köpet eftersom vi är gifta. När han sedan skulle ansöka om tandvårdskort fick han till svar att han behövde ha en LSS-insats för att få det. Kontaktpersonen räknades inte. Kontaktperson är en LSS-insats, men ändå räcker det inte med att ha en kontaktperson för att få tandvårdskort. Tydligen måste man ha mer insatser, exakt vilka som krävs vet vi inte.

Så ni som säger att det bara är att ansöka om kontaktperson så får man tandvårdsstöd, pyttsan! Inte i Ludvika kommun i alla fall.

Jag fick tandvårdskortet därför att jag går på daglig verksamhet. Min man vill inte gå på daglig verksamhet bland utvecklingsstörda då han är i stort sett normalfungerande själv och skulle inte klara många dagar i en sådan miljö. Han vill inte heller ha boendestöd som kommer hem till oss en gång i veckan, för han blir stressad av personer som kommer hit och ska kolla om vi har städat ordentligt.

Jag har sagt åt honom att ringa landstinget på måndag (eller när det nu blir). Vi får se vad som händer.

Hälsningar

Lilla Gumman


Har ni begärt skriftligt besked om detta, så ni kan överklaga?

"Daglig verksamhet" behöver inte betyda att man måste umgås med andra funktionshindrade. Det kan vara att man arbetar med något man kan och är intresserad av, så mycket man vill och orkar. Jag jobbar t ex några timmar på kontor som daglig verksamhet.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Kvasir » 2008-02-02 16:01:10

Som jag redan har sagt i denna tråd eller någon annan. Om de envisas med att det behövs LSS-åtgärder och det verkar för bökigt att överbevisa dem, så ansök om psykologsamtal hos LSS. Det blir ju betydligt mera sällan än t.ex. daglig verksamhet, och att prata med en psykolog utan kostnad kan ju vara en trevlig förmån. Dessutom antar jag att man får behålla tandvårdskortet om man slutar hos psykologen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav sommar » 2008-02-02 16:49:23

Kvasir skrev:Som jag redan har sagt i denna tråd eller någon annan. Om de envisas med att det behövs LSS-åtgärder och det verkar för bökigt att överbevisa dem, så ansök om psykologsamtal hos LSS. Det blir ju betydligt mera sällan än t.ex. daglig verksamhet, och att prata med en psykolog utan kostnad kan ju vara en trevlig förmån. Dessutom antar jag att man får behålla tandvårdskortet om man slutar hos psykologen.


Jo, exakt. Det är smart. Så har jag oxå tänkt. Men för mig går det inte nu eftersom min kurator på Vårdcentralen gick direkt till vuxenhab. Hon tog det inte via LSS. :( Eftersom hon förmodligen ansåg det vara en omväg o. när hon tog kontakt med vuxenhab hade jag inte kommit igång med det här med tandvårdsstöd. Så mao. har jag ingen LSS-insats.., men jag har samma hjälp som en av punkterna i LSS; dvs. råd & stöd. Kommer fortsätta med det dessutom.
Hoppas hoppas nu jag får igenom det utan LSS-insats. Det är ju en laglig rätt även utan LSS-insats, men de som har hand om det kan tydligen inte tyda lagen.. :(
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav A » 2008-02-02 21:55:59

Alltså, en gång för alla så behöver ni inte spekulera så mycket om vad och hur osv


Tandvårdskort är det kort man får när man beviljas Tandvårdsstöd, dvs tandvård på samma ekonomiska villkor som sjukvård.

Vilka som har rätt till Tandvårdsstöd står i Tandvårdslagen och i Tandvårdsförordningen.

Man kan få tandvårdsstöd
1 om man tillhör de grupper som räknas upp i Tandvårdslagen
2 som ett led i medicinsk sjukdomsbehandling för de medicinska
tillstånd som anges i Tandvårdsförordningen.
3 för oralkirurgi
4 för tandvårdsrädda

Det här är helt olika saker.

! handlar om rätten till uppsökande munhälsobedömning och till nödvändig tandvård.

2 handlar om möjligheten att få tandvård som sjukvård pga sjukdom/tillstånd som påverkar tandhälsan, t ex Sjögrens syndrom. Det finns tror jag uppräknat 10 olika tillstånd där man kan få tandvård på dessa villkor.

Punkt 3 o 4 är det väl inget oklart med.

Det är punkt 1 som gäller om man har en diagnos som gör att man ingår i LSS personkrets.
Och det är just i det fallet som man i lagen sagt att någon ytterligare bedömning av behovet inte ska göras när man ingår i LSS.
Det säger alltså inget om INSATSER enl LSS.

Eftersom det är kommunerna som har hand om alla LSS-insatser utom en, så är det kommunerna som vanligen sköter det här med att fixa tandvårdskortet.
Eftersom det innebär att de måste bedöma OCH besluta att man ingår i LSS, även om man har ett färdigt intyg på det, så är de inte så villiga att göra det om man inte dessutom redan har eller vill ha LSS-insatser.

Det handlar om vem som ska ha vilket ansvar och göra jobbet.

I landstingens folktandvård, som ju sköter det här på central nivå, har man beslutat vilka som ska vara handläggare när det gäller att skriva ut tandvårdskort. Det är alltså i vanliga fall en handläggare i kommunen som har det uppdraget.

MEN

för dem som INTE har LSS-insatser så fungerar inte det här.

Därför har några landsting ordnat det så att man kan söka direkt centralt inom landstinget. Då måste man ha ett tydligt intyg som visar att man har en diagnos som ingår i LSS personkretsar.

Det brukar vara hos en handläggare på Folktandvårdens centrala kansli.
Tyvärr så är infon om denna möjlighet väldigt dålig. Och vissa landsting accepterar inte att man HAR rätt till tandvårdsstöd även när man inte har LSS-insats.
Men det är det vi ska skriva till Socialstyrelsen om.

Så alla ni som INTE har LSS-insatser och som vill ha tandvårdskort:

Se till att ni har ett intyg om er diagnos
Kontakta sedan Folktandvårdens centrala kansli i ert landsting och ta reda på vem ni ska vända er till! De brukar finnas på samma växel som landstinget centralt.
Fråga denna person hur ni ska göra för att ansöka om kortet.

Protesterar de då så hänvisa till lagen.

Hör sen av er här och tala om vilket landsting det är!

Försäkringskassan handlägger bara då det handlar om sjukdom, alltså inte punkt 1 av de fyra jag beskrev ovan.
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Ganesh » 2008-02-02 22:01:40

Guldstjärna.
Klart.
Korrekt.

Blir inte bättre
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav A » 2008-02-02 22:04:42

Debbido

Smart sätt att fixa det på!

I Västra Götaland försökte de häromåret att lägga till fler villkor än tandvårdslagen anger.
Då skrev jag till Socialstyrelsen om detta och de blev tvingade att ändra sig.

Men de har gjort det på ett slugt sätt så det är fortfarande inte helt juste enl lagen.

Du hade sannolikt kunnat vända dig centralt till Folktandvårdens kansli - obs detta är en landstingsverksamhet, inte kommunal! - för att få kortet.
Nu fixade du det istället på kommunal nivå.
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav sommar » 2008-02-02 22:23:21

Det är sådant snurr för mig. Jag ringde Folktandvårdens kansli/tandvårdsnämden i mitt län för en tid sedan;

så här sa den ansvaraiga damen: sänd kopia på ditt diagnospapper + skriv en ansökan själv.

Min kurator frågade LSS-handläggareni kommunen hur vi skulle göra då sa hon så här: läkaren som sjukskrivit mig ska skriva ett intyg/ansökan. Sedan ska min tdl. skriva vad som ska göras. Det som de skrivit ska tillsammans med kopia på min diagnos ska skickas till tandvårdnämnden/Folkandvårdens kansli i länet.
Jag förstår inte varför för det borde räcka med kopia på diagnospapper. Jag har ju lalglig rätt fastän jag inte ansökt om o. använder någon LSS-insats.

Jag är förvirrad. :roll: :roll:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Debbido » 2008-02-03 2:02:39

Kommentar till de senaste inläggen: SHIT HAPPENS! Vad lagen säger och hur den tillämpas är olika saker och kommunerna gör ALLT de kan för att undvika kostnader för handikappade. Så vi snackar alltså KRIG :-)072 här, ett byråkratiskt papperskrig. Så hur mycket orkar Du?

Den enklaste vägen är vanligtvis enklast! Att anpassa sig till kommunens tänk är smidigast, om det inte känns alldeles fel. Om det känns fel så får man ta värvning i Armén för de Mänskliga Rättigheterna, dvs ägna sig åt byråkratiska skrivelser ett eller flera år.

Att få grönt tandkort tog mig 5 år. Att få handikappersättning tog 2 år. Att skaffa yrkesutbildning åt min autistiske son tog 9 år, att få igenom ADHD-diagnos på en vän (i st för schizofreni) tog bara 5 år.

Och, blir man trött eller?

Ett exempel på en Socialtjänstlag som inte fungerar: "Samhället ska aktivt sörja för att den enskilde missbrukaren kommer bort från sitt missbruk." Och? Gör de det? Se dig runt omkring och du märker snabbt att samhället skiter högaktningsfullt i att missbrukarna dör som flugor. De flesta av landets behandlingshem är nedlagda. Vad gör man då? Hävdar att lagen ska gälla? Det duger inte. Revolution krävs.

Jag hade gratis tandvård p g a sekundärt Sjögrens syndrom i många år. Sedan blev det stopp. Man måste ha primärt Sjögrens, en dödlig sjukdom. Att jag är muntorr bryr sig inte FK om.

De flesta välfärdslagar ignoreras idag. Man har ändrat "praxis". Och detta praxis kan bekämpas men inte alltid övervinnas. Praxis=Pest
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav EremitTjejen » 2008-02-03 15:29:04

Tack för all info.
Det klarnar mer och mer hur man ska gå till väga. Även om det inte känns helt glasklart än. :?:
Senast redigerad av EremitTjejen 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
EremitTjejen
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2007-12-09

Inläggav A » 2008-02-04 21:58:35

Sommar!

LSS-handläggaren i kommunen har fel.
DE kan tyvärr ofta inte det här tillräckligt.
Hon tycks ha blandat ihop din rätt till tandvårdsstöd med hur man gör när det är medicinska orsaker till det.

Damen på Folktandvårdens kansli gav dig rätt besked.
Har du skrivit ansökan?
Behöver du hjälp med det?
Hör då av dig här, fast helst ett medd så jag ser det!
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav sommar » 2008-02-04 22:02:21

A skrev:Sommar!

LSS-handläggaren i kommunen har fel.
DE kan tyvärr ofta inte det här tillräckligt.
Hon tycks ha blandat ihop din rätt till tandvårdsstöd med hur man gör när det är medicinska orsaker till det.

Damen på Folktandvårdens kansli gav dig rätt besked.
Har du skrivit ansökan?
Behöver du hjälp med det?
Hör då av dig här, fast helst ett medd så jag ser det!


Tack! :) Pm:ar dig om en liten stund!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Lilla Gumman » 2008-02-05 0:38:18

Hej!

Så man måste ha ett papper på sin diagnos för att kunna överklaga? Det har inte jag fått något. Men jag tror att Habiliteringen har ett sådant papper, skrivet av den psykolog som gjort utredningen.
Jag tror inte min man har fått något papper på sin diagnos heller. Men i mitt fall kan jag ju få kopia av papperet, det ligger på Habiliteringen-

Hur ska maken göra? Han är diagnosticerad av en läkare 1998, en läkare som är drygt 30 mil från där vi bor och som kanske inte ens finns kvar på sin tjänst i dag.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav A » 2008-02-05 0:47:15

Hej lilla gumman.

Du har rätt enl lag att få intyg om vården, och det innefattar även vilken diagnos man kommit fram till, eller kopior på dina journaler.

Om läkaren arbetat på en offentligt finansierad sjukvårdsenhet, och inte bara haft en helt privat praktik, så ska det bara vara att kontakta dom och begära ut kopior på journal och/eller utlåtande som säger vilken diagnos det handlar om.

Du behöver ett sådant intyg eller utlåtande om du ska ansöka om tandvårdsstöd.
Självklart behövs det även om du ska överklaga, men det tor jag inte du behöver bry dig om, det är bara att ansöka igen när ni har de här intygen.

Men då ska vi först ta reda på vart ni bäst ska vända er i ert landsting. Och det har jag försökt göra nu ett tag, men det har varit svårt att nå rätt person.
Men jag har inte gett upp än.....
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Lilla Gumman » 2008-02-05 9:43:14

Hej!

Jag vet alltså var man kan få tag på mina papper, det är på Habiliteringen. Tog kopia på mina journaler från när jag var barn och läste, men de har nog försvunnit eftersom jag har flyttat 2 gånger sedan dess. Mina journaler på Habiliteringen har jag läst men inte tagit kopia på.

Men nu är det MAKEN det gäller. Psykologen som utredde honom gjorde det 1998, i den stad där maken bodde då. År 2000 flyttade han ihop med mig i en stad 4 mil från den staden. I slutet på augusti 2003 flyttade vi till Ludvika och har mer än 30 mil till den stad där maken utreddes. Hur ska han kunna få sitt diagnospapper?

Jag har för mig att någon har föreslagit att han ska göra nya tester, men han orkar inte gå igenom utredningen en gång till.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:25:38, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till Aspergare och vården



Logga in