Krav för att få tandvårdskort?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav VaiSing » 2007-11-06 11:22:44

tahlia skrev:Jag bor i en annan del av Västernorrland (Sundsvall/Timrå) och jag hade (som alla vet vid det här laget) inga problem med att få kortet när jag väl fick tag på LSS-handläggaren på kommunen. Kan nämna att det var första kontakten med LSS också, så jag har inga andra insatser.


Intressant, Sundvall/Timrå är ju större och kontaktar troligen inte Härnösand för direktiv som Ö-vik gör. Bra att du fick ditt kort! :)
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 10:49:33, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Inläggav A » 2007-11-06 22:45:13

Just det Thalia, det ska jag ta med i kontakten med Västernorrland!
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:49:33, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav sugrövmanövern » 2007-11-07 0:00:20

Det här är intressant! Vem vet vad mer man kanske har rätt till, som ingen informerar om! Synnerligen intressant, bra jobbat av er som orkar engagera er och alla som berättar om personliga erfarenheter.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:49:33, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav A » 2007-11-09 20:13:03

Hej alla
"Bråket" är igång. Vi ska nog få rätt. Har pratat med Socialstyrelsen som har samma uppfattning som vi om tandvårdskort om man omfattas av LSS. Alltså inget krav på LSS-insatser.
Har idag pratat med en jurist i Uppland, som lät lite matt efter ett tag när jag inte gick på hans argument utan bara talade om att de inte har något stöd i Tandvårdslagen. Han skulle undersöka saken närmare och återkomma.
Så då är vi alltså på gång. Har kontaktat även andra landsting och det blir fler. Sen blir det ett brev till Socialstyrelsen i ärendet så att det kommer att omfatta alla landsting. Målet är att Socialstyrelsen ska gå ut med ytterligare info till alla landsting om att den nuvarande tolkningen är fel.
Så se framåt ni som har nekats tandvårdskort!
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Maken har just nekats tandvårdskort

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-12 11:37:30

Hej!

Min make fick ett telefonsamtal för en stund sedan. Han nekas tandvårdskort därför att han inte har LSS-insats och rekommenderades att kontakta E. E./psykiatrin.

E. E. jobbar på Habiliteringen, och ska bara jobba den här månaden ut. Det är en bra psykolog, men hon har inget med psykiatrin att göra. Habiliteringen har svårt att få en fast psykologtjänst och får därför använda länets resurser, vilket betyder att psykologerna avlöser varandra. De får resa långa vägar och brukar tröttna på resandet efter ett tag och så kommer en annan psykolog dit så småningom. E. E. får resa från Uppsala till Södra Dalarna, jag förstår att man tröttnar på att resa så många timmar per dag.

Psykiatrin har min make ännu ingen kontakt med. Men till tandläkaren har han inte varit på mycket länge. Hur kommer det att påverka hans tänder, tror ni.

Han har Asperger syndrom och kontaktperson. Är inte kontaktpersonen en LSS-insats? Tydligen inte, trots att det är med på listan över 10 LSS-insatser man kan få. Men daglig verksamhet, som gör att jag får, är det. Konstig kommun.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:53:19, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav A » 2007-11-12 13:46:15

Hej lilla gumman

Intressant, då har vi ett färskt och konkret exempel.
Har han fått avslag skriftligt?
Kan du skicka det här till mig i mejl och med uppgifter på vem som ringde er?
Diskussioner är ju på G i ert landsting oxå så det ska fixa sig så småningom.
A
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Lagen är glasklar (LSS och tandvårdskortet)

Inläggav Lime » 2007-12-11 19:03:13

Personer som omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)

Personer som omfattas av 1 § LSS, personkrets 1-3, dvs. personer med
1. utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,
2. med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i
vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom eller
3. med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror
på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga
livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd och service.
Personer som omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade har
redan bedömts ha omfattande och varaktiga funktionshinder. Någon ytterligare bedömning
av dessa personers behov av vård- och omsorgsinsatser skall därför inte ske utan
kommunens beslut att individen omfattas av bestämmelserna i lagen är bindande.


Lagen är glasklar...har man en As diagnos har mn RÄTT till tandvårdskort utan LSS insatser!
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 11:08:50, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav A » 2007-12-11 22:27:48

Jodå
det vet vi, men inte landstingen....
Upplysningsverksamhet pågår.
Senast redigerad av A 2011-05-04 11:08:50, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav iceman » 2007-12-12 19:51:11

Tandvårdskort vad är det? Har man rätt till gratis tandvård om man har AS? :roll:
Senast redigerad av iceman 2011-05-04 11:08:50, redigerad totalt 1 gång.
iceman
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2007-12-10

Inläggav Savanten Svante » 2007-12-12 20:37:03

iceman skrev:Tandvårdskort vad är det? Har man rätt till gratis tandvård om man har AS? :roll:


jep. Men det e HEMMMMMMLIGT!


..verkar det som iaf. Ingen som berättar det för en i onödan.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:08:50, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Lilla Gumman » 2007-12-12 20:46:42

Hej!

Ingen berättar om tandvårdskortet. Du måste själv söka upp informationen på nätet och sedan begära att få tandvårdskortet. Har du inte ork eller kunskap att själv ta reda på information om dina rättigheter får du inget veta, såvida du inte har en anhörig eller kontaktperson som är väl insatt och kan hjälpa dig.

Så fungerar systemet i dag, klyschan att man måste vara frisk för att orka vara sjuk stämmer verkligen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:08:50, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav iceman » 2007-12-12 23:46:51

Hur går jag då tillväga för att ansöka om att få ett tandvårdskort? Jag har ärligt talat aldrig hört talas om något sådant.
Senast redigerad av iceman 2011-05-04 11:08:50, redigerad totalt 1 gång.
iceman
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2007-12-10

Ansökan

Inläggav Garum » 2007-12-13 2:45:11

Det finns flera vägar att gå, men det bästa är att man går via tandvårdsenheten i sitt hemlandsting, tala med en sakunnig person på enheten och sen antagligen så begär de in intyg från dig att du omfattas av personkrets 1 enligt LSS eller att ber att du skickar in ett sk tandvårdstödsintyg.
Kommunernas LSS handläggare verkar överlag antingen rent okunniga eller så försöker det medvetet försvåra möjligheten att få tandvårdskort för att spara pengar :twisted: :(
Stå på dig, lagen om tandvård är glasklar, har man en aspergerdiagnos och därigenom omfattas av LSS tillhörande 1 personkretsen så har man LAGENLIG rätt till tandvårdskort UTAN några LSS insatser!
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 11:08:50, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Re: Lagen är glasklar

Inläggav Mardröm » 2007-12-13 11:21:03

r du etta från ngn m,myndighet, men papper?
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:08:50, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Garum » 2007-12-13 17:11:08

Que?
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 11:08:50, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Debbido » 2007-12-13 23:38:39

Nja...........Hur menar ni nu då?

Ett papper md en Aspergerdiagnos duger ingenting annat till än att torka sig i arslet med.

MEN pappret kan användas till andra ÄNDAmål. Om man skickar det till LSS-handläggaren, som antingen är på semester, har tjänstledigt, är sjukskriven för utbrändhet eller ännu ej blivit tillsatt på sin tjänst, och om man vääääääääääntar några månader eller år så kan man äntligen få ett guldkantat papper där det står att man har kommit in i LSS-HIMMELEN. Det utdelas via änglameijl och till trumpeters ljud! :-)094 När du nu har inträtt i de allra heligastes gemenskap, som snart kommer att krossas av Alliansen, då är du för några skälvande ögonblick kung över Universum och kan plocka ut vad du önskar: :-)110

Personlig assistent, ledsagare, kontaktperson, grönt tandkort för superbillig tandvård, :-)138 individuellt anpassad daglig sysselsättning anpassad till just DINA SPECIAL-intressen, hjälpmedel från Habiliteringen typ handdator, minneshjälpmedel enligt koncept key-finder etc, kognitiv terapi hos psykolog, arbetsterapi, sjukgymnastiketc etc etc

För Västra Götaland år 2007 gäller följande: Man har fått pengar över så man tänker vara snäll och ge grönt tandkort åt ALLA med beviljad LSS, dvs inte åt alla med AS men åt alla som fått en tid hos LSS-handlägare, genomförd utredning, klubbad LSS. Här springer jag kapplöpning med tiden. Mina tänder rasar. Har rotfyllning på gång, men LSS har ingen handläggare. Måste vänta innan jag får LSS och ev. grönt tandkort, om inte reglerna ändras nästa år till att endast omfatta de "som har ett omfattande vårdbehov", så var det 2005. Att mina TNF-sprutor utlöser tandinfektioner ger mig ingen rätt till hjälp. TNF-molekyler finns i mängd runt lederna och tänderna. Sprutorna skonar lederna o sabbar tänderna.

"Omfattande vårdbehov" är väl att typ ligga på bäcken och bli vänd var tredje timme. Går man in på såna luddiga formuleringar så är det kört utom för luddet i torktumlaren.

Olika landändar har tydligen olika villkor för att få grönt kort.

Good Luck and a very Merry Christmas! :-)189
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 11:08:50, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav A » 2007-12-15 21:06:27

Hej igen Debbido

Om du mejlar mig så ska du få VG-regions reglemente för 2007 om tandvårdsstöd.

Adressen är afftantensmejl snabela yahoo.se

Eller om du är duktig på att leta på deras hemsida så kan du ju leta upp det själv, det är ett pdf-dokument på drygt 40 sidor.

Du ska läsa på sid 9, där står vilka som har rätt till det och vem som ska utfärda det.

Du ska kunna få tandvårdskortet utan att ha INSATSER enl LSS, däremot måste du kanske kunna skaffa ett beslut på att du tillhör personkretsen i LSS. Hos vissa landsting kan man då söka centralt på Tandvårdens kansli i landstinget om man inte har anledning att ansöka om LSS i sin kommun.
Då prövas personkretstillhörigheten centralt, vanligen hos Vuxenhabiliteringen eller på landstingets enhet för Råd och Stöd.

Kolla upp vad du kan själv, hör av dig annars så ska jag se vad jag kan hitta.
Senast redigerad av A 2011-05-04 11:08:50, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Parvlon » 2007-12-15 21:14:03

är det nått sånt här eller?
http://www.vardguiden.se/Article.asp?Articleid=5695
Vuxna får till stor del bekosta sin egen tandvård själva. En del sjuka, äldre eller funktionshindrade har dock rätt till ekonomiskt stöd för tandvård från landstinget. Personer med ökat behov av tandvård på grund av funktionshinder eller kronisk sjukdom kan också få extra stöd från försäkringskassan.


Du har rätt till ekonomiskt stöd för tandvård från landstinget om du:
omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:08:50, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav A » 2007-12-16 2:33:32

Parvion

Nåt sånt, jo, men man kan inte ta vad som gälelr i ett landsting och flytta över det till ett annat.
Man får studera hur varje landsting presenterar den här rättigheten, som det ju faktiskt är.
Och de flesta glider i sina beskrivningar både ett och två steg från lagtexten.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav MsTibbs » 2008-02-01 16:06:10

Jag försöker få tag på tandvårdskort. LSS säger att Försäkringskassan har hand om dem i Värmland. Försäkringskassan säger att Asperger "inte är en sjukdom" och hänvisar till Tandvårdsenheten i Stockholm på måndag...

Tips på hur jag skall göra? Konkreta lagtexter jag kan hänvisa till? Vem är det som jag skall tjata på, om alla skyller på alla?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:25:36, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kvasir » 2008-02-01 16:11:00

A och Pemer har väl rotat rätt mycket i det där och säger att lagen är glasklar att man har rätt till tandvårdskort om man har AS-diagnos. Problemet är bara att få alla landsting att tillämpa lagen.

Någon av dem kan säkert kommentera det här på ett vettigt sätt, och kommer säkert göra det eftersom trådrubriken är tydlig.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:25:36, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Pemer » 2008-02-01 16:43:12

Det är snarare Landstinget direkt du får vända dig till, om andra konstrar. Försäkringskassan brukar inte ha något med detta att göra, så de må kanske vara förlåtna om de slungar ur sig så okunniga uttalanden om något de egentligen inte vet något om alls.

Socialstyrelsens meddelandeblad till kommuner och landsting, mars 2004, är rätt belysande, det är här vi har den avgörande texten:

Uppsökande verksamhet och nödvändig tandvård
Uppsökande verksamhet med bedömning av munhälsan skall bedrivas bland dem som omfattas av lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade samt bland dem som har varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser och som
1. kommunen har hälso- och sjukvårdsansvar för enligt 18 § första stycket hälso- och sjukvårdslagen (1982:763), eller
2. får hälso- och sjukvård i hemmet (hemsjukvård), eller
3. är bosatta i egen bostad och har motsvarande behov vård eller omsorg som personer enligt punkterna 1–2 ovan.

För grupperna 1-3 gäller att de skall ha ett varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser. Med omfattande insatser menas personlig omvårdnad under större delen av dygnet dvs. minst 3 ggr/dygn samt tillsyn under natten. Detta skall gälla oavsett vem som genomför omvårdnaden. Även vård och omsorg som ges av närstående skall ingå i bedömningen av omfattningen (prop. 1997/98:112). Med varaktighet menas ett behov som förväntas kvarstå minst ett år.

Personer som omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade har redan bedömts ha omfattande och varaktiga funktionshinder. Någon ytterligare bedömning av dessa personers behov av vård- och omsorgsinsatser skall därför inte ske utan kommunens beslut att individen omfattas av bestämmelserna i lagen är bindande.
Till grupperna 1-3 bör även räknas de personer som, oavsett boendeform, har en psykossjukdom eller en annan psykisk störning och som varat längre än ett år och som medfört ett omfattande funktionshinder som gör att de inte av egen kraft förmår uppsöka tandvården eller inser sitt behov därav (prop. 1997/98:112).
Den som kan få avgiftsfri uppsökande verksamhet kan också få nödvändig tandvård med avgift som för öppen hälso- och sjukvård (SFS 1985:125).

Det enda egentligen några kommuner konstrar med är att de inte begriper att deras egen mycket perifera inblandning i att dela ut ett tandvårdskort är att ta en titt på något papper på att du har en autismliknande diagnos. Det är det enda kriteriet för att du ska omfattas av LSS, och därmed ha rätt till stödet, som sedan inte är kommunens huvudvärk utan landstingets. Så man undrar vad egentligen några kommuner skulle ha för anledning att tjafsa. I det enda fall där vi vet att en kommun skyllde på sitt landstings rekommendationer räckte en titt på landstingets hemsida för att se att det var lögn... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:25:36, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav MsTibbs » 2008-02-01 16:50:37

Pemer skrev:Det är snarare Landstinget direkt du får vända dig till, om andra konstrar..... (osv)


Tack Pemer! Precis vad jag ville veta med alla siffror och allting. Tibbs ringer härmed Landstinget basta :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:25:36, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav A » 2008-02-02 0:21:41

Ms Tibbs

Du ska förmodligen kontakta Folktandvården centralt.

Prova med Maj-Lis Larsson, handläägare på Tandvårdsledningen, landstingets växel 61 50 00

Annars kan du fråga efter tandvårdschefens assistent som kanske kan hjälpa dig vidare.

Detta gäller om du inte har några LSS-insatser från kommunen. Har du det så är det troligen kommunens LSS-handläggare som sköter det här med tandvårdskort.

När du ändå pratar med landstinget så kan du väl påpeka att det på hemsidan inte går att hitta någonting om vart man som patient vänder sig om man vill ha tandvårdsstödet. det som på hemsidan kallas Rätt till uppsökande munhälsobedömning och Nödvändig tandvård.
Det är det som tandvårdsstödet omfattar och som man får ett tandvårdskort för. Sen använder man det man behöver.

Klart och tydligt.....?
Fråga annars!
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:25:36, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Återgå till Aspergare och vården



Logga in