Krav för att få tandvårdskort?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lilla Gumman » 2007-10-27 22:54:30

Hej!

Ja, det kan han ju göra. Att jag inte tänkte på det.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:49:32, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Pemer » 2007-10-27 23:33:16

Gud vad systematiskt olika regioner vantolkar och bryter mot lagens bokstav. Man mår illa...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:49:32, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2007-10-28 3:07:55

Så visar det sig från annan källa att någon som tidvis även varit aktiv här på forumet har samma erfarenheter från Uppsala kommun. Gissar att det svar som nyss kom på annat håll på den personens tidigare fråga kom från någon som följt denna tråd?

Tar mig för sammanhangets skull friheten att citera den skrämmande beskrivning som lades fram:

Jag håller på att försöka få ett tandvårdskort och enligt det jag läser i LSS så är man berättigad ett sådant om man omfattas av LSS. Men biståndshandläggarna i Uppsala är av annan åsikt. De menar att man bara kan få det om man FÅR INSATSER utifrån LSS, trots att det inte står någonting om det i lagtexten. De har skickat mig ett papper med lagtexten och sedan har de skrivit till en extra mening med bläckpenna med detta om insatser och nekar mig tandvårdskort utifrån det.

Utifrån en påhittad lag skrivet med bläckpenna under LSS:s riktlinjer så förvägras jag alltså tandvårdskort. Har biståndshandläggare rätt att lägga till extra direktiv så där utan vidare? Har enskilda lokala myndigheter rätt att själva ändra i LSS-lagen så där? Jag tycker det verkar väldigt skumt.

Jag har skrivit ett brev till dem och frågat hur stor tolkningsfrihet de egentliger äger och fick till svar att de har en jurist som heter si och så i kommunen som bestämmer hur saker skall tolkas och nu har han bestämt att det skall tolkas som att man måste ha LSS-insatser för att få tandvårdskortet. Och menar ocksa på att det snart skall komma tydligare direktiv angående detta. Men kan jag förvägras ett tandvårtskort utifrån några direktiv/lagar SOM ÄNNU INTE TRÄTT I KRAFT???

Någon som är insatt i detta med LSS och reglerna kring tandvårdskort? Jag funderar på att vända mig till någon central instans (istället för den lokala här i Uppsala som tror sig äga rätten att ändra på lagar genom en bläckpenna) med detta ärende nu, men vet inte riktigt vart. Någon som har några ideer?


Här har du alltså ännu en aktör att svartlista och ta mycket hårt i örat, A!

Varianten med lagtexten plus ett handtextat tillägg med bläckpenna är fan bara för mycket, alltså...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:49:32, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav skugga » 2007-10-28 8:29:24

Pemer skrev:Fy fan för sådana jävla svin. Man borde ha rätt att stämma dem - personligen - på mellanskillnaden mellan vad tandvården skulle behövt kosta med tandvårdsstödet och vad man i stället tvingats betala.

Fan vet om det inte rentav borde vara möjligt.

Fast Sverige är ju jättemycket uppbyggt på att fina rättigheter kan finnas, men det är din egen sak att upptäcka det - likaväl som att rejäla skyldigheter kan finnas, som också var din sak att känna till.


Ja det är helt sjukt.

Mitt problem är att jag lider av algofobi och sprutfobi och är överkänslig i munnen. Jag klarar alltså inte av att dom skrapar på tänderna, knappt ens en gång att dom stoppar speglar och verktyg in i munnen så även fast jag sällan får hål i tänderna måste dom söva mig varje gång dom ska skrapa tandsten eller laga ett hål eller göra något otäckare än att bara titta lite. Det här tycker dom självklart inte är bra så därför måste jag gå hos tandhygienist varannan/var tredje månad och försöka förebygga att det blir problem med tänderna så det blir faktiskt skitdyrt för mig.

När jag dessutom har aktivitetsstöd har jag egentligen inte ens råd med det här och det som gör mig så jävla förbannad nu är att dom på psykiatrin och försäkringskassan vet om det här och dom har aldrig ens nämt att man kan få hjälp med kostnaderna, så jävla dålig stil helt enkelt.
Senast redigerad av skugga 2011-05-04 10:49:32, redigerad totalt 1 gång.
skugga
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2007-10-24
Ort: Gotland

Inläggav Lilla Gumman » 2007-10-28 13:04:56

Hej!

Kan man prata och klara sig själv är det ingen som upplyser en om vad man har rätt till, utan man får ta reda på allt själv. Har man AS har man rätt till tandvårdskort bara på grund av diagnosen. Har man regelbunden kontakt med Habiliteringen kanske man får information om tandvårdskortet. Har man daglig verksamhet får man det automatiskt. Det är dumt att det ska vara så.

Egentligen borde man skriva ett litet lättläst häfte om LSS-lagarna och vad som gäller när man har AS eller autism och sen fråga om något förlag som t.ex. Cura är intresserade av att trycka upp det. Jag ska fundera på saken.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:49:32, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav A » 2007-10-30 1:29:39

Pemer, jag har en hand ledig som kan ta nån i örat....
Det är bara roligt att läxa upp dom....
Kan du förmedla kontakten med Uppsala-bon, tror jag vet vem det är men iaf. Har du kontakt så vore det bra att få deras skriftliga motivering så jag ser det direkt, det räcker int emed att citera eller berätta.
Det här ska vi sätta SoS på. Har ju redan gjort det en gång med framgång dessutom.
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:49:32, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Lilla Gumman » 2007-10-30 10:05:39

Hej!

Maken ringer till LSS-handläggaren just nu. Det verkar som om det kan gå vägen. Den som har hand om ärendet är borta i dag, men den han ringde till skulle vidarebefordra det och sedan ringa när det var dags för steg två. De frågade honom om han hade kontaktperson. Jodå, det har han ju, vi har samma kontaktperson. Tydligen hade de sagt till honom att han var tvungen att ha LSS-insats för att få tandvårdskortet.

Vad är det här för skitsnack! A, kan du ta Ludvika kommun i örat tror du?
Pemer, skriv de där artiklarna så fort du bara hinner! Skicka till så många tidningar du har portopengar till. Eller skicka via mejl, det brukar gå numera.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:49:32, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Pemer » 2007-10-30 13:06:26

Nu jävlar mailar jag själv till Ludvika... fan vad förbannad jag blir, satans lagmånglare!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:49:32, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Lilla Gumman » 2007-10-30 13:22:10

Hej!

Här finns mejladresser till alla förvaltningar inom kommunen.
http://www.ludvika.se/kontakt.4.31bf2d7 ... 00224.html

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:49:32, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Pemer » 2007-10-30 13:28:00

Vad den aktuella paragrafen i tandvårdslagen säger är till och med:

Vid tillämpningen av 8 § skall landstinget särskilt svara för att uppsökande verksamhet bedrivs (min kursivering) bland dem som omfattas av lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade samt bland dem som har varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser och som
1. kommunen har hälso- och sjukvårdsansvar för enligt 18 § första stycket hälso- och sjukvårdslagen (1982:763), eller
2. får hälso- och sjukvård i hemmet (hemsjukvård), eller
3. är bosatta i egen bostad och har motsvarande behov av vård eller omsorg som personer som omfattas av punkterna 1-2 ovan.
Landstinget skall också svara för att nödvändig tandvård erbjuds patienter som avses i första stycket.
Landstinget skall vidare se till att tandvård kan erbjudas dem som har behov av särskilda tandvårdsinsatser som ett led i en sjukdomsbehandling under en begränsad tid. Lag (2003:1209).


Landstingen SKA alltså till och med bedriva uppsökande verksamhet för att informera personerna som har rätt till tandvårdsstödet. Det märkte verkligen Skugga, t ex... :x icon
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:49:32, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Flinta » 2007-10-30 18:56:14

På min lilla broschyr jag fått hem står på framsidan "Tandvårdsstöd intyg" - är det detta som är tandvårdskortet? Det framgår inte av den knapphändiga infon i vad det är....) Får man högkostnadskortet (stäpelkort, menar jag) hos tandläkaren när man visar upp Tandvårdsstödsintyget?
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 10:49:33, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Pemer » 2007-10-30 19:04:50

Det låter som rätt kort, ja. Så är väl ditt namn och adress ifyllt och någon som utfärdat kortet har skrivit under? Vilket landsting är detta?

Du ska visa upp detta intyg vid tandläkarbesök, så blir du bara debiterad enligt normal läkartaxa. Alla besök ska stämplas i högkostnadskort, och när du kommer upp i fribeloppet så får du frikort.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:49:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Flinta » 2007-10-30 19:26:17

Pemer skrev:Det låter som rätt kort, ja. Så är väl ditt namn och adress ifyllt och någon som utfärdat kortet har skrivit under? Vilket landsting är detta?

Du ska visa upp detta intyg vid tandläkarbesök, så blir du bara debiterad enligt normal läkartaxa. Alla besök ska stämplas i högkostnadskort, och när du kommer upp i fribeloppet så får du frikort.


Ja, mitt namn finns med och namnet på den som utfärdat det också. Jag bor i samma landsting som du om jag minns rätt, Sthlms. Fast jag anser att fel ruta (4) är ikryssad, jag får m a o inte detta kort för att jag omfattas av LSS. Men...nu har iaf jag ett kort, det är jag glad för, det gäller i 2 år.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 10:49:33, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Pemer » 2007-10-30 19:53:56

Intressant att de kryssade i den rutan. Okej, i sak är den rätt jämbördig. I princip kunde både den och ruta 3 varit ikryssad, både stämmer på sitt sätt. Just för att vi omfattas av LSS anses vi ha "ett varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser".

Jag hittade ett stycke i en skift från Socialstyrelsen som jag först tolkade som den slutgiltiga bekräftelsen för "vår" linje i den här frågan, men så läste jag om hela stycket och insåg att det snarare är just det textstycket landstingsjuristerna har hittat i de landsting som går på att man har insatser beviljade. Men A har lovat maila ett dokument att bifoga när jag maila Dalarnas landsting och Ludvika kommun... ser fram emot att se det... textstycket jag talar om nu var jobbigt att hitta... *puh*
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:49:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav VaiSing » 2007-11-05 9:47:13

Jag håller nu på att kolla upp hur min kommun resonerar kring detta, först mailade jag en LSS-handläggare och frågade och då fick jag samma svar som andra i tråden fått: "du måste ha en LSS-insats för att få tandvårdskortet". Men det är kuratorn på handikappomsorgen som ger ut tandvårdskortet, så det ska bli intressant vad hon har att säga....(återkommer). :twisted:

Troligen ekonomiska skäl bakom vilka kommuner/landsting som försöker göra en egen tolkning?
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 10:49:33, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Fortsättningen

Inläggav VaiSing » 2007-11-05 14:33:27

Här kommer fortsättningen, med svaret från UllaLi Lindsjö, Handikappomsorgen som "ger ut" tandvårdskort i Ö-viks kommun:

"Lagstiftningen säger att personer som omfattas av LSS har rätt till tandvårdsintyg. Jag har frågat beställarenheten på Landstinget i Härnösand hur detta ska tolkas och enligt dem ska man ha ett beslut om en LSS-insats för att omfattas av tandvårdslagen. Det räcker alltså inte med en diagnos enligt personkrets 1 i LSS."
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 10:49:33, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Re: Fortsättningen

Inläggav VaiSing » 2007-11-05 14:43:08

VaiSing skrev:Här kommer fortsättningen, med svaret från UllaLi Lindsjö, Handikappomsorgen som "ger ut" tandvårdskort i Ö-viks kommun:

"Lagstiftningen säger att personer som omfattas av LSS har rätt till tandvårdsintyg. Jag har frågat beställarenheten på Landstinget i Härnösand hur detta ska tolkas och enligt dem ska man ha ett beslut om en LSS-insats för att omfattas av tandvårdslagen. Det räcker alltså inte med en diagnos enligt personkrets 1 i LSS."


Det är ju orättvist att lanstingets ekonomi ska styra hur man väljer att tolka lagen.

(nu hamnade det här i ett nytt in lägg för att datorn var seg. :evil: )
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 10:49:33, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Inläggav Lilla Gumman » 2007-11-05 16:28:37

Hej!

Det är verkligen orättvist att vissa landsting hävdar att det är LSS-insats som krävs. Men LSS-insats behöver inte innebära att man ska ha städhjälp eller daglig verksamhet. Skaffa en kontaktperson/kontaktkompis och saken är biff. Om du inte har tid eller lust att träffa en kontaktperson en gång i veckan, ha telefonkontakt och prata en stund ibland. Säg att du vill att kontaktpersonen ska hjälpa till med papper, ansökningar eller annat som kan krångla. Hävda sedan att du har LSS-insatsen kontaktperson och du får tandvårdskortet utan att någon ifrågasätter det.

Bara ett tips. :D

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:49:33, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Pemer » 2007-11-05 18:10:49

Det beror nog mest på att ett uttalande från Socialstyrelsen är i praktiken lite oyckligt utformat, och precis har lämnat utrymme nog att bli ganska pinsamt missförstått av de landsting som gör denna tröttsamma tolkning.

Lagtexten justerades 2004 för att den hade blivit formulerad så att boendeformen i praktiken blev avgörande, och vissa fullt friska som bodde i boenden tillsammans med sjuka och handikappade kunde bli berättigade. I samband med den ändringen gjorde man ett uttalande om att ingen särskild extra prövning ska göras av de personer som ingår i kretsen för LSS.

Ordvalet "omfattas av LSS" kan aldrig språkligt anses betyda "har ansökt om och beviljats insatser enligt LSS" så det är fullkomligt glasklart att det betyder vad det betyder.

Dock lyder den aktuella texten i Socialstyrelsens yttrande:

"Personer som omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade har redan bedömts ha omfattande och varaktiga funktionshinder. Någon ytterligare bedömning av dessa personers behov av vård- och omsorgsinsatser skall därför inte ske....."

"....utan kommunens beslut att individen omfattas av bestämmelserna i lagen är bindande."

Det är förstås den sista avslutande knorren de felande landstingen tolkar som att det ska handla om att det redan finns ett beslut om insatser enligt LSS, men det är käpprätt åt helvete - det handlar ju om att det normalt sett är hos kommunen man ansöker om tandvårdsintyg, och syftar på när den som får den ansökan på sitt bord kontrollerar och med sitt beslut att dela ut tandvårdsintyg bekräftar att den ansökande omfattas av LSS.

Ett förtydligande om att det är kommunen som beslutar om att dela ut tandvårdsintyg till personer som omfattas av LSS och att inte landstinget ska göra några ytterliga prövningar och bedömningar sedan, har alltså vänts helt upp och ner till att kommunerna sitter passiva och följer landstingens riktlinjer och att det är just detta förtydligande dessa landsting har vantolkat som att det säger att de som omfattas av LSS redan ska ha åtgärder enligt LSS beviljade av kommunen.

Det är närmast sjukligt att jurister på ett stort antal landsting obstinat kan spela dumma nog att välja att tolka in något som inte står i en lagtext, så pinsamt uppenbart för att de räknar med att tjäna pengar på det - cyniskt så att det är äckligt när förlusten hamnar hos funktionsnedsatta människor i redan väldigt utsatta liv och redan väldigt svag ekonomi, som kanske får sina tänder förstörda på kuppen, eller skuldsätter sig fett för att få råd med tandvården till ordinarie pris i stället. Det här är fanimig något för Handikappombudsmannen också. Dem har jag redan mailat till och tipsat om att hela biten med tandvårdsstödet borde nämnas på den avdelning på deras hemsida som handlar om handikappades rättigheter.

Och när man dessutom ser det Lilla Gumman nu tipsar VaiSing om, så inser man att det dessutom lika gärna kan slå åt andra hållet och bli något som kostar en massa enskilda kommuner mer i en annan ände i stället - att personer som skulle ha rätt till tandvårdsstöd ändå söker LSS-insatser de egentligen inte ens skulle ha velat ha för att bli berättigade till tandvårdsstödet enligt korkade landstings riktlinjer...

A och jag jobbar vidare med en fet sammanställning, och vi planerar att bjuda in fler länsavdelningar i RFA och Attention att skriva under när vi gör det här klart. Vi vet att vi har rätt - A har ju redan fått landstinget i Region Västra Götaland att ändra sig när hon vände sig till Socialstyrelsen om detta.

Så alla andra felande landsting kan börja bäva... det kommer att smälla till och bli en ganska fet knäpp på näsan för rätt många "hellre-försöka-spara-in-så-mycket-på-funktionsnedsattas-rättigheter"-jäklar där ute... :P
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:49:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav sugrövmanövern » 2007-11-05 18:43:30

Pemer skrev: A och jag jobbar vidare med en fet sammanställning, och vi planerar att bjuda in fler länsavdelningar i RFA och Attention att skriva under när vi gör det här klart. Vi vet att vi har rätt - A har ju redan fått landstinget i Region Västra Götaland att ändra sig när hon vände sig till Socialstyrelsen om detta.
Fan vad bra! Jag blir förbannad när jag läser den här tråden. Det är bara slumpen som avgör om man får hjälp eller inte :-)178 .

Godtycke, tjoller, snikenhet, missunsamhet, vantolkningar av skrifter och... Krångel.
Mer uppsökandeskyldigheter borde de ha, det borde vara lag på att någon specifik person talar om för alla patienter som fått diagnos att tandvårdskortet finns. Och i synnerhet de som äter antidepressiva, centralstimulerande medel, antipsykotiska, sömnmedel och dylikt för det trashar tänderna något djävulskt. Muntorrhet = tandsten = karies och tandköttsinflammation = tandlossning i värsta fall.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:49:33, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav VaiSing » 2007-11-05 19:14:51

Lilla Gumman skrev:Hej!

Det är verkligen orättvist att vissa landsting hävdar att det är LSS-insats som krävs. Men LSS-insats behöver inte innebära att man ska ha städhjälp eller daglig verksamhet. Skaffa en kontaktperson/kontaktkompis och saken är biff. Om du inte har tid eller lust att träffa en kontaktperson en gång i veckan, ha telefonkontakt och prata en stund ibland. Säg att du vill att kontaktpersonen ska hjälpa till med papper, ansökningar eller annat som kan krångla. Hävda sedan att du har LSS-insatsen kontaktperson och du får tandvårdskortet utan att någon ifrågasätter det.

Bara ett tips. :D

Hälsningar

Lilla Gumman


Tack för tipset, jag skulle utnyttja den möjligheten om jag var i skriiande behov av tandvård, men i detta fall så klarar jag mig utan deras hjälp. Var intressant att " testa systemet" ändå och man blir irriterad. :evil:
Det är ju likadant med allt som landtinget står för, vill man ha vård så måste man verkligen kämpa för det.

Upplyftande att höra att Region Västra Götaland har kommit på andra tankar. Bra jobbat! :D
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 10:49:33, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Inläggav Pemer » 2007-11-05 19:21:59

sugrövmanövern skrev:Mer uppsökandeskyldigheter borde de ha, det borde vara lag på att någon specifik person talar om för alla patienter som fått diagnos att tandvårdskortet finns. Och i synnerhet de som äter antidepressiva, centralstimulerande medel, antipsykotiska, sömnmedel och dylikt för det trashar tänderna något djävulskt. Muntorrhet = tandsten = karies och tandköttsinflammation = tandlossning i värsta fall.


Ja, och det ingår alltså i samma paragraf i tandvårdslagen att landstinget ska bedriva uppsökande verksamhet inom de kategorier som sedan har rätt till stödet!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:49:33, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav A » 2007-11-06 0:44:42

Vicken intressant utveckling den här tråden har tagit!

Då har vi Västernorrland också med,va? Ö-vik ligger väl där....hjälp mig!

Vet du vad Pemer, jag tror inte vi ska va så välvilliga och tolka dessa feltolkningar som en följd av den text du refererar till i meddelandebladet.
Det är nog så att man tänker i kors, inte klarar av att logiskt sortera ut det här. Och inte kan förstå innebörden av vissa ord.

Sen måste vi veta en sak, det är landstingen som lägger fast riktlinjerna och utbildar/anvisar hur de kommunala handläggarna ska göra sina bedömningar. Det är nämlöigen landstingen som står för tandvården. De använder sig bara av kommunernas LSS-handläggare för att det är praktiskt eftersom de ändå gör bedömningar som gäller LSS.

Men - man har också rätt att söka om tandvårdsintyg direkt hos landstinget! Problemet är bara att det är ju landstinget som har bestämt beslutsgrunderna.

Jag har blivit kontaktad av en jurist från ett landsting, ska prata med honom en dag när vi båda är på plats vid telefonen.

Jag har käbblat med en person på ett annat landsting - hon blev sur. Kul!

Jag har pratat med en person på Socialstyrelsens tandvårdsenhet och det är helt klart att vi har rätt! Och hon tyckte att vi naturligtvis ska arbeta för våra medlemmars rättighheter.
Leve oss! Nu ska vi slåss!

Så när det hela har kommit lite längre med faktainsamlingen och analys av det, så blir det ett formellt brev till Socialstyrelsen där vi ska ställa frågor och kräva att det här ofoget åtgärdas så att människor får de rättigheter de enl våra lagar har.

Alla ni som har problem med det här; ge er till tåls så tar vi allt på en gång, det slår bättre. Skriv gärna till mig via pm om ni inte redan gjort det. Då får ni min mejl-adress så kan vi hålla kontakt den vägen.
Senast redigerad av A 2011-05-04 10:49:33, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav tahlia » 2007-11-06 7:58:14

Jag bor i en annan del av Västernorrland (Sundsvall/Timrå) och jag hade (som alla vet vid det här laget) inga problem med att få kortet när jag väl fick tag på LSS-handläggaren på kommunen.
Kan nämna att det var första kontakten med LSS också, så jag har inga andra insatser.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:49:33, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Aspergare och vården



Logga in