Krav för att få tandvårdskort?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav nano » 2009-04-29 23:36:36

Tror att denne gick imellan med ett samtal till dig och sedan gjorde något annat.
Har svårt o tro att denne gick hem så dags.
Om det inte var så att denne fick ett samtal om att dennes barn var sjukt eller så och gick hem av den anledningen.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:14:03, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Pemer » 2009-04-29 23:41:28

I sådana där yrken har de om inte annat ofta bara telefontid så långt fram på dagen.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:14:03, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav alexb » 2009-04-29 23:45:42

Telefonsvararen sade iaf att personen skulle återkomma imorgon.

Ska försöka imorgon igen dock, får hoppas jag prickar rätt timme!
Senast redigerad av alexb 2011-05-04 19:14:08, redigerad totalt 1 gång.
alexb
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2009-02-26

Inläggav nano » 2009-04-30 0:05:00

Pricka rätt timme har jag också bekymmer med :(
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:14:08, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav nyx » 2009-04-30 0:27:07

Har tandvårdskort som gäller två år, fick det helt utan mankemang
efter ett (1!) telefonsamtal med kommunens biståndshandläggare.
Har inga LSS-insatser, däremot enligt SoL.
Senast redigerad av nyx 2011-05-04 19:14:08, redigerad totalt 1 gång.
nyx
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Norrland

Inläggav Pemer » 2009-04-30 0:53:33

Så ska det se ut!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:14:08, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav alexb » 2009-04-30 17:29:37

Ringde LSS-handläggaren idag på rätt timme och fick prata med henne. Hon sa att eftersom jag inte hade några insatser genom LSS skulle jag vända mig till tandvårdsenheten.

Jag blev såklart förbryllad eftersom det var just dessa som bad mig ringa LSS-handläggaren. Hon läste då ur ett informationsblad hon fått av tandvårdsenheten oc det löd förenklat ungefär "Om man har insatser ur de insatser som kommunen står för skall LSS-handläggaren utfärda tandvårdskortet. Annars skall tandvårdsenheten göra det."

Jag fick numret till en person på tandvårdsenheten och ringde dit, hon var ledig och återkom på måndag, men kvinnan som svarade erbjöd sig att hjälpa mig. Jag berättade om mitt ärende och hon frågade vilka insatser jag hade i dagsläget följt av att förklara att endast de med tillräckligt stora problem kunde få tandvårdskortet. Jag borde begära en utredning från kommunen om vilka insatser jag behövde Jag avbröt henne och sa att det var kanske lite onödigt att jag skulle ansöka om att inte få några insatser bara för att ha ansökt om något hos LSS-handläggaren. Sedan återberättade jag ur tandvårdslagen och LSS för att påpeka hur lagen såg på det hela och undrade om det verkligen var meningen att landstinget skulle bryta mot lagen. Hon blev då lite ställd och bad mig ringa på måndag igen och prata med den jag sökte från början. Detta är då nästa steg. Jag bad henne dessutom vänligt att om hon hade tid, kolla upp de lagar jag nämnt och informera sina kollegor om det här i tandvårdsenhetens rutiner kring tandvårdskortet. Hon sa attt hon skulle göra det och jag hoppas hon står vid sitt ord.
Senast redigerad av alexb 2011-05-04 19:14:08, redigerad totalt 1 gång.
alexb
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2009-02-26

Inläggav Garum » 2009-04-30 19:24:31

alexb skrev: Sedan återberättade jag ur tandvårdslagen och LSS för att påpeka hur lagen såg på det hela och undrade om det verkligen var meningen att landstinget skulle bryta mot lagen. Hon blev då lite ställd och bad mig ringa på måndag igen och prata med den jag sökte från början. Detta är då nästa steg. Jag bad henne dessutom vänligt att om hon hade tid, kolla upp de lagar jag nämnt och informera sina kollegor om det här i tandvårdsenhetens rutiner kring tandvårdskortet. Hon sa att hon skulle göra det och jag hoppas hon står vid sitt ord.


Det gjorde du rätt i, har själv som jag påpekat förut själv talat med LSS handläggare OCH tandvårdsenheten i Sthlm om vad som gäller.
Det står ju "omfattas av LSS" (om man tillhör personkrets 1 och det gör vi med AS)
Det står däremot INGENTING i lagen om att man MÅSTE ha INSATSER enligt LSS, det är deras egen hemmasnickrade tolkning för att spara pengar.
OBS! det är LAGEN som gäller, INTE deras egna uppsatta regler och bestämelser :idea:
Stå på dig!!
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 19:14:08, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav alfapetsmamma » 2009-04-30 20:56:15

alexb skrev:Ringde LSS-handläggaren idag på rätt timme och fick prata med henne. Hon sa att eftersom jag inte hade några insatser genom LSS skulle jag vända mig till tandvårdsenheten.

Jag blev såklart förbryllad eftersom det var just dessa som bad mig ringa LSS-handläggaren. Hon läste då ur ett informationsblad hon fått av tandvårdsenheten oc det löd förenklat ungefär "Om man har insatser ur de insatser som kommunen står för skall LSS-handläggaren utfärda tandvårdskortet. Annars skall tandvårdsenheten göra det."

Jag fick numret till en person på tandvårdsenheten och ringde dit, hon var ledig och återkom på måndag, men kvinnan som svarade erbjöd sig att hjälpa mig. Jag berättade om mitt ärende och hon frågade vilka insatser jag hade i dagsläget följt av att förklara att endast de med tillräckligt stora problem kunde få tandvårdskortet. Jag borde begära en utredning från kommunen om vilka insatser jag behövde Jag avbröt henne och sa att det var kanske lite onödigt att jag skulle ansöka om att inte få några insatser bara för att ha ansökt om något hos LSS-handläggaren. Sedan återberättade jag ur tandvårdslagen och LSS för att påpeka hur lagen såg på det hela och undrade om det verkligen var meningen att landstinget skulle bryta mot lagen. Hon blev då lite ställd och bad mig ringa på måndag igen och prata med den jag sökte från början. Detta är då nästa steg. Jag bad henne dessutom vänligt att om hon hade tid, kolla upp de lagar jag nämnt och informera sina kollegor om det här i tandvårdsenhetens rutiner kring tandvårdskortet. Hon sa attt hon skulle göra det och jag hoppas hon står vid sitt ord.


Du har alltså gjort typ samma resa som jag. Jag valsade runt några omgångar till, och hann ringa funktionshinderombudsmannen några gånger också... ;) eller :(

Så småningom ska jag få papper från haben, om att jag ska har insatser hos dem (arbetsterapeut som ska skriva ut nån Time Timer eller liknande) så så småningom ska det lösa sig.... Efter.. ett halvår?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:14:08, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pemer » 2009-05-01 1:58:35

Bra jobbat, alexb! Coolt och framför allt superbra att du stod på dig och t o m påpekade rent ut att mycket av de besked du fick var fel.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:14:08, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav alexb » 2009-05-01 8:04:47

a-morsan: Haha, jag frågade till och med handläggaren om det fanns någonting jag kunde förlora på att ha insatser, även om jag nu inte behövde en speciellt, men en extra kurator kunde ju vara bra, hon svarade med ett skratt att så skall det ju naturligtvis inte gå till och hon tyckte att jag skulle stå på mig mot tandvårdsenheten och om de tjafsade för mycket skulle jag ringa henne igen och så skulle hon försöka prata med dem.

Tack för supporten, hoppas att det här kan göra det enklare för någon annan att göra samma förfrågan.
Senast redigerad av alexb 2011-05-04 19:14:08, redigerad totalt 1 gång.
alexb
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2009-02-26

Inläggav alfapetsmamma » 2009-05-01 14:41:57

alexb skrev:a-morsan: Haha, jag frågade till och med handläggaren om det fanns någonting jag kunde förlora på att ha insatser, även om jag nu inte behövde en speciellt, men en extra kurator kunde ju vara bra, hon svarade med ett skratt att så skall det ju naturligtvis inte gå till och hon tyckte att jag skulle stå på mig mot tandvårdsenheten och om de tjafsade för mycket skulle jag ringa henne igen och så skulle hon försöka prata med dem.

Tack för supporten, hoppas att det här kan göra det enklare för någon annan att göra samma förfrågan.


Jag skickade också det som A och Pemer och nån till skrivit till Socialstyrelsen, till den på Patientnämnden som är ansvarig för tandvårdsfrågor.

Och angående haben så menade jag allvar med min ansökan dit. Jag har varit två gånger och träffat två som skulle utreda hjälpbehovet och sen en gång för att träffa arbetsterapeut (om exekutiva svårigheter mest). Möjligtvis blir det psykolog som samarbetar med dem också, senare.

Jag skulle inte kunna med att söka ENKOM för att få tandvårdstödsintyget, det skulle äckla mig. Men däremot så sa jag att det är det de tvingar folk till och det stjäl ju också resurser för dem, att hantera folk och valsa dem fram och tillbaks.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:14:08, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alexb » 2009-05-01 16:34:33

Jag menade inte allvar, mer än att jag är beredd att söka en kurator om det är vad de kräver för att jag ska få det som jag har rätt till. Jag skulle inte äcklas av det, jag skulle däremot förundras över att jag tvingas utnyttja systemet för att kunna nyttja systemet och fråga varför det ska vara så.
Senast redigerad av alexb 2011-05-04 19:14:08, redigerad totalt 1 gång.
alexb
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2009-02-26

gratis tandvård

Inläggav Paprika » 2009-05-22 4:18:51

jag ja vet att det finns an tandvård tråd här, som är sticky, jag läste den, men jag fattar ingenting

jag har asperger diagnos
kan jag gå gratis tandvård?

Admin:

Du ställde exakt samma fråga för en månad sedan, också det var en start av en ny tråd. Jag slår samman detta med den förra du startade och påpekar att du inte får starta fler trådar i detta ämne och att du bör kolla vad som skrivits innan du startar nya trådar på forumet.
Senast redigerad av Paprika 2011-05-04 19:14:08, redigerad totalt 1 gång.
Paprika
 
Inlägg: 460
Anslöt: 2009-04-20

Inläggav Pemer » 2009-05-22 4:43:03

Ja.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:14:08, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Lilla Gumman » 2009-05-22 9:01:51

Hej!

Alla som har AS tillhör personkrets 1 och har rätt till LSS. Alla som har rätt till LSS har också rätt att få ett tandvårdskort. När man har fått det betalar man samma taxa som i vanliga sjukvården och när man kommer upp i 900 kronor får man frikort.

Vissa kommuner tolkar lagen felaktigt. De hävdar att man måste ha en LSS-insats fär att få kortet. I själva verket räcker det med att man tillhör LSS, man behöver inte ha någon hjälp alls. Så om man har AS och får nej, ska man inte låta sig nöja med det utan gå vidare.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 19:14:08, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav sugrövmanövern » 2009-05-22 12:51:29

Om man har fått avslag på LSS-ansökan, är man då inte berättigad till tandvårdskort?

Jag har också försökt läsa och förstå detta, men jag förstår inte.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 19:14:08, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: gratis tandvård

Inläggav Pemer » 2009-05-22 17:13:48

Paprika 2009-04-25 0:39:51 skrev:Jag har AS diagnos.
Jag såg en tråd som är sticky, men jag fattar ingenting.

Kan jag gå gratis tandvård?


Paprika 2009-05-22 4:18:51 skrev:jag ja vet att det finns an tandvård tråd här, som är sticky, jag läste den, men jag fattar ingenting

jag har asperger diagnos
kan jag gå gratis tandvård?


Eeeeh.......???? :shock: :?

Glömde du att någonsin återvända till den första tråden och kolla om du hade fått svar, och lyckades aldrig hitta den igen???

Jag hade glömt det första tillfället i morse, det hade jag... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 19:14:08, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: gratis tandvård

Inläggav regnif » 2009-05-22 18:18:09

Pemer skrev:
Paprika 2009-04-25 0:39:51 skrev:Jag har AS diagnos.
Jag såg en tråd som är sticky, men jag fattar ingenting.

Kan jag gå gratis tandvård?


Paprika 2009-05-22 4:18:51 skrev:jag ja vet att det finns an tandvård tråd här, som är sticky, jag läste den, men jag fattar ingenting

jag har asperger diagnos
kan jag gå gratis tandvård?


Eeeeh.......???? :shock: :?

Glömde du att någonsin återvända till den första tråden och kolla om du hade fått svar, och lyckades aldrig hitta den igen???

Jag hade glömt det första tillfället i morse, det hade jag... :roll:



Hehe, jag tyckte folk pratade om tandtråd här först.. :lol:
*kan förklara att jag just vaknade*
Återvänd till den första tråden om den andra inte funkade? :D
Finns ju olika sorter

*sorry, mindre seriöst inlägg*

********
Ok, mer seriöst:

Var frågar man om vissa medicinbiverkningar? Som sömnmedel. Haft blödande tandkött här (höll på att svimma när jag såg nästan). Blödde lite mer än innan. Har visst haft nåt liknande problem innan. Vart lite skraj. Men det är sockret i den, va, och om man inte orkat borsta då?

Läkarna tycker ju ändå inte att det finns de biverkningar i dem som man klagar på har jag märkt, så jag tänker nog inte fråga dem mer iaf. De tycker ju jämt att det är nåt annat hela tiden.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 19:14:08, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav nano » 2009-05-23 4:29:49

Har fått för mig att det är så att AS-människor reagerar på andra sätt ibland än majoriteten människor på en del ämnen.
Läste att någon råkat ut för en bra narkosläkare som helt enkelt svarade på en läkarkollegas fråga om varför han inte använde normal narkos och svarade "det fungerar inte på den här patienten" utan att upplysa om att det hade med AS att göra (tror läkaren hade pratat med patienten innan om något om bedövning eller om det var narkos).
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:14:09, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Lilla Gumman » 2009-05-23 9:35:20

Hej!

I den förra staden jag bodde i hjälpte Habiliteringen till att ansöka om tandvårdskort. Kuratorn som hjälpte till att fylla i blanketten sa att hon inte trodde att jag skulle få tandvårdskort, men man kunde ju alltid pröva att ansöka. Jodå, jag fick tandvårdskort rätt kvickt även fast kuratorn inte trodde det.

När jag flyttade (och bytte landsting) bad jag att Habiliteringen skulle hjälpa mig att ansöka om tandvårdskort. Kuratorn frågade om jag förstod att jag skulle borsta tänderna två gånger om dagen, och sa sen att jag inte var tillräckligt handikappad för att få ett tandvårdskort. Men när jag började på daglig verksamhet damp det plötsligt ner ett tandvårdskort i brevlådan.

Här i kommunen får man tandvårdskort om man har en LSS-insats eller om man är så handikappad att man har svårt att förstå hur man ska sköta tänderna. Annars får man inget. Det räcker att ha kontaktperson för att få ett tandvårdskort, men man måste själv ringa till rätt handläggare på kommunen annars får man inget.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 19:14:09, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Sam » 2009-05-23 11:14:30

Fortfarande så är det nog så för att få ett ett tandvårdsintyget räcker det inte med att ha diagnosen AS, utan du måste ha sökt och fått beviljat insatser genom LSS, för att räknas som att man "omfattas" av lagen.
(vilket för mig är en tolknings fråga)
För mig är det dock en skillnad att ha rätt att söka LSS och att omfattas av LSS.

Att diagnosen AS hör till personkrets 1 betyder inte med en självklarhet att man har eller behöver isatser från LSS.
Däremot så finns det säkert en del inom AS gruppen som skulle behöva ett tandvårdsintyg för att det finns ett utökat tandvård behov.

Socialstyrelsens meddelandeblad Mars 2004
Mottagare:
Kommuner och landsting.
Kan man läsa vilka riktlinjer som gäller, (tror inte att det finns några nyare).



Vägledning för landstingens särskilda tandvårdsstöd enligt tandvårdslag och tandvårdsförordning samt samverkan mellan kommuner, primärvård och tandvård
Läs mer
http://www.sos.se/FULLTEXT/126/2004-126 ... -126-6.htm


Ska bli intressant att höra hur det går för A-mamman, om det kommer att räcka med att man inskriven på habiliteringen och får "hjälp" därifrån
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:14:09, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav alfapetsmamma » 2009-05-23 12:56:08

Well, i och med att ett av LSS-inslagen är Råd och stöd, vilket man får från Haben, där jag t ex träffat arbetsterapeut och kanske ska se psykolog, så BORDE jag därmed vara berättigad.

Jag sökte ju till haben utifrån det att jag tillhör personkrets 1, det är inget som kreti och pleti får tillgång till.

Jada jada dubbeljada fort går det inte i alla fall, det är ett som är säkert. Ska nog ta och ringa den trevliga funktionhindersombudsmannen (som är kvinna) igen.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:14:09, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Paprika » 2009-05-23 17:12:51

Förlåt att jag skrev en ny tråd.
Jag glömde helt bort att jag redan skrivit en förrut.

Så då ska jag alltså fråga min LSS-handläggare?
Senast redigerad av Paprika 2011-05-04 19:14:09, redigerad totalt 1 gång.
Paprika
 
Inlägg: 460
Anslöt: 2009-04-20

Återgå till Aspergare och vården



Logga in