HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2009-08-28 0:09:30

Och något sådant möte har "Miss X" absolut inte varit på, enligt egen utsago... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Duras » 2009-08-28 0:11:31

Inger skrev:Bra grävt, Duras!


:D tack!

ett sista citat från deras samarbetspartner ang kvalitetssäkringen:

http://www.kvalite.se/index.php?option= ... &Itemid=28

Data samlas in via dagböcker och rapporter som fylls i för varje klient/boende/patient. Rapporter kan man besvara dagligen, veckovis eller månadsvis och är utformade som enkäter. Frågor ställs utifrån vad man vill veta om den specifika klienten/boenden/patienten eller sin personal/arbetsmiljö.

Kring varje gäst så samlas information in. Informationen får man via enkäter som är kopplade till gästen. Svaren struktureras sedan upp i rapporter som man sedan sammanställer för att få ett resultat


I min värld är det självklart att kunden (kommunen?) har både rätt och skyldighet att ta del av åtminstne rapporterna. Om Asp-Center inte självmant lämnar ifrån sig rapporterna bör kunden se till att "hämta" dom. Det handlar om skattepengar förutom om den enskilde.

Frågor bör alltså ställas både till Asp-center OCH kunden. Bägge kan vara försumliga här.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Inger » 2009-08-28 0:12:06

Tycker bilden börjar klarna allt mer. Utmärkt, det är bra ju mer man har på fötterna när man kontaktar berörda myndigheter.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Sam » 2009-08-28 0:20:17

Duras skrev:Ett citat till från hemsidan:

Arbetssätt

ASP Center ger individuellt stöd som utformas tillsammans med gästen, uppdragsgivaren och ASP Center. Hur vistelsen hos oss ska se ut planeras innan behandlingsperioden


Enlligt detta SKA miss X känna till planen och dessutom ha varit med under utformingen redan FÖRE vistelsen där.

Indirekt ger det henne också rätt att när som helst läsa denna plan. Om inte så är det ett glasklart avtalsbrott enligt min bedömning.

Och så ska givetvis planen finnas hos uppdragsgivaren också (kommunen?)


Frågan är om man förstår innebörden av allt som händer runt omkring än, när man är 18. Kanske var hon inte ens fyllda 18 när allt började.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Inger » 2009-08-28 0:21:43

Jag tror kringlan skrev att hon var det.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav A » 2009-08-28 0:52:20

Såhär skrev Kringelhora:

Det med flinet känner jag så starkt igen, så gjorde sk "idioten" Oh ja. Alla där har smeknamn. Dom är inte värda att kallas vid namn.
han brukar flina nedlåtande när man säger nånting. Det är så sjukt!


Kringelhora, har du bott där själv? Eftersom du känner igen "det med flinet"? Och att han brukar flina nedlåtande när "man" säger nånting, hur vet du det?
Senast redigerad av A 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Pemer » 2009-08-28 0:53:10

Fyllde sista februari och flyttade dit precis efter, vad det verkar.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Sam » 2009-08-28 0:56:29

Vet kompisen om den här tråden?
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav serpentin » 2009-08-28 7:57:13

Inger skrev:Nu ringde faktiskt socialjouren!

De råkade tyvärr finnas i Umeå och kunde inte göra något själva men kvinnan var väldigt trevlig och förstående och tyckte det hela lät misstänkt nog för att undersökas närmare, av lämplig myndighet. Hon föreslog att vi skulle kontakta Länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet och begära en granskning av hemmet ifråga. Jag provar att ringa dit imorgon.


Jaa, så bra! Då kanske man tar tag i detta snart. Senaste tiden har det kommit fram allvarliga brister på så många ställen där unga människor vistas. Det ökar nog känsligheten och reaktionsförmågan hos myndigheter och liknande instanser. Bra. Jag vill se att det verkligen händer något.

Tråkigt bara att de inte kunde göra något lite mer på en gång. Bara kolla upp saken. Men det ska väl till att någon far riktigt illa för det och inte ens det räcker alltid.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav serpentin » 2009-08-28 8:03:41

A skrev:
Kringelhora, har du bott där själv? Eftersom du känner igen "det med flinet"? Och att han brukar flina nedlåtande när "man" säger nånting, hur vet du det?


Ja hon har bott där själv och kan intyga att det inte var bra där. Eller iaf så upplevde hon att det inte var bra där.

Det är svårt att säga vad som är ren fakta och vad som mer är en upplevelse. Men även upplevelsen av att något är dåligt bör tas på allvar.

Deras bemötande verkar enligt vad vi fått ta del av här, inte vara det rätta för personer med Asperger. Om man utger sig för att vara så fantastiskt duktiga och kunniga på just Asperger då ska man också vara det.

"Kompisen" som bor på ASP nu verkar inte alls må bra av att vara där. Något är fel. Hennes utåtagerande beteende med alla tokigheter hon hittar på är just sådant jag tycker man ser hos personer som inte alls känner sig trygga. Jag tror att de har sumpat sina chanser att "nå" henne.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Titti » 2009-08-28 8:36:06

serpentin skrev:
A skrev:
Kringelhora, har du bott där själv? Eftersom du känner igen "det med flinet"? Och att han brukar flina nedlåtande när "man" säger nånting, hur vet du det?


Ja hon har bott där själv och kan intyga att det inte var bra där. Eller iaf så upplevde hon att det inte var bra där.


Hur vet du det?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav serpentin » 2009-08-28 8:39:04

Men det skrev hon ju om tidigare i tråden. Hinner inte leta upp det nu bland alla 19 sidor.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Titti » 2009-08-28 8:54:06

serpentin skrev:Men det skrev hon ju om tidigare i tråden. Hinner inte leta upp det nu bland alla 19 sidor.


Jag läste hela tråden igår men kan inte minnas att jag sett det. Hinner inte heller leta nu.

Kanske Kringelhora själv kan svara på frågan? Och om hon varit där själv och trivts illa - varför protesterade hon inte när kompisen skulle dit?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Meppe » 2009-08-28 9:09:06

Jag tror inte att man kan inbilla sig att man måste sova på golvet, inte få prata i telefonen, sitta instängd osv.

Några nyheter om fullmakten?
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Sam » 2009-08-28 11:03:00

Fortfarande så vet vi inget om hur hennes liv har sett ut innan hon kom till ASP.
Vi vet inte heller var och hur dessa båda tjejer har träffat, hur ny eller gammal är deras vänskap relation är.

Vi vet inte heller vad som ligger till grund för 24/7 och övriga restriktioner.

Att tjejen känner sig kränk, att ingen lyssnar på henne, att alla är helt knäppa, att dom inte fattar något och att de saknar kompetens osv... Jag kan förstå att hon upplever det så och givetvis har hon sin bild av hur det är.

Den här reaktionen skulle jag nog säga att de flesta har som befinner sig under frihetberövande former.

Jag har också möt personer men också utifrån egen erfarenhet som uttryckt långt efteråt att man är glad att det fanns någon som vågade och orkade kämpa när man själv inte insåg vart man var på väg.

Jag är förälder. Jag har gått i genom alla olika faser fr baby till vuxen med mitt barn. Jag skulle nog säga att tonårstiden var den absolut svåraste delen av att vara förälder.

Jag vet att jag skulle kunnat satt mitt barn på ett LVU, om jag ansåg att det fanns en grund för det, för att mitt barn levde ett självdestruktivt liv på något sätt utan att själv kunna förändra det . Att en placering ev skulle kunna leda till att X skulle får en chans att ändra inriktning i sitt liv.
Oavsett om det hade handlat om ett npf-barn eller NT-barn.

Att hjälpa den här tjejen kanske inte är att ta henne därifrån utan att få henne att förstå att det ev liv hon levde innan inte håller i längden.

Fortfarande så fattas det allt för många bitar, för kunna utgå från vad som vore det bästa på sikt för tjejen.

Hur vet vi att hon tex inte skulle ta sitt liv eller drogar ner sig, eller skadar sig själv på något sätt eller skadar andra om om hon kom ut nu.

Man placeras inte för att man har en NPF diagnos utan för de beteenden som ger upphov till fara eller destruktivtet på något sätt. Sedan KAN diagnos bidra till att man lättare hamnar i dessa situationer

Vet tjejen om denna tråd?
Varför skriver hon inte själv utan låter kringelhoran göra det?

Det verkar ju som tjejen kan kommunicera genom sin dator även om hon nu inte har tillgång till sin mobil.
Så varför gå genom Kringelhoran?
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Kringelhora » 2009-08-28 11:45:45

Titti skrev:
serpentin skrev:
A skrev:
Kringelhora, har du bott där själv? Eftersom du känner igen "det med flinet"? Och att han brukar flina nedlåtande när "man" säger nånting, hur vet du det?


Ja hon har bott där själv och kan intyga att det inte var bra där. Eller iaf så upplevde hon att det inte var bra där.


Hur vet du det?


Jag känner igen det när Ensamflickan berättade det, för det har min kompis berättat för mig. Jag har inte själv varit på ASP. Men jag väljer faktiskt att tro på min min kompis. Vi vet bara att hon är LSS-placerad och hon är inte tvångsvårdad för hon har inte träffat läkare som måste bestämma att sådannt ska ske. Det finns faktiskt många brister, men det kanske du innte hunnit se i tråden? Hon har inte ens rätten att få ut sin egen fullmakt, dom har brutit mot sitt avtal. Det är ju många fel som begås.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Kringelhora » 2009-08-28 11:53:09

Sam skrev:Fortfarande så vet vi inget om hur hennes liv har sett ut innan hon kom till ASP.
Vi vet inte heller var och hur dessa båda tjejer har träffat, hur ny eller gammal är deras vänskap relation är.

Vi vet inte heller vad som ligger till grund för 24/7 och övriga restriktioner.

Att tjejen känner sig kränk, att ingen lyssnar på henne, att alla är helt knäppa, att dom inte fattar något och att de saknar kompetens osv... Jag kan förstå att hon upplever det så och givetvis har hon sin bild av hur det är.

Den här reaktionen skulle jag nog säga att de flesta har som befinner sig under frihetberövande former.

Jag har också möt personer men också utifrån egen erfarenhet som uttryckt långt efteråt att man är glad att det fanns någon som vågade och orkade kämpa när man själv inte insåg vart man var på väg.

Jag är förälder. Jag har gått i genom alla olika faser fr baby till vuxen med mitt barn. Jag skulle nog säga att tonårstiden var den absolut svåraste delen av att vara förälder.

Jag vet att jag skulle kunnat satt mitt barn på ett LVU, om jag ansåg att det fanns en grund för det, för att mitt barn levde ett självdestruktivt liv på något sätt utan att själv kunna förändra det . Att en placering ev skulle kunna leda till att X skulle får en chans att ändra inriktning i sitt liv.
Oavsett om det hade handlat om ett npf-barn eller NT-barn.

Att hjälpa den här tjejen kanske inte är att ta henne därifrån utan att få henne att förstå att det ev liv hon levde innan inte håller i längden.

Fortfarande så fattas det allt för många bitar, för kunna utgå från vad som vore det bästa på sikt för tjejen.

Hur vet vi att hon tex inte skulle ta sitt liv eller drogar ner sig, eller skadar sig själv på något sätt eller skadar andra om om hon kom ut nu.

Man placeras inte för att man har en NPF diagnos utan för de beteenden som ger upphov till fara eller destruktivtet på något sätt. Sedan KAN diagnos bidra till att man lättare hamnar i dessa situationer

Vet tjejen om denna tråd?
Varför skriver hon inte själv utan låter kringelhoran göra det?

Det verkar ju som tjejen kan kommunicera genom sin dator även om hon nu inte har tillgång till sin mobil.
Så varför gå genom Kringelhoran?



Jag har kännt henne sedan mellanstadiet. Så jag vet hur hennes liv varit. Hon är ingen bråkig tjej. Det finns inget LVU på henne som jag nämnt tidigare. Det spelar lixom ingen roll hur mycket jag försöker få dig att förstå, för du kommer ändå inte att förstår.

Hon är "FRIVILLIGT" placerad där. HON ÄR INTE SJÄLVMORDSBENÄGEN, SKADAR INTE SIG SJÄLV ELLER ANDRA & MISSBRUKAR INTE! HADE HON DÅ GJORT DET SÅ HADE HON HAFT LVU! VILKET HON INTE HAR!

Hon får bara inte gå. Hon får inte lämna stället. Att hon är LSS-placerad är det vi känner till.

Problemet är att hon plankar på ett trådlöst nätverk, hon har inget internet. Hon kan lyckas komma in på msn om hon har tur. Det är inte alltid det går, hur ska hon då kunna svara i tråden? Det kan hon ju inte då.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Inger » 2009-08-28 12:00:57

Nu fick jag tala med en väldigt trevlig person som tyckte att det jag hade att berätta i alla fall var nog för att undersökas närmare. De ville ha en skriftlig beskrivning med snigelpost för att ha det svart på vitt. Är det ok om jag skriver ut den relevanta informationen ur den här tråden och postar?

Vid senaste inspektionen för några år sen hade uppfattat det som att de boende var väldigt nöjda. Han påpekade också att även om boendet är frivilligt så har de rätt att ha vissa regler, t ex att man inte får gå ut själv efter kl 18. Dessa ska man ha blivit informerad om och godtagit vid inskrivningen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nano » 2009-08-28 12:02:51

TS kompis kanske kunde flytta själv?
Om inte annat så bara på pappret :)
En postboxadress?

Eller så fyller man bara i en adress, det kommer ibland brev som sätts i trappuppgången av postis eftersom det är massor med lägenheter här i varje uppgång och en del snarlika namn och olika små firmor.
Kan ju trixa med det.
Och då kan man ju ta ett ställe som inte är så lätt o hitta rätt person på.
Skriva en villaadress funkar nog inte så bra.
Sedan får hon väl gå till soc där o berätta att hon behöver hjälp o hoppas på att det funkar.
Fungerar det inte får hon väl ta en annan komun.

Sålänge hon inte börjar skrika o bråka så personalen inte vet hur de ska hantera henne så är det nog inga problem skulle jag tro.

Eftersom allt tydligen spelas in på stället så borde det vara lätt att bevisa vad som hänt o inte hänt.

Ibland skulle jag vilja kunna erbjuda plats i mitt aspieföretag eller så :)
Tyvärr finns inte detta företag ännu.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 2 gånger.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Kringelhora » 2009-08-28 12:05:43

Inger skrev:Nu fick jag tala med en väldigt trevlig person som tyckte att det jag hade att berätta i alla fall var nog för att undersökas närmare. De ville ha en skriftlig beskrivning med snigelpost för att ha det svart på vitt. Är det ok om jag skriver ut den relevanta informationen ur den här tråden och postar?

Vid senaste inspektionen för några år sen hade uppfattat det som att de boende var väldigt nöjda. Han påpekade också att även om boendet är frivilligt så har de rätt att ha vissa regler, t ex att man inte får gå ut själv efter kl 18. Dessa ska man ha blivit informerad om och godtagit vid inskrivningen.


Det är helt okej. Jo att dom har rätt till vissa regler vet även hon om, som att man inte får gå ut efter efter en viss tid. Hon får dock nu inte gå ut alls. Knappt lämna sitt rum. Tidigare på dagen så har personalen varit med överallt.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Ensamflickan » 2009-08-28 12:36:32

Phu, 12 nya sidor sen jag stängde av datorn i förrgår... Jag orkar inte läsa allt nu, men vill svara på några saker ändå. Ber om ursäkt om de här sakerna kommer upp senare i tråden... (Har läst tom. sid 11, av 19.)

Först och främst tycker jag hon ska kontakta de personliga ombud som finns i Boden. (Om hon nu får det, fast hon inte är skriven där. Jag var skriven där när jag bodde där. Annars borde hon kunna vända sig till nåt PO i den kommun hon är skriven i.) De i Boden är en man och en kvinna som jobbar tillsammans. De är jättebra. De kan hjälpa henne att ta reda på om hennes frivilliga placering har omvandlats till tvång, och de kan även sitta med på möten med chefen på stället, osv. Och förhoppningsvis få henne fri...

Det finns även en jättebra präst eller diakon eller vad hon nu är för nåt, som kan hjälpa till. Man behöver inte vara kristen för att vända sig till henne. Fast jag vet inte om hon kan göra så mycket, förutom att komma och hälsa på och vara ett stöd att prata med...

Tyvärr kommer jag inte ihåg varken namn eller telefonnummer till nån av dem.

Kringelhora, du skrev att hon inte var placerad på behandlingshemmet, eftersom hon bor i stugbyn. Behandlingshemmet och LSS-placeringarna ligger integrerat i stugbyn. Jag var LSS-placerad i först en villa, tillsammans med två minderåriga, som var placerade på behandlingshemmet. Den enda villan som är rent LSS-boende är villa 10. Har hon lägenhet med kök, eller har hon bara rum? Har hon inget eget kök misstänker jag att hon bor på behandlingshemmet i alla fall...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Kringelhora » 2009-08-28 13:02:31

Ensamflickan skrev:Phu, 12 nya sidor sen jag stängde av datorn i förrgår... Jag orkar inte läsa allt nu, men vill svara på några saker ändå. Ber om ursäkt om de här sakerna kommer upp senare i tråden... (Har läst tom. sid 11, av 19.)

Först och främst tycker jag hon ska kontakta de personliga ombud som finns i Boden. (Om hon nu får det, fast hon inte är skriven där. Jag var skriven där när jag bodde där. Annars borde hon kunna vända sig till nåt PO i den kommun hon är skriven i.) De i Boden är en man och en kvinna som jobbar tillsammans. De är jättebra. De kan hjälpa henne att ta reda på om hennes frivilliga placering har omvandlats till tvång, och de kan även sitta med på möten med chefen på stället, osv. Och förhoppningsvis få henne fri...

Det finns även en jättebra präst eller diakon eller vad hon nu är för nåt, som kan hjälpa till. Man behöver inte vara kristen för att vända sig till henne. Fast jag vet inte om hon kan göra så mycket, förutom att komma och hälsa på och vara ett stöd att prata med...

Tyvärr kommer jag inte ihåg varken namn eller telefonnummer till nån av dem.

Kringelhora, du skrev att hon inte var placerad på behandlingshemmet, eftersom hon bor i stugbyn. Behandlingshemmet och LSS-placeringarna ligger integrerat i stugbyn. Jag var LSS-placerad i först en villa, tillsammans med två minderåriga, som var placerade på behandlingshemmet. Den enda villan som är rent LSS-boende är villa 10. Har hon lägenhet med kök, eller har hon bara rum? Har hon inget eget kök misstänker jag att hon bor på behandlingshemmet i alla fall...


Hon har eget kök, egen toa, eget vardagsrum. Jag ska försöka kolla upp så gott jag kan, det ända hon själv kan göra är att mejla. Hon kan inte ringa då dom tagit hennes mobil :(

Hon är fortfarande skriven på sin hemkommun, där lyssnar dom inte. Men jag ska se vad jag kan hitta för nummer och namn och annan hjälp där.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav nano » 2009-08-28 13:13:15

Täknte just att man på något vis då istället skriver sig i en annan komun istället :)

Hoppas det inte är så att jag inte har hela bilden och då istället sätter henne "i klistret".
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Sam » 2009-08-28 13:23:26

Kringelhora skrev:
Sam skrev:Fortfarande så vet vi inget om hur hennes liv har sett ut innan hon kom till ASP.
Vi vet inte heller var och hur dessa båda tjejer har träffat, hur ny eller gammal är deras vänskap relation är.

Vi vet inte heller vad som ligger till grund för 24/7 och övriga restriktioner.

Att tjejen känner sig kränk, att ingen lyssnar på henne, att alla är helt knäppa, att dom inte fattar något och att de saknar kompetens osv... Jag kan förstå att hon upplever det så och givetvis har hon sin bild av hur det är.

Den här reaktionen skulle jag nog säga att de flesta har som befinner sig under frihetberövande former.

Jag har också möt personer men också utifrån egen erfarenhet som uttryckt långt efteråt att man är glad att det fanns någon som vågade och orkade kämpa när man själv inte insåg vart man var på väg.

Jag är förälder. Jag har gått i genom alla olika faser fr baby till vuxen med mitt barn. Jag skulle nog säga att tonårstiden var den absolut svåraste delen av att vara förälder.

Jag vet att jag skulle kunnat satt mitt barn på ett LVU, om jag ansåg att det fanns en grund för det, för att mitt barn levde ett självdestruktivt liv på något sätt utan att själv kunna förändra det . Att en placering ev skulle kunna leda till att X skulle får en chans att ändra inriktning i sitt liv.
Oavsett om det hade handlat om ett npf-barn eller NT-barn.

Att hjälpa den här tjejen kanske inte är att ta henne därifrån utan att få henne att förstå att det ev liv hon levde innan inte håller i längden.

Fortfarande så fattas det allt för många bitar, för kunna utgå från vad som vore det bästa på sikt för tjejen.

Hur vet vi att hon tex inte skulle ta sitt liv eller drogar ner sig, eller skadar sig själv på något sätt eller skadar andra om om hon kom ut nu.

Man placeras inte för att man har en NPF diagnos utan för de beteenden som ger upphov till fara eller destruktivtet på något sätt. Sedan KAN diagnos bidra till att man lättare hamnar i dessa situationer

Vet tjejen om denna tråd?
Varför skriver hon inte själv utan låter kringelhoran göra det?

Det verkar ju som tjejen kan kommunicera genom sin dator även om hon nu inte har tillgång till sin mobil.
Så varför gå genom Kringelhoran?



Jag har kännt henne sedan mellanstadiet. Så jag vet hur hennes liv varit. Hon är ingen bråkig tjej. Det finns inget LVU på henne som jag nämnt tidigare. Det spelar lixom ingen roll hur mycket jag försöker få dig att förstå, för du kommer ändå inte att förstår.

Hon är "FRIVILLIGT" placerad där. HON ÄR INTE SJÄLVMORDSBENÄGEN, SKADAR INTE SIG SJÄLV ELLER ANDRA & MISSBRUKAR INTE! HADE HON DÅ GJORT DET SÅ HADE HON HAFT LVU! VILKET HON INTE HAR!

Hon får bara inte gå. Hon får inte lämna stället. Att hon är LSS-placerad är det vi känner till.

Problemet är att hon plankar på ett trådlöst nätverk, hon har inget internet. Hon kan lyckas komma in på msn om hon har tur. Det är inte alltid det går, hur ska hon då kunna svara i tråden? Det kan hon ju inte då.


Det handlar inte om att tro på tjejen eller inte. Det handlar om att veta med säkerhet.
ur mitt perspektiv finns det två sätt att "tro":

A. Man tror blint på vad den andra berättar.

B.man tror på delar av historien, att det finns en kärna "sanning/trovärdighet" och utgår från att man inte har en helhets bild av situationen och att man inte känner och har träffat personen irl.

För min del är det alt. 2 som gäller.

Utifrån att hon inte får gå så finns det någon typ av tvång/avtal förknippad med hennes placering.
Om hon vore där frivilligt, som ett LSS- boende skulle det inte se ut så här. Hon skulle kunna flytta eftersom hon är myndig.
Så min uppfattning är att det trots allt handlar om en sol-placering.

Jag har tagit en överdos (en gång) för att låta mitt liv ta slut. Jag berättade inte för någon om mina planer, blev jag tillfrågad så nekade jag stenhårt. Så jag vet att ofta så har omgivningen ingen aning om vad som är på gång.
Så att säga att man vet något om någon annan är nog rätt dumt. Däremot tror vi att vi vet, vilket inte är samma sak.

Ensamflickan valde att avsluta sin vistelse, när hon ansåg att hon inte gilla det eller att den passade henne. Om jag mins rätt så var det i hennes fall inga föräldrar inblandade utan det var hon själv som sökte hjälp och ett boende. Så att jämföra dessa falla går inte riktigt.
även om ingen av den gillar stället så är deras bakgrund olika.

Du har själv gett exempel på beteenden här i tråden som inte ligger inom hur man beter sig även om man är arg, ledsen och frustrerad. I din blogg skriver du om det som det vore något bra och balt, smart sätt att hanter den situation som din kompis befinner sig i.

Uttrycker man sin ilska och frustration på det sätt ökar nog risken av upplevensen att de slutar att lyssna och anser att man inte är speciellt mogen och i värsta fall att man har en sk "beteende störning" som absolut måste åtgärdas.

Kringelhoran har du själv varit och besökt kompisen på stället?
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in