HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2009-08-27 23:11:21

Durr skrev:Ifall inget annat fungerar och någon verkligen vore intresserad av att utföra just en fritagning så föreslår jag att cirka 5-6 st åker dit på natten, ställer bilen utom synhåll så att de inte får något signalament på den eller ser registreringsskyltarna, maskerar ansiktet och sedan utan förvarning stormar huset där hon hålls fängslad. Om det är personal där kan till exempel en knacka på dörren eller nått, och sen stormar alla bara in när dom öppnar, och knuffar undan personalen, för att sedan springa iväg med henne och åka iväg så snabbt som möjligt.

Dom ringer självklart polisen, men om man verkligen tror att det är någon risk att polisen stoppar bilen så kan man alltid försöka ta en annan väg än de förväntar sej, stanna och gömma sej och bilen ett par dagar någonstans längs vägen, eller ha en extra bil som väntar då de främst skulle leta efter en enda bil med 6-7 personer i.

Jag föreslår även att om man ska göra något sånt så är det bäst att samordna allt via mail eller liknande, som tid och datum, eftersom det alltid är en möjlighet att det kan finnas spioner på öppna forum.

Man kanske inte ska skriva om det på ett öppet forum heller... :wink:

Tror inte det vore någon bra idé. Gör man sånt stämplas man direkt som en riktig rättshaverist och läget för tjejen lär knappast bli bättre.

Däremot får man i sista hand fundera på att hämta henne helt öppet om det visar sig att de inte har rätt att hålla henne kvar.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:07:36, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Duras » 2009-08-27 23:11:33

Spånar lite bara över tänkbara vinklingar:

(citat från hemsidan)

All behandling på ASP Center börjar med en vistelse i den norrbottniska fjällvärlden. Här läggs grunden för den respekt och det ömsesidiga förtroende som bildar plattform för det fortsatta arbetet,
enligt den individuella behandlingsplanen. Flera resor till fjällen
genomförs under behandlingsperioden, sommar som vinter.


1) har Miss X varit iväg på fjällresa?

2) Finns det en individuel behandligsplan?

Om svaret är nej på någon av frågorna kan det vara ett avtalsbrott, dvs kunden (kommun eller landsting) har inte fått det dom betalat för. Kunden borde i så fall vara intresserad av hur det kommer sig....och ev advokat....och ev massmedia....
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 21:07:36, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Inger » 2009-08-27 23:12:46

Tack för adresserna!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:07:36, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-27 23:13:41

Inger skrev:Jag provar länsstyrelsen först. Nån som orkar vaska fram ett lämpligt telefonnummer? Bör vara den som är ansvarig för Boden, antar jag.


http://www.bd.lst.se/social/default.asp ... D=10003821

Förslagsvis enhetschefen Gun-Britt Lindström
0920-962 09
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:07:36, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Kringelhora » 2009-08-27 23:16:08

Duras skrev:Spånar lite bara över tänkbara vinklingar:

(citat från hemsidan)

All behandling på ASP Center börjar med en vistelse i den norrbottniska fjällvärlden. Här läggs grunden för den respekt och det ömsesidiga förtroende som bildar plattform för det fortsatta arbetet,
enligt den individuella behandlingsplanen. Flera resor till fjällen
genomförs under behandlingsperioden, sommar som vinter.


1) har Miss X varit iväg på fjällresa?

2) Finns det en individuel behandligsplan?

Om svaret är nej på någon av frågorna kan det vara ett avtalsbrott, dvs kunden (kommun eller landsting) har inte fått det dom betalat för. Kunden borde i så fall vara intresserad av hur det kommer sig....och ev advokat....och ev massmedia....


"Nej jag har inte varit till fjälls å jag vet inte om det finns nån handlingsplan"

Detta kan även Pemer intyga att hon säger. Jag har frågat henne om detta innan och hon säger NEJ! :(
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:07:36, redigerad totalt 2 gånger.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Inger » 2009-08-27 23:17:59

Tack! Bra med flera ifall någon är oanträffbar.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:07:36, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2009-08-27 23:19:28

Och i de lagarna kan jag inte se att det ingår tvångsformer. I LSS gör det definitivt inte, HVB hittar jag ingen tillförlitlig text om, någon grundläggande lagtext vad fasen det egentligen är...

Aha, Alfapetsmamma, tur att jag kan leta efter barn till någon om det är i rätt ålder... Elisabeth Langran! www.langran.se

(Sökte Berit Rausch på birthday.se och fick födelsedatum, slog upp i "Sveriges befolkning 1980" och kollade hennes familj då, och letade efter de två döttrar som fanns på samma adress då på birthday.se och googlade på Elisabeths namn och förstod att hon var rätt... systern hette dessutom fortfarande Rausch.)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:07:36, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-08-27 23:25:19

Intygar också att NN svarat nekande om fjällresa...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:07:36, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Duras » 2009-08-27 23:27:27

Ett citat till från hemsidan:

Arbetssätt

ASP Center ger individuellt stöd som utformas tillsammans med gästen, uppdragsgivaren och ASP Center. Hur vistelsen hos oss ska se ut planeras innan behandlingsperioden


Enlligt detta SKA miss X känna till planen och dessutom ha varit med under utformingen redan FÖRE vistelsen där.

Indirekt ger det henne också rätt att när som helst läsa denna plan. Om inte så är det ett glasklart avtalsbrott enligt min bedömning.

Och så ska givetvis planen finnas hos uppdragsgivaren också (kommunen?)
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 21:07:36, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-27 23:29:59

Pemer skrev:
Aha, Alfapetsmamma, tur att jag kan leta efter barn till någon om det är i rätt ålder... Elisabeth Langran! www.langran.se

(Sökte Berit Rausch på birthday.se och fick födelsedatum, slog upp i "Sveriges befolkning 1980" och kollade hennes familj då, och letade efter de två döttrar som fanns på samma adress då på birthday.se och googlade på Elisabeths namn och förstod att hon var rätt... systern hette dessutom fortfarande Rausch.)


Hihi, specialintresset hjälpte dig på traven... :) Inte dumt. Den andra dottern har nåt funktionshinder, det var det som fick såväl mamman som systern att nischa sig så.

Och fasen vad nöjd jag blev med vårt lilla samarbete där... Jag vet inte om hon är bra, men mamman var vettig (trots att hon är socionom, skrev jag nästan... ;) men bara nästan).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:07:36, redigerad totalt 2 gånger.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Kringelhora » 2009-08-27 23:30:25

Duras skrev:Ett citat till från hemsidan:

Arbetssätt

ASP Center ger individuellt stöd som utformas tillsammans med gästen, uppdragsgivaren och ASP Center. Hur vistelsen hos oss ska se ut planeras innan behandlingsperioden


Enlligt detta SKA miss X känna till planen och dessutom ha varit med under utformingen redan FÖRE vistelsen där.

Indirekt ger det henne också rätt att när som helst läsa denna plan. Om inte så är det ett glasklart avtalsbrott enligt min bedömning.

Och så ska givetvis planen finnas hos uppdragsgivaren också (kommunen?)


Hon har inte varit med, det skrev jag även innan. Citerade hennes egna ord.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:07:36, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-27 23:34:17

Inger skrev:Tack! Bra med flera ifall någon är oanträffbar.


Att jag gav numret till en underavdelning på Avdelning Samhälle är för att jag själv ringt motsvarande i Stockholm. Men det går säkert att bli lotsad rätt när man kommit fram. Bara man inte tar nån för långt ner, av tidigare angivna skäl. Högdjuren direkt har jag lärt mig är grejen, annat är tid- och orkslöseri.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:07:36, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Duras » 2009-08-27 23:40:16

Mer citat:

Oavsett om gästen väljer praktik/arbete eller skola så hjälper ASP Center gästen att utforma arbetet eller skolan. Även här använder vi oss av medlevarskap och finns med som stöd under arbetet eller skolan.


Och om Miss X har valt skola:

Vi på ASP Center samarbetar med Björknässkolan i Boden, tillsammans med gästen och lärarna lägger vi upp individuella studieplaner. På Björknässkolan finns en även resursgruppen L4 som arbetar med ungdomar med funktionshinder. L4 är en förberedelse inför kommande gymnasiestudier.

Har man godkända betyg från grundskolan kan man välja något av de gymnasieprogram som finns på Björknässskolan. Här kan vi dock inte påverka upplägget av individuella studieplanen på samma sätt som ovan. Ansökan till L4 gör vi här på ASP Center medan ansökan till specifika gymnasieprogram görs av gästen tillsammans med föräldrar eller stödperson.


Men om Miss X inte valt skola så kommer det där med vedhanteirng in i bilden ;-)

ASP Center kan i egen regi erbjuda ett varierat utbud av dagligverksamhet, bland annat snickeri/målning, vedhantering och fastighetsskötsel.

Genom samverkan med ortens näringsliv kan vi även erbjuda alla våra gäster praktikplatser. Vid valet av praktikplats tar vi hänsyn till individens egna önskemål och förutsättningar. Det har förekommit att praktikplatserna övergått till anställningar i samarbete med arbetsförmedlingen.


I vart fall ska Miss X ha fått en sysselsättning via Asp-Center och beslutet om den ska givetvis finnas dokumenterad på ett eller annat sätt.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 21:07:36, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Kringelhora » 2009-08-27 23:43:35

Hon har inte fått gå skola trots att hon velat och hon får inte vetat varför. Hon har gått gymnasium innan men inte färdigt. Dom försöker med praktik, men hon får inte välja något som hon gillar. Det har tagit ett tag innan hon fått hjälp med den biten. Dom har hittat 2h/veckan åt henne. Dom har nu senast hittat en Pantfabrik åt henne. Hurvida man själv får välja sin praktik o.s.v har jag ingen aning om.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:07:36, redigerad totalt 2 gånger.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Pemer » 2009-08-27 23:46:08

Från Elisabeths hemsida:

Fakta om firman
Jag startade firman 2007. Jag har tagit jur. kand. och har arbetat flera år på Försäkringskassan och är därför väl förtrogen med regelverket inom handikappområdet.

Min policy kännetecknas av:
- kvalificerad och unik kompetens
- djupt engagemang

Jag vänder mig till privatpersoner, handikapporganisationer, habiliteringen, kommunen och assistansanordnare. Genom min erfarenhet på Försäkringskassan kan jag erbjuda en unik
spetskompetens som mycket få jurister och advokater besitter.
Hela Sverige är därför mitt arbetsfält.

Rättshjälp beviljas tyvärr inte för domstolsmål som rör dina rättigheter eftersom tanken är att staten, i egenskap av myndigheter och domstolar, ska se till att individen får sin rätt. Så är dessvärre inte alltid fallet i verkligheten.

Tack vare att jag driver en enskild firma och har låga omkostnader kan jag erbjuda priser som ligger under den av domstolsverket rekommenderade timtaxan.


Kan bli intressant att se vad det här ger. Hon verkar ytterst insatt och kompetent i alla fall.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:07:36, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Duras » 2009-08-27 23:46:53

Kvalitetssäkring

För att säkerhetsställa ett gott resultat är vi noga med att följa upp och utvärdera så väl gästens framsteg som vårt eget arbetssätt.


Detta ska finnas dokumenterat och kunden ska givetvis få ta del av det fetmarkerade. Och självklart även gästen. Om inte så gör dom inte det dom utlovar. Kan nog vara intressant för massmedia och/eller juridiskt ombud att rota lite i detta.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 21:07:36, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Inger » 2009-08-27 23:49:33

Bra grävt, Duras!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:07:36, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kringelhora » 2009-08-27 23:49:41

Duras skrev:
Kvalitetssäkring

För att säkerhetsställa ett gott resultat är vi noga med att följa upp och utvärdera så väl gästens framsteg som vårt eget arbetssätt.


Detta ska finnas dokumenterat och kunden ska givetvis få ta del av det fetmarkerade. Och självklart även gästen. Om inte så gör dom inte det dom utlovar. Kan nog vara intressant för massmedia och/eller juridiskt ombud att rota lite i detta.


Hon har inte fått vara med på någonting, alla beslut har dom fattat och allt som rör henne har hon inget med att göra enligt dom.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:07:36, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Duras » 2009-08-27 23:56:47

Kringelhora skrev:Hon har inte fått gå skola trots att hon velat och hon får inte vetat varför. Hon har gått gymnasium innan men inte färdigt. Dom försöker med praktik, men hon får inte välja något som hon gillar. Det har tagit ett tag innan hon fått hjälp med den biten. Dom har hittat 2h/veckan åt henne. Dom har nu senast hittat en Pantfabrik åt henne. Hurvida man själv får välja sin praktik o.s.v har jag ingen aning om.


Hon har rätt att välja skola står det.

Verkar som det finns "vissa brister"......

Hon har alltså inte varit med om att utforma nån behandligsplan, hon har inte varit på fjällresa och hon får inte gå i skola fast hon vill.

Det är avtalsbrott eller möjligen "bara" falsk marknadsföring enligt mig. Borde räcka en bit för den intresserade journalisten/advokaten.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 21:07:36, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Kringelhora » 2009-08-27 23:58:12

Duras skrev:
Kringelhora skrev:Hon har inte fått gå skola trots att hon velat och hon får inte vetat varför. Hon har gått gymnasium innan men inte färdigt. Dom försöker med praktik, men hon får inte välja något som hon gillar. Det har tagit ett tag innan hon fått hjälp med den biten. Dom har hittat 2h/veckan åt henne. Dom har nu senast hittat en Pantfabrik åt henne. Hurvida man själv får välja sin praktik o.s.v har jag ingen aning om.


Hon har rätt att välja skola står det.

Verkar som det finns "vissa brister"......

Hon har alltså inte varit med om att utforma nån behandligsplan, hon har inte varit på fjällresa och hon får inte gå i skola fast hon vill.

Det är avtalsbrott eller möjligen "bara" falsk marknadsföring enligt mig. Borde räcka en bit för den intresserade journalisten/advokaten.


Hon har inte fått gjort någonting av det som är sagt att man har rätt till att göra.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:07:36, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Kvasir » 2009-08-27 23:59:54

Kringelhora skrev:Hon har inte fått vara med på någonting, alla beslut har dom fattat och allt som rör henne har hon inget med att göra enligt dom.


Om det är ett boende enligt LSS så har hon allt i världen med det att göra. Alla insatser enligt LSS är frivilliga insatser som man begär och får beviljade. LSS handlar aldrig om tvångsåtgärder. En LSS-insats kan man avbryta när man vill.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:07:36, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-28 0:01:56

Duras skrev:
Kringelhora skrev:Hon har inte fått gå skola trots att hon velat och hon får inte vetat varför. Hon har gått gymnasium innan men inte färdigt. Dom försöker med praktik, men hon får inte välja något som hon gillar. Det har tagit ett tag innan hon fått hjälp med den biten. Dom har hittat 2h/veckan åt henne. Dom har nu senast hittat en Pantfabrik åt henne. Hurvida man själv får välja sin praktik o.s.v har jag ingen aning om.


Hon har rätt att välja skola står det.

Verkar som det finns "vissa brister"......

Hon har alltså inte varit med om att utforma nån behandligsplan, hon har inte varit på fjällresa och hon får inte gå i skola fast hon vill.

Det är avtalsbrott eller möjligen "bara" falsk marknadsföring enligt mig. Borde räcka en bit för den intresserade journalisten/advokaten.


Såna "avtalsbrott" är tyvärr extremt vanliga i de här sammanhangen, är den bild jag fått, och den är tyvärr väldigt välgrundad. Får jag säga så utan att sägas underblåsa myndighetshat? Hoppas det. För även om det säkert finns bra ställen och bra personal på såväl beh.hem som soc, så finns det också så svindlande mycket geschäft, lur och ljug och inkompetens så det är skrämmande.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:07:36, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Kringelhora » 2009-08-28 0:02:43

Kvasir skrev:
Kringelhora skrev:Hon har inte fått vara med på någonting, alla beslut har dom fattat och allt som rör henne har hon inget med att göra enligt dom.


Om det är ett boende enligt LSS så har hon allt i världen med det att göra. Alla insatser enligt LSS är frivilliga insatser som man begär och får beviljade. LSS handlar aldrig om tvångsåtgärder. En LSS-insats kan man avbryta när man vill.


Så vitt hon vet så är det det hon har. Vi har inte hört något om annat. Hon har försökt, hon har krävt sin rätt, men dom lyssnar inte. Trots att det är hennes rätt. Hon har ju försökt gå, hon har gjort vad hon kunnat hittils.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Sam » 2009-08-28 0:06:49

Pemer skrev:
Den förfärlige snömannen skrev:Man har åtminstone rätt till juridiskt biträde om man är tvångsvårdad.


Åh! Det öppnar ju något slags ingång till rättsväsendet... att börja söka kontakter:

"Stämmer det att man har rätt till juridiskt biträde om man är tvångsvårdad? Hur ordnar vi så fall det till NN som just nu blir tvångsvårdad, och hur ser vi till att hon och ett sådant biträde får kontakt eftersom institutionen har tagit ifrån henne alla kontaktmöjligheter med omvärlden? Hon vet nämligen inte själv att hon ska lyda under någon tvångsvård eller än mindre varför, och har länge försökt få veta det, till att börja med, men ingen svarar henne..."

Googlar lite och finner intressanta fakta som gäller vid tvångsvård om sådan väl förekommer, även om detta verkar beskriva LPT specifikt:

http://vard.vgregion.se/sv/Sjukdomar-oc ... apId=22795

Här har vi jäkligt mycket att komma åt att kolla...


Ja man har ett juridiskt ombud som närvarar vid när beslut om tvångsvård tas. Mötet brukar vara över på ett par minuter.

Ombudet träffar man oftast bara i samband med när beslutet om tvångsvård tas.
Det är inte så att man blir kallad till rätten, utan det är mer som ett vanligt möte med berörda parter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lag_med_s% ... rd_av_unga
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 21:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in