HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-28 15:28:50

Meppe skrev:Är SoL och HVB tvångsplaceringar?


Nej, SoL är socialtjänstlagen öht, och HVB är hem för vård och boende.

LVU är lagen om vård av unga, LPT är lagen om psykiatrisk tvångsvård, LVM är lagen om vård av missbrukare (eller hur lagen nu heter på riktigt).

Kanske dags för en mini-juridik-skola här? ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:07:48, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Meppe » 2009-08-28 15:32:09

Men jag bor i Finland, har bott här hela mitt liv och kan inte era begräpp (ni får ursäkta om jag beter mig som en idiot...).

Förbjuder den lagen som hon är under henne att lämna stället? Det är det jag vill veta.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:07:48, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-28 15:36:11

Meppe skrev:Men jag bor i Finland, har bott här hela mitt liv och kan inte era begräpp (ni får ursäkta om jag beter mig som en idiot...).

Förbjuder den lagen som hon är under henne att lämna stället? Det är det jag vill veta.


Jaja.. Ja du, det beror nog på vad som står i just hennes avtal och behandlingsplan, och enligt vilken lag hon är där, och det vet jag just inget om.

Det är nog inte så svartvitt heller. För även om man t ex frivilligt går i skolan så kan man ju inte fullfölja en utbildning om man går ifrån lektioner man finner tråkiga. På samma sätt är det med en vårdinsats. Är det bestämt att man ska vara där och vara delaktig i t ex miljöterapi så funkar det inte att avvika så snart man stöter på motstånd.

Sen är det förstås viktigt att veta om hon själv fattat hur hon hamnat där, på vilka grunder, genom vems insatser och vad hon har för rättigheter och skyldigheter.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:07:48, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Meppe » 2009-08-28 15:41:20

hon är där enligt HVB
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:07:48, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Kringelhora » 2009-08-28 15:42:02

alfapetsmamma skrev:
Meppe skrev:Men jag bor i Finland, har bott här hela mitt liv och kan inte era begräpp (ni får ursäkta om jag beter mig som en idiot...).

Förbjuder den lagen som hon är under henne att lämna stället? Det är det jag vill veta.


Jaja.. Ja du, det beror nog på vad som står i just hennes avtal och behandlingsplan, och enligt vilken lag hon är där, och det vet jag just inget om.

Det är nog inte så svartvitt heller. För även om man t ex frivilligt går i skolan så kan man ju inte fullfölja en utbildning om man går ifrån lektioner man finner tråkiga. På samma sätt är det med en vårdinsats. Är det bestämt att man ska vara där och vara delaktig i t ex miljöterapi så funkar det inte att avvika så snart man stöter på motstånd.

Sen är det förstås viktigt att veta om hon själv fattat hur hon hamnat där, på vilka grunder, genom vems insatser och vad hon har för rättigheter och skyldigheter.


Hon har ju hela tiden trott att hon varit där frivilligt! Hon har inte vetat om någonting om varför.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:07:48, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Meppe » 2009-08-28 15:44:32

Med tanke på tidigare info om vilka fel som begåtts skulle det inte förvåna mig om de lurat henne att det är frivilligt. Kanske hade de tvingat henne om hon tackat nej när hon erbjöds plats där. Det är den infon som jag försöker få.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:07:48, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Pemer » 2009-08-28 15:47:31

Jag har mailat Norrbottenskuriren nu när vi har riktigt konkreta fakta till sist.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:07:48, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav weasley » 2009-08-28 15:57:07

Pemer skrev:Okej, då fick jag kontakt med handikappomsorgens enhetschef i Åsele och har fått ett tydligt besked att vår unga vän inte bor där frivilligt enligt LSS, utan enligt ett SoL-beslut om HVB.

Frågetecken som då kvarstår är varför hon inte själv känner till detta, vad bakgrunden är till att man tar ett sådant beslut och tydligen mörkar det inför den det gäller, eller hur det annars kommer sig att hon själv uppriktigt har trott att hon är där på en helt frivillig boendeplacering.

Det måste ju finnas skäl till allt, tycker man. I alla avseenden begås stora fel, och den här enhetschefen lät inte alltför glad över en hel del av det jag berättade om hur hon behandlas just nu.


Vi vet inte om det förekommer någon "mörkning". Det kan mycket väl vara så att personen det handlar om fått det förklarat men inte förstått.

Om jag försöker se det från enhetschefens sida så skulle jag heller inte vara så jätteglad över att höra detta. Personen har försökt rymma flera ggr. Hon kletar gegga lite här och där. Hon är allmänt trotsig. Hon vägrar försök till samtal. Nu kommer det dessutom okända personer och ställer konstiga frågor. Ingen munter sits direkt.

Enligt vad jag kan förstå i SoL http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/20010453.htm så finns det inga inslag av tvång. LVU samt LVM är däremot tvingande.

HVB-hem kan man läsa mer om här: http://www.socialstyrelsen.se/AZ/HVB.htm och det går utmärkt att bo på HVB även om man inte missbrukar. Exvis om det finns missförhållanden i hemmet.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:07:48, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Inger » 2009-08-28 15:59:04

Meppe skrev:hon är där enligt HVB

Men vad innebär det? Är det liknande som LVU eller mer som LSS?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:07:48, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kringelhora » 2009-08-28 16:03:13

weasley skrev:
Pemer skrev:Okej, då fick jag kontakt med handikappomsorgens enhetschef i Åsele och har fått ett tydligt besked att vår unga vän inte bor där frivilligt enligt LSS, utan enligt ett SoL-beslut om HVB.

Frågetecken som då kvarstår är varför hon inte själv känner till detta, vad bakgrunden är till att man tar ett sådant beslut och tydligen mörkar det inför den det gäller, eller hur det annars kommer sig att hon själv uppriktigt har trott att hon är där på en helt frivillig boendeplacering.

Det måste ju finnas skäl till allt, tycker man. I alla avseenden begås stora fel, och den här enhetschefen lät inte alltför glad över en hel del av det jag berättade om hur hon behandlas just nu.


Vi vet inte om det förekommer någon "mörkning". Det kan mycket väl vara så att personen det handlar om fått det förklarat men inte förstått.

Om jag försöker se det från enhetschefens sida så skulle jag heller inte vara så jätteglad över att höra detta. Personen har försökt rymma flera ggr. Hon kletar gegga lite här och där. Hon är allmänt trotsig. Hon vägrar försök till samtal. Nu kommer det dessutom okända personer och ställer konstiga frågor. Ingen munter sits direkt.

Enligt vad jag kan förstå i SoL http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/20010453.htm så finns det inga inslag av tvång. LVU samt LVM är däremot tvingande.

HVB-hem kan man läsa mer om här: http://www.socialstyrelsen.se/AZ/HVB.htm och det går utmärkt att bo på HVB även om man inte missbrukar. Exvis om det finns missförhållanden i hemmet.



Hon har inte vetat om detta, hon har intygat det själv, såväl för mig som andra. Hon har frågat sin omgivning förtvivlat om varför hon är där. Hon har trott att hon varit där frivilligt, hon har försökt att gå. Men inte fått, och inte vetat varför. Hon har INTE fått det förklarat för henne. Ingen har sagt det. Hon har sagt exakt vad dom sagt till mig och det är inte ens en förklaring på varför hon är där. Tillsist så har hon bara rymt för att få komma hem. För att komma bort från ASP. Skulle du vilja sova på golvet kanske, vara utan mat?
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:07:48, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav nano » 2009-08-28 16:11:00

Fick just tanken om att ifall jag skulle ha blivit satt på ett sådant ställe och vetat om att de betalar flera tusen om dagen för att man ska vara där så undrar jag om jag skulle ha haft sinnesnärvaro att ta en diskussion med chefen där o komma överrens om att ha del av pengarna i form av att jag mot att jag är med i att vara där tillsvidare får ett konto där jag fritt kan köpa elektronik och instrument till ett värde av 500 kr om dagen.
De fortsätter få betalt för att jag är där utan nämnvärd risk att förlora mig och jag blir glad för att jag får lära mig något jag tycker om.

Först skulle de nog i NT-maner säga blankt nej o sedan förvänta sig mer ord för att till slut ändra sig i takt med bra motiveringar :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:07:48, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-28 16:27:39

Meppe skrev:hon är där enligt HVB


Men HVB betyder Hem för vård och boende, man kan inte vara nånstans "enligt HVB".
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:07:48, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pemer » 2009-08-28 16:31:18

Nej, precis, hon är där enligt SoL. Med en HVB-placering.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:07:48, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-28 16:33:09

Kringelhora skrev:
Hon har inte vetat om detta, hon har intygat det själv, såväl för mig som andra. Hon har frågat sin omgivning förtvivlat om varför hon är där. Hon har trott att hon varit där frivilligt, hon har försökt att gå. Men inte fått, och inte vetat varför. Hon har INTE fått det förklarat för henne. Ingen har sagt det. Hon har sagt exakt vad dom sagt till mig och det är inte ens en förklaring på varför hon är där. Tillsist så har hon bara rymt för att få komma hem. För att komma bort från ASP. Skulle du vilja sova på golvet kanske, vara utan mat?


Här kan jag tänka mig att aspigheten spelar in. De kanske inte är så kompetenta som de vill ge sken av eller tror om sig själva och inte har lyckats kommunicera varför de själva, föräldrarna, soc och/eller nån annan anser att hon bör vara placerad, frivilligt eller ej.

Jag kan iaf tänka mig att det väldigt mycket handlar om missar i kommunikationen och brist på kunskap om hur man bäst kommunicerar med en förbannad, frustrerad, ledsen, rädd ung människa som kanske (jag känner ju inte henne) kommunicerar på ett helt annat sätt än de förväntar sig där, trots att de påstår sig ha kunskap om autismspektrum och då bokstavstolkande och annat som kan ställa till det i kommunikation med andra som funkar på ett annat sätt.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:07:48, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav weasley » 2009-08-28 16:36:56

Meppe skrev:Men jag bor i Finland, har bott här hela mitt liv och kan inte era begräpp (ni får ursäkta om jag beter mig som en idiot...).


Ok, en snabbskola i hur Sverige är organiserat.

På översta nivån har vi staten. Där finns SoS (Socialstyrelsen), HSV (Högskoleverket), SiS (Statens institutionsstyrelse) mfl myndigheter. SoS är väl den som är mest intressant i det här fallet.
I mittennivån finns länen, 21 st. Varje län har en Länsstyrelse.
Längst ner finns kommunen, 290 st. Kommunen har en kommunstyrelse.

SoL (socialtjänstlagen) är något som varje kommun ska "erbjuda" kommuninnevånarna via socialnämnden. Det kan alltså i praktiken variera väldigt mycket från kommun till kommun hur socialtjänsten fungerar.
Socialnämnden har TRE lagsamlingar till sitt förfogande: SoL ( http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/20010453.htm ) och LVU ( http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900052.HTM ) när det gäller barn och SoL och LVM ( http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19880870.HTM ) när det gäller vuxna.
SoL är ingen tvingande lagstiftning och kan i teorin inte tvinga någon till något. LVU däremot kan användas i särskilda fall. Det har ofta framförts kritik mot denna användning.
Om det förekommer en problematisk livssituation på hemorten kan barn och ungdom som omhändertas enligt SoL förflyttas till fosterfamilj eller sk HVB-hem. Barn och ungdom som omhändertas enligt LVU kan också komma till HVB-hem. Tillsynen över dessa hem sker rutinmässigt av länsstyrelsen men är ytterst ansvarig inför SiS.
Både LVU och LVM måste beslutas om av länsrätten.
SoS är den myndighet som är skyldig att se till att kommunerna inte brister i någon del av SoL.


För hälso- och sjukvård finns det en särskild organisation (något jag personligen ogillar väldigt mkt men det är en annan historia...) nämligen Landstinget. Det finns 18 landsting i Sverige. Landstinget har också möjligheter att omhänderta vissa personer via LPT ( http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911128.htm ) genom att en läkare intygar att personen anses behöva detta. Varje LPT är direkt underställt SoS.
En LPT kan finnas i två former: Öppen och Sluten. Öppen innebär att man har vissa bestämda tider då man måste befinna sej vid vårdinrättningen, Sluten innebär att man är intagen hela tiden.
LPT ska åtföljas av åtgärder och uppföljning från kommunens socialnämnd.

***********

EDIT: Info om LVM samt vem som beslutar vad.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:07:49, redigerad totalt 3 gånger.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Meppe » 2009-08-28 16:39:29

Inger skrev:
Meppe skrev:hon är där enligt HVB

Men vad innebär det? Är det liknande som LVU eller mer som LSS?


Det är det som jag försökt få svar på, men det har mest låtit som portugisiska (mitt sätt att säga att jag ännu inte fattar)

Har nu inte läst längre än till det inlägg jag citerar
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:07:49, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-28 16:40:55

weasley skrev:Om det förekommer en problematisk livssituation på hemorten kan barn och ungdom som omhändertas enligt SoL förflyttas till fosterfamilj eller sk HVB-hem. Barn och ungdom som omhändertas enligt LVU kan också komma till HVB-hem. Tillsynen över dessa hem sker rutinmässigt av länsstyrelsen men är ytterst ansvarig inför SiS.


Hmm? Det kursiverade har jag aldrig hört eller läst. Har jag missat det eller stämmer det inte? Jag tänker på den massiva kritik som gjordes mot HVB-hem i våras. Där var Länstyrelserna och Socialstyrelsen inblandade, men jag såg inget om att Statens institutionsstyrelse skulle ha nåt finger med i spelet.

Jag kan mycket väl ha fel. Jag är inte intresserad av att rätta nån, jag vill bara veta hur det förhåller sig, det angår mig i högsta grad.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:07:49, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Meppe » 2009-08-28 16:46:53

Tack för förklaringen, weasly. Så enligt det borde hon vara där frivilligt och ha rätt att gå iväg när hon vill.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:07:49, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-28 16:47:01

Meppe skrev:
Inger skrev:
Meppe skrev:hon är där enligt HVB

Men vad innebär det? Är det liknande som LVU eller mer som LSS?


Det är det som jag försökt få svar på, men det har mest låtit som portugisiska (mitt sätt att säga att jag ännu inte fattar)

Har nu inte läst längre än till det inlägg jag citerar


HVB-placeringar brukar vara enligt SoL (Socialtjänstlagen, mer eller mindre frivilligt, även om den unga själv kanske inte är med på det, men det är inte tvång och domstolsbeslut på det iaf) eller LVU, Lagen om vård av unga, som är en tvingande lag.

LVU kan tas med förälderns medverkan, för den unges skull, om den är farlig för sig själv och andra t ex, eller mot förälderns/vårdnadshavarens vilja. Beslut om tvångsomhändertagande enligt LVU kan tas enligt olika paragrafer, som handlar på vilka grunder man tar beslutet, om det handlar om den unga personen själv eller dess omgivning och brister i den.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:07:49, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav weasley » 2009-08-28 16:49:20

alfapetsmamma skrev:
weasley skrev:Om det förekommer en problematisk livssituation på hemorten kan barn och ungdom som omhändertas enligt SoL förflyttas till fosterfamilj eller sk HVB-hem. Barn och ungdom som omhändertas enligt LVU kan också komma till HVB-hem. Tillsynen över dessa hem sker rutinmässigt av länsstyrelsen men är ytterst ansvarig inför SiS.


Hmm? Det kursiverade har jag aldrig hört eller läst. Har jag missat det eller stämmer det inte? Jag tänker på den massiva kritik som gjordes mot HVB-hem i våras. Där var Länstyrelserna och Socialstyrelsen inblandade, men jag såg inget om att Statens institutionsstyrelse skulle ha nåt finger med i spelet.

Jag kan mycket väl ha fel. Jag är inte intresserad av att rätta nån, jag vill bara veta hur det förhåller sig, det angår mig i högsta grad.


Sitter du på HVB-hem enligt LVU så är det SiS som är ansvariga. http://www.stat-inst.se/zino.aspx?articleID=147
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:07:49, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-28 16:51:56

weasley skrev:
alfapetsmamma skrev:
weasley skrev:Om det förekommer en problematisk livssituation på hemorten kan barn och ungdom som omhändertas enligt SoL förflyttas till fosterfamilj eller sk HVB-hem. Barn och ungdom som omhändertas enligt LVU kan också komma till HVB-hem. Tillsynen över dessa hem sker rutinmässigt av länsstyrelsen men är ytterst ansvarig inför SiS.


Hmm? Det kursiverade har jag aldrig hört eller läst. Har jag missat det eller stämmer det inte? Jag tänker på den massiva kritik som gjordes mot HVB-hem i våras. Där var Länstyrelserna och Socialstyrelsen inblandade, men jag såg inget om att Statens institutionsstyrelse skulle ha nåt finger med i spelet.

Jag kan mycket väl ha fel. Jag är inte intresserad av att rätta nån, jag vill bara veta hur det förhåller sig, det angår mig i högsta grad.


Sitter du på HVB-hem enligt LVU så är det SiS som är ansvariga. http://www.stat-inst.se/zino.aspx?articleID=147


Intressant.. Det har aldrig framgått i mina kontakter med alla nämnda aktörer. Å andra sidan var det inte just HVB-hem som var aktuellt. Det finns ju andra former av behandlingshem.. Kanske var det därför?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:07:49, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav weasley » 2009-08-28 16:54:44

Meppe skrev:Tack för förklaringen, weasly. Så enligt det borde hon vara där frivilligt och ha rätt att gå iväg när hon vill.


Teoretiskt sett, när man bara tittar på det såhär, så ja.

Men vi vet ju inte vilka omständigheter socialtjänsten i hemkommunen har angett som avgörande för placeringen. Har tex soc angett att hem-miljön är starkt negativ för personen (missbruk, misshandel, vanvård, utåtagerande beteende) så kan det rent praktiskt vara så att personen bör stanna på hemmet.

Dessutom finns det ju en aspekt till som inte tagits upp här. Personen som omhändertas kan ju vara omyndig eller omyndigförklarad (pga sitt beteende eller andra omständigheter) och då är det förmyndaren som beslutar lämpligheten i boendet.

I det här fallet verkar personen vara minst sagt utåtagerande och man kan därför ha gjort bedömningen att det är mest lämpligt att personen stannar kvar på hemmet. Det har jag ingen aning om.

*****

EDIT: Glömde ett "eller".
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:07:49, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-28 16:59:34

weasley skrev:
Men vi vet ju inte vilka omständigheter socialtjänsten i hemkommunen har angett som avgörande för placeringen. Har tex soc angett att hem-miljön är starkt negativ för personen (missbruk, misshandel, vanvård, utåtagerande beteende) så kan det rent praktiskt vara så att personen bör stanna på hemmet.


Och där kommer vi in på det faktum att aspigt/npf-igt beteende ofta ses eller tolkas som nåt som har sin grund i vanvård eller otillräckligt föräldraskap. Då blir man placerad fast det inte alls är det man skulle behöva. Eller iaf inte placeras på ett ställe där man inte kan kommunicera med personen i fråga, eller ge den det den behöver.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:07:49, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav weasley » 2009-08-28 17:01:14

alfapetsmamma skrev:
weasley skrev:Sitter du på HVB-hem enligt LVU så är det SiS som är ansvariga. http://www.stat-inst.se/zino.aspx?articleID=147


Intressant.. Det har aldrig framgått i mina kontakter med alla nämnda aktörer. Å andra sidan var det inte just HVB-hem som var aktuellt. Det finns ju andra former av behandlingshem.. Kanske var det därför?


SiS har ansvar för de personer som är placerade på något behandlingshem enligt LVU, om jag förstår saken rätt.

Sedan kan man tydligen blanda LVU-omhändertagna kriminella med SoL-omhändertagna som blivit misshandlade hemma ganska fritt på ett HVB-hem. DET tycker jag verkar mkt mkt.... korkat... för att underdriva. Men det är ju bara min personliga åsikt.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:07:49, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in