Guide till att få tandvårdskort?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Guide till att få tandvårdskort?

Inläggav kuriosa » 2014-02-04 14:52:42

Ursäkta för upprepning. Jag känner till att det finns en hel del trådar om ämnet. Jag har läst samtliga och blir nästan bara mer förvirrad ju mer jag läser. Superbyråkrati som sedan ändå mynnar ut i godtycke. Alla säger olika. Vad fungerar, vad gäller och hur gör man?

Jag fick en diagnos i somras. Asperger och ADHD UNS. Dåliga tänder har jag alltid haft, och har jag en möjlighet att få tandvårdskort skulle det gärna tas emot eftersom jag som student inte känner att jag har råd att betala tusentals kronor per år för att laga hålen jag får hela tiden. I alla fall. Jag ringde LSS-handläggaren som säger att jag måste ha en pågående insats och att jag inte har rätt till kortet. Då jag har läst om folk som fått det utan beviljade insatser försöker jag vidare med Tandvårdsenheten som hänvisar tillbaka till LSS-handläggaren. Habiliteringen glömmer hela tiden bort att ringa upp mig och vill inte ta i ärendet och diverse andra nummer jag ringer beklagar situationen och slussar mig vidare till en annan person som inte heller har koll på någonting, som i sin tur ger mig numret till fel person. Och det fortsätter. Ni fattar.

Hur gör jag? Går det ens? Enligt lagens utformning ska jag ha rätt till det och även om ett nytt lagförslag är aktuellt kan det ju inte börja gälla innan vi ens vet om den kommer tas i bruk. Tips, någon? Bor i Solna, Stockholms läns landsting.

Och, som ett sidospår. Man ska ju kunna få det genom att man äter mediciner också, någon som vet hur man fixar det och vilka mediciner som gäller?

Moderator Gripandekylig - rättade rubriken
kuriosa
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2013-04-22
Ort: Uppsala

Guide till få tandvårdskort?

Inläggav Koboshi » 2014-02-04 15:29:41

kuriosa skrev:Och, som ett sidospår. Man ska ju kunna få det genom att man äter mediciner också, någon som vet hur man fixar det och vilka mediciner som gäller?


Jag fick mitt via arbetsterapeut för att jag har Setralin.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Guide till få tandvårdskort?

Inläggav Kanin » 2014-02-04 17:02:20

kuriosa skrev:Och, som ett sidospår. Man ska ju kunna få det genom att man äter mediciner också, någon som vet hur man fixar det och vilka mediciner som gäller?

Du kan få särskilt tandvårdsbidrag vid långvarig behandling med mediciner som orsakar muntorrhet. Här finns en lista med exempel: http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakt ... untorrhet/.

kuriosa skrev:Enligt lagens utformning ska jag ha rätt till det och även om ett nytt lagförslag är aktuellt kan det ju inte börja gälla innan vi ens vet om den kommer tas i bruk.

Det är en missuppfattning. Lagen är öppen för tolkning. Regeringen skriver i proposition 2011/12:17 att "det fortfarande kan anses föreligga tolknings- och tillämpningssvårigheter".

Så här skriver t.ex. SKL (http://www.skane.se/upload/Webbplatser/ ... %20SKL.pdf):
När det gäller personer som omfattas av LSS så menar man i proposition 2003/04:1 att dessa redan har bedömts ha omfattande och varaktiga funktionshinder. Enligt regeringens mening är det därför inte nödvändigt att göra någon särskild bedömning av dessa patienters behov av vård och omsorgsinsatser.

Med personer som omfattas av LSS torde därmed menas personer som i den stund det blir aktuellt med uppsökande verksamhet och nödvändigt tandvård har en pågående LSS-insats. Stöd för detta kan man även finna i LSS förarbeten där det framgår att beslut om personkretstillhörighet inte fattas särskilt, utan ska vara en del av beslut om LSS-insatser (prop. 1992/93:159 s. 170).

För de personer som inte har pågående LSS-insatser får landstinget göra en bedömning av om de har ett så omfattande behov av vård- och omsorgsinsatser att de med stöd av 8 a § punkterna 1-3 tandvårdslagen, ska få del av det aktuella tandvårdsstödet – vilket ligger i linje med uttalandet i prop. 2003/04:1 att bättre rikta stödet till de personer som det är avsett för (se ovan). En sådan bedömning måste även göras av landstinget när det gäller personer som tidigare haft LSS-insatser men som inte har sådan insats då frågan om tandvård blir aktuell. Den gruppen torde dock vara mycket liten.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Guide till få tandvårdskort?

Inläggav Tiblan » 2014-02-06 6:46:11

Du behöver inte ha någon insats utan det enda du behöver göra är att kontakta Tandvårdsenheten i ditt landsting och säga hur det är. Dom kommer troligtvis vilja att du skickar in en ansökan med ett intyg att du har Aspergers Syndrom och sedan ska saken vara klar. Många kommunder vill slippa den kostnaden men enligt lagen så har du rätten på din sida.

Den som får kortet har inte rätt till vad som helst utan bara det absolut nödvändigaste. Om jag inte missminner mig så gäller det dessutom bara det 5 främre tänderna räknat från framtanden och till sidan åt båda håll alltså 10 tänder uppe och 10 tänder nere, resten måste särskild ansökan göras. Exakta regler ger dom dig på Tandvårdsenheten om du frågar.

Stå på dig!!
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Guide till få tandvårdskort?

Inläggav Pemer » 2014-02-06 16:40:50

Kanin skrev:Så här skriver t.ex. SKL

(mera text)


Typiskt SKL att tolka det så. Personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd omfattas ju automatiskt av lagen, utan att någon som helst bedömning ska göras av om de både har diagnosen i fråga och också har "tillräckligt" stora behov. Vi har alltså redan bedömts ha mycket svåra funktionshinder i lagstiftningens mening, när våra diagnoser ställdes. Men det passar det bättre att låtsas glömma bort i det här sammanhanget.

"Omfattas av" en lag kan rimligen inte betyda något annat än att höra till dess målgrupp. Googlar man på "omfattas av LSS" kan man t o m hitta åtskilliga kommuners hemsidor, där de kommunerna berättar om LSS och talar om att de som omfattas av LSS är... och så beskrivs personkretsarna. Det är bara än mer orimligt att "omfattas av LSS" skulle betyda "ha rätt att kunna söka insatser enligt lagen" i vissa sammanhang, men "redan ha pågående insatser enligt lagen" där det passar bättre.

Det är alltid lika fascinerande att se myndigheter och liknande instanser spela direkt dumma när det gäller att spara in på stöd och insatser till samhällets svagare grupper...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Guide till få tandvårdskort?

Inläggav Pemer » 2014-02-06 16:54:15

Tiblan skrev:Du behöver inte ha någon insats utan det enda du behöver göra är att kontakta Tandvårdsenheten i ditt landsting och säga hur det är. Dom kommer troligtvis vilja att du skickar in en ansökan med ett intyg att du har Aspergers Syndrom och sedan ska saken vara klar. Många kommunder vill slippa den kostnaden men enligt lagen så har du rätten på din sida.

Den som får kortet har inte rätt till vad som helst utan bara det absolut nödvändigaste. Om jag inte missminner mig så gäller det dessutom bara det 5 främre tänderna räknat från framtanden och till sidan åt båda håll alltså 10 tänder uppe och 10 tänder nere, resten måste särskild ansökan göras. Exakta regler ger dom dig på Tandvårdsenheten om du frågar.

Stå på dig!!


Det är alltså det du säger om att inte behöva ha någon insats som redan har nämnts i tråden, och som har bemötts:

Kanin skrev:Det är en missuppfattning. Lagen är öppen för tolkning. Regeringen skriver i proposition 2011/12:17 att "det fortfarande kan anses föreligga tolknings- och tillämpningssvårigheter".


Förvisso köper inte jag den synen. Jag har inte sett något i tandvårdslagens förarbeten som talar för att man skulle ha varit ute efter den krystade tolkningen att "omfattas av LSS" om möjligt ska tolkas enbart som att *ha pågående beviljade insatser*. Någon på SKL kom plötsligt illistigt på att man faktiskt skulle kunna hitta på den tolkningen, men man verkar inte ha tänkt mycket längre på hur konstiga följder det faktiskt skulle kunna få i lagtolkning om just "omfattas av" en viss lag skulle börja anses ha den snäva och mycket krystade betydelsen.

Så jag håller inte med om att lagen är öppen för tolkning. Grupperna med utvecklingsstörning, autism och autismliknande tillstånd har mycket svåra funktionsnedsättningar där det kan vara utslag av ett eller flera typiska drag av våra svårigheter att vi inte klarar av att sköta tandhygienen tillfyllest, därför är det i alla avseenden totalt logiskt att vi skulle ha rätt till tandvårdsstödet redan i och med att vi omfattas av lagen, pågående insatser eller inte.

Kommunjurister och liknande som inte inser det kan inte ha någon särskilt klar bild av autismspektrumtillstånd...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Sv: Guide till få tandvårdskort?

Inläggav Julianus » 2014-02-06 17:29:52

Finns en tråd om detta: om-tandvardskortet-t25575.html
Julianus
 
Inlägg: 9399
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Guide till få tandvårdskort?

Inläggav Tiblan » 2014-02-07 6:49:07

Jag hade ingen insats när jag fick mitt Tandvårdskort, ansökan skickades till Tandvårdsenheten med intyg om diagnos.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Guide till få tandvårdskort?

Inläggav plåtmonster » 2014-02-07 14:06:08

Är tandvårdskortet något tandläkaren måste se?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Guide till få tandvårdskort?

Inläggav Kvasir » 2014-02-07 14:07:29

plåtmonster skrev:Är tandvårdskortet något tandläkaren måste se?


Javisst, annars kan tandläkaren inte söka ersättning för det du inte behöver betala.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Guide till att få tandvårdskort?

Inläggav marxisten » 2014-02-07 16:34:25

plåtmonster skrev:Är tandvårdskortet något tandläkaren måste se?



Ja, iaf. första gången du är där så att de kan föra in det i sin data att du har tandvårdskort.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Guide till att få tandvårdskort?

Inläggav plåtmonster » 2014-02-07 17:24:43

"Hej - här är kortet som visar att jag är lite dum i era ögon" .. låter som ett skitbra upplägg. Måste man så måste man. Men man får ju sina funderingar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Guide till att få tandvårdskort?

Inläggav Gripandekylig » 2014-02-07 17:36:31

Att skriva ihop en guide till hur man får tandvårdskortet är något som är under diskussion. I dagsläget stämmer det att den gällande rätten är oklar så eventuellt måste vi avvakta med att författa en sådan guide. Ska en tråd som guidar inom området "klistras" behöver ju innehållet kunna vederläggas då det vore dumt om forumet syntes basunera ut osanningar. Tills då finns, som TS beskriver, många tidigare trådar:

Krav för att få tandvårdskort
Hur många har nekats tandvårdsstöd?
Ska Aspergers syndrom ge tandvårdskort? (avslutad omröstning)
Möjligheten att få tandvårdskort i Sthlm:s kommun
Lss-åtgärder (för att få tandvårdskort)
AS + tandproblem. Har ni tandvårdskort? (Omröstning) (Omröstning)

Om Tandvårdskort! *uppdaterad*
En fråga om tandvårdskortet (muntorrhet)
Tandvårdsläget i "hälsolänet" Kalmar län
Tandvårdsstöd, brev till Socialstyrelsen
Angående återansökan av tandvårdskort.
Intressant besked om tandvårdsstödsintyg och tandvårdskort
Varför tandvårdskort?

Tandvårdsstödet - svar från Socalstyrelsen!
Hur många här har tandvårdsstödskort? (omröstning)
Tandvårdskort Göteborg
Tandvårdskortet - da capo
Tandvårdskortet och munhälsobedömning
Har flyttat, var söka om tandvårdskort?
Mer om tandvårdskortet

Användning av tandvårdskortet
Tandvårdskort (Lite akut!)
Ni som HAR tandvårdskort...
Betala tandvård, billigaste sättet.
Viktiga nyheter om Tandvårdskortet
Tandvårdskort i Karlskrona, kriterier?

Men diskussion om en guide till tandvårdskort pågår som sagt och så fort det finns någonting guidande att presentera bör vi ordna upp i den här trådmassan. Det är ovanligt att fullt så många trådar existerar parallellt om samma ämne; det är å andra sidan ovanligt med riktigt så varierande rättstillämpning.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Guide till att få tandvårdskort?

Inläggav Miche » 2014-02-07 20:03:14

plåtmonster skrev:"Hej - här är kortet som visar att jag är lite dum i era ögon" .. låter som ett skitbra upplägg. Måste man så måste man. Men man får ju sina funderingar.
Skitsnack, jag har visat mitt hos både folktandvården och hos en privat tandläkare, jag blev väl mottagen hos båda.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Guide till att få tandvårdskort?

Inläggav plåtmonster » 2014-02-08 0:35:47

De har betalt för att le oavsett vad de tycker..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Guide till att få tandvårdskort?

Inläggav Miche » 2014-02-08 1:23:39

plåtmonster skrev:De har betalt för att le oavsett vad de tycker..
Det är en jävla skillnad på ett falskt leende och värdig behandling. Jag har sluppit möta taNTer i det sammanhanget.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Guide till att få tandvårdskort?

Inläggav plåtmonster » 2014-02-08 3:18:28

De kanske inte har falskt leende men risken är att man inte blir respekterad på samma sätt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Guide till att få tandvårdskort?

Inläggav Miche » 2014-02-08 3:29:20

plåtmonster skrev:De kanske inte har falskt leende men risken är att man inte blir respekterad på samma sätt.
Jag upplevde att de respekterade mig fullt ut, sluta ifrågasätt min upplevelse av besöken.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Guide till att få tandvårdskort?

Inläggav Alien » 2014-02-08 3:42:43

Huvudsaken är att de utför ett bra jobb och behandlar en artigt och korrekt. Om de sedan i sitt stilla sinne undrar vad det är för fel på en, så behöver man inte bry sig om det. Förmodligen ägnar de inte så många tankar åt det, de har fullt upp med att tänka på sitt arbete, sina kolleger och sitt privatliv.

Men jag nojade också innan jag tog steget att skaffa kortet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in