Mer om tandvårdskortet

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mer om tandvårdskortet

Inläggav Flia » 2010-11-20 17:16:02

Hittade den här länken på ett annat forum

www.skl.se



Moderator mnordgren: kortade ned länken.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-20 20:27:22

Ser jag helt galet eller står där inte att man ska ha pågående insatser för att kallas "omfattas av LSS"? Att man redan bedömts ha varaktiga bla bla, kan tolkas som att man redan bedömts av LSS-handläggare och därför har LSS-insatser. Annars ska man bedömas ha sådan varaktiga bla bla för att få kortet.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-20 20:36:54

Jag tror nästan att jag måste kontakta den juridikmänniska som skrivit, och påpeka att man faktiskt får själva diagnosen för att man bedöms ha tillräckliga svårigheter. Det finns ju med som ett kriterium.

Jag tror att juridikmänniskan som skrivit dokumentet har tolkat fel. Och hoppas att jag har rätt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Lilla Gumman » 2010-11-20 21:35:37

Hej!

Jag tolkar det så att man antingen ska ha pågående LSS-insats eller också ha ett stort vårdbehov. Personer med AS som jobbar på ett riktigt jobb, har familj och inga behov av stöd, ska inte ha rätt till tandvårdskortet. Jag gillar inte att det är så, men det är så jag har tolkat det.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Chilehead » 2010-11-21 1:41:03

Västra götalandsregionen tandvårdsenhet skriver också helt galet
Se den 3:dje punkten
VGregionen
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Chilehead » 2010-11-21 2:14:40

Att de fortfarande håller vid att "omfattas av LSS" betyder att man HAR insatser enligt LSS
Socialstyrelsen skriver nämligen så här :
De personer som omfattas av LSS personkrets, har inte automatiskt rätt till insatserna i LSS.

Så att för att få LSS-insatser måste man omfattas av LSS, men man har inte automatisk rätt att få insatser enligt LSS, och då omfattas man inte av LSS om man inte får insatser enligt LSS och då får man inte tandvårdskortet. Men man omfattas av LSS om man ingår i gruppen personer med autism eller autismliknande tillstånd och tandvårdslagen säger
Av 8 a § tandvårdslagen (1985:125) följer att landstinget ska svara för att uppsökande verksamhet bedrivs bland dem som omfattas av lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS,

eller:
- för att få tandvårdsstöd så måste man
omfattas av lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS

-men
De personer som omfattas av LSS personkrets, har inte automatiskt rätt till insatserna i LSS,
alltså: Om man omfattas av LSS har man kanske inte rätt till insatser enligt LSS och då omfattas man inte av LSS eftersom man inte har insatser.

Var någon som förstod någonting, inte jag heller
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Flia » 2010-11-21 3:19:27

Jag tolkar det som att jag inte kommer få tandvårdskort hur mycket jag än försöker (när jag väl fått min AS-diagnos).

Man måste ha behov av andra insatser också (hemhjälp, god man, kontaktman eller nåt sånt) och det har inte jag.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav Zombie » 2010-11-21 3:27:21

Sett den här klistrade?:

http://www.aspergerforum.se/om-tandvard ... t4448.html

Orkar inte sätta mig in i någon textmassa, men gissar på fri hand att den här Englund antingen i god tro går efter den praxis landstingen har utbildat i strid mot lagen (att kräva att man har aktiva insatser förutom att vara med i personkretsen), eller har en funktion att driva på för att de facto legitimera den.

Åtminstone Pemer och A har varit i kontakt med olika landsting om det här. Har inte hört hur det har gått på rätt länge nu. Kan väl anta att det också finns en risk att de i all tysthet går tillbaka till utgångsläget så fort man lättar på trycket det allra minsta...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Flia » 2010-11-21 3:31:14

Zombie skrev:Sett den här klistrade?:

http://www.aspergerforum.se/om-tandvard ... t4448.html


Japp, men den var låst, annars hade jag skrivit där.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-21 12:31:57

Zombie skrev:Sett den här klistrade?:

http://www.aspergerforum.se/om-tandvard ... t4448.html

Orkar inte sätta mig in i någon textmassa, men gissar på fri hand att den här Englund antingen i god tro går efter den praxis landstingen har utbildat i strid mot lagen (att kräva att man har aktiva insatser förutom att vara med i personkretsen), eller har en funktion att driva på för att de facto legitimera den.

Åtminstone Pemer och A har varit i kontakt med olika landsting om det här. Har inte hört hur det har gått på rätt länge nu. Kan väl anta att det också finns en risk att de i all tysthet går tillbaka till utgångsläget så fort man lättar på trycket det allra minsta...

Jag har skrivit långa brev till kommun, landsting och SoS. Bara svar från kommunen, som svarar att de inte bryr sig om lagen, utan vad landstinget säger, och så skickade de mitt brev till landstinget. Inga andra svar.

Bra sammanfattat av chilehead, jag ska använda resonemanget när jag tar kontakt med den här juristen.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-21 12:32:28

Kanske SoS ska kontaktas angående det här dokumentet? De kanske reagerar på det felaktiga?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Kvasir » 2010-11-21 13:11:26

Jag fick tandvårdskort genom LSS, och den enda insats jag hade var psykologkontakt. Det var de som erbjöd kortet, inte jag som frågade efter det. Jag tyckte att det kanske inte var så nödvändigt för min del, men de propsade på att jag skulle ha det, eftersom jag hade rätt till det. Nu har jag inte haft någon kontakt med dem på länge, men ändå kom ett nytt kort nerdimpandes i brevlådan nyligen.

Här hittade jag en kort version av reglerna lokalt:
http://www.lio.se/Tandvard/Sa-fungerar-tandvarden/Landstingets-tandvardsstod---vuxna1/Landstingets-tandvardsstod---vuxna/Tandvardskort/
Där sägs alltså bara att man ska tillhöra en personkrets med rätt till tandvårdskort, inget om att man måste ha insatser. Dock står också tydligt att det gäller just Östergötland.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Miche » 2010-11-22 2:02:04

Chilehead skrev:Att de fortfarande håller vid att "omfattas av LSS" betyder att man HAR insatser enligt LSS
Socialstyrelsen skriver nämligen så här :

Det vore väldigt bra om du lägger in länkar till det du hittat!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Chilehead » 2010-11-23 1:17:10

Miche skrev:
Chilehead skrev:Att de fortfarande håller vid att "omfattas av LSS" betyder att man HAR insatser enligt LSS
Socialstyrelsen skriver nämligen så här :

Det vore väldigt bra om du lägger in länkar till det du hittat!


sidan 42 i denna rapport
Nationellt vägledningsdokument för arbete med vuxna personer med autism (AST).


Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)
LSS är i förhållande till socialtjänstlagen en ”pluslag” tillkommen för personer vars funktionshinder är stora och medför betydande svårigheter i vardagen med omfattande stödbehov.
Lagen omfattar tre olika personkretsar. Personer1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,
2. med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller
3. med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.
Den tredje personkretsen är således inte diagnosstyrd utan fokuserar på svårigheter i den dagliga livsföringen, där orsakerna är av underordnad betydelse.
De personer som omfattas av LSS personkrets, har inte automatiskt rätt till insatserna i LSS. Först måste det konstateras att den enskilde är i behov av insatsen och att behovet inte tillgodoses på annat sätt. Här räcker det inte, som i SoL, att behovet kan tillgodoses på annat sätt, utan behovet ska rent faktiskt vara tillgodosett på annat sätt. Vid bedömningen av den enskilds behov av insats ska jämförelse göras med den livsföring som anses normal för personer i samma ålder. Målet med LSS är att kompensera funktionshindret. Det ska inte vara någon skillnad i levnadsvillkoren för människor med eller utan funktionshinder.
LSS är en så kallad pluslag med delvis högre ambitionsnivå än SoL. Den enskilde skall genom insatserna tillförsäkras goda levnadsvillkor. Kravet för bistånd enligt SoL är att stödet skall ge den enskilde en skälig levnadsnivå. Goda levnadsvillkor innebär en högre kvalitet än skälig levnadsnivå, även om skillnaderna inte är beskrivna närmare av lagstiftaren när det gäller insatser till funktionshindrade. Även enligt SoL (5 kap. 7 §). föreskrivs att socialnämnden ska verka för att funktionshindrade får möjlighet att ”leva som andra”. Normalitetsprincipen ska vara vägledande vilket innebär att bedömningen ske utifrån en jämförelse med den livsföring som kan anses normal för personer i samma ålder utan funktionshinder.
Alla som omfattas av LSS och är i behov av stöd ska i första hand få insatser enligt LSS, om insatsen regleras i denna lag, eftersom detta i allmänhet kan antas vara till fördel för den enskilde. Om en person inte bedöms omfattas av LSS personkrets, ska den enskilde erbjudas prövning enligt SoL. LSS inskränker inte rättigheter enligt en annan lag. Boendestöd och hemtjänst är exempel på sådana bistånd som inte ingår i LSS, utan får sökas som bistånd enligt SoL. Daglig verksamhet/samhällsstöd är en insats som i LSS enbart gäller första och andre personkretsen. För tredje personkretsen finns då en möjlighet att ansöka om sysselsättningsstöd enligt SoL.
Andra skillnader mellan bistånd enligt SoL respektive LSS är att insatser enligt LSS skall vara varaktiga, medan syftet med bistånd enligt SoL ofta anges vara att biståndet inte ska behövas i
42
framtiden. Insatser enligt LSS är kostnadsfria, medan avgifter kan tas ut för annat bistånd. I LSS är det ett krav att insatserna ska utformas tillsammans med den enskilde, medan det räcker om det görs så långt som möjligt vid insatser enligt SoL. I praktiken förefaller en generösare bedömning göras vid insatser enligt LSS, då insatser till högre kostnad och i betydligt större omfattning accepteras
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Chilehead » 2010-11-23 1:19:23

och socialstyrelsen står över alla kommuner och landsting så att det enda som kan ändra på deras lagar och riktlinjer är regeringen
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Chilehead » 2010-11-25 3:01:39

lite mer om lss titta på den andra underrubriken "Personkretsen" i första meningen speciellt förtydligandet i parentes.

Autism och Aspergerförbundet och Socialstyrelsen har samma åsikt om behörigheten
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav sugrövmanövern » 2010-11-25 4:08:20

Men helvete det går ju inte att fatta hur man skaffar det där kortet. Så djävulskt frustrerande. Mina tänder håller på att vittra sönder för att jag kräks varje dag. Jag har AS-diagnos.

Men alla jag frågar om de kan hjälpa mig med läkarintyg och ansökan säger bara det är inte mitt bord. Tandläkare, kurator, psykiater, hälsocentralläkare. Alla ba nääe.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Chilehead » 2010-11-25 5:05:19

sugrövmanövern skrev:Men helvete det går ju inte att fatta hur man skaffar det där kortet. Så djävulskt frustrerande. Mina tänder håller på att vittra sönder för att jag kräks varje dag. Jag har AS-diagnos.

Men alla jag frågar om de kan hjälpa mig med läkarintyg och ansökan säger bara det är inte mitt bord. Tandläkare, kurator, psykiater, hälsocentralläkare. Alla ba nääe.

Här
"Enligt Tandvårdslagen (1985:125) har vuxna som omfattas av LSS rätt till
så kallad "nödvändig tandvård" enligt de högkostnadsregler som gäller för öppenvårdsbesök inom hälso- och sjukvården. Vid tandläkarbesöket måste
ett intyg för rätt till tandvårdsstöd visas upp. Intyget utfärdas vanligtvis av kommunala LSS-handläggare."
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav Sam » 2010-11-25 9:32:39

sugrövmanövern skrev:Men helvete det går ju inte att fatta hur man skaffar det där kortet. Så djävulskt frustrerande. Mina tänder håller på att vittra sönder för att jag kräks varje dag. Jag har AS-diagnos.

Men alla jag frågar om de kan hjälpa mig med läkarintyg och ansökan säger bara det är inte mitt bord. Tandläkare, kurator, psykiater, hälsocentralläkare. Alla ba nääe.


Problemet är just att det inte är en egen sökbar insats, utan i princip är kopplad till att man har andra stöd och hjälp insatser typ hab eller LSS.
Om man nu inte råkar ha tur.
Dessutom och är alla stöd och hjälp insatser något som man söker själv.
Har du prövat med personligt ombud eller en godman som kan hjälpa dig?
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Pemer » 2010-11-25 14:14:21

Tog ännu en kontakt med Socialstyrelsen härom dagen, och fick nu svar med kopia på en mycket intressant skrivelse SoS skrivit till regeringen i somras: http://www.aspergare.org/dokument/sos_b ... ringen.pdf

SoS har gjort något! Nu kan vi bara avvakta vad regeringen kommer fram till...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Sam » 2010-11-25 16:23:29

Pemer skrev:Tog ännu en kontakt med Socialstyrelsen härom dagen, och fick nu svar med kopia på en mycket intressant skrivelse SoS skrivit till regeringen i somras: http://www.aspergare.org/dokument/sos_b ... ringen.pdf

SoS har gjort något! Nu kan vi bara avvakta vad regeringen kommer fram till...


Intressant. Tack för infon.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-25 18:19:20

Ja de har ju fått en del brev i år ^_^ (Socialstyrelsen).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Chilehead » 2010-11-25 19:43:09

Pemer skrev:Tog ännu en kontakt med Socialstyrelsen härom dagen, och fick nu svar med kopia på en mycket intressant skrivelse SoS skrivit till regeringen i somras: http://www.aspergare.org/dokument/sos_b ... ringen.pdf

SoS har gjort något! Nu kan vi bara avvakta vad regeringen kommer fram till...

Äntligen gör en "högre" myndighet något åt saken för det är ju alltid bättre att en maktinstans vill ha svar än på gräsrotsnivån kämpande tappra soldater.
Hoppas att regeringen ser att det är bättre att ge tandvårdstöd åt alla i personkrets 1 än att alla den kretsen söker även andra insatser även om de inte har behov av detta, för då minimerar man risken för "fusk".
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Inläggav vallesmamma » 2010-11-25 20:25:01

Jag fick mitt tandvårdskort så fort jag ANSÖKT om LSS. Nu är jag beviljad LSS.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Återgå till Aspergare och vården



Logga in