Angående återansökan av tandvårdskort.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Angående återansökan av tandvårdskort.

Inläggav A » 2009-10-01 23:49:37

Ja, det är ju trevligt att RFA vaknat o gör nåt, för det här har jag påpekat för dom flera ggr.
Och i sista numret av sin tidning skrev de om att SoS uppmärksammats på bristerna i tillämpningen av tandvårdsstödet - det är bara ett år sen RFA fick vårt brev till SoS för kännedom .... snabbt jobbat.



Admin:

Flyttade hit några inlägg från en annan tråd. De passar bättre här. Denna tråd startades dock med inlägget nedan av aspiemelly.
Senast redigerad av A 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Angående återansökan av tandvårdskort.

Inläggav aspiemelly » 2009-10-14 13:47:51

Finns det någon länk att skriva ut och visa upp för byråkraterna ang. rätt till kortet UTAN direkta insatser? Har haft kortet i åratal utan att ha haft insats eller gått på nån bedömning.

Idag fick jag ett brev om byte av kortet.
Hej,
Nu ska vi byta ut alla intyg om nödvändig tandvård - Grönt Kort - till praktiska hållbara plastkort som passar perfekt i plånboken.

Ditt intyg om nödvändig tandvård är sedan tidigare utfärdat av en person i din kommun. Du måste därför vända dig till din kommun för att få ett nytt kort utfärdat. Kommunen avgör också om du som har det gamla intyget fortfarande har rätt till Nödvändig tandvård. På brevets baksida står det vilka som har rätt till intyg om Nödvändig tandvård.

Du som har rätt till nödvändig tandvård kommer att få ett nytt intyg skickat direkt hem till dig.

Ditt gamlat intyg om Nödvändig Tandvård gäller till 31 dec 2009. Om du fortsätter använda det gamla intyget nästa år får du tyvärr själv betala för tandvården i efterhand.



på baksidan stod:

Rätt till "intyg om nödvändig tandvård" och uppsökande munhälsobedömning har personer som:

1. Bor i särskilt boende med tilsyn större delen av dygnet och där förbättringsutsikten bedöms vara liten. Här avses personer med varaktigt behov av vård och omsorg och som kommunen har ett hälso- och sjukvårdsansvar för enligt HSL (1982:763) 18§1st. Det är patientens behov av omvårdnad som avgör rätten till tandvårdsstöd.

2. Bor i eget boende med mycket hög grad av service och omsorg under dygnet och som vårdas av hemtjänst eller hemsjukvård. Här avses personer med små förbättringsutsikter - därför berörs inte de med enbart behov av dagliga injektioner eller omläggningar, inte heller det med tillfälligt behov av sjukvård eller sjukhusvistelse. Det är patientens behov av omvårdnad som avgör rätten till tandvårdsstöd.

3. Har beslut om insatser enligt LSS, lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade.

4. Får stöd och hjälp av anhörig med anledning av begåvningshandikap, psykiskt eller fysiskt funktionshinder eller svår kronisk sjukdom. Här avses även personer med begränsad verklighetsuppfattning på grund av långvarigt och allvarligt psykiskt funktionshinder såsom psykossjukdom. Det är patientens behov av omvårdnad som avgör rätten till tandvårdsstöd.


Hur sjutton gör jag nu? I det mentala/emotionella skick jag är nu känns det omöjligt. Det gamla kortet insåg jag försvunnit lagom till att munnen börjat göra ont igen. Minst 6mån tills jag får träffa "min" tandläkare OM jag får nytt kort, får jag inte det får jag ha ont tills det går över av sig självt eller tänderna ramlar ut.

*******

Moderator weasley:
Gjorde rubriken mer lättförståelig. Gamla rubriken: Nytt kort - återansökan.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav A » 2009-10-14 14:08:10

Suck ...
Pnkt 3 stämmer inte med lagen men de försöker hela tiden få det till det.

Vilket landsting gäller det?

Jag har dokument du kan få om du vill mejla mig.
Skriv ett pm till mig isf så ska du få min adress.
Senast redigerad av A 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav r00t » 2009-10-14 15:00:22

Vad är det som inte stämmer med punkt 3? Anledningen till varför jag frågar är för att jag precis har fått diagnos som berättigar mig stöd via LSS och har ett stort behov av ett sånt kort.
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
r00t
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2009-07-15
Ort: Stockholm

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-14 15:27:01

Jag fick samma brev idag.

EDIT: Jag bor i Västra Götaland.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Lilla Gumman » 2009-10-14 15:31:51

Hej!

r00t skrev:Vad är det som inte stämmer med punkt 3? Anledningen till varför jag frågar är för att jag precis har fått diagnos som berättigar mig stöd via LSS och har ett stort behov av ett sånt kort.


Man behöver bara ha rätt till LSS-insatser. Man behöver inte utnyttja dem. I vissa landsting krävs det dock att man har LSS-insats, vilket strider mot lagen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav nano » 2009-10-14 18:48:26

Fram med lagtexten :)

Som en facklig representant frågade mig "vem lägger fram avtalstexten?", blixtsnabbt svarade jag "det gör jag".
Sedan kom frågan om var avtalstexten finns lättilgänglig från mig, jag fick den av henne.
Sedan chabblade jag bort det hela genom att förlägga papprena jag fick av henne :(

Det var en rejäl formulering arbetsgivaren hade att rätta sig efter men rätt o slätt ljög om vad som stod i avtalet.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav aspiemelly » 2009-10-14 22:21:12

Det var precis det jag ville ha tag i, lagtexten, inte det dom vill få oss tro är lagen (se punkt 3).

Jag har rätt till LSS men det har varit omöjligt att hitta någon kontaktperson som passar hittills, dock har jag bott ett dygn på korttids-gruppboende, undrar om det räcker? Det var EFTER jag fick kortet första gången, så när jag fick det hade jag inte insatser heller.

Ska man tvingas umgås och ge ut privat info (tele nr/adress m.m.) till någon man varken litar på eller trivs med bara för att få kortet?

EDIT: glömde lägga till att jag också bor i västra götaland.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav A » 2009-10-14 22:59:44

Här kommer lite intressant läsning. Det mesta är utdrag ur div dokument.
Sist har jag skrivit en liten kommentar. Alla fetmarkeringar är mina

Utdrag ur tandvårdslagen

8 § Landstinget skall planera tandvården med utgångspunkt i befolkningens behov av tandvård. Landstinget skall se till att det finns tillräckliga resurser för patienter med särskilda behov av tandvårdsinsatser och att patientgrupper med behov av särskilt stöd erbjuds tandvård. Planeringen skall avse även den tandvård som erbjuds av annan än landstinget. Lag (1998:554).

8 a § Vid tillämpningen av 8 § skall landstinget särskilt svara för att uppsökande verksamhet bedrivs bland dem som omfattas av lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade
samt bland dem som har varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser och som
1. kommunen har hälso- och sjukvårdsansvar för enligt 18 § första stycket hälso- och sjukvårdslagen (1982:763), eller
2. får hälso- och sjukvård i hemmet (hemsjukvård), eller
3. är bosatta i egen bostad och har motsvarande behov av vård eller omsorg som personer som omfattas av punkterna 1-2 ovan.

Landstinget skall också svara för att nödvändig tandvård erbjuds patienter som avses i första stycket. Landstinget skall vidare se till att tandvård kan erbjudas dem som har behov av särskilda tandvårdsinsatser som ett led i en sjukdomsbehandling under en begränsad tid. Lag (2003:1209).

Utdrag ur SoS meddelandeblad mars 2004

Vägledning för landstingens särskilda tandvårdsstöd enligt tandvårdslag och tandvårdsförordning samt samverkan mellan kommuner, primärvård och tandvård

I denna vägledning ges rekommendationer för landstingens handläggning av det särskilda tandvårdsstödet enligt tandvårdslagen (1985:125) och tandvårdsförordningen (1998:1338). Rekommendationerna bygger på förarbeten till tandvårdslagen och de lokala anvisningar från landstingen som Socialstyrelsen insamlat.

Uppsökande verksamhet och nödvändig tandvård

Uppsökande verksamhet med bedömning av munhälsan skall bedrivas bland dem som omfattas av lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade
samt bland dem som har varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser och som
1. kommunen har hälso- och sjukvårdsansvar för enligt 18 § första
stycket hälso- och sjukvårdslagen (1982:763), eller
2. får hälso- och sjukvård i hemmet (hemsjukvård), eller
3. är bosatta i egen bostad och har motsvarande behov vård eller omsorg som personer enligt punkterna 1–2 ovan.

För grupperna 1-3 gäller att de skall ha ett varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser. Med omfattande insatser menas personlig omvårdnad under större delen av dygnet dvs. minst 3 ggr/dygn samt tillsyn under natten. Detta skall gälla oavsett vem som genomför omvårdnaden. Även vård och omsorg som ges av närstående skall ingå i bedömningen av omfattningen (prop. 1997/98:112). Med varaktighet menas ett behov som förväntas kvarstå minst ett år.

Personer som omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade har redan bedömts ha omfattande och varaktiga funktionshinder. Någon ytterligare bedömning av dessa personers behov av vård- och omsorgsinsatser skall därför inte ske utan kommunens beslut att individen omfattas av bestämmelserna i lagen är bindande.

Utdrag ur budgetprop 2004

Skälen för regeringens förslag: I 8 a § tandvårdslagen
(1985:125) anges vilka personer som
omfattas av bestämmelserna om uppsökande
verksamhet och nödvändig tandvård. Det är
personer som kommunerna har hälso- och sjukvårdsansvar
för, som får hälso- och sjukvård i
hemmet eller som omfattas av lagen (1993:387)
om stöd och service till vissa funktionshindrade.

Patienter som omfattas av lagen om stöd och
service till vissa funktionshindrade har redan bedömts
ha omfattande och varaktiga funktionshinder.
Enligt regeringens bedömning är det
därför inte nödvändigt att göra någon särskild
bedömning av dessa patienters behov av vårdoch
omsorgsinsatser

Utdrag ur Tandvård i Västra Götalandsregionen

Vem har rätt till uppsökande munhälsobedömning?

Uppsökande verksamhet med bedömning av munhälsan skall bedrivas bland dem som;
o omfattas av lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade samt
o bland dem som har varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser.

Med ett varaktigt behov av omfattande vård- och omsorgsinsatser avses behov av vård och omsorg, särkilt personlig omvårdnad, under större delen av dygnet och då förbättringsutsikten bedöms vara liten. I personkretsen (fyra grupper) kan således de ingå som;

1. kommunen har hälso- och sjukvårdsansvaret för enl. 18 § första stycket i Hälso- och sjukvårdslagen (HSL 1982:763). o Berörda personer bor i kommunens särskilda boenden och skall minst ha ett omsorgsbehov enligt ovan.

2. får hälso- och sjukvård i hemmet (hemsjukvård). o Det vill säga personer med hemtjänst/hemsjukvård som vårdas i ordinärt boende med stort omvårdnadsbehov och små förbättringsutsikter. Observera att personer med dagliga insatser så som injektioner, omläggningar eller motsvarande inte berörs. Inte heller personer som kräver tillfälliga sjukvårdsinsatser efter sjukhusvistelse.

3. har beslut enligt LSS (1993:387)

Det finns en grupp 4 också som saknar betydelse här.

Vad som är intressant är den sista fetmarkerade formuleringen: har beslut enl LSS.
Detta beslut ska egentligen gälla att man ingår i personkretsen, inte att man har fått beslut om insatser.
Senast redigerad av A 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Titti » 2009-10-15 0:26:03

Jag bor också i Västra Götaland och jag fick bara en dag med posten ett nytt kort istället för det gamla där det sod ungefär att "vi byter ut de gamla mot nya så här får du ett nytt, släng ditt gamla".

Jag har inga insatser enligt LSS.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav BMW » 2009-10-15 0:30:41

Alla ni som redan har tandvårdstödskort, har ni fått nya kort automatiskt eller måste man ringa till stadsdelsförvaltningen igen för att få sitt kort förnyat?
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
BMW
 
Inlägg: 767
Anslöt: 2009-10-03

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-15 7:05:37

Jag har beslut enligt LSS, men tycker att det är viktigt att de rättar sitt fel (även om jag har dåligt med energi för att bråka om detta just nu).

Jag fattar inte varför jag ska aktivt söka om detta, när jag är beviljad kortet "så länge jag har min diagnos".

Ser nu att på själva kortet står att det gäller så länge jag går in i grupp 3, men i brevet står det att jag har beslut om att ha kortet till december 2009!?!
Jag fattar ingenting, det finns inte några som helst uppgifter om detta datum innan.

Trots en ren jävul till LSS-handläggare, så fick jag mitt kort med vändande post, flera månader innan jag fick beslut om LSS-insats.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav nano » 2009-10-15 7:10:59

HA!, jamendåså :)
Bara o fortsätta att använda då eftersom kortet gäller sålänge du har diagnosen.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Debbido » 2009-10-17 2:13:47

Jag blev extremt upprörd och chockad när jag öppnade posten och läste alla de texter som Aspiemelly har citerat ovan.

Jag kämpade i åratal för att få kort p g a mina fysiska sjukdomar. Hade haft gratis vård i flera år pga Sjögrens syndrom, men reglerna ändrades och där stod jag igen med ständigt sönderfallande tänder och infektionsrisk. Tog en enorm amalgamfyllning i st för krona pga ekonomin - fick kvicksilverförgiftning med kramper och medvetslöshet.

Kamp och lidande i evigheters evighet...

tills jag fick AS-diagnos och tandkort. Kände mig ändå inte särskilt trygg. Hörde rykten om nedskärningar och ändrade regler. Sedan kom brevet.
"Ditt kort upphör att gälla den 31 dec.", dvs om man inte lyckats fixa ett nytt tillstånd. Omprövning kommer att ske, dvs nervtest.

I Västra Götaland har man hävdat att det måste föreligga omfattande vårdbehov, förutom LSS-tillhörighet. Det framgår ju av lagtexten att det ska räcka med LSS, men gör det? Ska ringa min biståndshandläggare och be om omprövningm, men om detta med § 3 är ett säkert kort: VARFÖR SKA DÅ TILLSTÅNDET OMPRÖVAS?!

Man skriver att det plastad kortet passar bättre i plånboken. Fine with me - att plasta in kortet. För detta behövs ju ingen omprövning av papperskortet? Budskapet känns plastigt och falskt, ologiskt. När det gäller andra omprövningar, typ färdtjänst, så är risken alltid stor att man förlorar sina förmåner.

:-)124
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav soul boy II » 2009-10-17 8:56:22

BMW skrev:Alla ni som redan har tandvårdstödskort, har ni fått nya kort automatiskt eller måste man ringa till stadsdelsförvaltningen igen för att få sitt kort förnyat?


Enligt brevet ska man ta kontakt med kommunen. Jag ringde min LSS-handläggare.
Senast redigerad av soul boy II 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
soul boy II
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2007-06-24
Ort: Göteborg

Inläggav Titti » 2009-10-17 10:36:58

Debbido skrev:I Västra Götaland har man hävdat att det måste föreligga omfattande vårdbehov, förutom LSS-tillhörighet. Det framgår ju av lagtexten att det ska räcka med LSS, men gör det? Ska ringa min biståndshandläggare och be om omprövningm, men om detta med § 3 är ett säkert kort: VARFÖR SKA DÅ TILLSTÅNDET OMPRÖVAS?!


Skjut inte fel instans. Det är INTE Västra Götalandsregionen som det är fel på eftersom jag fått det utan krångel i samma region som du.

Det är din kommun som trilskas - ge dig på dem istället!
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav aspiemelly » 2009-10-17 10:46:53

Jag klarar inte av samtal som jag ser som möjliga konflikter, om allvarliga/viktiga saker. Blir som ett barn eller nåt, tur att vi har "brukarstöd" här. Dom hjälper med det mesta. Ett mail (eller samtal) så tar dom kontakten åt en. Dom har både varit med hos LSS och habiliteringen. Hoppas på svar angående kortet snart, det brukar ta en-två dar för brukarstöd att få ärendet, sen ska dom få tag i LSS-tanten också...
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-17 11:15:19

Var finns klara och tydliga regler som säger att det räcker att omfattas av LSS?
De som citerats ovan känns inte tydliga nog (kanske någon kan förklara om det är så att jag bara inte har fattat).

Jag säger som aspimelly ovan, det kommer inte att fungera att ta kontakt själv när jag ser dessa möjiga konflikter. Jag kommer inte heller att nöja mig med att få förlängt "så länge jag har LSS-insatser" utan ska ha ett riktigt beslut med grönt kort SÅ LÄNGE JAG HAR DIAGNOSEN OCH DEN TILL TILLHÖR LSS.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav nano » 2009-10-17 11:52:40

A skrev:3. har beslut enligt LSS (1993:387)

Det finns en grupp 4 också som saknar betydelse här.

Vad som är intressant är den sista fetmarkerade formuleringen: har beslut enl LSS.
Detta beslut ska egentligen gälla att man ingår i personkretsen, inte att man har fått beslut om insatser.
Tyckte det var tydligt att det gällde beslut och inte stöd, glasklart enligt mig.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-17 12:22:01

nano skrev:
A skrev:3. har beslut enligt LSS (1993:387)

Det finns en grupp 4 också som saknar betydelse här.

Vad som är intressant är den sista fetmarkerade formuleringen: har beslut enl LSS.
Detta beslut ska egentligen gälla att man ingår i personkretsen, inte att man har fått beslut om insatser.
Tyckte det var tydligt att det gällde beslut och inte stöd, glasklart enligt mig.

Jag menar varken har beslut eller har stöd, utan omfattas av LSS, alltså tillhör en av personkretsarna, oavsett beslut eller stöd.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Heliora » 2009-10-17 14:48:44

aspiemelly skrev:Jag klarar inte av samtal som jag ser som möjliga konflikter, om allvarliga/viktiga saker. Blir som ett barn eller nåt, tur att vi har "brukarstöd" här. Dom hjälper med det mesta. Ett mail (eller samtal) så tar dom kontakten åt en. Dom har både varit med hos LSS och habiliteringen. Hoppas på svar angående kortet snart, det brukar ta en-två dar för brukarstöd att få ärendet, sen ska dom få tag i LSS-tanten också...


Jag tycker också det är jobbigt att ringa, så jag brukar skriva brev istället. Jag hade också lite problem med tandvårdskortet, fick ett liknande brev förut med "...har beslut om insatser enligt LSS" där handläggaren tyckte att har jag inga insatser så får jag inget kort. Jag sökte på nätet om tandvårdskort och såg att det är "omfattas av LSS" som gäller och skrev detta i ett brev till henne. Hon skickade ett brev tillbaka med ett papper där hon strukit över den lagtexten och skrivit dit ny under med bläckpenna och hänvisade till den :!: :shock: .

Detta gick jag ju knappast på och jag fortsatte vår brevväxling med att undra med vilken rätt hon åsidosätter lagen och själv hittar på en ny. Hon skrev tillbaka och försökte med att det är "nya regler som snart skall börja gälla". Jag skrev igen och påtalade att hon knappast kan besluta efter en lag som ännu inte gäller. Särskilt inte som den är ditskriven med bläckpenna under den tryckta lagtexten. Jag fick inget svar.

Jag hade alltså en lång brevväxling med tandvårdsbiståndshandläggaren i kommunen. Sedan fick jag ett samtal från min riktiga biståndshandläggare angående mitt boendestöd (som är via SoL) och då passade jag på att ta upp detta också. Hon sade att jag självklart har rätt till tandvårdskort och bara någon dag efter fick jag det med posten.

Det gäller till mars nästa år, ser jag, så jag förbereder mig i värsta fall på en ny brevväxling nästa år.

Jag hade nästan lust att anmäla den där handläggaren någonstans för detta att besluta efter en lag hon själv hittat på och skrivit med bläckpenna under den överstrykna lagtexten, men visste inte vart, så hon fick hållas tyvärr.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-17 15:19:23

Men, varför i hela friden har de ett slutdatum? De måste väl ändå gälla så länge vi har diagnosen eftersom det är diagnosen som ger rätten???

Heliora, har du en länk eller något, till den lagtexten du visade upp?

Jag tror att det är till JO du kunde ha anmält. Det kanske inte är för sent än om du vill anmäla, man har två år på sig.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Heliora » 2009-10-17 18:33:59

Bror Duktig skrev:Heliora, har du en länk eller något, till den lagtexten du visade upp?


Det var nog den som A kopierat in i ett inlägg tidigare i tråden.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-17 19:47:55

Heliora skrev:
Bror Duktig skrev:Heliora, har du en länk eller något, till den lagtexten du visade upp?


Det var nog den som A kopierat in i ett inlägg tidigare i tråden.

Ja, det är det nog. Och nu förstår jag texten bättre också.

Är det den lagen som gäller nu också då, eller har lagen ändrats så som din SS-handläggare påstod?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:02:30, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Aspergare och vården



Logga in