Stora mat-tråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav underjord » 2009-04-23 14:22:05

missbutterfly skrev:*Felfelfel* Underjord, du begår ett allvarligt fel här som jag känner mig manad att påpeka. GURKAN ska vara på LEVERPASTEJMACKAN!! I övrigt såg allt helt underbart rätt ut. :wink:


Anledningen till att alla (utom mycket mycket sjuka människor ;) ) inser att gurka inte passar till leverpastej är att det myckna vattnet i gurkan geggar till leverpastejen.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 14:28:33, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Duras » 2009-05-23 17:54:47

Moggy skrev:Nån som kan tipsa om nåt gott och lättlagat som passar till lax? Typ nån god sås och så..


Lika delar Craim Fraiche och matlagningsgrädde samt en grönsaksbuljongtärning kokas upp. Klart!

I original ska man klippa ner smörgåskrasse i den färdiga såsen men kan lika gärna ta fryst hackad dill/persilja/gräslök eller ingenting alls.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 14:28:33, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Ganesh » 2009-05-23 18:21:53

Ta sådär en tre chalottenlökar, hacka/skär fint. Ta sen sisådär en tre-fyra vitlöksklyftor. Ner med chalottenlökarna och vitlöken (finkhackad eller pressad) i en traktörpanna eller en wokpanna eller nåt sånt, med smör (helst). Inte för stark värme, kolla när löken blir liksom litet genomskinlig.

Under tiden pannan blir varm och löken/vitlöken blir varma/mjuka/litet genomskinliga så:
skala tre-fyra potatisar och tre-fyra stora morötter. Dela dessa i stora bitar, ungefär en tum (kanske litet drygt). Ta fram din purjolök, ta bort medparten av det gröna, hacka det vita i halvstora eller små bitar.

Nu är löken klar, det har tagit några minuter. Lägg i potatisen, morötterna och purjon. Hälls över vatten så att det nästan täcker. Smula ner ett par-tre fiskbuljongtärningar. Krydda med peppar efter smak (rosépeppar, svartpeppar, vitpeppar, pepparmix, citronpeppar: vad du gillar). Basilika och dragon, (här kan man ösa på rätt friskt, i synnerhet med basilikan) helst färsk, annars torkad.

Låt det hela stå och puttra i sådär 10-15 minuter. Morötter och potatis ska börja bli litet mjuka.

Häll i en dl eller två vipsgrädde, rör om litet försiktigt. Lägg i fisk, lämpligen i runda slängar ett halvkilo. Fisken ska vara delad bitar som potatisen och morötterna, ev en smula större. Välj det som är billigt för säsongen, fryst LAX om det är överkomligt. Färsk LAX är jättegott.

Se till så att vätskan helt eller nästan täcker fisken. Låt det sen puttra i sådär en 15 minuter. Voila: festmåltid på 30-35 minuter.

Sist, omedelbart innan servering kan hysta i räkor om man vill. Räkorna kan också serveras vid sidan om, i tex en skål. Aioli är gott till om man gillar det.
Man kan också byta ut fisken (och då givetvis också buljongen) till tex kyckling, eller annat kött. Eller köra helt vegetariskt. Var kreativ.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:28:33, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Ganesh » 2009-05-24 13:42:27

Såg att jag glömt selleri. Obs ej rotselleri. Hacka sådär tre-fyra "stjälkar" och släng ner tillsammans med morötterna och potatisen.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:28:33, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Jonte » 2009-05-29 15:24:06

Koka fiskbitar i 15 min? Hu. Jag skulle bara låta det koka upp, ta av från spisen och låta det stå med lock i 5 min.

Annars kan man koka fisk såhär: ex falska ägg Gör en laxfärs. Rulla in i en spätte eller tungfile. Rulla in i plastfolie, gärna dubbelt så det blir tätt. Släng i en gryta med 70-gradigt vatten en 10 min.

Annars hörde jag om det ultimata receptet för många här på radio häromdagen. Häng in en bit kött bredvid CPUn i datorn. Hade tydligen varit helt ok om man gillar damm och bromerade flammskyddsmedel. Men det är inte smaken som är avgörande utan principen.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 14:28:33, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav trémula » 2009-09-01 18:17:47

Det verkar som jag börjar förvandlas till en husmor, hehe 8)

Idag har jag plockat svamp, och gjort en stooor svampmacka (mestadels blek taggsvamp)

Bild


*** borttagen länk till bild som inte längre finns ***

Och så har jag stått i flera timmar och gjort plommon chutney


*** borttagen länk till bild som inte längre finns ***

*** borttagen länk till bild som inte längre finns ***

Efter det här receptet (bara bytt koriandern mot 2msk curry)
http://www.coop.se/includefiles/MODULER ... rift=32212

Vill påpeka att för några år sedan visste jag knappt hur man kokade potatis.


Moderator Titti
Tog bort några bildlänkar som inte leder någonstans längre.
Senast redigerad av trémula 2011-05-04 14:28:37, redigerad totalt 1 gång.
trémula
 
Inlägg: 436
Anslöt: 2009-01-03

Inläggav rapchic » 2009-09-05 16:53:23

biol skrev:har en i familjen som vill äta husmanskost,en som äter vegetariskt och jag som försöker undvika snabba kolhydrater...jag är duktig med matlagning Men tips som funkar för alla i familjen blir jag glad för

Tex:grönsakssoppa funkar för alla och quarn(hur stavar man det eg?)Samt palt funkar för alla...

Ibland är det skönt med bara en maträtt när vi äter hemma....det blir så mkt disk med olika rätter....


är det quorn du menar?

nu skrev du inte om det var en lakto-ovo-vegetarian lakto-vegetarian eller vegan/vegeatrian (vegetarian var förr det man nu kallar veganer) men om det är en som äter ägg också så kanske röbetsbiffar/snitslar http://rapchic.blogg.se/2009/september/rodbetsbiffar.html <- istället för kokt potatis så kanske uppstekt potatis då sänks ju GI (altså om man har gammal kokt potatis)

löksoppa är ett annat alternativ http://rapchic.blogg.se/2009/august/loksoppa.html

spenatsoppa? nässelsoppa? (har inget recept på bloggen ännu men bloggen är ändå tråkig då jag inte äger en fungerande kamera)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 14:28:37, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav rapchic » 2009-09-05 17:08:45

ling0n skrev:Skulle en tråd med veganska recept vara uppskattad av någon? Jag har några på lager...


gärna är inte vegan utan ovo-vegetarian (icke lakto) men äter väldigt ofta veganskt
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 14:28:37, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Allmän (Mat)-tråd

Inläggav JWS » 2011-03-10 18:31:10

Finns det redan? Sökt på mat, inga träffar på sök här, men har sett, men ingen allmän. Hmm? Hursomhelst.. tänkte mig en tråd där man kunde prata om (mat) allt man kan äta-dela recept-ge tips..

Har ni prövat Pepparkakspannkakor?
http://www.pannkakor.se/pepparkakspannkaka
Kanske gör idag (återkommer om gott el inte).

Brukar ni ha socker i Pannkakssmeten?
Jag har övergott till sirap (el inget socker) vaniljsocker är gott också.
Även gott på (men kan bli för starkt) bara ta lagom!

Kanel och Socker på Popcorn, det var gott! (kanske inte i längden)
då föredrar jag salt, men trevligt med variation ibland.

Gillar ni curry? Ha det i pastavattnet, längesen jag gjorde, men gott till köttbullar el vad man nu äter till.. Hmm.. curry i vattnet när man kokar potatis? Kanske bättre i potatismos? Måste testa. Citronpeppar e j-gott i potatismos iallafall.

Hur gör man egen tacokrydda? Min favorit nu är; Smoked Chile & Garlic.
Skulle vara glad kunna göra egen original-tacokrydda till att börja med.. utan onödiga E-medel.

mnordgren:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Senast redigerad av JWS 2011-05-04 14:28:37, redigerad totalt 1 gång.
JWS
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2009-05-31
Ort: Stockholm

Inläggav mnordgren » 2011-03-10 22:05:52

JWS skrev:Finns det redan? Sökt på mat, inga träffar på sök här, men har sett, men ingen allmän.


Tyvärr är det så att sökfunktionen bara hittar ord som består av fler än tre bokstäver, annars hade du fått flera träffar.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Stora mat-tråden

Inläggav prick » 2011-05-21 18:12:08

Aspkvinna skrev:
underjord skrev:Nu står kokosglassmeten och kaffeglassmeten i kylen för att vila över natten. Imorgon ska de frysas i minst fyra timmar med omrörning varje halvtimme.


Hoppas du bara inte blir som "Kaminmannen"när han bytte till att baka bröd :shock:


hahaaa, kaminmannen! störtkul. (sorry, off topic, kunde inte låta bli... :oops: )
prick
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-08-29

Re: Stora mat-tråden

Inläggav Maldita » 2011-05-21 18:28:34

http://innatthecrossroads.wordpress.com
Fantastisk blogg med recept på mat från fantasybokserien A Song of Ice and Fire, i stort sett all mat ser grymt god ut, spännande att de använder medeltida recept också!
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Re: Stora mat-tråden

Inläggav slackern » 2011-05-21 18:30:41

Maldita skrev:http://innatthecrossroads.wordpress.com
Fantastisk blogg med recept på mat från fantasybokserien A Song of Ice and Fire, i stort sett all mat ser grymt god ut, spännande att de använder medeltida recept också!


Tack det där ser ju skit intressant ut :)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Fetma

Inläggav Wine » 2012-01-20 18:52:00

Eftersom det varit en hel del diskussion om LCHF här i tråden så tänkte jag bidra med ett recept på en béarnaisesås som inte är så krånglig att göra då risken är mindre att såsen skär sig om man använder rumstempererat smör:

Béarnaisesås

150 g smör
1/2 dl vitvinsvinäger
1/2 dl vatten
2 persiljestjälkar
1 tsk + ca 1/2 tsk torkad dragon
1 finhackad schalottenlök
3 stora äggulor
1 krm salt


1. Rumstemperera smöret.
2. Koka upp vinäger, vatten, persiljestjälkar, 1 tsk dragon och lök i en liten kastrull. Koka ihop tills ca 2 msk återstår. Sila av och spara vätskan. Häll tillbaks reduktionen i kastrullen och tillsätt äggulorna. Vispa samman över svag värme till en tjock kräm. Du kan göra detta över vattenbad om du är ovan.
4. Ta kastrullen från värmen och vispa ner smöret klickvis till en tjock sås. Smaka av med salt och torkad dragon och eventuellt någon droppe vinäger om du vill ha mer syra. Såsen kan hållas varm en stund i vattenbad 50°.

Mycket fett, gott och mättande, kan avnjutas med en saftig biff, sparris och/eller sugarsnaps t.ex.!

:P


Moderator mnordgren: Inlägget kommer ursprungligen härifrån: fetma-t18968-840.html
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Smaklig måltid! (Recept och tips på maträtter)

Inläggav Zirre » 2012-05-08 9:53:37

En tråd för att tipsa om olika maträtter eller varför inte tipsa om hur man kan piffa till en vanlig klasisk rätt.
Vill man får man delge hela recept.



Co-Admin: förtydligade rubriken
Moderator atoms - bakade ihop två trådar om mat.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Sv: Smaklig måltid!

Inläggav Zirre » 2012-05-08 10:02:26

Bulgur, falafel, vitlökssås, chornichos och sötsur sås. Hur gott som helst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Smaklig måltid!

Inläggav KrigarSjäl » 2012-05-08 21:33:00

Ingen vegomat för mig.

Jag tipsar istället om råbiff för att väga upp det hela.
http://www.spisa.nu/3.10212/recept/rabi ... biff-tatar
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Smaklig måltid!

Inläggav Kahlokatt » 2012-05-08 22:24:32

Bobotie är en jättegod maträtt från Sydafrika. Den är lite "meckig" att tillaga, men t.o.m. jag klarar det, så det borde inte vara något problem för de flesta av er. Luktar och smakar toppen!

http://www.taste-africa.com/recipes_other_swe.php
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Smaklig måltid!

Inläggav KrigarSjäl » 2012-05-09 0:47:56

Jävla massa ingredienser att inhandla så i slutändan blir det rätt dyrt.

Bra då med en vanlig hederlig biffstek! Bara att steka en rejäl köttbit med lök till.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Smaklig måltid!

Inläggav Zirre » 2012-05-09 8:03:06

KrigarSjäl skrev:Jävla massa ingredienser att inhandla så i slutändan blir det rätt dyrt.

Bra då med en vanlig hederlig biffstek! Bara att steka en rejäl köttbit med lök till.

Tänk dig en god krämig potatisgratäng till :D
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Smaklig måltid!

Inläggav manne » 2012-05-09 8:14:25

Mongolian barbecue

Mongolian Barbecue.jpg
http://www.restaurang-mongolia.se/

Moderator: Infogade bilden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18535
Anslöt: 2007-08-23

Re: Smaklig måltid!

Inläggav wuwei » 2012-05-09 19:12:52

Hittade idag på denna efterrätt. Blev mycket lyckat :) Tänkte tyvärr inte på att ta en bild på det färdiga resultatet.

Hallon under knaprigt täcke

1-2 portioner

Du behöver:
1,5 dl frysta hallon
20 sötmandlar
½ dl havregryn
2 msk honung
1 msk flytande margarin

Ugnstemperatur: 200°C
Gräddningstid: 10-12 min

Smörj en liten form med lite flytande margarin (lagom storlek på formen ca 12x12 cm).

Häll i ca 1,5 dl frysta hallon i formen, fördela dem jämnt.

Skålla och skala 20 mandlar. Hacka dem till splitter.
Blanda mandelsplittret med ½ dl havregryn, 2 msk honung och 1 msk flytande margarin i en liten skål.

Klicka blandningen över hallonen.

Grädda i mitten av ugnen i ca 10-12 minuter (tills mandlarna får lite färg).

Serveringtips: servera med vaniljyoghurt eller vaniljsoygurt.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Smaklig måltid!

Inläggav 424stil » 2012-05-09 19:40:55

Jag hittade på denna maträtt för några månader sen: (den heter så för att min extremt busiga katt Sabrina välte ner chorizon på golvet när jag lagade den första gången)

Chorizo ala Sabrina

1½ Chorizo
½ Rödlök
50g fetaost
Makaroner
Svartpepparketchup
Caynnepeppar

Skär chorizon i småbitar. Koka makaronerna. Stek makaronerna tillsammans med chorizon. Blanda i rödlöken (som du skurit i småbitar) och fetaost. Lägg på en tallrik. Spruta ner lite ketchup och häll i cayennepeppar och blanda allting. TVÄRGOTT!
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Smaklig måltid!

Inläggav KrigarSjäl » 2012-05-09 21:41:29

Zirre skrev:
KrigarSjäl skrev:Jävla massa ingredienser att inhandla så i slutändan blir det rätt dyrt.

Bra då med en vanlig hederlig biffstek! Bara att steka en rejäl köttbit med lök till.

Tänk dig en god krämig potatisgratäng till :D

Gillar inte potatisgratäng, det finns bättre grejer att göra av potatis.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Intressanta intressen



Logga in