Smartphones (iPhone, Android, andra...)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken smartphone har du/vill du ha?

Har iPhone
12
21%
Har en Andriodtelefon
13
23%
Har en (eller flera olika/annan) smartphone
5
9%
Vill ha iPhone
3
5%
Vill ha en Androidtelefon
7
13%
Vill ha en Windows Mobile 7
0
Inga röster
Vill ha (annan) smartphone (spelar ingen roll)
4
7%
Vill inte ha smartphone
12
21%
 
Antal röster : 56

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-26 14:11:21

Grimuald skrev:Smartphone verkar vara rätt avancerat. Ser inget behov av det alls. Det är t.o.m. tveksamt att man behöver ens en mobil. Jobbigt med alla ringsignaler också. Man blir nog tokig av det ... :wink:

En mobil är väldigt bra om man är ute och det händer något. En del som går iväg med hunden i skogen och så händer det något - då är det bra med mobil. Eller att kunna ringa och fråga något och på så vis slippa att åka hem och sedan tillbaka igen.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2010-12-26 16:20:00

<a target="_blank" href="http://www.swedroid.se/mellandagstips-huawei-u8500-for-999-kronor-pa-expert/">Androidfynd på Expert</a>

Bild
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-26 18:25:42

Jag kommer ju aldrig att få köpt en Androidtelefon :(

Det är alltid något fel på alla jag hittar.

Trots allt så behöver jag nog fysiskt tangentbord. Fördelen märktes idag när jag med vantar snabbt skrev på min gamla p990i med sitt minimala fysiska tangentbord. Det hade ju aldrig fungerat med ett touchtangentbord.

Men då uppstår problemet att det inte finns några vettiga Androider med fysiskt tangentbord. Gah! Funderade lite på Desire Z nu i rean (4 000 kr) men den känns för kass. Kass videoinspelning (ljudet), flaxande tangentbord, HTCs idiotupplägg på allt från design till HTC sense. Då kan man ju lika gärna köpa den halvdana Galaxy 4 för 2 500 kr.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2010-12-26 19:08:01

Dottern är i SMS-åldern; förra månaden skickade hon 3000 sms! Hon skulle aldrig kunna skriva lika fort på en touchskärm (gissar jag). Ändå har många av hennes kompisar touchskärmar (de måste ha rika föräldrar). Skulle tro att det där "tonårs-smsandet" är något övergående. Konstigt att inte röststyrning slagit igenom mer.

Det hon prioriterar mest i en mobil är musiken - bra ljud och bra musikspelare. Helst vill hon ha en Walkman eller Walkmanvariant. Men det är svårt att hitta walkmanmobiler sedan android och iphone kom. Precis som att tillverkarna numera tror att alla kunder vill ha touch!?!
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Maldita » 2010-12-26 19:32:51

Jag har en Sony-Ericsson Xperia X10 Mini Pro. Det är en liten (får plats i handflatan) mobil med både touchscreen och ett utfällbart tangentbord. Den har Android. Jag gillar den :)
Maldita
Inaktiv
 
Inlägg: 1517
Anslöt: 2010-02-06

Inläggav Moggy » 2010-12-29 16:50:17

Bror Duktig skrev:Jag kommer ju aldrig att få köpt en Androidtelefon :(

Det är alltid något fel på alla jag hittar.




Ungefär vad jag känner. Har varit sugen ett bra tag nu på en Android men inte hittat nån modell som känts klockren. Jag vill ha bra Mp3-funktion och en skapligt stor skärm då jag vill kunna spela spel och surfa på den. Fysiskt tangentbord bryr jag mig inte om.

I februari 2011 hålls ju MWC, en stor mobilmässa. I samband med den så lär tillverkarna lansera många nya modeller med Android 2.3. Man bör nog vänta till det om man har tålamod.

Dessutom lär surfplattorna komma på allvar då när flera tillverkare har såna på G och android 3.0 ska komma till våren där fokus ligger på stöd för surfplattor. Kan nog bli en intressant utveckling. Lite sugen på en sån med, vore väldigt praktiskt att ha med sig och kunna surfa på. Går ju att surfa vid mobilen så man behöver inte ett separat trådlöst bredband.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Bror Duktig » 2010-12-29 17:20:03

Jag önskar att jag fattade hur jag skulle kunna surfa via min p990i :S har aldrig lyckats räkna ut det. Vet inte ens om det går.

Men jag ska nog göra som du säger, och vänta till feb på den där mässan. Min P990i fungerar ju klockrent just nu, så jag har egentligen inget att klaga över mer än att jag inte kan ha widgetar och det roliga lullull som en Android har. Surfningen är säkert sämre på min också. Men det är ju inte akut med ny mobil precis.

LG ska komma snart med den första tvåkärniga (Optimus 2X). Men även den är förstås utan tangentbord.

Jag vill gärna ha tillräckligt stor skärm, men den måste inte ha superduperbra upplösning och färg. Kan även ha mindre skärm för fördelen att kunna ha med telefonen enklare.

Surfplatta har jag ingen användning för. Jag har en minilaptop som jag inte har haft särskild användning för heller, så jag lär nog inte använda en surfplatta. Skulle vara typ max 2 gånger om året när man tar med den, och då tar jag hellre med en 15-tumslaptop. Minilaptop och surfplatta verkar vara som ett intetsägande mellanting, för litet jämfört med dator och för stort jämfört med telefon. Men om man t.ex. studerar och vill ha med sig för jämnan så är det klart att den är ett bra alternativ.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Moggy » 2010-12-29 17:37:46

Bror Duktig skrev:LG ska komma snart med den första tvåkärniga (Optimus 2X). Men även den är förstås utan tangentbord.


Jo. Med 1.5Ghz dualcore. Har läst lite om det. Blir nog rätt dyr och är mest en skrytmodell för att vara först.

Tycker det mest är onödigt att köpa det allra senaste i teknikväg då prestandan inte behövs till dagens och den närmsta tidens appar. Bättre att välja nåt skapligt modernt som är lite bättre än standardprylarna så att man med marginal kan köra det mesta utan att lägga massa pengar på prestanda som man egentligen inte har behov av.

GPUn blir ju allt viktigare då nyare Andriodversioner allt mer använder GPU för att generera grafiken. En modern GPU här gör att strömförbrukningen minskar och batteritiden kan bli bättre. Adremo 220 verkar väldigt lovande då det ska ha mer än dubbel prestanda jämfört med Adremo 205 och då utan nån högre strömförbrukning.


Bror Duktig skrev:
Jag vill gärna ha tillräckligt stor skärm, men den måste inte ha superduperbra upplösning och färg. Kan även ha mindre skärm för fördelen att kunna ha med telefonen enklare.


Mmmm. Kollade på Desire HD och den var på tok för stor. 3.5"-4.0" känns lagomt, men gärna typ 3.7".
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2010-12-29 19:45:39

http://www.mobil.se/articles/samma-ladd ... 82721.html

Bra initiativ. Iofs används väl det flesta tillverkare redan det här men bra ändå att det blir en standard!
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav barracuber » 2011-02-03 11:42:41

Nån som testat denna omtalade Android?

<a target="_blank" href="http://www.prisjakt.nu/pryl/tele/347_det_aer_en_helt_otrolig_lur">Prisjakt.nu: ”Det är en helt otrolig lur”</a>
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav ragnevi » 2011-02-04 17:53:24

Ipad ersätter inte en dator på något sätt, men den är ett ganska trevligt komplement. Jag använder den på kortare resor, har inte saknat att ha med en bärbar dator sedan jag skaffade den. Enklare saker fungerar väldigt bra, men det märks att den är väldigt begränsad jämfört med en dator. Även om Photoshop var en mardröm på en netbook så gick det ändå att använda med lite god vilja, det är fullkomligt omöjligt på en ipad, som mer känns som en stor mobiltelefon fast utan telefonfunktion.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav dotxthree » 2011-02-04 18:09:05

Jag vill inte ens vistas med personer som har eller vill ha en iphone.

Man måste ha en instabil personlighet om man betalar en hel del extra för något som har en hel del begränsade funktioner. Att man inte är tillräckligt insatt för att ha gjort marknadsforskning innan, är inte heller någon ursäkt. Då det iaf är extremt vårdslöst om man inte är miljonär.

Iphone har ju blivit NT-samhällets totem.
dotxthree
 
Inlägg: 332
Anslöt: 2011-01-01

Inläggav Miche » 2011-02-04 22:30:45

dotxthree skrev:Jag vill inte ens vistas med personer som har eller vill ha en iphone.

Man måste ha en instabil personlighet om man betalar en hel del extra för något som har en hel del begränsade funktioner. Att man inte är tillräckligt insatt för att ha gjort marknadsforskning innan, är inte heller någon ursäkt. Då det iaf är extremt vårdslöst om man inte är miljonär.

Iphone har ju blivit NT-samhällets totem.

:lol: :lol: :lol:
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-05 20:15:01

barracuber skrev:Nån som testat denna omtalade Android?

<a target="_blank" href="http://www.prisjakt.nu/pryl/tele/347_det_aer_en_helt_otrolig_lur">Prisjakt.nu: ”Det är en helt otrolig lur”</a>

Jag säger nej tack till den.

Totalt usel kamera, skärmen drar en massa ström, har hört om för många problem.

Många verkar tycka att den är jättebra p.g.a. priset.

Köp hellre en LG Optimus one då. Bättre kamera, bättre batteritid, normal upplösning (inte så låg och/eller konstig som vissa av de billigare Samsung Galaxy, eller hemska HTC Wildfire har).

LG:n är typ bättre på allt utom skärmens storlek och upplösning.

Jag har precis köpt en LG O1 då Elgiganten igår sänkte priset. Väntar på att den ska komma hem. Men det blir kanske en Samsung Galaxy Ace för min del och att O1:an går till ngn annan.

Om Bladen: Jag ser inte att en bättre skärm än genomsnittet av lågprislurar, gör att jag vill kompromissa om allting annat, men det verkar som att många inte tänker som jag. För mig räcker det med normalt bra upplösning och hellre då bra batteritid. Jag är ute efter bra användning av telefonen, inte så stor eller högupplöst skärm som möjligt på bekostnad av allt annat.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2011-02-05 20:49:56

Ace? Det måste vara samma som S eller? Haha äntlingen ser man logiken i det namnet, den borde egentligen heta Ess på svenska. Men Ace ser ju fräckare ut.

Vet du varför O1:ans kamera är bättre än Blades? Båda är ju på 3.2.

Tycker att den prisklassen (1500 - 2500) börjar ha en del intressanta modeller. X10 mini var väl först. Nu begriper jag snart inte varför man ska betala 4-5000 längre. Varför är du så kåt på Galaxy S förresten? (Ursäkta uttrycket)

Jag fick pröva en x8; den var skön i handen och mycket lättare än min Hero. Men den var seg (ägaren är dock inte så kunnig).
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-05 22:36:47

Nej, Ace är en ny modell som kommer när som helst. "Mellanstegsklassen" eller vad det heter. Stod på Swedroid om fyra nya billiga Samsung (alla heter galaxy): Ace, Gio, Fit, Mini.

Ace har pris 3 000 nu på prisjakt, men har inte kommit till de vanliga butikerna än (bara några sådana där lite skumma som man kanske undviker).

Jag gillar Galaxy S också. Jag gillar Designen på de flesta Samsung. Avskyr HTC. Men jag är väl konstig med det då ingen verkar hålla med. Sedan har Galaxy S varit bäst på det som jag ser som värdefullt samt att när jag provat dem på Mediamarkt, så har Samsungs ändringar av OS:et passat mig bra, medan jag blir mer förvirrad av HTC. Men jag har inte råd med den. Försöker dock få tag på en begagnad. Tänker mig 2 000 kr, max 3 000. Galaxy S kostar som allra minst 4 000 ny när det är ngn drive på den.

SE vill jag inte ha eftersom de verkar vara sega med att få ut uppdateringar till modellerna, samt att deras ändringar av OS:et inte passar mig alls.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav ragnevi » 2011-02-05 22:54:35

dotxthree skrev:Jag vill inte ens vistas med personer som har eller vill ha en iphone.

Man måste ha en instabil personlighet om man betalar en hel del extra för något som har en hel del begränsade funktioner. Att man inte är tillräckligt insatt för att ha gjort marknadsforskning innan, är inte heller någon ursäkt. Då det iaf är extremt vårdslöst om man inte är miljonär.

Iphone har ju blivit NT-samhällets totem.
Vilken tur att jag inte betalt för den själv då…
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav KrigarSjäl » 2011-02-05 23:44:37

Nej, såna här hipsterprylar är ingenting för mig.
Det handlar ju bara om meningslösa komplement till det som redan finns. Hemtelefon och stationär dator räcker för mig.

Intressant artikel om hipstern för den intresserade,
http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur ... 902491.svd
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Dagobert » 2011-02-06 1:11:07

KrigarSjäl skrev:Nej, såna här hipsterprylar är ingenting för mig.
Det handlar ju bara om meningslösa komplement till det som redan finns. Hemtelefon och stationär dator räcker för mig.

När man skulle dra telefonkabel över atlanten så sa folk "Varför ska vi prata med amerikanarna i telefon? Det har vi aldrig behövt förut". :)

Mobil och netbook vill jag ha, smartphones vet jag inte vad det är, så jag vet inte om jag vill ha nån. Kanske bäst att inte veta...
Dagobert
 
Inlägg: 14144
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Miche » 2011-02-06 1:35:03

Dagobert skrev:När man skulle dra telefonkabel över atlanten så sa folk "Varför ska vi prata med amerikanarna i telefon? Det har vi aldrig behövt förut". :)

Vad ska vi ha telefoner till? Prata med folk som man inte ser verkar bara vara dumt, osv...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-06 12:20:15

KrigarSjäl skrev:Nej, såna här hipsterprylar är ingenting för mig.
Det handlar ju bara om meningslösa komplement till det som redan finns. Hemtelefon och stationär dator räcker för mig.

Intressant artikel om hipstern för den intresserade,
http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur ... 902491.svd

Verkar handla om folk som beter sig på ett visst sätt med alla prylar. Det gäller ju verkligen inte för alla som vid tidpunkten för "dags att skaffa by mobil" då väljer det senaste eller "en tillverkares flaggskepp".

Tyvärr, stationär dator går inte att ta med i fickan. Jag behöver minst funktionen överskådlig kalender (finns ej bra i billiga telefoner). Och tack vare elektroniska kalendrar har jag NOLL behov av att köpa ny kalender, föra över en massa till nya kalendern o.s.v. Alla kontakter ligger där de ligger, jag har inte fört över eller behövt organisera på 6 år. Från dator eller hemifrån i telefonen hittar jag adresser eller telefonnummer om jag behöver det. Och det är obegränsat i stort sett, jag kan ha butikers uppgifter utan att platserna tar slut eller det blir svårt att hitta.

Ringa gör jag sällan, och typ ingen ringer till mig.

Dessutom så går det inte att komma ifrån att jag gillar att kunna roa mig med telefonen när jag väntar på något och inte är hemma. Att kunna kolla forumet, email, eller spela något spel. Och så gillar jag ofta att greja med telefonen i största allmänhet.

Förstår inte varför det ska blandas ihop med det där hipsterfenomenet som jag, likväl som du eller annan, kan skratta åt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-06 12:23:56

Dagobert skrev:
KrigarSjäl skrev:Nej, såna här hipsterprylar är ingenting för mig.
Det handlar ju bara om meningslösa komplement till det som redan finns. Hemtelefon och stationär dator räcker för mig.

När man skulle dra telefonkabel över atlanten så sa folk "Varför ska vi prata med amerikanarna i telefon? Det har vi aldrig behövt förut". :)

Mobil och netbook vill jag ha, smartphones vet jag inte vad det är, så jag vet inte om jag vill ha nån. Kanske bäst att inte veta...

Netbook verkar fullkomligt överflödigt för mig. Jag har min laptop (stationär får jag inte riktigt plats med och så gillar jag att kunna ta laptopen på sin kylplatta och sätta i knät om jag vill). För att få med mig några funktioner, tycker jag att en liten smartphone är bättre än en liten dator som bara fyller datorfunktionen. Även om det nu finns mellanting, så är ju t.ex. en tabloid-grej inget man tar med i fickan på alla möjliga ställen. Svår att ringa med också.

Smartphone kan man väl beskriva som en handdator och mobiltelefon kombinerat.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Dagobert » 2011-02-06 13:41:14

Bror Duktig skrev:
Dagobert skrev:Mobil och netbook vill jag ha, smartphones vet jag inte vad det är, så jag vet inte om jag vill ha nån. Kanske bäst att inte veta...

Netbook verkar fullkomligt överflödigt för mig. Jag har min laptop (stationär får jag inte riktigt plats med och så gillar jag att kunna ta laptopen på sin kylplatta och sätta i knät om jag vill).

Netbooken (=liten laptop) nämnde jag bara som en nymodighet jag har och vill ha, inte nåt alternativ till smartofon.

Köpte den (Asus eee901 + liten usb-hårddisk) för att ha med på mc-semester som jag numera filmar med videokamera på hjälmen. Att spara och redigera filmerna på i tältet, surfa på campingens LAN, kolla kartor, roliga vägar, sevärdheter, skriva resedagbok mm.

Hade en gammal vanlig laptop första året, men den tog upp halva toppboxen på hojen och hade högst en timme batteritid. Netbooken är knappt hälften så stor och märks knappt i toppboxen, den kan ju ligga hursomhelst, och har säkert 5 tim batteritid.

Är skärmen liten, välan, håll den närmare då! Touchpaden funkar jättebra om man ställer in den rätt; en missförstådd pryl som slår musen överallt utom vid bord.

Netbooken är en riktig dator med vanligt Windows XP (som jag bantat ner med nLite). 1,6GHz och 2GB ram räcker till det mesta, jag använder den mycket mer än min stationära hemma.

Mobilen har jag för samtal, inköpslistor, kalenderfunktioner o.d, en enkel Nokia för 650kr.
Dagobert
 
Inlägg: 14144
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Bror Duktig » 2011-02-06 15:02:52

Ok, Dagobert, du beskriver ett användningsområde för minilaptop, som jag kan tänka mig själv (om jag hade hållit på med sådant som du). Eller möjligtvis de som håller på att leva på bloggande, och har med sig eländet jämt, även när de shoppar, eller fikar eller whatever de kan tänkas göra. Då blir det kanske lite jobbigt med 19-tummare.

Själv tycker jag så illa om dessa små datorer att jag hellre släpar med mig min 17-tummare. kan tänka mig 15-tummare. Men då reser jag inte så mycket, och OM jag gör det, så gör jag det på så sätt att jag lätt kan ta med mig en större dator ändå.

Det fungerar inte att hålla skärmen närmare när man ändå måste scrolla i sidled, inte kan se hela på höjden av något man är van vid att se så (och måste se hela av, varför man får scrolla upp och ned, fram och tillbaka). Minskar man då, så blir det så litet att det inte hjälper att hålla närmare.

Sedan gör jag vissa saker som minilaptopen har för kass processor och kanske RAM för (något löjligt onlinespel som roar mig).

Så i mitt fall så passar det bättre med en smartphone där jag kan kolla lite forum, google, email och liknande nästan lika bra som med minilaptop, men med mycket större portabilitet.

(Jag förstår att alla har olika behov och viljor, och säger inte att minilaptop måste alla tycka illa om.)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till IT-forum



Logga in