Smartphones (iPhone, Android, andra...)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken smartphone har du/vill du ha?

Har iPhone
12
21%
Har en Andriodtelefon
13
23%
Har en (eller flera olika/annan) smartphone
5
9%
Vill ha iPhone
3
5%
Vill ha en Androidtelefon
7
13%
Vill ha en Windows Mobile 7
0
Inga röster
Vill ha (annan) smartphone (spelar ingen roll)
4
7%
Vill inte ha smartphone
12
21%
 
Antal röster : 56

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-29 23:05:37

barracuber skrev:Det är väl typ nåt sånt här som Bror Duktig drömmer om:

http://bit.ly/azulJC

Var ju inte dyr heller enkligt artikeln... Jaja, jag kommer nog inte att vänta tills den eventuellt dyker upp, eller så vimsar jag så länge att allt jag vill ha hinner komma på alla telefoner.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Moggy » 2010-10-29 23:30:26

Titti skrev:Just det har jag min telefon till...

Jag är fortfarande inte övertygad om att de här gräsligt dyra nya har något jag saknar eller inte har redan. Ny kostar den strax över 2000, jag köpte min begagnad.



Det är väl egentligen beundransvärt att vara nöjd med det man har och inte skapa sig nya behov när det kommer nya häftiga prylar...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-10-30 0:05:37

Till Titti.

För min del är det så att jag normalt sett är pendlare och det har varit ganska smidigt att kunna kolla lite mail och sånt medan man reser i stället för att behöva ägna mig åt det när jag kommer hem. Detsamma gäller forumet som jag tycker är en lämplig bussysselsättning eftersom jag inte riktigt klarar av att läsa böcker på bussen på grund av anlag för åksjuka - men knappa lite på en telefon går bra.

Eftersom jag har stängt av bilderna och periodvis använt ett surfkort med fast avgift som jag delade med att använda som mobilt internet för datorn så har det inte varit så dyrt. Men det är inget som jag rekommenderar pga den dåliga kapaciteten.

Men det blir inga avancerade sidor jag besöker från mobilen. Bara sådana med text.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Titti » 2010-10-30 0:19:15

Moggy skrev:
Titti skrev:Just det har jag min telefon till...

Jag är fortfarande inte övertygad om att de här gräsligt dyra nya har något jag saknar eller inte har redan. Ny kostar den strax över 2000, jag köpte min begagnad.



Det är väl egentligen beundransvärt att vara nöjd med det man har och inte skapa sig nya behov när det kommer nya häftiga prylar...


Det är väl i första hand min aspiga sida som kommer fram här - jag ogillar förändringar... ;)
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Lucather » 2010-10-30 11:30:08

iPhone + Mobile Me = <3

Att slippa hålla på och synkronisera almanackan med den i telefonen är underbart. Ett problem mindre att tänka på. Allt sköts automatiskt via molnet.

Jag kan tänka mig att Google Calendar och Android fungerar på ett liknande sätt.
Lucather
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2010-03-15
Ort: Stockholm

Inläggav barracuber » 2010-10-30 12:17:12

Lucather skrev:iPhone + Mobile Me = <3

Att slippa hålla på och synkronisera almanackan med den i telefonen är underbart. Ett problem mindre att tänka på. Allt sköts automatiskt via molnet.

Jag kan tänka mig att Google Calendar och Android fungerar på ett liknande sätt.


Det stämmer. GCalendar har blivit helt omistlig i mitt liv. Däremot är det si o så med mobilkalendrarna. HTCs native är bara halvbra. Det är inte lätt att bygga bra mobilkalendrar. Androids synkning mot googletjänsterna är väldigt bra gjorda, (tyvärr kan jag inte utnyttja dem fullt ut men det beror på att mobilen har hög batteriförbrukning).
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav rdos » 2010-10-30 13:58:22

Själv har jag döpt om iPhone till i-fåne. :wink:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav barracuber » 2010-10-30 14:34:40

rdos skrev:Själv har jag döpt om iPhone till i-fåne. :wink:


Eller aj-fånen.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Alien » 2010-10-30 15:56:06

Själv är jag så oteknisk att jag inte ens klarar av alla finesser i min gammaldags mobil. Den har inte ens kamera! Bilder kan man heller inte skicka med den.

Men min dotter som nu bor i en jättestad långt bort funderar på om hon ska köpa en iPhone el en Android.

IPhonen var dyr, minst 5000 skulle den kosta. Det som hon främst behövde var ett program som heter Plektra el nåt liknaden. Det är ett översättningsprogram, som man kan använda för att slå upp ord när man pratar med någon i detta främmande land (hon kan inte språket så bra). GPS-funktionen skulle också vara bra i denna jättestora oöverskådliga stad.

Problemet är att det inte är säkert att den dyra iPhonen fungerar när hon kommer hem igen. Frågar hon i affären så kommer de att säga att det inte är några problem. (Det har hon redan erfarenhet av när det gällde en mobil som hon köpte. Om den inte funkade med datorn skulle hon få pengarna tillbaka. Den funkade inte, hon gick tillbaka och affärens ägare vägrade att betala tillbaka något.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav rdos » 2010-10-30 16:01:59

En mobil ska man ringa med, en kamera ska man ta (ordentliga) kort med, och en bärbar eller stationär dator använder man om man ska surfa på Internet eller programmera. En aj-fåne passar liksom inte in någonstans, utan den är halvdålig på allt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Windfarne » 2010-10-30 16:29:03

rdos skrev:En mobil ska man ringa med, en kamera ska man ta (ordentliga) kort med, och en bärbar eller stationär dator använder man om man ska surfa på Internet eller programmera. En aj-fåne passar liksom inte in någonstans, utan den är halvdålig på allt.


Detta kan det ligga en poäng i.
Men alla är inte bilmekaniker, de flesta av oss klarar oss med en Swiss Army Knife, och bilmekanikern kan också klara saker med en sådan.
Ingen väntar sig att han ska ha en pelarlyft eller MIG-svets i bröstfickan.

Vidare:
Men med tanke på hur oerhört mobilerna har utvecklats, varför utgå ifrån att de nu upphört att utvecklas?
Vad jag ser framför mig är en telefon som helt ersätter en bättre kompaktkamera - eller varför inte en bättre kompaktkamera med inbyggd GSM/HSUPA-radioenhet? Det är enbart en definitionsfråga.

När man är på språng - och arbetspendlandet har ökat - finns behov av en apparat som ger en godtagbar surfupplevelse.
Att använda den som ren ersättning för en riktig dator är nog inget de flesta tänker sig...

...men, jag tror att vi kommer att få se holografisk/3D-teknik i framtidens interface.
Jag talar om virtuella tangentbord eller tredimensionell handskriftsigenkänning utan hårdvara (skriv i luften framför dig!) och om skärmprojektorer - som ju redan finns - som i framtiden kan visa hologram.

Då allt finns i "molnet" kan mobilenheten betraktas som en s k tunn klient, och denna är beroende av processorhastighet och dataöverföringshastighet snarare än separata program och lagring.

Skulle man trots det behöva lagra några semesterkort lokalt så kommer det ändå att finnas minneskort i terabytestorlek.

Så egentligen, tror jag, är det bara att vänta in framtiden om man inte tycker dagens mobiler når målet.
Senast redigerad av Windfarne 2010-10-30 16:33:56, redigerad totalt 1 gång.
Windfarne
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Varberg

Inläggav barracuber » 2010-10-30 16:32:40

Alien skrev:(förkortad)

Men min dotter som nu bor i en jättestad långt bort funderar på om hon ska köpa en iPhone el en Android.


Nu vet jag inte var din dotter är. Det spelar iofs ingen större roll men Asien är väl den största världsdelen när det gäller utbudet av elektronik. Därmed inte sagt att det skulle vara enkelt att handla elektronik där, med tanke på allt man behöver tänka på.

En sak är detta med garantier. Tydligen är världen indelad i 5 garantizoner. Köper man exempelvis en kamera i Asien så gäller garantin bara i den zonen, den måste lämnas in och lagas där. Visserligen finns det något som heter Världsgaranti men reglerna skiljer från produkt till produkt så det måste man själv ta reda på.

Sedan detta med svenska tecken. Exempelvis en kinesisk iphone eller android har ju inga svenska tecken (varken på tangentbord eller i T9) som standard. Gäller det mjukvara går det antagligen att efterinstallera. Men hade det varit jag hade jag ringt Apple i Sverige först och frågat om råd. Samt googlat.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Miche » 2010-10-30 16:54:23

barracuber skrev:
Alien skrev:(förkortad)

Men min dotter som nu bor i en jättestad långt bort funderar på om hon ska köpa en iPhone el en Android.


Nu vet jag inte var din dotter är. Det spelar iofs ingen större roll men Asien är väl den största världsdelen när det gäller utbudet av elektronik. Därmed inte sagt att det skulle vara enkelt att handla elektronik där, med tanke på allt man behöver tänka på.

Man ska vara extra försiktig med att handla utomlands, inte minst i Asien. Det florerar piratkopior, en del fungerar ganska bra (men långt ifrån lika bra som originalet), en del kanske tom bättre än originalet (ett tag), men kvaliteten är ofta totalt undermålig och garantin är en s.k. RH-garanti (runt hörnet, har du lämnat affären/säljaren så har du inte längre en garanti).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Miche » 2010-10-30 16:57:53

Alien skrev:Själv är jag så oteknisk att jag inte ens klarar av alla finesser i min gammaldags mobil.

Många gånger är en modern mobil många gånger lättare att använda än en gammal... Ju mer oteknisk man är, desto större fördel att byta till en apparat som går att begripa utan att tvingas läsa manualen. Funktionerna ger sig själv när man använder den.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-30 19:12:59

rdos skrev:En mobil ska man ringa med, en kamera ska man ta (ordentliga) kort med, och en bärbar eller stationär dator använder man om man ska surfa på Internet eller programmera. En aj-fåne passar liksom inte in någonstans, utan den är halvdålig på allt.

Visst är det rätt, men det gör inte allt-i-ett-apparaten helt oduglig. För mig fungerar den med det den ska.

Att ha med sig allt enkelt, även om det blir sämre. Att KUNNA ta ett halvdant foto när det behövs, när man inte hade storkameran med sig, att ha dokument med sig, att ha kalendern med sig (som automatiskt synkar med datorn kalender sedan) o.s.v.

Det hjälper inte hur mycket bättre de andra sakerna är var för sig, när man inte har med dem för att det blev för mycket eller för otympligt.

Jag har flera gånger haft nytta av att kunna ta ett foto på något i en affär, och visa senare för diskussion om inköp. Eller om man MMS:ar och kan fråga direkt.

Jag har halvdant, men ändå, kunnat få hem mail via min telefon när internet låg nere, eller när jag behövde kika efter ett väntat mail när jag var ute.

Även kunnat surfa när internet låg nere, (frågan är om man måste, det får man avgöra själv) då grävarna grävde av fibern.

I en butik googlade jag E-nummer och kunde då avgöra att en produkt innehöll ett ämne som min läkare sade att jag bör undvika, men där jag inte kunde E-numren utantill. I stället för att gå hem och googla och köpa senare.

Så det är nog verkligen upp till var och en att avgöra om dessa apparater är bra och behövda eller ej.

Roliga att pyssla med är de utan tvekan ;)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-30 19:15:36

Kan ju tillägga att RINGA, är det jag gör minst med min mobiltelefon, så den fungerar verkligen som en allt-i-ett-apparat. Jag har liksom inga vänner som ringer. Har fått två samtal de senaste två månaderna, ett från arbetsterapeuten på hab som inte nådde mig hemma, och ett från en läkare som valde att ringa mobilen före hemtelefonen.

Men det är bra att ha möjlighet att ringa efter hjälp om man råkar ut för något.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Alien » 2010-11-02 2:05:00

barracuber skrev:
Alien skrev:(förkortad)

Men min dotter som nu bor i en jättestad långt bort funderar på om hon ska köpa en iPhone el en Android.


Nu vet jag inte var din dotter är. Det spelar iofs ingen större roll men Asien är väl den största världsdelen när det gäller utbudet av elektronik. Därmed inte sagt att det skulle vara enkelt att handla elektronik där, med tanke på allt man behöver tänka på.

En sak är detta med garantier. Tydligen är världen indelad i 5 garantizoner. Köper man exempelvis en kamera i Asien så gäller garantin bara i den zonen, den måste lämnas in och lagas där. Visserligen finns det något som heter Världsgaranti men reglerna skiljer från produkt till produkt så det måste man själv ta reda på.

Sedan detta med svenska tecken. Exempelvis en kinesisk iphone eller android har ju inga svenska tecken (varken på tangentbord eller i T9) som standard. Gäller det mjukvara går det antagligen att efterinstallera. Men hade det varit jag hade jag ringt Apple i Sverige först och frågat om råd. Samt googlat.


Nej, det där med världsgaranti tror ingen av oss på. Och en sån telefon importeras dit och är alltså inte alls billig. Men det är där hon behöver den och det där programmet som finns för "iPhone / iPod Touch / iPad, Windows Mobile, and Palm OS".

Det program som finns för Android lär inte vara lika bra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav barracuber » 2010-11-02 10:51:06

[mod]Barracuber:

Avdelade androidspecifika diskussioner till <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/android-diskussioner-t17672.html">ny tråd</a>.[/mod]
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Moggy » 2010-11-06 23:56:56

Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-07 12:17:14

Förstår inte hur de kan tycka att HTC har kvalitetskänsla, jag tyckte de kändes plastiga och billiga (kände på Desire och Legend).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2010-11-07 12:50:31

Bror Duktig skrev:Förstår inte hur de kan tycka att HTC har kvalitetskänsla, jag tyckte de kändes plastiga och billiga (kände på Desire och Legend).


Heron känns gedigen och ligger grymt bra i handen! Enda gången den kändes dålig var när bakluckan glappade ett tag - det berodde på att det låg några brödsmulor ivägen! Nu sitter luckan som ett smäck! Och precis som recensionen skrev så finns inga lösa delar nånstans på telefonen.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-07 14:03:35

Även Desire HD hade dåligt betyg på kameran, och provbilderna + provvideo såg mycket sämre ut än vanliga Galaxy S (och SE X10).

Galaxy 4 som jag vill ha, har fortfarande inte kommit ut i handeln. Datumet har skjutits framåt bara :(

Jag skulle köpa en Galaxy S om jag inte visste att utvecklingen går så fort framåt att det kanske är dumt att köpa en sådan. Det verkar ju som kanske Samsung kommer med en lika bra fast med helt ren Android OS nästa år. Då blir det lättare att uppdatera med senaste Android-versionen. Om den är minst lika bra som Galaxy S (kamera m.m.) så kanske det är bättre att köpa en billig nu och vänta på den modellen. Vänta på att fabrikanterna ska anpassa Android-versionerna så att man kan uppgradera är ju inget vidare. Tänk bara på SE som har 1,6 i sin NYA X8!!
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-11-07 14:06:55

barracuber skrev:
Bror Duktig skrev:Förstår inte hur de kan tycka att HTC har kvalitetskänsla, jag tyckte de kändes plastiga och billiga (kände på Desire och Legend).


Heron känns gedigen och ligger grymt bra i handen! Enda gången den kändes dålig var när bakluckan glappade ett tag - det berodde på att det låg några brödsmulor ivägen! Nu sitter luckan som ett smäck! Och precis som recensionen skrev så finns inga lösa delar nånstans på telefonen.

Jag var och kände på HTCs dyrare modeller, samt Galaxy S, och HTC kändes otroligt mycket tråkigare än Samsungs Galaxy S. Otäck design, äcklig yta på plasten, kändes faktiskt knirriga också trots att testerna säger att de inte är det. Hoppas det inte var brödsmulor på Mediamarkt ;)

Då var det Desire och Legend jag kollade på, samt en som bara hette HTC HD, som KAN ha varit Desire HD (finns det någon "HTC HD" som inte är Desire???)

Jag gillade direkt Galaxy S bättre. Men jag kanske har en förkärlek för blank svart plast? Min nya dator HP Pavilion dv7 har också blank svart plast ;) Även om det inte är en billighetsmodell, utan kostar 12 000 kr på Mediamarkt (billigare på Inet).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2010-11-07 15:32:17

Jag gillar inte blank svart plast, tycker det är för mycket cromekänsla. Föredrar mattsvart.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in