Smartphones (iPhone, Android, andra...)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken smartphone har du/vill du ha?

Har iPhone
12
21%
Har en Andriodtelefon
13
23%
Har en (eller flera olika/annan) smartphone
5
9%
Vill ha iPhone
3
5%
Vill ha en Androidtelefon
7
13%
Vill ha en Windows Mobile 7
0
Inga röster
Vill ha (annan) smartphone (spelar ingen roll)
4
7%
Vill inte ha smartphone
12
21%
 
Antal röster : 56

Inläggav Inger » 2011-03-04 1:37:19

Tack för svaren. (Inte aktuellt med en ny just nu, men kanske om min nuvarande mobil lägger av, då vill jag vara mentalt förberedd på vilken sort jag ska köpa.)
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav ragnevi » 2011-03-04 22:41:11

Om du kör mac och har en androidmobil så ska du synka din mobil mot Google. Du kan synka adressboken och kalendern i macen med Google om du vill det också. Då dyker möten i kalendern upp i mobilen nästan direkt efter du lagt in dem. Enda nackdelen är att du måste ha surf på abonnemanget.
Sedan måste du använda dig av Google också, använder du dig inte av Googles tjänster så är en Androidmobil nästan värdelös.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav barracuber » 2011-03-04 23:55:13

ragnevi skrev:Om du kör mac och har en androidmobil så ska du synka din mobil mot Google. Du kan synka adressboken och kalendern i macen med Google om du vill det också. Då dyker möten i kalendern upp i mobilen nästan direkt efter du lagt in dem. Enda nackdelen är att du måste ha surf på abonnemanget.


Vill bara lägga till att exakt samma sak kan sägas om PC. Där är det ingen skillnad.

Men egentligen sker synkningen OTA (over the air) via 3G, GPRS osv direkt mellan mobilen och molnet (nätet). Så varken en mac eller PC är egentligen inblandad överhuvudtaget i den processen.

Det jag skrev till Inger var när man kopplar sin mobil med USB-sladd till en mac eller PC. Jag skrev mest om mac eftersom jag vet att hon kör mac. Jag skrev också att tillverkarna - typiskt Sony Ericsson och HTC - genomgående undviker mac när de utvecklar sina synkprogram (har väl med marknadsandelar att göra antagligen).

Men sådana synkprogram har ingenting med Googles tjänster i "molnet" att göra. Synkprogrammen är byggda för saker som backup och uppdateringar men faktum är att även sådana funktioner mer och mer har "flyttats" till molnet.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in