Smartphones (iPhone, Android, andra...)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken smartphone har du/vill du ha?

Har iPhone
12
21%
Har en Andriodtelefon
13
23%
Har en (eller flera olika/annan) smartphone
5
9%
Vill ha iPhone
3
5%
Vill ha en Androidtelefon
7
13%
Vill ha en Windows Mobile 7
0
Inga röster
Vill ha (annan) smartphone (spelar ingen roll)
4
7%
Vill inte ha smartphone
12
21%
 
Antal röster : 56

Smartphones (iPhone, Android, andra...)

Inläggav Miche » 2010-10-23 9:06:48

Jag är lite nyfiken på inställningen till smartphones (intelligenta telefoner...)

Vad har ni, vad skulle ni vilja ha, eller vill ni inte ha någon alls. Skriv gärna varför ni föredrar det ena eller andra.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav barracuber » 2010-10-23 10:21:52

*ironi*

Hur vet man om någon har en iPhone?

De berättar det.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-23 11:59:33

barracuber skrev:*ironi*

Hur vet man om någon har en iPhone?

De berättar det.

Eller som jag hörde: "jo, det var en iphone, den hade ett äpple som någon hade tagit en tugga av, på baksidan" :D
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-23 12:00:43

Går inte att rösta eftersom jag måste välja två val. Jag har en smartphone, och vill ha en android.

Den modell jag vill köpa, har inte kommit ut till försäljning än. Skulle komma igår, men framskjutet till 26/10, eventuellt 17/11 enligt en försäljningssite.

Min nuvarande telefon fungerar med nöd och näppe, så jag byter gärna så fort som möjligt. Om 4 dagar så kommer jag att få leka lite med en Galaxy 5 ^_^
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav drakryttare » 2010-10-23 12:14:35

visste inte riktigt hur jag skulle rösta blen vill ha annan smartphone eftersom jag vill ha en smartphone, ska köpa en i jan när mitt ab går ut har inte bestämt mig om det blir en se x10, se x10 mini pro, iphone 3gs eller en iphone 4 eller någon annan android. jag har just nu en se c702
drakryttare
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2007-06-06
Ort: Västerås

Inläggav Savanten Svante » 2010-10-23 13:13:35

i fucking love my iphone!

Inte för hypen, utan för funktionen!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav entropi » 2010-10-27 14:48:01

Utifrån vad jag läst så skulle jag vilja ha en telefon med Maemo/Meego. Känner bara till en modell som kör Maemo, Nokia N900. Var tidigare fascinerad över att kunna "jailbreaka" iPhone...

Snart är tekniken tillräckligt utvecklad för att tillfredställa både mina behov och min ekonomi :lol:
entropi
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2010-01-09
Ort: Skåne

Inläggav aspiemelly » 2010-10-27 17:17:39

Savanten Svante skrev:i fucking love my iphone!

Inte för hypen, utan för funktionen!


Samma här. Hade mac, och då var steget inte långt till iphone. Förstår inte riktigt de som har pc och iphone men det var lite OT.

Vill ha 4an...suck. Min operatör får in 1-5 i veckan sa dom i butiken. Och exemplaren hinner inte finns där mer än en timme så har någon lagt klorna på den.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Moggy » 2010-10-27 17:42:39

Kommer att skaffa en Android nån gång de närmsta månaderna.

Gärna en SonyEricsson och hoppas där på att dom kommer med nya modeller snart i samband med nya versioner av Android.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav barracuber » 2010-10-27 17:45:46

Moggy skrev:Kommer att skaffa en Android nån gång de närmsta månaderna.

Gärna en SonyEricsson och hoppas där på att dom kommer med nya modeller snart i samband med nya versioner av Android.


SE har aviserat att 2.1 ska komma även till deras äldre modeller nu i dagarna. Kolla sweroid,

Jag fick testa en X10 mini förra helgen och var grymt imponerad av GUI-skalet som SE byggt. Och det var snabb också.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Miche » 2010-10-28 8:35:20

Är det någon som tror att Windows Mobile 7 har en chans på marknaden?

Så vitt jag förstår lär den vara extremt mycket snabbare än iPhone 4, men har inga appar än... Kan det bli en konkurrent till de andra?

Själv velar jag om jag vill ha en hypad iPhone eller en Android, någon av dem blir det nog för jag vill utveckla appar...

[mod]Barracuber:
Diskussionen om att utveckla appar för smartphones flyttad till ny tråd:
http://www.aspergerforum.se/att-bygga-s ... 17673.html
[/mod]
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Titti » 2010-10-28 10:02:20

Någon som kan tala om för mig varför jag skulle betala fantasibelopp för en telefon som tex iPhone jämfört med en annan telefon? Jag har idag en Nokia (E66) som jag använder "jämt" - ringer inte så mycket men skickar och tar emot många sms/mms, har en väl använd telefonbok och framförallt har den en otroligt bra kalender som jag använder hela tiden.

Det finns både kamera och minneskort, jag har en del musik i den men lyssnar sällan. Vill jag kan jag läsa mailen i den och gå ut på internet men det gör jag egentligen bara när jag är på resa - främst för att det kostar mer än att utnyttja det bredband jag ändå har hemma. Som dessutom är avsevärt snabbare.

De här andra har antagligen någon fördel jag inte känner till - berätta varför de är bra och så mycket bättre!
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav barracuber » 2010-10-28 11:09:49

Titti,

Din är ju en väldigt avancerad modell. Förstår att du är nöjd med den. Är den fortfarande snabb? Min motsvarande SonyEricsson modeller jag hade förut blev segare och segare ju mer man använde dem. Både Nokia och SonyEricsson körde på den här tiden samma operativ - Symbian - men i olika versioner vilket gör att när man använder en Nokia-telefon känns det helt annorlunda än när man kör en SE-telefon. Jag tror att Nokias version av Symbian är något bättre än SEs.

Men nu var det inte din mobil vi skulle prata om utan moderna smartphones.

Som jag ser det är det två stora saker som skiljer:

* Touchskärm
* Sociala funktioner

Touchskärmen gör att telefonen känns som en windows eller macdator - dvs användaren har kommandot. Till skillnad från en icke-touch-telefon där systemet bestämmer vad man kan göra.

Men innan man köper en touchmobil ska man testa den noga. Vissa märken och modeller (främst inom android) är kända för att vara långsamma, oftast beroende på för klen hårdvara/processor. På den punkten är iphone fortfarande före även om de senaste androidmobilerna (exempel nya HTC Desire HD) börjar komma ikapp.

Sociala funktioner. Det här är sociala telefoner. De har Facebook och Twitter, ofta samlade i ett och samma program så man slipper köra olika. Dessutom är mail, sms, adressbok och telefonen integrerade ihop på ett sätt som utgår från kontakterna istället för funktionen. Du utgår från exempelvis din syster - och på samma bild väljer du om du ska maila, ringa, skicka sms, skicka mms eller skicka meddelande på Facebook eller twitter till henne. (Fler sociala program går att lägga till).

Så här kan det se ut:
Bild
Senast redigerad av barracuber 2010-11-02 11:06:36, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Miche » 2010-10-28 13:12:19

Det som egentligen kännetecknar smartphones är att man kan lägga in programvaror för allt möjligt mellan himmel och jord.

I telefonerna finns det givare som programmen använder för att veta var telefonen befinner sig, hur den hålls osv, vilka har använts för att skapa applikationer långt utöver någon trodde var möjligt (ex, en svensk skrev en applikation till iPhone som hjälper dig att sova bättre...)

Väldigt många applikationer är gratis eller kostar bara några kronor.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav MsTibbs » 2010-10-28 17:51:08

Vill inte ha smartphone

...men om jag skulle ha en så skulle det vara iPhone; därför att jag har en iPod Touch, vilket är en iPhone utan telefon, kortfattat, jag brukar surfa med den på bussen. Men jag gillar min gamla telefon med fysiska knappar, går lättare att skriva då.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Miche » 2010-10-28 23:49:40

MsTibbs skrev:Vill inte ha smartphone

Har du en Handi?

Skulle du i så fall kunna tänka dig att ha en smartphone istället för en Handi? (Anledningen till att jag frågar är för att ta reda på om det kan vara vettigt att skapa appar som har motsvarande funktioner som Handi.)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Moggy » 2010-10-29 0:03:10

barracuber skrev:
Moggy skrev:Kommer att skaffa en Android nån gång de närmsta månaderna.

Gärna en SonyEricsson och hoppas där på att dom kommer med nya modeller snart i samband med nya versioner av Android.


SE har aviserat att 2.1 ska komma även till deras äldre modeller nu i dagarna. Kolla sweroid,

Jag fick testa en X10 mini förra helgen och var grymt imponerad av GUI-skalet som SE byggt. Och det var snabb också.



På tiden att dom får fram sin 2.1 uppdatering så att alla appar funkar på deras mobiler. Kommer att förbättra X10-serien på många sätt.


Är lite sugen på SEs kommande spelmobil med android.

Bild

Börjar ju komma en del roliga spel på smartphones nu den marknaden lär växa framöver. Sen skulle den där modellen vara perfekt för att spela gamla snes/c64-spel via emulator.

Hoppas den inte blir för dyr bara..
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2010-10-29 0:08:13

Miche skrev:Är det någon som tror att Windows Mobile 7 har en chans på marknaden?


Tror det blir svårt. Android har ju vind i seglen nu och är ett självklart val för många. Microsoft har istället ett skamfilat rykte.

Möjligtvis att företagen väljer Windows Mobile till sina anställda för att hålla sig till Microsoft..


Miche skrev:Själv velar jag om jag vill ha en hypad iPhone eller en Android, någon av dem blir det nog för jag vill utveckla appar...



Sugen på det jag med. Var ett tag sen jag programmerade på allvar och det skulle vara kul att utveckla för android.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Ganesh » 2010-10-29 0:20:32

HTC Desire eller iPhone4?

Min ena bror säger att jag måste skaffa en av dom. Vilken väljer man?
Lutar åt iPhone4.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Moggy » 2010-10-29 0:23:27

Miche skrev:Det som egentligen kännetecknar smartphones är att man kan lägga in programvaror för allt möjligt mellan himmel och jord.

I telefonerna finns det givare som programmen använder för att veta var telefonen befinner sig, hur den hålls osv, vilka har använts för att skapa applikationer långt utöver någon trodde var möjligt (ex, en svensk skrev en applikation till iPhone som hjälper dig att sova bättre...)

Väldigt många applikationer är gratis eller kostar bara några kronor.



Ja, det är en intressant utveckling nu när det kommer appar som man verkligen har nytta av.

Nu börjar smartphones att förändra vårt beteende och möjligheterna växer för vad som är möjligt när mobilen har tillgång till internet.

En grej är ju att man kan sköta bankaffärer, boka tågbiljetter etc när företagen släpper appar för det. En annan sak är musik och film/tv. spotifyklient på mobilen så slipper man att fylla den med mp3.

Spelen blir bättre och bättre. Grafiken på moderna smartphones är i klass med PC-grafik för nåt år sen och därmed riktigt snygg och avancerad. Bara en tidsfråga innan det kommer nåt här som blir riktigt stort, typ WoW.


Känns idag som att det är lite mer kvalite över Iphones appar och att det kommer mycket halvfärdigt skit till Android. Men det innebär även att det kan komma lite roliga appar till android, sånt som Apple stoppar.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-29 9:42:21

Miche skrev:
MsTibbs skrev:Vill inte ha smartphone

Har du en Handi?

Skulle du i så fall kunna tänka dig att ha en smartphone istället för en Handi? (Anledningen till att jag frågar är för att ta reda på om det kan vara vettigt att skapa appar som har motsvarande funktioner som Handi.)

ASpropå Handi/Handifon.

Jag fick titta på en Handifon via min arbetsterapeut på hab.

Jag räknade upp nackdelarna och hon höll med och sade att hon hoppades på en ändring och på att folk skulle få välja riktiga telefoner som passar bättre som hjälpmedel för högfungerande personer. Och så blir det ju billigare med.

Jag sade att jag vill inte ha en Handifon utan kommer att köpa en egen telefon.

Då frågade hon om det skulle vara en smartphone med Android (vet inte om jag nämnde, men skit samma) och jag svarade ja förstås.

"Då tar jag med en lista jag har sammanställt, med appar från Androidmarket, appar som är speciellt bra som hjälpmedel. Om du vill alltså."

:D Måste vara en ovanlig arbertsterapeut. Min förra var helt handfallen och skulle nog inte ens veta vad en smartphone är.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav aspiemelly » 2010-10-29 10:19:54

Bror Duktig skrev:Jag räknade upp nackdelarna och hon höll med och sade att hon hoppades på en ändring och på att folk skulle få välja riktiga telefoner som passar bättre som hjälpmedel för högfungerande personer. Och så blir det ju billigare med.

Jag sade att jag vill inte ha en Handifon utan kommer att köpa en egen telefon.

Då frågade hon om det skulle vara en smartphone med Android (vet inte om jag nämnde, men skit samma) och jag svarade ja förstås.

"Då tar jag med en lista jag har sammanställt, med appar från Androidmarket, appar som är speciellt bra som hjälpmedel. Om du vill alltså."

:D Måste vara en ovanlig arbertsterapeut. Min förra var helt handfallen och skulle nog inte ens veta vad en smartphone är.



(kortade citatet lite)

Undar nyfiket om hon hade en iphoneapplista också... Teknikmedvetna habfolk är ovanliga! Började din's namn på J? Låter som en person i min smak. Berättade för min kontakt att jag läst hur norge gav iphone (säkert android numera också) istf handi/handifon och att dom på det skulle tjäna stora pengar. En iphone = ca7000kr, en handifon ca 16000.... men varför spara pengar på sånt när man kan sparka folk ist.. sorry nu blev det OT.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-29 10:31:39

aspiemelly skrev:
Bror Duktig skrev:
Jag räknade upp nackdelarna och hon höll med och sade att hon hoppades på en ändring och på att folk skulle få välja riktiga telefoner som passar bättre som hjälpmedel för högfungerande personer. Och så blir det ju billigare med.

Jag sade att jag vill inte ha en Handifon utan kommer att köpa en egen telefon.

Då frågade hon om det skulle vara en smartphone med Android (vet inte om jag nämnde, men skit samma) och jag svarade ja förstås.

"Då tar jag med en lista jag har sammanställt, med appar från Androidmarket, appar som är speciellt bra som hjälpmedel. Om du vill alltså."

:D Måste vara en ovanlig arbertsterapeut. Min förra var helt handfallen och skulle nog inte ens veta vad en smartphone är.



(kortade citatet lite)

Undar nyfiket om hon hade en iphoneapplista också... Teknikmedvetna habfolk är ovanliga! Började din's namn på J? Låter som en person i min smak. Berättade för min kontakt att jag läst hur norge gav iphone (säkert android numera också) istf handi/handifon och att dom på det skulle tjäna stora pengar. En iphone = ca7000kr, en handifon ca 16000.... men varför spara pengar på sånt när man kan sparka folk ist.. sorry nu blev det OT.

Nej, hennes namn börjar på F. PM:a om du vill veta exakt vem. Men det jag skrev är det enda jag har hört henne säga. Hon visade lite ur Handifons program på sin laptop, och då verkade hon som minst en "normalanvändare", (och då brukar de flesta habfolk och liknande vara långt under den nivån, eller så är det jag som tror att "normalanvändare" är duktigare än vad som är normalt ;)).

Du har helt rätt i ironin, varför spara på att ge bort bättre hjälpmedel när man kan sparka folk.

Tillägg: Det är viktigare att hjälpmdlet inte innehåller något som personen kan ha nytta av utöver endast hjälpmedel, än att det blir billigt. Vad fan liksom, Galaxy 5 fungerar som hjälpmedel,. Och den kostar 10 % av en handifon. Men det är klart, det går att lägga in spotify, och det måste man hindra till varje pris.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav barracuber » 2010-10-29 10:45:30

[OT]

Bror Duktig skrev:Bankaffärer hade suttit riktigt fint att kunna sköta på telefonen.


De flesta svenska bankerna har redan androidappar eller så kommer det när som helst. Jag har swedbank. Ett tag sedan jag körde den appen men jag har för mig att man än så länge bara titta på informationen. Fast så här skriver dom på hemsidan:

swedbank skrev:Swedbank i din Android-mobil

Swedbank kan som första nordiska bank erbjuda dig som har en Android-mobil en applikation via Android market. Applikationen är fullmatad med några av våra mest användbara tjänster. Under året kommer applikationen att uppdateras kontinuerligt med nya tjänster. Information om när uppdateringarna görs, sker per automatik direkt i Android market. Applikationen är självklart kostnadsfri.


Sedan har swedbank nu kommit med BANK-ID i mobil. Fast än så länge bara för Telia och Telenor, inte med Tele2 som jag har.... :twisted:

[/OT]
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in