Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-23 8:57:48

Kostdoktorn genom Wine skrev:Rökande soffliggande överviktiga personer med diabetes och högt blodtryck som dricker mer sprit än de borde och äter rött kött och äter mycket (skräp?)mat och inte tar sina vitaminer och inte äter frukt eller grönt och har värkproblem och helst väljer vitt bröd och snabbpasta och inte äter fisk dör tidigare. Alltså är kött farligt.

:mrgreen: :-)005
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-23 9:00:36

Iridia skrev:Låter vettigt. Att man skulle bli sjuk av rent kött låter inte rimligt med tanke på att det är vad vi levt på i tiotusentals år (längre om man räknar tidiga människoarter). Men i korv är det väl inte så mycket kött precis.

Vi har dock inte levt på kött från sönderstressade och felmatade djur som får värre välfärdssjukdomar än vi själva. Därför ska man välja kött från t.ex. Gröna gårdar, och vilt så ofta man kan. Även viltfångad fisk.

Vet ni att odlad lax innehåller endast den omega 3 de äter (gäller alla fiskar) och eftersom de får människotillverkat foder, kan man ju undra om omega3:et de får är av någon bra sort eller bara syntetisk smörja.

Välj hellre viltfångad lax (kolla efter högre fetthalt, många av dem är lite väl magra) eller ännu hellre makrill fiskad på rätt ställen.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-23 9:13:18

Vegetarisk kost är totalt PROPPAD med antinutrienter och bör kombineras och förberedas otroligt noggrant. Blötläggning, fermentering i hög grad (mycket dyrt att köpa färdigt, billigt som bara den men tidskrävande att göra själv), groddning, INTE för mycket raw food är vad som gäller.

Bland antinutrienterna finns
- leptiner som är gifter
- fytinsyra (i alla skaldelar, nötter frön, grovt bröd, müsli) som effektivt hämmar upptaget av järn, zink, magnesium m.m. Tas bort genom blötläggning, men fungerar inte hos matvete/matkorn/mat-whatever eller flingor. Dessa har ångpreparerats och där förstörs fytaset som bryter ned fytinsyran vid blötläggning.
- vissa ämnen i spenat och lite annat gör att dessa födoämnen INTE ger ett dugg kalcium, utan tar med sig mer på vägen ut och bl.a. kan orsaka död p.g.a. calciumbrist hos leguaner.

Växter vill inte att vi äter dem, och särskilt inte deras frön. Frukt däremot äts med fördel råa, dessa VILL växten att vi äter. Fröna ska skyddas (nötter, spannmål o.s.v.) Fytinsyran binder mineraler till fröet, och frisätter när miljön är god och det kan börja gro. På så sätt binds mineraler fast till fröet, så att de kan användas när fröet aktiveras. Dörför fungerar groddning och blötläggning bra. Innan dess kommer fytinsyran att binda och föra ut ut mineraler även i oss.

Läs här: http://www.perfekthalsa.se/allman-halsa ... 3%A4lsa%29 och är ni veganer/vegetarianer: Se till att absolut följa de råd som finns lite längre ned i texten.

Och tänk på att inga baljväxter har optimalt med aminosyror, utan ska kombineras med spannmål eller annat som bovete eller quinoa för att bli fullgott protein. Det är den aminosyra som det finns minst av som sätter gränsen för vad vi tar upp som fullgott.

Jag ser det dock som ett problem att vi under vår utveckling aldrig ätit mängder av vare sig spannmål eller baljväxter. Sådant kunde vi helt enkelt inte förrän vi började odla och förädla.

I naturen är det främst vissa gnagare och fåglar som lever på mycket frön. Inte vi eller våra tamdjur (hundar och köttdjur får ju också för mycket av sådant).

Jag är ej vegetarian, men har börjat fermentera, grodda och blötlägga det jag äter i nöt- och fröväg. Blötlägger och torkar mandel och bovete för min müsli, groddar baljväxter för att kunna äta dem (kroppen reagerar som om det vore grönsaker i stället för frön), älskar Tempeh som jag gör själv (trots att jag inte tycker man ska äta en massa soja, men tempeh är ju så förbannat gott). Jag fermenterar även mjölk till kefir. Mjölk är ju inte särskilt stenålders, men kefir är ju både gott och nyttigt, och kefirsvampen lever på laktos, så det är snudd på laktosfritt dessutom.

Mina barn får aldrig någonsin köpebröd som är grovt. Särskilt inte det otroligt korkade "grova korvbröd" där man enbart tillsatt otroligt fytinsyrastinnt kruskakli. Äter vi/de grovt, så är det äkta surdeg som gäller, i undantagsfall köpesurdegsbröd. Köpesurdegsbröd innehåller ofta jäst, så jag väljer de där jästen finns med i mycket låg halt, och av märken där jag vet att man betalar för att det tagit lång tid att producera (lång tid = tid att bryta ned fytinsyra och annat).

Annars bakar jag själv äkta surdeg hemma, vilket alla älskar att äta. Då får man ju blötlagt och syrat hur mycket man vill och någon jäst existerar inte i min surdeg. Till mig själv blir det surdegsbröd på bovete som jag håller på att experimentera med. Svårt när gluten saknas...
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav barracuber » 2012-07-23 9:13:46

Bror Duktig skrev:Självklart är kött från sjuka djur inte bra! Det handlar säkert inte om "rött kött" utan om hur dessa föds upp. De lever under ständig stress, äter fel kost för sitt ursprung (kraftfoder d.v.s. spannmål, vilket endast råttor och vissa fåglar är skapta att ha ett stort intag av, inte nötboskap, inte grisar, inte människor, inte hundar, inte hästar - alla äter vi mängder av det ändå).

När vi själva äter fel, med mängder av charkvaror och spannmål, får vi välfärdssjukdomar. Dito får våra köttdjur. De är dessutom stressade. Och det är bara att läsa lite Per Jensen (etolog som är mycket insatt och rådfrågas vad gäller djurskydd m.m. för våra matdjur) för att förstå att det faktiskt är så. Per J skriver att vi måste välja om vi ska ha billigt kött och att djuren har det som nu, eller om vi vill betala mer.

Bror Duktig skrev:...
Mer socker däremot, är säkert en stor orsak till fetma.


+1000
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Mollean » 2012-07-23 14:12:50

Vad jag vill veta är i vilka länder förutom USA som dessa undersökningar gjorts! Om det nu är så att man baserar sig på charkuterier från länder som Amerika och andra länder där man använder artificiella smakämnen och konstgjord rök smak typ Sverige.

För mycket skämmer allt brukar man säga men om bacon och korv vore farligt skulle stora delar av den Engelska befolkningen lida av cancer i ändtarmen och bukspottkörteln, diabetes och drabbas av Stroke.

Jag misstänker snarare att det handlar om hur man tillverkar och tillagar charkuterier och det röda köttet. Att fusk röka och tillsätta massa kemikalier sabbar maten. Liksom att hårdsteka och grilla köttet. Kokt och ugns stekt kött torde var lindrigare och äter man det med grönsaker och rotfrukter borde det minska riskerna. Korv är bara farligt om du väljer skräp med 30% kött och resten skräp tex. Hur vi i dag låter oss luras att köpa falukorv som inte har 70% köttinnehåll fattar jag inte men billigt är det, fattar inte att barnfamiljer låter sig luras att köpa skräp falu som bara ger bukfylla. Men vi har sakta vants in av chark och mat industrin att mat ska vara söt genom att sakta höja socker innehållet och minska innehållet av kött och naturliga dyra ingredienser att vi i dag tycker att skräp korv smakar bäst efter som riktig smakar kött och krydda vilket vi inte är vana vid.

Sedan tycker jag att det är bättre att föräldrar köper en korv med bröd till sitt hungriga barn än annat skräp det är inga gift pinnar! Det är först när det blir korv flera gånger i veckan som man kan börja fundera på att göra en förändring.

Alla människor klarar inte av att leva som vegetarianer vilket torde vara bevisat i dag och en ökad förståelse och tolerans mellan kött ätare och vegetarisk ätare vore bra.

Om det i dag var billigt med frukt och grönt och man hade extra priser och provsmakning på grönsaker och frysta grönsaker samt om man slutade söta färdiglagad mat skulle vi få en annan balans på vår kost hållning och må bättre.
och ja frysta grönsaker är bättre än inga grönsaker!
Mollean
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2009-01-11
Ort: köping

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Parvlon » 2012-07-23 15:21:34

Bror Duktig skrev:Växter vill inte att vi äter dem, och särskilt inte deras frön.
Beror på hur man ser det.

Har lite svårt att ta Perfekthälsa på allvar när det står:
Jag mådde otroligt bra till en början på min rena vegankost. Sakta men säkert började jag dock känna av att det var något som inte stämde. Jag kände av subtila förändringar åt det sämre hållet som jag först inte vill erkänna för mig själv…jag åt ju så “hälsosamt”. Att jag förlorade i styrka och muskelmassa var inte roligt men kändes som priset jag var tvungen att betala eftersom det var en ”andlig kost”. Det är dock svårt att förverkliga sitt högre jag med smygande näringsbrister och det räcker dessvärre med små näringsbrister för att prestera suboptimalt. Mår man inte helt bra kommer man inte heller att kunna rädda var sig själv eller någon annan. Jag minns hur jag testade den ena ”superfooden” efter den andra, varenda greenspulver och alla typer av detox och bakteriedödande supertillskott. Trots det, kom långdragna förkylningar, magknorr, frusenhet och besvär relaterat till ett nedsatt immunförsvar smygande med tiden vilket inte heller ökade mina chanser att få simma i nirvana.


1. han åt för lite mat
2. att äta alla typer av bakteriedödande tillskott leder knappast till en optimal tarmflora oavsett om man äter rött kött från friska grisar.
3. en tomte helt enkelt som var ute efter nån slags andlighet.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav KrigarSjäl » 2012-07-23 15:48:29

Kött är ett alldeles utmärkt näringsämne med förstklassiga proteiner som bygger upp kroppens celler. Klart att man tappar i muskler, immunsystem & allmän hälsa om man livnär sig på vegetariskt jox istället, det kan aldrig ersätta det animaliska proteinet.

Här snackar jag alltså om bra, riktigt kött och inte Scans grillkorvar och sånt.
Renskav exempelvis. Lär inte vara för mycket antibiotika och stresshormoner och skit i det köttet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Kanin » 2012-07-23 16:23:08

KrigarSjäl skrev:Kött är ett alldeles utmärkt näringsämne med förstklassiga proteiner som bygger upp kroppens celler. Klart att man tappar i muskler, immunsystem & allmän hälsa om man livnär sig på vegetariskt jox istället, det kan aldrig ersätta det animaliska proteinet.

Det är ingen skillnad på animaliska och vegetariska proteiner. Bägge består av samma aminosyror. Det är sant att de flesta grönsaker inte var och en innehåller alla aminosyror vår kropp inte själv kan tillverka (8-10 av 20), men om du äter flera olika sorters vegetabilisk produkter så bör det inte innebära några problem.

Det viktigaste argumentet för att minska köttförbrukningen bör ändå vara djurens väl och att ett utnyttjande av marken till djurhållning är 10 ggr mindre effektivt än att använda den till odling av grödor. Köttproduktion är ur miljösynpunkt negativ på många sätt, genom att den t.ex. står för en stor andel av utsläppen av växthusgaser.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav KrigarSjäl » 2012-07-23 17:26:33

Har du källa på att vegetabiliskt protein är lika bra som animaliskt?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Kanin » 2012-07-23 17:45:22

KrigarSjäl skrev:Har du källa på att vegetabiliskt protein är lika bra som animaliskt?

Nej, men jag har inte hittat några bevis för motsatsen (utöver vad jag skrev om att animaliska produkter har en bättre balans av essentiella aminosyror än enskilda vegetabilier).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Wine » 2012-07-23 19:19:06

Man kan välja lite dyrare kött från vilt eller naturligt gräsbetande djur och istället inte äta kött så ofta.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-23 22:14:11

Parvlon skrev:Har lite svårt att ta Perfekthälsa på allvar

Ja, du har svårt att ta mycket på allvar.

Oavsett om någon åt för lite eller för mycket, så kvarstår faktum:
- det är inte optimalt för kött att inte äta artegen föda.
- fytinsyra, lektiner m.m. är en verklighet som även går att finna info om på stofilsidan livsmedelsverket. Inget hittepå.

Jag har själv förresten ätit en genomtänkt vegetarisk och stundom vegansk kost under en längre tid. Har aldrig varit så trött och orkeslös på en given mängd kcal. Jag åt alltså inte mindre energi än vanligt, och det vet jag genom att jag räknade på allt.

Troligtvis hittar du någon hake som kullkastar alla hypoteser, teorier och fakta i världen om antinutrienter och bra mat för tamdjur, genom det jag skrev ovan.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Kanin » 2012-07-24 6:27:42

Biologiskt är människan en allätare. Det betyder inte att vi måste äta lika mycket kött som grönsaker, utan att vi kan anpassa oss efter vilken föda som finns tillgänglig. Det är normalt med mycket stora variationer i andelen kött och växter mellan olika populationer och biotoper och mellan olika årstider bland allätande djur.

Det är sant att växter i varierande omfattning skyddar sig med bland annat ämnen som försvårar matsmältningsprocessen, men det gäller för alla djur (även rena växtätare). Ekorrar väljer t.ex. att äta från de träd med minst andel av dessa ämnen och får om nödvändigt öka födointaget för att kompensera. Även för dem är det nödvändigt med en varierad föda (ibland inklusive en andel av animaliskt slag) för att få i sig rätt näringsämnen. Inte heller ekorren har en matsmältningsapparat som klarar av att effektivt bryta ner cellulosa.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Kanin » 2012-07-24 7:47:13

Att äta insekter, spindlar, sniglar, daggmaskar o.d. istället för ryggradsdjur kanske vore en bra kompromiss. Det är förmodligen minst lika nyttigt och en naturlig del av människans föda.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-24 9:30:41

Håller med om att vi är allätare såklart, och att det är normalt med rätt stor variation i hur näringsämnena är fördelade. Inte minst kan det ju inte bli på något annat sätt när man tänker på hur olika tillgång det finns på olika föda jorden över (även på när man jämför de områden vi befolkade under vår utveckling).

Troligen är vi även gjorda för fasta/svält i perioder, samt stor variation över året, med mycket mer frukt och färskt på sommaren t.ex.

Jag har två bekanta som är äldre och vegetarianer. Båda har tyvärr de problem som listas i den där artikeln, bl.a. sköldkörtelproblem av subklinisk typ (med tydliga problem). Ingen av dem äter för lite utan de är normalviktiga i BMI 25-stil (finns att ta av alltså). Innan någon opponerar sig: Ja, jag vet att man inte kan dra 100 %-iga slutsatser på två personer - för mig visar de enbart en möjlig tendens.

Något som förresten stör mig otroligt mycket, är när vissa vegetarianer (menar inte dig nu Kanin) låter påskina att jag som äter kött, är mindre vetande och struntar i hälsan och världen. Så är det inte, och det är absolut inte heller bevisat att något av påståendena stämmer. Särskilt inte det med hälsan. Jag äter absolut inte kött för att jag är omedveten om och struntar i min hälsa, det är in fact exakt precis tvärtom.

Problemet med växternas skydd är att vi moderna människor inte tillreder födan som vi ska.

Vi snabbjäser med jäst, vi gör müsli på ångpreparerat, vi ångpreparerar och kan därmed snabbkoka hela korn och så vidare.

Detta förekom aldrig förr. Då fick man snällt och tålmodigt blötlägga och långkoka/torka, grodda och mycket vanligt: fermentera på olika sätt. Alla dessa metoder tar bort mesta delen av det skadliga. Så det är inte fullkorn och växter jag menar att vi inte ska äta, det är hur vi tillreder dem jag opponerar mig mot. Jag har faktiskt fört in MER av vissa saker inom kolhydratgruppen, och sysslar då med blötläggning, groddning, torkar ofta det blötlagda för müsli, samt fermenterar/syrar mängder av saker (bakar ju äkta surdegsbröd, gör tempeh av sojabönor (gheez vad gott det är), försöker göra surkål, gör kefir och så vidare).

Vissa menar att just de mycket grova bröd, müsli och "matvete/korn/råg/havregryn/whatever" är vår tids mineralupptagsbovar och orsak till västvärldens ökande brister på mineraler (brist uppmätt i blodet alltså). Järnbrist, zinkbrist m.m. som är vanligt i västvärlden, förekommer knappt i områden där man inte kan äta nötter/frön/korn/säd/kli/grovt som inte förberetts rätt.

Fytinsyra heter phytic acid på engelska, och det finns en hel del info på engelska om man vill veta mer. Svensk info är knapphändig och ger inte mycket handledning. Någon info innehåller också felaktigheter om hur mycket fytinsyra det finns i olika saker, samt påstår att vissa produkter inte är ångpreparerade när de visst är det enligt tillverkaren. Och sedan kopieras och sprida skiten överallt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Guponti » 2012-07-24 11:27:57

KrigarSjäl skrev:Har du källa på att vegetabiliskt protein är lika bra som animaliskt?


Soja klår biffen
"Rent sojaprotein har en sammansättning av livsnödvändiga aminosyror som är bättre för vår kropp än protein från biff, visar en ny studie publicerad i Journal of agriculture and food chemistry. Forskarna gjorde beräkningarna med ett vedertaget index som utgår från ett barns proteinbehov. Sojaproteinet är det enda massproducerade vegetabiliska preparatet som har en kvalitet som är jämförbar med de bästa animaliska proteinerna, som äggviteämnen och rent mjölkprotein."

http://fof.se/tidning/2012/2/soja-klar-biffen
Guponti
 
Inlägg: 366
Anslöt: 2011-03-06

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Moggy » 2012-07-24 13:23:28

Bror Duktig skrev:Problemet med växternas skydd är att vi moderna människor inte tillreder födan som vi ska.

Vi snabbjäser med jäst, vi gör müsli på ångpreparerat, vi ångpreparerar och kan därmed snabbkoka hela korn och så vidare.

Detta förekom aldrig förr. Då fick man snällt och tålmodigt blötlägga och långkoka/torka, grodda och mycket vanligt: fermentera på olika sätt. Alla dessa metoder tar bort mesta delen av det skadliga.



Med all respekt, jag vet att du är kunnig och intresserad på området. Men jag stör mig på argumentet att "man gjorde så förr i tiden alltså är det en bättre metod än hur man gör nu". Det argumentet kommer ofta upp i samband med kost och hälsa och det verkar som om att många utan vidare går med på att det måste vara sant att det som gjordes förr var bättre. Min invändning är inget kritik mot det du säger här, det kan mycket väl vara så att du har rätt. Min kritik mot "så gjorde man förr i tiden" är mer allmän och jag känner inte att hur folk gjorde mat förr tiden är nåt att sträva tillbaka till.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Iridia » 2012-07-24 13:37:42

Guponti skrev:
KrigarSjäl skrev:Har du källa på att vegetabiliskt protein är lika bra som animaliskt?


Soja klår biffen
"Rent sojaprotein har en sammansättning av livsnödvändiga aminosyror som är bättre för vår kropp än protein från biff, visar en ny studie publicerad i Journal of agriculture and food chemistry. Forskarna gjorde beräkningarna med ett vedertaget index som utgår från ett barns proteinbehov. Sojaproteinet är det enda massproducerade vegetabiliska preparatet som har en kvalitet som är jämförbar med de bästa animaliska proteinerna, som äggviteämnen och rent mjölkprotein."

http://fof.se/tidning/2012/2/soja-klar-biffen

"Forskarna gjorde beräkningarna"?

Beräkningar är inte = studie. Gissar att denna "studie" är ett beställningsjobb från sojaindustrin, publicerad i en branschtidskrift.

Gissar också att de inte studerat irl vad som händer i kroppen när man äter mycket soja, i synnerhet genmodifierad soja. Eller vad som händer med köttet om man ger det till korna. Inte för att jag vet heller men det vore ju intressant att se om kött blivit mer skadligt sedan man ändrade kossornas naturliga foder.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Zombie » 2012-07-24 13:49:05

En källa. Bra. Och sedan kritiken, och sedan de undersökningar som pekar på annat...

Vad som behöver in i den här debatten är också, som i alla andra liknande, hänsyn till individers behov. Även där de går på tvärs mot ens egna trossatser, förutvarande (ihågkomna) erfarenheter eller uppfattning om "etablerad forskning".

Men det verkar debatten för polariserad för, för full av troende på ena sidan och känslomässigt upprörda med bristfällig självdistans på andra, vad jag har märkt hittills.

Vilket inte borde hindra just NPF:are att ta ställning på ett mer vidsynt sätt. Bland oss vimlar det ju av folk som har olika problem med ämnesomsättning och liknande, även problem som inte erkänns eller till nyligen inte har erkänts av vare sig vård, forskare eller medmänniskor. Men, som vi ser på andra områden (såsom förståelse för andra grupper normavvikare), det är säkert lika svårsmält för oss som för alla andra.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Miche » 2012-07-24 14:01:00

Guponti skrev:Soja klår biffen

Jag har försökt söka på Journal of agriculture and food chemistry's hemsida för att hitta originalartikeln om soja men jag är nog inte tillräckligt kunnig för att kunna avgöra vilken artikel det är.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Nihilith » 2012-07-24 14:47:15

Zombie skrev:Vad som behöver in i den här debatten är också, som i alla andra liknande, hänsyn till individers behov. Även där de går på tvärs mot ens egna trossatser, förutvarande (ihågkomna) erfarenheter eller uppfattning om "etablerad forskning".


+1

Att lyssna på sin egen kropp och ta till sig vad den säger till dig (och vad faktiska värden visar) är den största tjänsten man kan göra sig själv.

Ingen har densamma interna kroppskemi som en annan. Så länge du mår bra och är hälsosam så är det faktiskt, enligt mig, skit samma vad du faktiskt äter.

Har själv aldrig haft en enda dokumenterad näringsbrist. Någonsin. Och då äter jag inget kött, inga mjölkprodukter (förutom att jag steker i smör) och en uppsjö av hela gryn/korn. Har dessutom hypotyreos men måste kämpa för att bibehålla min kroppsvikt på en nivå som inte sjunker för långt under normalviktig strecket.

Alla är så oerhört olika så man bör ta all forskning man läser med en nypa salt.
Nihilith
 
Inlägg: 203
Anslöt: 2011-10-17

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Alien » 2012-07-24 14:49:40

Miche skrev:
Guponti skrev:Soja klår biffen

Jag har försökt söka på Journal of agriculture and food chemistry's hemsida för att hitta originalartikeln om soja men jag är nog inte tillräckligt kunnig för att kunna avgöra vilken artikel det är.

Kan det vara den här: http://phys.org/news/2011-12-soy-high-q ... otein.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-07-24 15:25:00

Finns det anledning att tro att man kan må psykiskt dåligt av att inte äta kött om man äter både vegetariskt, fisk, baljväxter, ägg och mjölkprodukter? Någon som vet?
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav KrigarSjäl » 2012-07-24 15:31:57

Kanin skrev:Att äta insekter, spindlar, sniglar, daggmaskar o.d. istället för ryggradsdjur kanske vore en bra kompromiss. Det är förmodligen minst lika nyttigt och en naturlig del av människans föda.

Och du föregår med gott exempel eller?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in