Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav kullan » 2012-01-23 19:39:27

barracuber skrev:
Moloch skrev:Ännu en orsak att fortsätta vara vegetarian :mrgreen:


Kött (nöt, fisk och skaldjur) är det vi människor har ätit under miljoner år (ihop med grönsaker, nötter, frukt, rotfrukter osv). Visst kan jag tänka mig att avstå kött en eller två dagar i veckan av hänsyn till utfiskning, transporter, koldioxid, miljön mm. Men att helt avstå känns som att utmana miljoner års genetisk anpassning. För mig iaf.


Exakt!
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Zombie » 2012-01-23 19:44:53

Vad jag helt snabbt (obs.) har skummat mig fram till är det inte köttet man har funnit ökar risken för cancer hos charkuteriprodukter som korv och bacon, utan den nitrat och/eller nitrit man har tillsatt för att öka hållbarheten. Och det sambandet verkar inte vara så mycket att dividera om. Men tillsätter man inte nitrat/nitrit får man större risk för botulism istället, så där sitter man i en klämma.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav kullan » 2012-01-23 19:49:30

Zombie skrev:Vad jag helt snabbt har skummat mig fram till är det inte köttet man har funnit ökar risken för cancer hos charkuteriprodukter som korv och bacon, utan den nitrat och/eller nitrit man har tillsatt för att öka hållbarheten. Och det sambandet verkar inte vara så mycket att dividera om. Men tillsätter man inte nitrat/nitrit får man större risk för botulism istället, så där sitter man i en klämma.


Jo det kan jag köpa. Korv är ju inte en ren köttvara. Så tillsatserna är ju ofta rena skräpet egentligen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Iridia » 2012-01-23 19:59:39

Låter vettigt. Att man skulle bli sjuk av rent kött låter inte rimligt med tanke på att det är vad vi levt på i tiotusentals år (längre om man räknar tidiga människoarter). Men i korv är det väl inte så mycket kött precis.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Moloch » 2012-01-23 20:12:29

barracuber skrev:
Moloch skrev:Ännu en orsak att fortsätta vara vegetarian :mrgreen:


Kött (nöt, fisk och skaldjur) är det vi människor har ätit under miljoner år (ihop med grönsaker, nötter, frukt, rotfrukter osv). Visst kan jag tänka mig att avstå kött en eller två dagar i veckan av hänsyn till utfiskning, transporter, koldioxid, miljön mm. Men att helt avstå känns som att utmana miljoner års genetisk anpassning. För mig iaf.


För mig är de hälsomässiga fördelarna med en vegetarisk kost egentligen bara en bonus. Och att applicera tradition på vad som i mitt fall är ett etiskt val känns ganska meningslöst. Att något kan anses vara "naturligt" gör det varken rätt eller fel. Och ska man gå på tradition kan man legitimera ganska otrevliga saker, om man ser på vad hur människans historia sett ut hittills.

Och fysiskt är vi inte skapta för att äta kött, utan för att kunna äta kött. En liten men viktig detalj. Att vi är allätare har varit en evolutionärt stor fördel då vi kunnat anpassa kosten till vad de rådande omständigheterna tillåter.

Men till syvende och sist är det upp till var och en göra sin val och ta konsekvenserna - på gott och ont. :wink:
Moloch
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2011-12-31

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Selma » 2012-01-23 21:27:35

kullan skrev:Det är ingen slump att artros blivit vanlig i dagens samhälle. Det är bristen på fett i våra leder. Omega 3 fettsyror förebygger just artroser genom att smörja leder och brosk.

Det är väl snarare för mycket fett i kroppen i övrigt.

En person som är kraftigt överviktig löper åtta gånger större risk att drabbas av artros i knäna än en person som väger normalt. Men även en lätt överviktig person löper ökad risk för denna sjukdom, som bryter ned lederna och orsakar smärta och försämrad funktion. Det visar en studie som ett forskarteam i Lund nyligen genomfört.

http://www.vetenskaphalsa.se/okad-risk- ... -overvikt/
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav kullan » 2012-01-23 21:31:34

Selma skrev:Det är väl snarare för mycket fett i kroppen i övrigt.


Nope! Jag hade en magerlagd jobbarkompis en gång och hon led av artros. det var inte ett gram för mycket fett på den människan.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Selma » 2012-01-23 21:56:07

kullan skrev:
Selma skrev:Det är väl snarare för mycket fett i kroppen i övrigt.


Nope! Jag hade en magelagd jobbarkompis en gång och hon led av artros. det var inte ett gram för mycket fett på den människan.

Läs en gång till vad jag skrev respektive citerade.
Googla på övervikt + artros, läs och begrunda.

Självklart finns det magra människor med artros. :roll:
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav kullan » 2012-01-23 22:03:40

Selma skrev:
kullan skrev:
Selma skrev:Det är väl snarare för mycket fett i kroppen i övrigt.


Nope! Jag hade en magerlagd jobbarkompis en gång och hon led av artros. det var inte ett gram för mycket fett på den människan.

Läs en gång till vad jag skrev respektive citerade.
Googla på övervikt + artros, läs och begrunda.

Självklart finns det magra människor med artros. :roll:


Ja vad menar du? Att jag som är överviktig inte ska få inta nåt annat än vatten eller? Man går faktiskt ner i vikt av fett oxå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Selma » 2012-01-23 22:13:05

kullan skrev:Ja vad menar du? Att jag som är överviktig inte ska få inta nåt annat än vatten eller? Man går faktiskt ner i vikt av fett oxå.


Nej, du äter vad du vill.
Övervikt är fortfarande en riskfaktor.

Vissa yrken med långvarig upprepad eller tung belastning på framför allt höft- och knäleder medför ökad risk för artros. Övervikt, fysisk inaktivitet, elitidrott är andra riskfaktorer.

http://www.reumatikerforbundet.org/start.asp?sida=3899
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav kullan » 2012-01-23 22:14:32

Ja men jag tror man dör av allt ta mig tusan. Går man utanför dörren kan ju en tegelsten ramla i huvudet på en och då dör man av det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav barracuber » 2012-01-23 23:08:37

Jag tror att Kullan har stor chans att gå ner i vikt när hon gått över till LCHF, det vittnar många andra om.

Jag började inte med LCHF för att gå ner i vikt - jag var redan normalviktig - utan för att slippa sjukdomar i framtiden. Efter att jag började har min vikt har en klar nedåtgående trend även om den kan pendla upp och ned över ett dygn. Men man ska skilja på långsiktigt och kortsiktigt.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Parvlon » 2012-01-24 1:32:51

Varför väger du dig då flera gånger om dagen?

barracuber skrev:Jag började inte med LCHF för att gå ner i vikt - jag var redan normalviktig - utan för att slippa sjukdomar i framtiden
barracuber skrev:Kött (nöt, fisk och skaldjur) är det vi människor har ätit under miljoner år (ihop med grönsaker, nötter, frukt, rotfrukter osv). Visst kan jag tänka mig att avstå kött en eller två dagar i veckan av hänsyn till utfiskning, transporter, koldioxid, miljön mm. Men att helt avstå känns som att utmana miljoner års genetisk anpassning. För mig iaf.


Vet du vilka av köttätare och veganer som är sjuka oftast? Feta?

Förresten kanske du kan upplysa oss hur vanligt det var att äta kött på forntiden. Eller varför inte bara innan jordbruket.

Ang. evolutionen så tror jag mer på denna snubbe:

Nothing will benefit human health and increase chances for survival of life on Earth as much as the evolution to a vegetarian diet. ~Albert Einstein
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Alien » 2012-07-01 2:07:11

Ännu en studie som varnar för kött och för mycket protein, det kan ge hjärtsjukdomar och slaganfall:

DN skrev:Proteinrik kost med lite kol­hydrater ökar risken för hjärtsjukdom och stroke. Det visar en ny svensk-amerikansk studie, som är en av de största vetenskapliga undersökningarna hittills om de långsiktiga effekterna av lågkolhydratdiet.

– Den som vill gå ner i vikt bör inte okritiskt kasta sig över mode­dieter som Atkins och LCHF och stirra sig blind på kortsiktiga viktresultat. Man måste också tänka på de långsiktiga hälsoeffekterna, säger Hans-Olov Adami, professor i cancerepidemiologi vid Karolinska institutet.

Han har tillsammans med sina kolleger undersökt matvanor och livsstil hos nästan 44 000 svenska kvinnor åren 1991–92, det vill säga några år innan lågkolhydratdieterna blev populära i Sverige. Studien publiceras i dag i medicintidskriften British Medical Journal
http://www.dn.se/nyheter/sverige/for-my ... och-stroke

Proteiner från djurriket är farligare än proteiner från växtriket.

Alicja Wolk, professor i nutritionsepidemiologi på Karolinska institutet, ser en röd tråd i de senaste årens koststudier:

– Om man vill äta sig frisk ska man välja proteiner och fett framför allt från växtriket och minska konsumtionen av animaliska produkter. Det är rekommenderat att dra ned på de ”snabba” kolhydraterna från till exempel vitt bröd, söta drycker och andra söta produkter, och äta tillräckligt med fiberrika livsmedel, säger hon till DN.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav KrigarSjäl » 2012-07-03 18:24:24

Hellre proteindöden än svältdöden...som ju många veganer verkar ha att se fram mot...det är ju bara att titta på dem: magra och anemiska. Hellre då vara en välgödd viking än nån sorglig jävla bladtuggare...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Wine » 2012-07-03 18:36:28

Från Kostdoktorns hemsida om studien som publicerades i mars i bl.a. SvD samt DN som larmade om att kött ökar risk för tidig död:

Lever ohälsosamma köttätare kortare liv?
14 mars 9:20 i Kött

Köttätarna röker, super och ligger i soffan

Sambanden bara skriker att gruppen som ätit mest rött kött är de ohälsosammaste personerna:

De röker upp till tre gånger så ofta!
De motionerar betydligt mindre.
De är fetare och har oftare diabetes och högt blodtryck.
De tar mindre vitamintillskott och behöver oftare värkmedicin.
De äter väldigt mycket mer kalorier.
De äter mindre frukt, mindre grönsaker, mindre fibrer och mindre fisk.
De super mer.
Bristande logik

Forskarnas logik ser alltså (förenklat) ut så här:

Rökande soffliggande överviktiga personer med diabetes och högt blodtryck som dricker mer sprit än de borde och äter rött kött och äter mycket (skräp?)mat och inte tar sina vitaminer och inte äter frukt eller grönt och har värkproblem och helst väljer vitt bröd och snabbpasta och inte äter fisk dör tidigare. Alltså är kött farligt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Parvlon » 2012-07-05 2:19:00

Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav vallesmamma » 2012-07-05 9:46:10

barracuber skrev:
kullan skrev:Det är ingen slump att artros blivit vanlig i dagens samhälle. Det är bristen på fett i våra leder. Omega 3 fettsyror förebygger just artroser genom att smörja leder och brosk.


[OT.ryggen]

Plus att all form av rörelse är nyttigt för brosket. Det finns en geléliknande vätska i mitten av broskskivorna som behöver kramas fram. Broskskivan är ungefär som en tvättsvamp. Utan rörelse blir brosket skörare.

Om det blir en spricka i broskskivan (ex av över/felbelastning) sipprar gelévätskan fram och börjar trycka på nerver runt om - då får man diskbrock och i förlängningen kan man få ischias.

[/OT.ryggen]


Jag har fått diskbråck :( Nu är jag mycket mer rörlig och tränar. Ändå inte helt bra.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Parvlon » 2012-07-06 22:07:07

KrigarSjäl skrev:Hellre proteindöden än svältdöden...som ju många veganer verkar ha att se fram mot...det är ju bara att titta på dem: magra och anemiska. Hellre då vara en välgödd viking än nån sorglig jävla bladtuggare...
Låter som du pratar om grisar men iaf här är väl hälsa snarare än utseende och fördomar, mest intressant.

http://michaelbluejay.com/veg/protein.html
http://nutritionfacts.org/video/plant-p ... referable/
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Alien » 2012-07-23 3:47:18

Rött kött är också en orsak till övervikt enligt en artikel i DN 2012-04-29:

Därför blir vi fetare:

1. Mer stillasittande liv

2. Vi dricker mer läsk med socker

3. Vi tittar mer på TV

"4. Konsumtion av rött kött har ökat."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Alien » 2012-07-23 3:58:23

Varför äter vi mer rött kött nu än förr? Antagligen för att vi har råd med det, köttet har nämligen blivit billigare:

Dagens svensk dricker betydligt mer alkohol och äter mer kött jämfört med innan vi gick med i EU 1995.

Det visar en ny rapport från Jordbruksverket, som studerat förändringar i svenskarnas konsumtionsmönster, skriver tidningen Fri Köpenskap.

Köttkonsumtionen ökade med 48 procent till följd av sjunkande konsumentpriser.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/mer-a ... -pa-borden
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-23 8:47:53

Jag tänker inte läsa igenom allt, utan deklarerar bara vad jag anser :-)005 :

Självklart är kött från sjuka djur inte bra! Det handlar säkert inte om "rött kött" utan om hur dessa föds upp. De lever under ständig stress, äter fel kost för sitt ursprung (kraftfoder d.v.s. spannmål, vilket endast råttor och vissa fåglar är skapta att ha ett stort intag av, inte nötboskap, inte grisar, inte människor, inte hundar, inte hästar - alla äter vi mängder av det ändå).

När vi själva äter fel, med mängder av charkvaror och spannmål, får vi välfärdssjukdomar. Dito får våra köttdjur. De är dessutom stressade. Och det är bara att läsa lkite Per Jensen (etolog som är mycket insatt och rådfrågas vad gäller djurskydd m.m. för våra matdjur) för att förstå att det faktiskt är så. Per J skriver att vi måste välja om vi ska ha billigt kött och att djuren har det som nu, eller om vi vill betala mer.

I vilket fall som helst. Jag äter enbart (i stort sett) kött från 100 % gräsbetande djur (hårdare än KRAV) och vilt, samt viltfångad fisk.

Min läkare sade att det syntes på mina prover att jag var vegetarian. Då menade han inte brister, utan att de prover som blir sämre när man äter "rött kött" var ovanligt fina. Han trodde mig knappt när jag sade att jag äter mycket rött kött, 150 gram per dag till middag (fast fisk vissa dagar). Samma gäller förresten för min man: mycket rött kött av bra sorter, men goda värden. Vi har lågt blodtryck o.s.v. (nu är vi ju inte särskilt gamla, men andra i vår ålder börjar ju få de där problemen).

Jag är bara en person, men det stärkte ändå min tro på att vi bör äta kött från friska djur som äter artriktigt. Och vi bör själva äta artriktigt.

Vilt är också = rött kött, och det är vad vi är gjorda för att äta i köttväg.

Skippa odlad lax (men leta gärna efter högre fetthalt i den viltfångade, det kan skifta från rent magert och därmet omega3-fattigare till helt godkända mängder) och ej KRAV-godkänt kött. Kolla i butiken om inte viltfärs säljs. Jag köper för knappa 100 kr/kg vilket är helt ok. Den som "tillverkat" det garanterar att rådjuren, hjortarna och älgarna i hans paket, har ätit det som finns i naturen inom hägnet de går i.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-23 8:55:31

Alien skrev:Rött kött är också en orsak till övervikt enligt en artikel i DN 2012-04-29:

Därför blir vi fetare:

1. Mer stillasittande liv

2. Vi dricker mer läsk med socker

3. Vi tittar mer på TV

"4. Konsumtion av rött kött har ökat."

Sådant där säger inte så mycket. Man vill veta orsakssambanden eller hur det heter. Jag har blivit smalare sedan jag ökade min konsumtion av rött kött. Troligen är det något annat som är orsak till båda sakerna, och som gör att det verkar som att rött kött gör oss feta. Skulle det vara bättre med mer sås eller glass i stället? Nej.

Mer socker däremot, är säkert en stor orsak till fetma.

Kanske har både konsumtion av rött kött och socker ökat (eller ja, det hade det ju enligt statistiken). Det betyder inte att båda måste vara orsaker till något tredje som inträffat. Det betyder inte ens att någon av dem måste vara orsak, även om jag fullt och fast tror på sockret som en mycket stor bov.

Sitta still är såklart inte heller bra. Titta mycket på TV spelar väl ingen roll, om det inte bidrar till föregående mening. Jag har tittat otroligt mycket på TV, och varvat det med långa hundpromenader då jag rört på mig mycket mer än andra (och enligt dietist behövde dryga 3 500 kcal per dag när jag INTE gick jättemycket). Så man bör ju analysera sig själv innan man drar slutsatser om sitt eget liv.

Självklart kanske, men jag har en släkting som tar alla råd bokstavligt och tror att de gäller henne. Och hon blir såklart sjuk och svag och ännu smalare av att dra ned på sådant hon behöver (salt, fett, kött).

Enligt min läkare förresten, så skulle jag "äta mer rött kött och salt". Så man bör verkligen analysera innan man gör något så dumt som att kraftigt skära ned på kött och salt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-23 8:56:28

Alien skrev:Varför äter vi mer rött kött nu än förr? Antagligen för att vi har råd med det, köttet har nämligen blivit billigare:

Dagens svensk dricker betydligt mer alkohol och äter mer kött jämfört med innan vi gick med i EU 1995.

Det visar en ny rapport från Jordbruksverket, som studerat förändringar i svenskarnas konsumtionsmönster, skriver tidningen Fri Köpenskap.

Köttkonsumtionen ökade med 48 procent till följd av sjunkande konsumentpriser.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/mer-a ... -pa-borden

Billigare kött = sämre kött (se varför två inlägg upp) och troligtvis dåligt för hälsan.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in