Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Kanin » 2012-07-25 17:33:48

KrigarSjäl skrev:Du jämställer jakt med kannibalism. :shock:
En sån inställning kan inte ens gudarna argumentera emot.

Det var inte min avsikt. Meningen var att visa att argument, som bygger på att det är naturligt att jaga och att andra djur gör det, inte håller.

KrigarSjäl skrev:Med ditt påstående i en praktisk implementering skulle resultatet bli massdöd av urgamla kulturer världen över.

Jag uttryckte mig lite slarvigt. Jag syftade på förhållandena i vårt "moderna" västliga samhälle. Övriga kulturer kräver lite mer efterforskningar och tankearbete från min sida.

Bror Duktig skrev:Det finns alltid någon hake med att inte äta artriktig föda. Vi har aldrig någonsin fått koll på hela bilden, utan alltid missat något. Varför skulle vi nu veta exakt hur vi får i oss allt vi behöver utan att äta artriktig föda?

Vad är artriktig föda?

Jag trodde du höll med om att människan är en anpassningsbar allätare med stora naturliga variationer i vad vi äter och i vilka proportioner.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav slackern » 2012-07-25 17:59:21

Bror Duktig skrev:Det finns alltid någon hake med att inte äta artriktig föda. Vi har aldrig någonsin fått koll på hela bilden, utan alltid missat något. Varför skulle vi nu veta exakt hur vi får i oss allt vi behöver utan att äta artriktig föda?

Inga andra djur överlever på ett optimalt sätt om man ger dem fel föda.


Fast människan och råttan är allätare. Därför är vi och råttan dom mest spridda utav däggdjuren och så pass framgångsrika. Samma sak med grisen därför den är så pass populär att avla. Du kan ge en gris vad som helst att äta och den slaffsar i sej det. Alltså ett lätt djur att föda upp du ger den bara vilka rester som helst.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sv: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-25 18:35:25

Ja, allätare. Artriktig föda är alltså inte enkom vegetarisk eller animalisk.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Sv: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-25 18:36:27

Framför allt är artriktig föda aldrig mängder av superförädlade massodlade eller - avlade saker. (Som industrikött, spannmål eller baljväxter.)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav KrigarSjäl » 2012-07-25 18:53:19

Björne skrev:Så den svenska kulturen har dött ut eftersom vi inte äter samma kost som vi gjorde för 100 år sedan?

Det gör vi ju. Potäter och sill hittar du fortfarande i butikerna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Kanin » 2012-07-25 19:08:43

Bror Duktig skrev:Ja, allätare. Artriktig föda är alltså inte enkom vegetarisk eller animalisk.

Allätare kan mycket väl leva på en helt vegetarisk föda under vissa förhållanden. Allätare är inget exakt begrepp och säger i sig inte så mycket om människans dietära behov.

Bror Duktig skrev:Framför allt är artriktig föda aldrig mängder av superförädlade massodlade eller - avlade saker.

Det håller jag med om, även om jag tycker att "artriktig föda" är ett dåligt begrepp. Effektivitet och kvantitet har tyvärr prioriterats framför näringsinnehåll vid förädling och den ursprungliga grödan är i många fall förmodligen förlorad för alltid.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Micke » 2012-07-25 19:57:18

Kanin skrev:Det är ingen skillnad på animaliska och vegetariska proteiner. Bägge består av samma aminosyror. Det är sant att de flesta grönsaker inte var och en innehåller alla aminosyror vår kropp inte själv kan tillverka (8-10 av 20), men om du äter flera olika sorters vegetabilisk produkter så bör det inte innebära några problem.

Det viktigaste argumentet för att minska köttförbrukningen bör ändå vara djurens väl och att ett utnyttjande av marken till djurhållning är 10 ggr mindre effektivt än att använda den till odling av grödor. Köttproduktion är ur miljösynpunkt negativ på många sätt, genom att den t.ex. står för en stor andel av utsläppen av växthusgaser.

Bra skrivet Kanin. :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-07-29 21:31:32

Bror Duktig skrev:Det finns alltid någon hake med att inte äta artriktig föda. Vi har aldrig någonsin fått koll på hela bilden, utan alltid missat något. Varför skulle vi nu veta exakt hur vi får i oss allt vi behöver utan att äta artriktig föda?

Inga andra djur överlever på ett optimalt sätt om man ger dem fel föda.

Jag har börjat misstänka att det ligger mycket i det här. Jag slutade äta kött för att jag fann att jag klarade mig utan det. Det visade sig att jag inte klarade mig utan fisk (min hjärna kräver enorma mängder omega 3 för att överhuvudtaget låta mig gå ur sängen). Nu, efter 13 år(?) utan kött, verkar det som att jag inte heller klarar mig helt utan det. Jag har fått den ena konstiga bristen efter den andra, och det tar på psyket också förutom diverse konstiga överkänsligheter, inflammationer och bristande ork rent fysiskt. Och då har jag ändå lagt ner min själ på att täcka in allt med kosten. Och när inte det räckte började jag lägga alldeles för mycket pengar på en massa olika tillskott, som alla verkligen gjorde susen - temporärt.

Så... jag skall försöka äta vilt någon gång ibland. Jag har börjat med renskav. Det var ett bra tips. Det kändes verkligen som att min kropp och min hjärna behövde det.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav KrigarSjäl » 2012-07-30 0:11:59

Har du hittat några bra recept på renskav?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-07-30 0:49:21

Njae... Det var mest något jag åt av ren desperation. Jag kan väl konstatera att det inte var någon hit att blanda lingon i det; det blev väldigt surt. Resterna åt jag med kantareller. Grädde i såsen och en touch av enbär och en massa kantareller tror jag på, och så potatis till.

Luktar det väldigt fränt och har konstig konsistens även för den som är van vid kött?
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav KrigarSjäl » 2012-07-30 0:50:50

Njae, inte om du frågar mig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav kullan » 2012-07-30 0:52:38

Mina smaklökar gillar inte renskav. Smakar svett helt enkelt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav slackern » 2012-07-30 14:03:48

Tintomara Ariadne skrev:Njae... Det var mest något jag åt av ren desperation. Jag kan väl konstatera att det inte var någon hit att blanda lingon i det; det blev väldigt surt. Resterna åt jag med kantareller. Grädde i såsen och en touch av enbär och en massa kantareller tror jag på, och så potatis till.

Luktar det väldigt fränt och har konstig konsistens även för den som är van vid kött?


Brukar man inte ha lingonsylt till renskav? Då tänker jag på ett klassiskt recept med gräddsås med stektlök och potatismos till.

Men du har nog rätt i att renskav luktar lite fränt. Eller det är en stark vilt smak på köttet. Så det behövs inte så mycket i.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Miche » 2012-07-30 14:38:01

Renskav á la Krigis från tråden Gott att äta, recept som säkerligen kan ta emot fler trevliga recept!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Wine » 2012-07-30 16:52:02

Här är ett enkelt recept på renskavspanna med grädde och svamp:

http://www.kokaihop.se/recept/renskav

Sedan kan man ju använda olika typer av skav från vilt, renskav, älgskav m.m. och woka med grönsaker och olika kryddor om man tycker att det är för mycket viltsmak och vill tona ner viltsmaken lite.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav elle » 2012-08-02 21:00:34

KrigarSjäl skrev:
Kanin skrev:Det låter trevligare än annan köttproduktion, men hur många människor är det möjligt att mätta med renskav? Det är inte rimligt att tro att viltkött skulle kunna utgöra huvudsaklig proteinkälla för Sveriges, och än mindre världens, befolkning.

Jag är inte ute efter att lösa världssvälten här utan ville mest nyansera genom att framhålla att det finns nyttiga köttalternativ också.

Och barnsligt...ja det blir ju barnsliga reaktioner på jakt nu när hela generationer blivit disneyfierade. Disney gjorde allting sött, allting gulligt.

Tycker ni det är lika förkastligt med späckhuggare som äter säl?
En vinthund som tar en gullig hare?

Skulle ni reagera lika instinktivt om jag sade att jag gillar krokodilkött?


men faktum kvarstår att : majoriteten av befolkningen i världen är veganer och inte köttätare. och det har inget att göra med Disney.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav xxxxx » 2012-08-02 21:14:31

Hur många är veganer eller vegetarianer här? :-)Happy :-)Happy
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav elle » 2012-08-02 21:17:25

xxxxx skrev:Hur många är veganer eller vegetarianer här? :-)Happy :-)Happy


jag är vegan och äter raw food.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav xxxxx » 2012-08-02 21:34:50

Jag är vegetarian men vill gärna bli vegan. Då måste jag vra väldigt noga eftersom jag ofta glömmer böner och linser till måltiderna. Hur länge har du varit det?
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Choklad » 2012-08-03 0:22:29

xxxxx skrev:Hur många är veganer eller vegetarianer här?

Jag är vegetarian, är för kräsen för att klara av att vara vegan men vill väldigt gärna gå över till det någon dag.

Ser att jakt diskuteras lite här, jag ser hellre att folk äter sådant som levt bra än en ett djur som tvingats leva i misär för att bli mat.

Många äter alldeles för mycket kött och borde minska mängden, köttkonsumtionen har ökat i Sverige och tidigare klarade folk sig bra på mindre kött och borde göra det nu med.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Nihilith » 2012-08-03 11:00:52

xxxxx skrev:Jag är vegetarian men vill gärna bli vegan. Då måste jag vra väldigt noga eftersom jag ofta glömmer böner och linser till måltiderna. Hur länge har du varit det?


Ett tips är att läsa på om näringslära innan du går över till att vara vegan.

Personligen har jag varit vegetarian, vegan och raw-food fantast. I dag äter jag inget kött, dock fisk (älskar fisk och skaldjur), ingen mjölk, ingen lagrad ost, äter dock ägg. Håller mig till IFD-kost (inflammations-dämpande) och undviker allt med E-ämnen och vete.
Nihilith
 
Inlägg: 203
Anslöt: 2011-10-17

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav tencc » 2012-08-03 17:03:48

usch alla dessa varningar, jag har nog en släng av hypokondri!
tencc
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2012-08-03
Ort: nacka

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav elle » 2012-08-03 19:38:31

xxxxx skrev:Jag är vegetarian men vill gärna bli vegan. Då måste jag vra väldigt noga eftersom jag ofta glömmer böner och linser till måltiderna. Hur länge har du varit det?


i några år. började direkt som vegan. hoppade över vegetarian pga. mina allergier mot proteiner i mjölk och ägg.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Re: Rött kött och charkuterier ger mer cancer

Inläggav Alien » 2012-08-04 3:49:22

Moderator:

Matfettsdiskussionen har flyttats hit: diskussion-om-smor-margarin-oljor-t12707.html

I denna tråd ska skrivas om kött (för och emot).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in