Highly Sensitive Person (HSP), högkänslighet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Archpsyche » 2012-11-19 18:32:02

Från vad jag förstått av HSP är det i princip helt och hållet medfött.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Iridia » 2012-11-19 19:03:29

Ja.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav plåtmonster » 2012-11-19 19:36:55

Debbido skrev:Jag blir arg när jag ser hur de psykopatiska människorna tar över samhället och stöter bort de känsliga. Det är tänkt att människor ska ha olika sorters hjärnfunktion och komplettera varandra - inte massakrera varandra!


Läge att köra deras eget spel tillbaks? :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Iridia » 2013-02-05 18:20:23

Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Kostymhippie » 2013-02-06 11:04:29

Tack för länken, bra och intressant artikel.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav kiddie » 2013-02-23 22:44:09

Tolv.

Även om det inte är en diagnos skulle det kunna vara det. Är ju bara folk ändå som bestämmer var gränser ska dras och vad saker ska kallas.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav AnnaSue » 2013-03-18 21:56:48

HSP är ju samma egenskaper som aspergare har särskilt kvinnliga aspergare. Det är också en estetisk personlighetstyp. Esteter är mer känsliga på så vis.
Aspergare har ju lite annan konstruktion i hjärnan. En hsp utan asperger har kanske liknande förändringar men inte riktigt lika som asperger. Jag har läst den där artikeln å det å alla punkter stämmer på mig utan en. Visade det för de som gjorde min utredning. De sa att det var samma symptom som asperger de flesta.
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav Flia » 2013-03-18 23:15:34

Jag har ingen möjlighet att värja mig mot känslor jag haft i det förflutna. När jag minns en händelse känner jag samma t ex rädsla som när det hände, trots att jag vet att det gick bra och det är länge sen.
JJag ser det som en del av HSP.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav Gafsan » 2013-03-18 23:36:43

AnnaSue skrev:HSP är ju samma egenskaper som aspergare har särskilt kvinnliga aspergare. Det är också en estetisk personlighetstyp. Esteter är mer känsliga på så vis.
Aspergare har ju lite annan konstruktion i hjärnan. En hsp utan asperger har kanske liknande förändringar men inte riktigt lika som asperger. Jag har läst den där artikeln å det å alla punkter stämmer på mig utan en. Visade det för de som gjorde min utredning. De sa att det var samma symptom som asperger de flesta.


Här måste jag säga att jag är lite skeptisk. Många aspergare är ju snarare under- än överkänsliga för olika typer av intryck (man kan ha extremt låg smärtkänslighet och vara oerhört okänslig för kyla t.ex.). Är det verkligen så att kvinnliga aspergare är hypersensitiva i högre utsträckning än män? Jag tycker att det låter osannolikt.

Dessutom tycker jag att påståendena var dumma. Många av dem kan ju ingen vettig människa säga emot. Det finns väl knappast någon som inte försöker undvika att göra misstag eller glömma saker, eller som inte själv anser sig uppfatta subtila nyanser i sin omgivning eller som inte anser att han/hon har ett rikt inre liv...
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav Flia » 2013-03-19 0:39:00

Gafsan: du har tydligen fallit för myterna om AS.
Läs på t ex på Tony Attwoods sida.
Till och med DSM 5 skriver "underentreprenörer eller överkänslighet"
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav Schmetterling » 2013-03-19 0:40:39

Gafsan skrev:
AnnaSue skrev:HSP är ju samma egenskaper som aspergare har särskilt kvinnliga aspergare. Det är också en estetisk personlighetstyp. Esteter är mer känsliga på så vis.
Aspergare har ju lite annan konstruktion i hjärnan. En hsp utan asperger har kanske liknande förändringar men inte riktigt lika som asperger. Jag har läst den där artikeln å det å alla punkter stämmer på mig utan en. Visade det för de som gjorde min utredning. De sa att det var samma symptom som asperger de flesta.


Här måste jag säga att jag är lite skeptisk. Många aspergare är ju snarare under- än överkänsliga för olika typer av intryck (man kan ha extremt låg smärtkänslighet och vara oerhört okänslig för kyla t.ex.). Är det verkligen så att kvinnliga aspergare är hypersensitiva i högre utsträckning än män? Jag tycker att det låter osannolikt.

Dessutom tycker jag att påståendena var dumma. Många av dem kan ju ingen vettig människa säga emot. Det finns väl knappast någon som inte försöker undvika att göra misstag eller glömma saker, eller som inte själv anser sig uppfatta subtila nyanser i sin omgivning eller som inte anser att han/hon har ett rikt inre liv...

Word, Gafsan.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav kullan » 2013-03-19 0:56:11

Jag har Asperger och är HSP. Jag tror inte det har med varann att göra utan det är 2 olika saker hos mig. Som jag fått det förklarat så hör inte dessa ihop. Och det tror jag på.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav Flia » 2013-03-19 16:38:31

Skrev ett inlägg på Facebook om mig själv. Det passar här tycker jag.


Min barndoms psykosomatiska förkylningar visar sig fortfarande.

Jag blir förkyld inför saker jag inte tycker om ibland. Att jag faktiskt är sjuk finns inga tvivel om, men samma sak hände mig flera gånger i skolan.
Saker där jag inte är orolig, men det bara inte "passar" min överkänsliga natur.
Då var det skrivningar där jag var säker på svaren, men miljön inte passade mig (med ADHD- och Aspergerdiagnoserna är det enkelt förklarat, men det visste vi ju inte då).

Nu är det att sjunga utan att kunna påverka klangen. Att inte kunna höra musiken. Min kropp hindrar mig från att göra sånt som stör min överkänsliga natur.
Samma företeelsen har gjort mig sjuk tre år i rad, men jag ser det inte förrän nu.

Så jag tar min knäppa överkänslighet och gör något som verkar ännu knäppare, men som har hjälpt förut. Jag bestämmer mig för att låta bli, tacka nej, avboka, och för det mesta blir jag alldeles frisk inom några timmar.

/Toktant
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav AnnaSue » 2013-04-06 15:03:31

EF skrev:Tänkte på denna diagnos, HSP. Är det inte det samma som de kallar emotionellt instabil personlighet på svenska som är det samma som, om jag inte minns fel, Borderline. Eller var det kanske bopolär? :?


Nä borderline är nåt helt annat. HSP är väldigt likt Asperger. Det som inte stämmer är väl isf att kunna läsa av andra mskor väldigt väl å va känslig för stämningar.
Men jag har det och jag har asperger.
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav Flia » 2013-04-07 12:36:36

AnnaSue skrev:
EF skrev:Tänkte på denna diagnos, HSP. Är det inte det samma som de kallar emotionellt instabil personlighet på svenska som är det samma som, om jag inte minns fel, Borderline. Eller var det kanske bopolär? :?


Nä borderline är nåt helt annat. HSP är väldigt likt Asperger. Det som inte stämmer är väl isf att kunna läsa av andra mskor väldigt väl å va känslig för stämningar.
Men jag har det och jag har asperger.


HSP kan också vara överkänslighet för ljud, ljus, klädmaterial, färger, former.... Att få fysiskt ont av lätt beröring t.ex.
HSP är inte "väldigt likt" AS, det ingår numera i kriterierna.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav Schmetterling » 2013-04-07 12:50:18

Flia skrev:HSP är inte "väldigt likt" AS, det ingår numera i kriterierna.

Nej.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav rdos » 2013-04-07 12:58:36

Gafsan skrev:Här måste jag säga att jag är lite skeptisk. Många aspergare är ju snarare under- än överkänsliga för olika typer av intryck (man kan ha extremt låg smärtkänslighet och vara oerhört okänslig för kyla t.ex.).


Det är väl bara på dessa specifika områden som det finns underkänslighet?

Gafsan skrev: Är det verkligen så att kvinnliga aspergare är hypersensitiva i högre utsträckning än män? Jag tycker att det låter osannolikt.


Samma här. Tror inte det stämmer.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav AnnaSue » 2013-04-07 13:21:11

ja så menade jag inte. Det var klantigt uttryckt.
Men HSP är ju inte diagnos det är ett samlingsnamn på personer som är väldigt känsliga. Men min utredare sa att nästan alla symptom stämmer också in på asperger. Hon sa speciellt tjejer. Men jag upplever ingen skillnad mellan könen på så vis. Jag tror inte heller på det.
Jag har hört det men mer och mer insett att det är inte så stor skillnad. Det är specialintressena som skiljer inte själva grundsymptomen. Mer att de yttrar sig kanske olika ibland.

Men vad jag förstår så var det flera här som kände igen sig i att visst läsa in för mkt signaler på mskor istället för för lite.
Det finns nog båda varianter där också.

Jag tar in många intryck och fixerar vid detaljer. Även människors kroppspråk. Så jag ser när nån ser ledsen el arg ut. Jag gillar inte oförutsedda saker vilket inte aspies brukar göra, därför läser jag kroppspråk för jag ska va förberedd hur nån person är så den itne plötsligt blir arg t.ex.
Ibland kanske de inte är det dock även om de ser ledsna ut.
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav kullan » 2013-04-07 13:35:17

Flia skrev:HSP är inte "väldigt likt" AS, det ingår numera i kriterierna.


Nej det gör det inte. Utan HSP är en egen diagnos men den är så ny att det inte finns några utredningar på den. Man ska ha tur att få en psykolog som känner igen symtomen och kan ge en diagnosen. Det finns inga papper på att jag är HSP men alla kriterier passar in på mig så jag har givit mig själv diagnosen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav Flia » 2013-04-07 16:23:40

kullan skrev:
Flia skrev:HSP är inte "väldigt likt" AS, det ingår numera i kriterierna.


Nej det gör det inte. Utan HSP är en egen diagnos men den är så ny att det inte finns några utredningar på den. Man ska ha tur att få en psykolog som känner igen symtomen och kan ge en diagnosen. Det finns inga papper på att jag är HSP men alla kriterier passar in på mig så jag har givit mig själv diagnosen.


Exakt samma kriterier som gör HSP finns i DSM5, även om de där är mer sammanfattande. Någonstans i texterna på dsm.org stog det att bl.a HSP var det de menade med "over or under sensitive"
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav rdos » 2013-04-07 18:50:31

AnnaSue skrev:Det är specialintressena som skiljer inte själva grundsymptomen. Mer att de yttrar sig kanske olika ibland.


Det tror jag oxå. Jag tror att tjejers och killars specialintressen skiljer en hel del. Jag misstänker att många fler tjejer har människor som specialintresse, vilket kanske både gör dem mer socialt kompetenta men även gör att de missas då sådana specialintressen kanske inte ses som onormala?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav Gafsan » 2013-04-07 22:25:42

rdos skrev:
Gafsan skrev:Här måste jag säga att jag är lite skeptisk. Många aspergare är ju snarare under- än överkänsliga för olika typer av intryck (man kan ha extremt låg smärtkänslighet och vara oerhört okänslig för kyla t.ex.).

Det är väl bara på dessa specifika områden som det finns underkänslighet?


Nej, det tror jag inte. Själv är jag väldigt okänslig för ljud och missar ofta även ganska höga ljud om jag inte koncentrerar mig på att lyssna. Är även dålig på att uppfatta känslor som hunger, trötthet osv.

Jag tror inte att jag är unik utan det verkar finnas fler som har samma egenskaper.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav Schmetterling » 2013-04-07 22:44:48

Gafsan skrev:
rdos skrev:
Gafsan skrev:Här måste jag säga att jag är lite skeptisk. Många aspergare är ju snarare under- än överkänsliga för olika typer av intryck (man kan ha extremt låg smärtkänslighet och vara oerhört okänslig för kyla t.ex.).

Det är väl bara på dessa specifika områden som det finns underkänslighet?


Nej, det tror jag inte. Själv är jag väldigt okänslig för ljud och missar ofta även ganska höga ljud om jag inte koncentrerar mig på att lyssna. Är även dålig på att uppfatta känslor som hunger, trötthet osv.

Jag tror inte att jag är unik utan det verkar finnas fler som har samma egenskaper.

Jag är dålig på att uppfatta kroppsliga signaler. Jag blir inte kissnödig förrän jag verkligen är kissnödig och jag har svårt att känna hunger. Däremot har jag bra hörsel och superluktsinne. Sen kan jag inte filtrera utan bombarderas av intryck från alla håll. Detta blir värre när jag är trött, och eftersom jag blir trött av att bombarderas riskerar det att bli kaos om jag inte är noga med att inte utsätta mig för mer än jag klarar. Jag är inte särskilt smärtkänslig (men inte heller så okänslig som en del andra autister) men däremot har jag svårt för lätt beröring och är känslig exempelvis för lappar och sömmar i kläder.

Jag är för övrigt inte HSP enligt det där testet som länkats.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav rdos » 2013-04-07 23:03:14

Gafsan skrev:Nej, det tror jag inte. Själv är jag väldigt okänslig för ljud och missar ofta även ganska höga ljud om jag inte koncentrerar mig på att lyssna.


Vilka slags ljud? Du kanske menar att uppfatta tal med mycket bakgrundsljud?

Gafsan skrev:Är även dålig på att uppfatta känslor som hunger, trötthet osv.


Det är säkert inte ovanligt heller. Vet dock inte om det är relaterat till perception och HSP.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in