Highly Sensitive Person (HSP), högkänslighet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Syrenlila » 2012-09-11 22:34:04

kullan skrev:
Syrenlila skrev:Jag menar, aspergare ska ju inte ha något känslosinne och förstå sådant som inte uttalas i ord.


Det där är en myt. Ja det finns individer som inte känner några känslor men sen finns det individer som är åt andra hållet. Känner för mycket istället.


Jag tror att de allra flesta känner känslor, men aspergare ska vara dåliga på att tolka framförallt andras känslor. Men uppenbarligen stämmer det inte på alla.

Tycker att det hela är väldigt förvirrande...
Syrenlila
 
Inlägg: 159
Anslöt: 2012-03-01
Ort: Stockholm

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav jonte26 » 2012-09-17 19:18:58

Jag och min mamma har pratar mycket om HSP senaste tiden. Jag har en fundering om det skulle kunna vara så att HSP är en del av de så kallade Övergripande personlighetsavvikelser. Där autism, AS, ADHD kan räknas in. Fast jag är nog lite intuitiv i resonemanget. Men jag har läst att man inom den s.k. neuropsykologin nu försöker definiera hur olika funktioner i hjärnan hänger ihop och fungerar.
jonte26
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-12-29

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Debbido » 2012-09-17 23:46:12

Jag ska läsa mer på denna intressanta tråd senare!

Men är inte detta det som brukade kallas "konstnärssjäl" eller "supersensorisk" eller "känslig", "skör", "sensibel".

I det limbiska systemet finns ett utrymme för kaos, som möjliggör skapelse av något nytt. Detta utrymme är extra stort hos konstnärssjälarna för att möjliggöra mycket nya uppfinningar, musikaliska verk, tavlor eller annat. Samtidigt får den här personen dras med mycket kaos och ångestbenägenhet.

Eftersom jag är supersensorisk och lite synsk så frågade jag mitt drömjag om orsaken till mina psykiska och somatiska problem. Det svar jag fick var limbiska systemet.

Jorden skapades väl ur en big bang, ur kaos, och inget kan skapas utan ett visst mått av kaos.
Alltså är HSP bara en del av universums skapande kraft och inget sjukdomstillstånd. Jag fick AS b l a därför att jag har skapat sånger och tavlor!

Vårt samhälle vill gärna sjukdomsförklara alla dem som inte är som kopieringsapparater.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet


Känslig personlighet? HSP.

Inläggav empty » 2012-09-18 7:10:06

Jag kan känna mig lite ensam då det är alltför sällan jag får chans att dela dom underbara detaljer och tankar/samspel som jag ser, som för en 'normal' person inte finns...
Ofta tappar jag intresset för samspel då och förmodligen tycker omgivningen att man är något asocial, fast jag egentligen inget hellre vill än att dela ögonblicket, konflikt here we come :-)018
empty
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2012-09-17

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Kostymhippie » 2012-09-18 7:46:01

Känner igen mej i föregående talare, händer ofta att man hör helt annorlunda....Lite jobbigt när alla andra diggar till någon simpel slagdänga och jag hör igenom att det bara är dåligt datorproducerad musik med ett fåtal ljud som bildar en obehaglig disonans av dunkande och väsande. Och omvänt, när jag hör harmonin mellan olika instrument i progrock, psykedelia, jazz och extrem metal tycker alla andra bara att det är ett jobbigt kaos av ljud.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Ugglan » 2012-09-18 9:55:57

Debbido skrev:Vårt samhälle vill gärna sjukdomsförklara alla dem som inte är som kopieringsapparater.
Den var bra!
Jaha, hon har AS (en viss typ av AS, det verkar ju finnas en stor variation, som sagt), tycker det liknar kejsarens nya kläder att det inte påpekas att den sensoriska överkänsligheten i många fall går in i aspergerdiagnosen, och i andra är samma sak.

Utbränd HSP = AS (i alla fall den kategori jag tillhör)
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Iridia » 2012-09-18 10:16:15

Kan ligga något i men jag tror inte det är fullt så enkelt.

Jag upplever att man kan vara högkänslig utan att ha NPF, och att man kan ha NPF utan att vara högkänslig. Men att det finns en väldigt stor överlappning där och att högkänsligheten i sig kan utgöra en större del av ens begränsningar än som det normalt framställs.

Och visst kan det säkert finnas de som får 'fel ettikett'. Både att man får en NPF-diagnos, t ex AS, när man främst är högkänslig. Och att den som hittar begreppet HSP först kanske nöjer sig med det fastän den skulle ha nytta av att bli medveten om sina kommunikationsbegränsningar också. Jag har stött på flera sådana personer och de sticker faktiskt ut i en grupp med högkänsliga icke-NPF:are.

Sen det här med utbrändhet... Det kan förstås drabba både HSP och NPF-HSP-personer (+ en del som är varken eller om de jobbar för hårt). Den som inte var aspig innan sin utbrändhet utan bara känslig, kommer inte bli nördigare eller t ex få problem med kommunikation, ögonkontakt, att tolka kroppspsråk eller lista ut sociala koder bara för att den inte orkar något, såvida den inte hade sådana drag redan innan och bara inte orkar hålla uppe normalitetsmasken längre.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Ugglan » 2012-09-18 10:59:48

Iridia skrev:Den som inte var aspig innan sin utbrändhet utan bara känslig, kommer inte bli nördigare eller t ex få problem med kommunikation, ögonkontakt, att tolka kroppspsråk eller lista ut sociala koder bara för att den inte orkar något, såvida den inte hade sådana drag redan innan och bara inte orkar hålla uppe normalitetsmasken längre.Kan ligga något i men jag tror inte det är fullt så enkelt.
Men alla med AS är väl inte till det yttre aspiga eller har något problem med sociala koder osv. Man kan bara bli trött av människor men även av allting annat runt omkring. D v s skulle jag vara i en lagård skulle jag ju bli lika trött på kossorna och deras råmanden som jag blir på människor när jag är slutkörd (nu har jag ingen lagård utan människor omkring mig och då är det i förhållande till dem min trötthet märks). Jag blir i det läget trött av allt, därmed inte sagt att jag tycker att något av det är svårt. Men jag fattar vad du menar och jag håller med i stort och det verkar finnas alla upptänkliga varianter av svårigheter och styrkor.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Iridia » 2012-09-18 11:11:34

Det verkar som att det nyligen startats en förening för högkänsliga i Sverige:

http://www.hspforeningen.se/

Och att det finns ett forum (som dock verkar ha väldigt låg aktivitet):

http://hsparena.com/index.php/sv/forum- ... ppet-forum

Och en facebookgrupp (sök på HSP)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Iridia » 2012-09-18 11:23:25

Ugglan skrev:
Iridia skrev:Den som inte var aspig innan sin utbrändhet utan bara känslig, kommer inte bli nördigare eller t ex få problem med kommunikation, ögonkontakt, att tolka kroppspsråk eller lista ut sociala koder bara för att den inte orkar något, såvida den inte hade sådana drag redan innan och bara inte orkar hålla uppe normalitetsmasken längre.Kan ligga något i men jag tror inte det är fullt så enkelt.

Men alla med AS är väl inte till det yttre aspiga eller har något problem med sociala koder osv. Man kan bara bli trött av människor men även av allting annat runt omkring. D v s skulle jag vara i en lagård skulle jag ju bli lika trött på kossorna och deras råmanden som jag blir på människor när jag är slutkörd (nu har jag ingen lagård utan människor omkring mig och då är det i förhållande till dem min trötthet märks). Jag blir i det läget trött av allt, därmed inte sagt att jag tycker att något av det är svårt. Men jag fattar vad du menar och jag håller med i stort och det verkar finnas alla upptänkliga varianter av svårigheter och styrkor.

Javisst! Men sedan har man delat upp olika kombinationer och kallat det för olika diagnoser, tillstånd eller personlighetstyper, med kriterier för varje. Fast i verkligheten verkar många saker överlappa och flyta in i varandra så att det kan vara svårt att dra några skarpa linjer mellan dem.

Men om det är såsom du beskriver det för dig så kanske du 'egentligen' bara är HSP och inte AS? Kanske jag också numera eftersom jag nu blivit bättre på det som är typiskt för AS medan det är mina sensoriska problem som är mest handikappande. (Fast mina nördiga specialintressen har jag förstås kvar, och såå normalt uppför jag mig nog inte heller.) :wink:

Men eftersom man inte får någon hjälp utan diagnos så är det ju bra att de som behöver särskilt stöd eller anpassat boende kan få en diagnos ändå. Men det är synd att det ska behövas när största anledningen till att man behöver hjälp ofta är just överkänsligheten, och den trötthet som kan komma av att man reagerar starkare på mindre och lättare blir överstimulerad, nervös, orolig etc.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav kullan » 2012-09-18 11:54:04

Jag sökte på HSP på facebook och fick inget napp.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Ugglan » 2012-09-19 13:43:56

Ja, bra svar Iridia!
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Debbido » 2012-09-19 23:45:28

När min utredning gjordes och jag skulle göra det sista besöket kände jag på mig att utredaren skulle fråga om mina intressen. Så jag tog med mig foton på tavlor jag gjort, några bättre inspelningar på sånger jag gjort och en bandspelare samt någon utredningspärm gällande hemlös trippeldiagnos.

Sedan kom frågan jag känt av skulle komma så jag la upp alltsammans på bordet: "Här - detta är mitt liv!"

Och sedan blev jag alltså sjukförklarad! P g a mitt bloggande har mitt reflekterande över mina diagnoser lett fram till en enorm vrede inom mig:

Djävla samhälle! Okey! Dumpa era poeter, konstnärer, medium, musiker och supersensoriska i LSS-dammen! Sjukförklara oss så att ni - era fyrkantiga byråkrat-arslen kan sitta där på era höga stolar med fet lön och se ner på oss som fortfarande har ett hjärta i kroppen, som dunkar för livet och det levande! Vi som känner livets puls, vi som stannar upp och iakttar vindens rasslande i vassen och dess intressanta speglingar i vattnet. Vi som skriver dikter och sånger om vad vi upplevt, vi som svävar runt i eufori p g a en sång vi gjort eller hört.

"Debbido känner inte av gränsen mellan sig själv och andra (nödlidande) människor."
- Nej, men det gör DU! Och du är prästfru och bor i ett palats helt befriat från fattiga eller hemlösa. Fy, fy, fy på dig!

Bild
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Miche » 2012-09-20 0:16:19

Vilka ursköna beskrivningar du har på livet Debbido! :D
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Iridia » 2012-09-28 17:12:02

Här har någon samlat länkar till de olika forum för HSP som finns:
http://hsparena.com/index.php/sv/lankar ... tesplatser
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav kullan » 2012-09-28 17:43:04

Jag har försökt att hitta någon facebookgrupp men facebook hittar ingen sådan.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Iridia » 2012-09-28 21:09:31

Prova någon av länkarna i blogginlägget som jag länkar till ovan om du inte hittar själv.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Debbido » 2012-09-29 0:38:56

Miche skrev:Vilka ursköna beskrivningar du har på livet Debbido! :D


TACK!

Jag blir arg när jag ser hur de psykopatiska människorna tar över samhället och stöter bort de känsliga. Det är tänkt att människor ska ha olika sorters hjärnfunktion och komplettera varandra - inte massakrera varandra!
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Iridia » 2012-11-18 15:32:47

Fint föredrag om kopplingen mellan arv och miljö när det gäller HSP:

http://www.youtube.com/watch?v=KfqWQjzsjM8
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Flia » 2012-11-18 16:52:30

Iridia skrev:Fint föredrag om kopplingen mellan arv och miljö när det gäller HSP:

http://www.youtube.com/watch?v=KfqWQjzsjM8


Jag hörde inget om arv...
Och dessutom kände jag att de inte tog upp just arvet. Hela min familj har HSP, och hela min familj har AS, och hela min familj har vuxit upp utan stöd i vår HSP eller AS.
Jag anser att min HSP är ärftlig, och de sociala missförhållanden hon pratar om kommer delvis ur föräldrarnas HSP.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Iridia » 2012-11-18 17:47:19

Visst, så kan det vara.

Men jag tror inte hon säger att HSP inte är medfödd? (Fast det var igår jag lyssnade och mitt minne är kort.)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Iridia » 2012-11-18 17:55:30

Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Känslig personlighet? HSP.

Inläggav Iridia » 2012-11-19 18:28:14

Jättefin video om HSP män (på engelska):

Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in