Highly Sensitive Person (HSP), högkänslighet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Highly Sensitive Person (HSP), högkänslighet

Inläggav hysteriskt » 2008-09-02 11:21:23

Jag fick genom en vän höra om en diagnos som än så länge inte ställs i Sverige.
Jag har läst mycket om den och kommit fram till att, om den "fanns" i Sverige, så skulle jag ha diagnosticerats med denna.

Det känns skönt. Efter att jag fick min AS-diagnos så är det precis som att någonting har fattats. Som en pusselbit som aldrig hamnar på rätt plats.

Varför är jag så empatisk?
Varför känner jag av andras humör på ett nästan "övernaturligt" vis?
Hur kommer det sig att jag kan säga precis vilket humör andra är på, när jag inte kan läsa av kroppsspråk?

Min AS-diagnos stämmer utan tvivel. Jag är väldigt aspig av mig...
Men allt som denna nya personligheten beskriver är den pusselbit som har saknats! Det är den enda som inte gör min AS-diagnos 100 %.

Highly Sensitive Person (HSP) heter det.
Som sagt, så är detta ännu inte känt i Sverige, så all information som finns att tillgå är på engelska.


På denna sidan http://www.hsperson.com/pages/test.htm finns ett test som man kan göra.
Alla punkter utom en stämde in på mig.
Den som inte stämde är den här:

"I am particularly sensitive to the effects of caffeine."

Jag kan visserligen inte sova om jag dricker kaffe efter klockan fem på eftermiddagen, men jag känner mig inte pigg av att dricka kaffe.


Resterande punkter stämde väldigt väl allihop:


    I am easily overwhelmed by strong sensory input.

    I seem to be aware of subtleties in my environment.

    Other people's moods affect me.

    I tend to be very sensitive to pain.

    I find myself needing to withdraw during busy days,into bed or into a darkened room or any place where I can have some privacy and relief from stimulation.

    I am easily overwhelmed by things like bright lights, strong smells,coarse fabrics,or sirens close by.

    I have a rich, complex inner life.

    I am made uncomfortable by loud noises.

    I am deeply moved by the arts or music.

    My nervous system sometimes feels so frazzled that I just have to go off by myself.

    I am conscientious.

    I startle easily.

    I get rattled when I have a lot to do in a short amount of time.

    When people are uncomfortable in a physical environment I tend to know what needs to be done to make it more comfortable (like changing the lighting or the seating).

    I am annoyed when people try to get me to do too many things at once.

    I try hard to avoid making mistakes or forgetting things.

    I make a point to avoid violent movies and TV shows.

    I become unpleasantly aroused when a lot is going on around me.

    Being very hungry creates a strong reaction in me,disrupting my concentration or mood.

    Changes in my life shake me up.

    I notice and enjoy delicate or fine scents, tastes, sounds, works of art.

    I find it unpleasant to have a lot going on at once.

    I make it a high priority to arrange my life to avoid upsetting or overwhelming situations.

    I am bothered by intense stimuli, like loud noises or chaotic scenes.

    When I must compete or be observed while performing a task, I become so nervous or shaky that I do much worse than I would otherwise.

    When I was a child, my parents or teachers seemed to see me as sensitive or shy.


Här är en länk med information om HSP
http://www.hsperson.com/index.html

Vad tror ni? Kan det ligga någonting i denna diagnos? Och hur gör man för att få en diagnos ställd som ännu inte existerar i Sverige?
Senast redigerad av hysteriskt 2011-05-04 15:46:38, redigerad totalt 1 gång.
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Inläggav earlydayminer » 2008-09-02 11:54:06

Jag har läst att det hänger ihop en del med vissa som är "gifted". Jag är en s.k. "Highly sensitive person" även om jag inte tycker att jag uppfyller alla kriterier. Jag började undersöka ämnet mer efter att jag läst på en hel del om "giftedness".

http://www.highlysensitivepeople.com/

Edit: Kolla även upp "emotional intelligence", hysteriskt.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 15:46:38, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Inger » 2008-09-02 12:17:08

Hysteriskt, du har nog missuppfattat lite... HSP är ingen diagnos ö h t, varken i USA eller någon annanstans och kommer aldrig bli det. Det är en personlighetstyp. Som att vara introvert eller extrovert. En normal variation, även om HSP är i minoritet.

Som jag beskriver under Sensory på min hemsida, så kan det vara både en fördel och ett handikapp, beoende på situation. Men inte något man kan få diagnos för, trots att det i vissa situationer är väldigt handikappande att vara överkänslig mot sinnesintryck mm.

Om det fanns en sån diagnos så skulle den passa bättre på mig också för den fysiska sensitiviteten är oerhört mycket mer begränsande för mig när det gäller t ex arbetsförmåga, än att inte ha stenkoll på outtalade sociala koder.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:46:38, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2008-09-02 13:03:45

Jag känner helt klart igen mig i detta...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:46:38, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Joosen » 2008-09-02 16:39:17

Jag är tvärtom allt det där. :D Men jag tyckte att egenskaperna du listade upp är väldigt relativa. Vem bestämer om en person upplever musik mer intensivt än en annan? Om vi inte snackar extrema fall då. Flera av punkterna var också rätt generella och passar på en hel del jag känner, som inte är överkänsliga.
Senast redigerad av Joosen 2011-05-04 15:46:38, redigerad totalt 1 gång.
Joosen
 
Inlägg: 256
Anslöt: 2008-05-10
Ort: Huddinge

Inläggav MsTibbs » 2008-09-02 17:35:09

Hm, tycker att många av punkterna är nästan precis lika och andra är sånna som passar på de flästa väl?
* Jag störs av höga ljud.
* Jag störs av ljus
* Jag störs av kaos
* Jag tycker det är obehagligt att banka mig själv på tummen med en hammare...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:46:38, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav mondo beyondo » 2008-09-03 7:52:43

Bara liten passus till vad alla eller många 'reagerar på'. enl en hypnosföreläsare jag var och lyssnade på på en alternativ hälsomässa här i Sthlm så har människan bara 2 ursprungliga rädslor och det är höga ljud och för att falla. Allt annat skulle vara orsakat av miljö senare i livet då.

Sen hur man vet om man är känsligare för musik tex än alla andra.... joo, stannar du upp under arbetstid och bara lyssnar när det kommer bra musik på radion och ingen annan som du känner gör så så kan man ju misstänka att musik berör mig mer än genomsnittet? Träffar man andra människor så brukar man få en bättre uppfattning om vem man är själv, bara genom relationen till en annan person.... Jag har alltid varit superduktig på språk i skolan och trodde därför att jag var superduktig på språk, MEN nu har jag lärt känna 2 personer som kan härma ljudet av vilket språk som helst eller valfri dialekt i svenskan och jag inser att jag inte var så bra som jag trodde. Allt är relativt. Var det Einstein som sa det hehee
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 15:46:38, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Zombie » 2008-09-03 14:01:58

Nästan alla punkter stämmer på mig*, och diagnosticerbart eller ej, i samverkan med vad som kan stoppas i "AS"- och "ADD"-säckarna hindrar det mig absolut att fungera.
Och på liknande sätt tenderar det nog tyvärr att bli, rent allmänt, i en nådelös värld.

*(jämförelser med "de flesta" skattade på grundval av fortlöpande erfarenheter av yttre tecken, berättelser, synliga delar av inre processer)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:46:38, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav earlydayminer » 2008-09-03 14:21:03

När jag blev ivägskickad till ett familjehem när jag var 12 var det jobbigt att vara känslig, de jag bodde hos sa alltid: "Vad känslig du är". Sådant är jobbigt att höra, jag menar vad ska man svara? Man tittar åt något annat håll och skakar på huvudet.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 15:46:38, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Kvasir » 2008-09-03 21:59:37

Jag lämnade många okryssade som jag förmodligen borde ha kryssat i och hamnade ändå en bit över gränsen. Fast väldigt mycket av det där är väl saker som verkar väldigt vanliga bland oss AS, så förmodligen är det stort överlapp mellan AS och HSP.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 15:46:38, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav MsTibbs » 2008-09-04 0:07:28

earlydayminer skrev: "Vad känslig du är". Sådant är jobbigt att höra, jag menar vad ska man svara? Man tittar åt något annat håll och skakar på huvudet.


Så säger många, för att de inte har vett att uttrycka sig mer respektfullt mot andra. Eller så är man faktiskt känslig och då är man som man är. Antingen har man tjock hud, eller så har man det inte. Att höra såndana kommentarer skadar en bara ännu mer... :(
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:46:38, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Mystiqa » 2008-09-04 20:11:55

Jag känner så väl igen mig. Känner mig oerhört empatisk men ändå uppfattar folk mig tvärtom. Jag är nog empatisk på ett annat sätt. Känner oerhört för djur och natur. Känner för människor också men inte lika starkt.

Jag har mycket känslor inom mig. Men visar dem oftast inte. Kan gråta lätt. Jag är känslig för kritik. Blir sårad när någon uttrycker något negativt om mig.

Jag kan känna av människor, deras emotioner. Jag känner energier från människor, hem och saker.
Senast redigerad av Mystiqa 2011-05-04 15:46:38, redigerad totalt 1 gång.
Mystiqa
Inaktiv
 
Inlägg: 616
Anslöt: 2006-04-22

Inläggav earlydayminer » 2008-09-05 6:26:33

Hehe, jepp MsTibbs! Det jag tycker är svårt är att för varje gång jag reagerar häftigare än vanligt lyckas plocka fram tanken, att reaktionen kanske var överdriven. Jag är snabb med att förstå vad det är som orsakar känslorna, men man ska ju få fram tanken. Det kan vara svårt i hårda tider. Om man vet vad som är problemet är det ju lite enklare att hantera i alla fall. Hursomhelst, de jag bodde hos var bönder. :)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 15:46:38, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav hysteriskt » 2008-09-05 10:09:07

Inger, tack för ditt inlägg, nu blev allting lite mera tydligt.
Jag hade verkligen missuppfattat det, jag trodde att det var en diagnos.
Senast redigerad av hysteriskt 2011-05-04 15:46:38, redigerad totalt 1 gång.
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Inläggav ling0n » 2008-09-16 14:13:20

Hm ja, detta känns ju bekant. Speciellt ljuddelen. De flesta fester och krogar känns som en ren plåga. Förstår inte poängen med att alltid ha så smärtsamt hög musik. Samma sak med konserter. Skulle inte överleva utan öronproppar. Dessutom ser jag inte poängen med att ha så hög musik att folk inte kan prata med varandra heller, så man måste sitta och säga VA?! hela tiden...
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 15:46:39, redigerad totalt 1 gång.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav nano » 2008-09-17 3:20:40

Ja det kännns igen, jag var o skulle kolla på stereo och förklarade nog 3 gånger att jag inte gillar starkt ljud utan väldefinierat när han hela tiden drog på mycket ljud som inte lät särskilt bra, mest högt.
Antar att det är vanligt att man gillar högt ljud när man är människa.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:46:39, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav EF » 2009-02-18 8:42:55

Här är en till som är HSP, he he på jobbet betyder HSP högspänningskabel :lol:
Jag är hyperkänslig för ljud, ljus, lukt och smak m.m
******************************
]Self-Test Results
You have indicated that 25 of the items are true of you.

Scoring:
If you answered more than fourteen of the questions as true of yourself, you are probably highly sensitive. But no psychological test is so accurate that an individual should base his or her life on it. We psychologists try to develop good questions, then decide on the cut off based on the average response.
If fewer questions are true of you, but extremely true, that might also justify calling you highly sensitive.
Senast redigerad av EF 2011-05-04 15:46:39, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav nano » 2009-02-18 12:13:58

EF skrev:
...If fewer questions are true of you, but extremely true, that might also justify calling you highly sensitive.
Undeligt, endera är väl en sak sann eller så är den inte det.
En bil är tex blå eller grön, är den något mittemellan så är det en annan färg.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 15:46:39, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav EF » 2009-02-18 12:27:45

nano skrev:
EF skrev:
...If fewer questions are true of you, but extremely true, that might also justify calling you highly sensitive.
Undeligt, endera är väl en sak sann eller så är den inte det.
En bil är tex blå eller grön, är den något mittemellan så är det en annan färg.


Ja, det har du ju rätt i :wink:
Senast redigerad av EF 2011-05-04 15:46:39, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav Alien » 2009-02-19 2:28:11

Mitt resultat:
You have indicated that 14 of the items are true of you.


Fast somliga frågor var svåra att svara på:
I have a rich, complex inner life.


Visst har jag ett rikt inre liv. 8) Men vänta, jämfört med vilka andra? Kanske jag tvärtom har ett synnerligen torftigt inre liv, men eftersom jag inte vet hur andras är, så vet jag inte det. :o Så bäst att inte kryssa i.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 15:46:39, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2009-02-19 2:29:40

nano skrev:
EF skrev:
...If fewer questions are true of you, but extremely true, that might also justify calling you highly sensitive.
Undeligt, endera är väl en sak sann eller så är den inte det.
En bil är tex blå eller grön, är den något mittemellan så är det en annan färg.


Nej, tänk dig blekgrönt, grågrönt och illgrönt. Alla tre är gröna, men den tredje är grönast.

Har du gjort testet själv förresten?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 15:46:42, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav EF » 2009-02-19 10:38:36

Alien skrev:
nano skrev:Undeligt, endera är väl en sak sann eller så är den inte det.
En bil är tex blå eller grön, är den något mittemellan så är det en annan färg.


Nej, tänk dig blekgrönt, grågrönt och illgrönt. Alla tre är gröna, men den tredje är grönast.

Har du gjort testet själv förresten?


Hmmmm, Tänkte inte på det, he he he :lol:
Senast redigerad av EF 2011-05-04 15:46:42, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav Isabell » 2009-02-19 21:43:12

Jag har faktiskt blivit muntligt "diagnosticerad" som överkänslig, Inger :wink: , men det var i Frankrike. Gud vet vad de inte trodde var fel på mig...Elaine Aaron i USA har skrivit mycket om detta.

Se kort https://www.achievesolutions.net/achiev ... ntId=17489

......................................................
Coping with overstimulation

Aaron offers tips to help the HSP cope with situations that are unavoidable and overstimulating.

When faced with a new, noisy or chaotic situation, or anytime you feel overwhelmed by sensations, try to:

    Reframe the situation—focus on what is familiar or pleasant.
    Think of a word or phrase that helps you to calm down—“Let go.” or “I’m OK.”
    Objectively observe your overarousal without judging it as “bad.”
    Appreciate the situation—welcome it as an opportunity to strengthen your coping skills.
    Appreciate your difference—be thankful that your sensitive nature gives you so much depth and intuitiveness, even if sometimes you have to pause and calm down.

Embracing high sensitivity

Remember, high sensitivity is a built-in difference that is not a flaw or disorder. Your brain is processing sensations sooner and more deeply than someone with low sensitivity. This “extra” work for your nervous system can leave you exhausted or overwhelmed at times, but you can learn how to cope with such times. The following suggestions may help you avoid some overstimulation:

    Schedule frequent breaks in a busy day—times when you can be quiet and alone.
    Plan longer breaks each week for activities that soothe you—perhaps a bubble bath, a hike in the woods, or sitting by a lake.
    Find a loved one or counselor you can share your deepest thoughts and concerns with.
    Tell your doctor you are sensitive to medicine and ask about a lower dosage.
    Explore ways to enjoy your sensitivity through the arts, nature or any environment that you can experience and process with pleasure.

..............................................

Då jag mår extremt dåligt av (andras) dåliga stämningar, och haft en tendens att tro att de berott på mig, har jag sökt om sätt för överkänsliga människor att skydda sig mot detta/leva bättre tillsammans med allmänt sura människor, som inte tror att deras inre humör märks.

Jag har hittat ett tips någonstans på nätet. Man ska tänka sig att man har ett vitt sken/aura omkring sig och att detta gör att andras negativitet inte når in. Tyvärr har jag mått för dåligt för att ens orka tänka i dessa banor, men det är hög tid att börja nu. Kanske att det hjälper.

mondo beyondo har så rätt i att man upptäcker hur känslig man är - vem man är - i mötet med andra människor.

Att, som många här råkat ut för, bli kallad överkänslig i snarare nedlåtande syfte typ "det där var väl inget att bli ledsen för", är kränkande. Alla har rätt att ha sina känslor. Upp till andra att respektera dem och ta hänsyn i möjlig mån. Sådana kommentarer är nog bara ett taffligt försök att dölja att vederbörande har varit klumpig och okänslig.
Senast redigerad av Isabell 2011-05-04 15:46:42, redigerad totalt 1 gång.
Isabell
 
Inlägg: 2000
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Wherever I lay my hat...

Inläggav EF » 2009-02-20 3:31:57

Tänkte på denna diagnos, HSP. Är det inte det samma som de kallar emotionellt instabil personlighet på svenska som är det samma som, om jag inte minns fel, Borderline. Eller var det kanske bopolär? :?
Senast redigerad av EF 2011-05-04 15:46:42, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in