Highly Sensitive Person (HSP), högkänslighet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav Gafsan » 2013-04-07 23:09:46

rdos skrev:
Gafsan skrev:Nej, det tror jag inte. Själv är jag väldigt okänslig för ljud och missar ofta även ganska höga ljud om jag inte koncentrerar mig på att lyssna.


Vilka slags ljud? Du kanske menar att uppfatta tal med mycket bakgrundsljud?

T.ex. larmsignaler,ljudet av annalkande fordon och liknande. Jag stänger helt omedvetet ute såna "ovidkommande" intryck om jag inte aktivt lyssnar efter dem. Mänskliga ljud som tal, hostningar etc verkar min hjärna inte vilja sålla bort, däremot (vilket är tur).

rdos skrev:
Gafsan skrev:Är även dålig på att uppfatta känslor som hunger, trötthet osv.


Det är säkert inte ovanligt heller. Vet dock inte om det är relaterat till perception och HSP.

Nej, jag tror att det handlar mera om den alexitymi som 85% av alla aspergare sägs ha. Tyckte ändå att det var värt att nämna.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav Flia » 2013-04-07 23:13:27

Gafsan skrev:Nej, jag tror att det handlar mera om den alexitymi som 85% av alla aspergare sägs ha. Tyckte ändå att det var värt att nämna.


I DSM5 står det "over or under sensitivity"
Poängen är alltså att det är Aspergerdrag att ha fel på känsligheten, åt endera hållet.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav slackern » 2013-04-07 23:16:26

Flia skrev:
Gafsan skrev:Nej, jag tror att det handlar mera om den alexitymi som 85% av alla aspergare sägs ha. Tyckte ändå att det var värt att nämna.


I DSM5 står det "over or under sensitivity"
Poängen är alltså att det är Aspergerdrag att ha fel på känsligheten, åt endera hållet.


Hur kan det stå det om AS ska försvinna som diagnos?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav Flia » 2013-04-07 23:19:49

slackern skrev:
Flia skrev:
Gafsan skrev:Nej, jag tror att det handlar mera om den alexitymi som 85% av alla aspergare sägs ha. Tyckte ändå att det var värt att nämna.


I DSM5 står det "over or under sensitivity"
Poängen är alltså att det är Aspergerdrag att ha fel på känsligheten, åt endera hållet.


Hur kan det stå det om AS ska försvinna som diagnos?


Förlåt... Autismspektrum är det förstås
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav Iridia » 2013-04-11 5:21:41

kullan skrev:
Flia skrev:HSP är inte "väldigt likt" AS, det ingår numera i kriterierna.

Nej det gör det inte. Utan HSP är en egen diagnos men den är så ny att det inte finns några utredningar på den. Man ska ha tur att få en psykolog som känner igen symtomen och kan ge en diagnosen. Det finns inga papper på att jag är HSP men alla kriterier passar in på mig så jag har givit mig själv diagnosen.

HSP är ingen diagnos ö h t. Det är en konstitution eller personlighetstyp.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav alixha » 2015-02-05 15:32:26

En kompis säger sig vara HSP men vi vet alla att det egentligen är PMS + drama-queen .. HSP låter ju coolare dock så det är ju bra för henne 8)
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Highly Sensitive Person (HSP)

Inläggav Maggi » 2015-02-05 15:45:10

alixha skrev:En kompis säger sig vara HSP men vi vet alla att det egentligen är PMS + drama-queen .. HSP låter ju coolare dock så det är ju bra för henne 8)


att vara Hsp och dessutom lida av Pms är ett helvete!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Highly Sensitive Person (HSP), högkänslighet

Inläggav Alien » 2016-02-14 17:35:59

Nuförtiden står det ofta artiklar om HSP, t ex i dagens UNT. HSP är för den skull ingen "modediagnos" el öht någon diagnos.

Är man högkänslig är man förstås det redan som barn, så det är föräldrar och föreskolepersonal som upptäcker det först.

UNT 2016-02-14 skrev:Det är något som inte stämmer.

Så tänker många föräldrar till högkänsliga barn, men det kan vara svårt att sätta fingret på vad som är problemet. Barnet kanske uppfattas som blygt, går ibland in i sin egen värld och får oförklarlig panik vid ett besök i köpcentrumet. Samtidigt har det ofta ett rikt känsloliv och utvecklad empati.

Personlighetsdraget högkänslighet är vanligt och finns hos var femte person. Det syns i hjärnskanningar och innebär att nervsystemet även uppfattar subtila signaler och stämningar. En tillgång som kan vara svår att hantera. I synnerhet för barn som placeras i stimmiga förskole- och skolmiljöer, där de överstimuleras och blir speedade eller blockerade.
http://www.unt.se/barnochforaldrar/hogk ... 92918.aspx

Om barnet är både högkänsligt och extrovert kan det bli svårare för omgivningen att upptäcka att det är högkänsligt.
De flesta högkänsliga personer är introverta, men en tredjedel är extroverta. Högkänslighet har även iakttagits hos djur.

I boken "Det högkänsliga barnet" (utgiven på svenska av Egia förlag) beskriver Elaine Aron hur föräldrar bör bemöta sitt högkänsliga barn.


Det här tycker jag verkar lite besynnerligt, som om en AS- el ADHD-utredning vore något negativt. Man kan ju ha npf-diagnos och personlighetsdraget HSP samtidigt.

Psykoterapeuten Lisa Pousette pratar ofta med föräldrar till högkänsliga barn. Hon är särskilt intresserad av frågan och har varit ledamot i Sveriges förening för högkänsliga. I vissa fall blir hon kontaktad efter att anhöriga eller skolpersonal föreslagit utredningar om ADHD eller autism.

– Det måste man ifrågasätta, och sedan observera barnet. Är beteendet likadant överallt, eller handlar det om ett beteende utanför hemmet och ett annat hemma? Högkänsliga barn agerar olika i olika miljöer.


Fakta
Högkänslighet är ett begrepp som myntades av den amerikanska forskaren och psykologen Elaine Aron 1996. Hennes studier visar att 15-20 procent av alla människor har personlighetsdraget. Högkänslighet syns även i hjärnskanningar, där bland annat områden förknippade med uppmärksamhet och planering är mer aktivt. Fördelen är att intryck bearbetas djupare, vilket utvecklar kreativitet och empati. Nackdelen är att personerna har en lägre tröskel för att bli överstimulerade.


Traditionella könsroller gör det skämmigt att vara en högkänslig kille:
– Vi har inte kommit längre i samhället än att det anses trevligt att en flicka är känslig, men att det inte ses som vidare manligt att säga att en tonårspojke är det. Det passar inte in i normen. Pojkarna blir därför svårare att upptäcka, och många försöker dölja problemen genom hela livet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46226
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Highly Sensitive Person (HSP), högkänslighet

Inläggav Abazi » 2016-02-14 18:46:24

Jag upptäckte en artikel om HSP för ca två år sedan, och blev så glad när det äntligen fanns något som förklarade Mig. Jag har länge sökt en förklaring till varför jag inte verkar vara "normal", och här fanns det mesta. Glad i hågen berättade jag för de i vården om min upptäckt, men de ville inte lyssna. Och mina problem kvarstod. Mina positiva egenskaper var förklarade, men inte problemen. I höstas blev min utredning klar, och på pappret stod det; Aspergers syndrom. Hur kunde de uppfatta mig så fel?

Psykologen lovade att vi skulle gå igenom utredningen vid nästa möte, men de gjorde hon inte. Två-tre möten gick fyllda med småprat och sedan gick hon i pension.

I Januari mötte jag en kurator på habben, och när jag skulle övertyga henne om jag är normal kunde jag för mitt liv inte bete mig normalt, och misslyckades att ens övertyga mig själv. Jag gick hem och googlade Asperger.
Och se; det stämde. Jag har Asperger. Men jag är också en högkänslig kvinna med Asperger. HSP och AS, ett personlighetsdrag och en diagnos hand i hand inom mig.
Abazi
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2016-02-14
Ort: Norrland

Highly Sensitive Person (HSP), högkänslighet

Inläggav Ashysia » 2016-02-17 13:25:04

Jag tror att HSP och Aspergers hänger ihop väldigt mycket. Jag är extremt känslig för intryck, och eftersom kroppen får svårt att sortera dem uppstår t.ex. problem att tolka folks känslor spontant, att jag inte klarar av intryck eller förändringar med mera.
Om någon läste om Fleischman som blev diagnosticerad med utvecklingsstörning och autism, men som visade sig vara normalbegåvad och smart, och hon kommunicerade via dator, vilket var enklare än genom tal eftersom den interaktionen innebär så mycket intryck och saker att sortera.
Ashysia
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-12-11

Highly Sensitive Person (HSP), högkänslighet

Inläggav ArgeAnkan » 2016-02-18 15:46:11

ärligt talat så existerar inte HSP. alla är högkänsliga. det är bara idioter som framhäver sig själva som HSP. vad fan tror ni andra människor är? insekter? alla har känslor. det är vad vi är och vad vi gör. känslor. varför tror ni "HSPare" att ni har mer känslor och tänker mer än någon annan? kan ni svara på det? har ni gått in i någon annans hjärna och kollat?

jag undrar ärligt talat hur man kan säga att man är känsligare än någon annan, när det kommer till känslor. era uttalanden är absurda.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Highly Sensitive Person (HSP), högkänslighet

Inläggav Alien » 2016-02-18 17:07:33

Ja, alla har känslor, men en del är känsligare än andra. Är det så svårt att förstå?

Enligt dig skulle det inte finnas några skillnader eftersom vi inte kan se in i hjärnan på andra. Man kan ändå märka att man reagerar annorlunda än andra, att man är känsligare (el mindre känslig) än vad andra är. F ö finns det också möjlighet att "gå in i andras hjärnor" rent vetenskapligt. Men nu är HSP ingen diagnos utan ett personlighetsdrag.

Missunnar du andra från att förstå sig själva och andra bättre?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46226
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Highly Sensitive Person (HSP), högkänslighet

Inläggav ArgeAnkan » 2016-02-18 17:27:26

Alien skrev:Ja, alla har känslor, men en del är känsligare än andra. Är det så svårt att förstå?

Enligt dig skulle det inte finnas några skillnader eftersom vi inte kan se in i hjärnan på andra. Man kan ändå märka att man reagerar annorlunda än andra, att man är känsligare (el mindre känslig) än vad andra är. F ö finns det också möjlighet att "gå in i andras hjärnor" rent vetenskapligt. Men nu är HSP ingen diagnos utan ett personlighetsdrag.

Missunnar du andra från att förstå sig själva och andra bättre?
du är moderator, lär dig att citera inlägg. hur kan man veta att man är känsligare än alla andra. ens eget medvetande är väl det allra mest subjektiva man kan yttra sig om? eller har du någon annan teori om att "HSPare" är mer objektiva om sig själva än alla andra? hur kan man veta att man är känsligare än alla andra frågar jag? har du något svar?

jag missunnar ingen att förstå sig själv men att påstå att man är känsligare än alla andra är att dra högmodet lite för många meter över sitt huvud.

väntar med spänning på en varning.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Highly Sensitive Person (HSP), högkänslighet

Inläggav Ashysia » 2016-02-18 17:47:34

Känslighet handlar inte bara om känslor utan också om t.ex. ljudkänslighet
Ashysia
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2015-12-11

Highly Sensitive Person (HSP), högkänslighet

Inläggav Alien » 2016-02-19 23:06:58

ArgeAnkan skrev:
Alien skrev:Ja, alla har känslor, men en del är känsligare än andra. Är det så svårt att förstå?

Enligt dig skulle det inte finnas några skillnader eftersom vi inte kan se in i hjärnan på andra. Man kan ändå märka att man reagerar annorlunda än andra, att man är känsligare (el mindre känslig) än vad andra är. F ö finns det också möjlighet att "gå in i andras hjärnor" rent vetenskapligt. Men nu är HSP ingen diagnos utan ett personlighetsdrag.

Missunnar du andra från att förstå sig själva och andra bättre?
du är moderator, lär dig att citera inlägg. hur kan man veta att man är känsligare än alla andra. ens eget medvetande är väl det allra mest subjektiva man kan yttra sig om? eller har du någon annan teori om att "HSPare" är mer objektiva om sig själva än alla andra? hur kan man veta att man är känsligare än alla andra frågar jag? har du något svar?


Jag skrev ju just det. Godtar du inte mitt svar så läs igenom hela tråden. Du verkar inte så kunnig om HSP, mera som en motvalls käring som ska ifrågasätta allt bara för att. Eller som alla de som svarar på någon som beskriver sina AS-problem "men så där har ju alla det".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46226
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Highly Sensitive Person (HSP), högkänslighet

Inläggav Alien » 2016-02-19 23:18:38

Jag såg på Skavlan i kväll och där berättade den norska sångerskan Aurora lite om sig själv. Hon kanske inte är precis HSP men sade iaf att hon var mycket känslig. Tonåren hoppade hon över. Eftersom hon tog in så mycket av andras känslor, tog hon också in det kaos som tonåringar har inombords. Det var tryggare att umgås med vuxna som var lugnare inombords.

Aurora blev upptäckt tack vare Katy Perry som gillade de sånger Aurora lagt ut på nätet. En gång kom Katy Perry till LA och besökte en inspelning som Aurora gjorde. Hon uppskattade Katy Perry men sade samtidigt att hon kunde känna hennes oro och stress. (Exempel på Auroras sång post1299523.html#p1299523)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46226
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Highly Sensitive Person (HSP), högkänslighet

Inläggav Alien » 2016-02-21 3:52:31

Ett reportage om Ebba, 19 år, som är högkänslig. För henne märkts det mest utåt att hon lätt faller i gråt.

UNT skrev:Så länge hon kan minnas har hon haft närmare till gråt än de flesta andra. På varenda skolavslutning har tårarna forsat, av ledsnad över att skiljas från kompisar och av glädje över sommarlovet. Känslorna svämmar helt enkelt över.
---
Ibland upplever Ebba att känslorna kommer i vägen mer än de borde. Något av det värsta hon vet är att gräla. Det slutar alltid i tårar. Även andras sinnestillstånd påverkar Ebba starkt. Om hennes mamma är trött och irriterad märker hon det direkt, och kan lätt börja känna likadant. Sedan Ebba blev medveten om sin högkänslighet har hon jobbat på att inte ta över känslor från sin omgivning.
http://www.unt.se/leva/kanslig-ar-langt ... 00862.aspx

Ebba ser sin högkänslighet som en tillgång. Men i nian drabbades hon av en svår depression och orkade inte gå i skolan. Hon fick terapi och en studieplan för att läsa hemma. Och kom för första gången i kontakt med begreppet högkänslighet. Men hon använder inte ordet högkänslig inför andra.

De flesta vet ändå inte vad det är och tycker väl mest det låter flummigt.


Elin är socionom och möter ofta högkänsliga i sitt arbete.

Att karaktärsdraget överlevt evolutionen- både hos människor och djur- har en anledning, menar Elin Lundberg. Ur flockperspektiv behövs individer som reflekterar innan de handlar lika mycket som de som prövar sig fram direkt.

– När en flock rådjur kommer till en glänta springer några genast fram och betar medan andra avvaktar. Den första typen får mer gräs, men de försiktiga löper mindre risk att bli tagna av rovdjur.
http://www.unt.se/leva/hogkanslighet-ar ... 07663.aspx

Och till alla som tror att högkänsliga bara vill göra sig märkvärdiga och att högkänslighet bara är något hittepå, det syns vid hjärnskanning (fMRI):

Personer som stämmer in på beskrivningen högkänslighet har högre aktivitet i delar av hjärnan som bearbetar intryck. De har också fler spegelneuroner än genomsnittet, vilket innebär att de lever sig in mer i vad andra upplever.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46226
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in