Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Trollmor » 2013-02-06 1:43:15

Nestlé säljer massor av olika saker. En gång såg jag en annons där Nestlé och omkring 30 andra företag gjorde reklam (!) för att de egentligen hörde till samma koncern. Men jag har inte annonsen kvar längre. Jag sparade den för att kunna bojkotta allihop. Det var dock svårt.

Oj, var de märkta med fair trade? Inte bara regnskogsgrodan, som inte innebär någon skillnad alls i tillverkningen? Hm, då blir jag ju nyfiken, jag som hade hur mycket som helst att göra i morgon!

Att vi ser en massa program som vi mår dåligt av blir ingen hjälpt av. Men om vi försöker göra något litet för att själva förbättra något, det kan inspirera någon annan att göra likadant, och rätt som det är kan en "snöboll komma i rullning". En sak som jag försöker göra är att aldrig köpa enbart vanlig choklad, utan åtminstone någon förpackning med rättvisemärkt också. (Tyvärr är rättvisemärkt ganska mycket dyrare.)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Iridia » 2013-02-06 1:52:04

Jag kan inte svära på vad de var märkta med, jag var rätt okoncentrerad och har haft migrän. Men något var de märkta med som skulle garantera att kakaon var odlat på ett bra sätt. Dokumentären finns ju kvar på nätet så det torde vara lätt att kolla upp.

Edit: Och dyrare choklad var enligt dokumentären ingen garanti. Bara snyggare förpackning typ. :(
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Chokladslavar

Inläggav Iridia » 2013-02-06 2:09:48

gadas skrev:Man köper ett tiotal chokladbitar, eller hur mycket man har råd med. "Spara kvittot"!
Väl hemma klistrar man på dekalerna, lägger chokladen i en påse tillsammans med mössa och vantar när man kommer tillbaka till butiken och så låter man bitarna glida ut ur påsen i korgen. Och så 'ångrar' man sig och går tillbaka till chokladhyllan och lägger dit bitarna.

Det är inte ens egenmäktigt förfarande - eftersom det inte är till men för någon annans rätt till egendomen. De kan ju inte gärna anklaga en för nedskräpning, man har ju kvitto på att det bara är ens egen choklad man skräpat ner på och att placera fullt kuranta chokladbitar i en chokladhylla - skulle vilja se den åklagare som kallar det ett brott - varumärkesintrång? - tar gärna på mig skulden i så fall.

"Fullt kuranta" :lol:


Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Chokladslavar

Inläggav Iridia » 2013-02-06 2:21:46

Kan man inte slå ihop chokladtrådarna?


Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Chokladslavar

Inläggav plåtmonster » 2013-02-06 3:14:00

Är det storföretag som ägnar sig åt detta?


Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Chokladslavar

Inläggav Iridia » 2013-02-06 9:57:47

Ja, vad annars? Kolla dokumentären.


Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Chokladslavar

Inläggav kullan » 2013-02-06 10:11:07

Sorgligt nog tror inte jag att dom kommer få det bättre bara för att man skulle sluta köpa choklad. Då hittar dom nog på något annat att driva slavhandel på. Så jag kommer fortsätta med min choklad på det sätt jag hittills gjort.


Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav elle » 2013-02-06 19:15:15

Bild
eko och raw. äter inga andra.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-02-06 20:09:04

elle skrev:eko och raw. äter inga andra.

De är nice.
Gillar dessa med:
Bild
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav elle » 2013-02-06 20:43:43

Bild
en bra symbol.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Tikki » 2013-02-06 22:27:17

Det var inte Fairtrade i dokun utan Rainforest Alliance.
Från deras hemsida;
"Vår lilla gröna groda känns igen av konsumenter över hela världen som en symbol för miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet."

Nestle' är världens största livsmedelsföretag och säljer många olika produkter.
Två som förvånade mig är Zoegas och Hemglass!
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-07 8:50:12

Man kan inte göra något med riktigt gott samvete. Och skulle man kunna göra det, så får man vara mycket rik, kunna snyta guld ur näsan.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Chokladslavar

Inläggav gadas » 2013-02-07 9:20:17

Iridia skrev:
gadas skrev:Man köper ett tiotal chokladbitar, eller hur mycket man har råd med. "Spara kvittot"!
Väl hemma klistrar man på dekalerna, lägger chokladen i en påse tillsammans med mössa och vantar när man kommer tillbaka till butiken och så låter man bitarna glida ut ur påsen i korgen. Och så 'ångrar' man sig och går tillbaka till chokladhyllan och lägger dit bitarna.

Det är inte ens egenmäktigt förfarande - eftersom det inte är till men för någon annans rätt till egendomen. De kan ju inte gärna anklaga en för nedskräpning, man har ju kvitto på att det bara är ens egen choklad man skräpat ner på och att placera fullt kuranta chokladbitar i en chokladhylla - skulle vilja se den åklagare som kallar det ett brott - varumärkesintrång? - tar gärna på mig skulden i så fall.

"Fullt kuranta" :lol:


Absolut! Att förgifta alla chokladkonsumenter för att få industrin att gå omkull vore att gå för långt... gå omkull, kanske. :-)003 :wink:


Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Chokladslavar

Inläggav gadas » 2013-02-07 9:28:07

kullan skrev:Sorgligt nog tror inte jag att dom kommer få det bättre bara för att man skulle sluta köpa choklad. Då hittar dom nog på något annat att driva slavhandel på. Så jag kommer fortsätta med min choklad på det sätt jag hittills gjort.


Vi ska ju inte sluta köpa choklad, möjligen tills industrin slutar med slavarbete. Det viktiga är att sätta press på dem. Och över huvud taget, vi ska inte utnyttja slavar.

Jag måste väl medge att jag också har vissa planer på nya inköp, även om de grumlas av samvetet. Märkligt, förresten, det där med samvete. Man säger "Det gör du bara för ditt samvetes skull!" Vad då bara?? Det är ju samvetet som säger en vad som är rätt!! Om någon i stället super ner sig, kan man däremot säga "Det gör du bara för ditt samvetes skull!" !


Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Chokladslavar

Inläggav gadas » 2013-02-07 9:38:33

Alien skrev:Men jag har ju tidigare skrivit om det i Tipsa medlemmarna: kan-man-ata-choklad-med-gott-samvete-t31671.html


Ja, jag upptäckte just det - bra!

Alien skrev:Och som framgår av detta citat anser de svenska chokladsäljarna att de inte kan göra något åt det, då de inte köper direkt av producenterna.
- Vi köper kakaomassa från olika underleverantörer i Europa och vi kan inte spåra exakt från vilket plantage kakaon kommer, säger Mats Liedholm, marknadschef på Marabou.


Vilket skitsnack! Inte du alltså... :wink: Det är kanske Marabou man ska sluta med då, för Fazer har åtminstone ett program för att fasa ut slaveriet, ungefär som de flesta andra branscher har börjat ställa krav på producenter och mellanhänder - varför skulle just Marabou inte klara det?

"Allting är relativt"... Härligt, då kan jag äntligen gå och köpa min Fazer med gott samvete! :D :wink:


Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav gadas » 2013-02-07 9:47:44

Se tråden "Chokladslavar"!

Hur har jag missat denna tråd?!

Kanske tolkat "Tipsa medlemmarna" för snävt.

Bror Duktig skrev:Man kan inte göra något med riktigt gott samvete. Och skulle man kunna göra det, så får man vara mycket rik, kunna snyta guld ur näsan.


En vanlig missuppfattning, om inte en undanflykt. Man kan alltid! Det är lättare om man är rik, men fattiga människor visar att det inte är det avgörande. Man fattar själv dessa beslut, oavsett vad man tror.

Man behöver inte vara rik för att vara människa!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav gadas » 2013-02-07 9:49:48

kullan skrev:Det hjälper inte mot mitt chokladsug. Jag kommer fortsätta äta choklad.


Jag också. Men det viktigaste är vad vi gör förutom att äta choklad!

T ex köper åtminstone så stor del vi har råd med som FairTrade. Och skriver massor av ilskna brev till tillverkarna. Och sätter upp mina dekaler...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav gadas » 2013-02-07 9:54:02

elle skrev:Bild
en bra symbol.


Ja!! Oavsett om något lyckats ta sig igenom FairTrade så bleve det en rejäl väckarklocka för tillverkarna när annan choklad tappar marknadsandelar!

Rain Forest Alliance är inte alls samma sak, jag betraktar det snarare som en bluff för att lugna människor, även om det säkert finns seriösa personer inblandade.

Säg inte att det är för få som reagerar - reagera i stället!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav gadas » 2013-02-07 9:58:07

Trollmor skrev:Nestlé säljer massor av olika saker. En gång såg jag en annons där Nestlé och omkring 30 andra företag gjorde reklam (!) för att de egentligen hörde till samma koncern. Men jag har inte annonsen kvar längre. Jag sparade den för att kunna bojkotta allihop. Det var dock svårt.

Oj, var de märkta med fair trade? Inte bara regnskogsgrodan, som inte innebär någon skillnad alls i tillverkningen? Hm, då blir jag ju nyfiken, jag som hade hur mycket som helst att göra i morgon!

Att vi ser en massa program som vi mår dåligt av blir ingen hjälpt av. Men om vi försöker göra något litet för att själva förbättra något, det kan inspirera någon annan att göra likadant, och rätt som det är kan en "snöboll komma i rullning". En sak som jag försöker göra är att aldrig köpa enbart vanlig choklad, utan åtminstone någon förpackning med rättvisemärkt också. (Tyvärr är rättvisemärkt ganska mycket dyrare.)


Precis vad jag tänkte skriva!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-07 10:50:33

Floskler. Såklart har ekonomin betydelse. Menar ni att en person med 6000 kr före skatt, lätt kan köpa choklad för 25 kr kakan när det ligger fusk-dito med kassa ingredienser och slaveri, för 4:90? Bara en sådan sak som Attentionträffarna där jag bor, där köps det sämsta sortens smörgåsmargarin, bröd och kakor, för annars blir det inget. Eller, bröd utan smör kanske då, eller enbart smör. Eller kanske en chokladkaka att dela på allihop, men inget kaffe till.

Jag äter fair trade, och hur lång tid tar det innan det framkommer att det fuskas där?

Jag kör banne mig inte med undanflykter! Jag satsar STORT på mat. Men måste prioritera. Förutom fair trade, så måste det ju vara riktig choklad, för jag tänker då inte fylla mig med fair trade-transfett, aromer, choklad av vegetabiliskt fett och emulgering.

Köper ICA eller Aware fair trade till make + barn, Lindth 90 % till mig, ej fair trade, så då UNDANFLYKTAR jag mig väl då, för jag kan inte ha mer socker i än så, så fram med fair trade 90 % UTAN emulgering, aromer m.m. com INTE kostar mer än 20 kr/100 g.

Köper även 100 %, d.v.s. kakaomassa, och den är eko. Fair trade vet jag inte.

Sedan satsar jag mycket på djur, och äter enbart gräsbeteskött, viltkött och KRAV-ägg. Djuren ligger mig varmast om hjärtat, elak, ond och misantrop som jag är. Dessutom tror jag att KRAV/eko/gräsbetes inom det animaliska gör mer för hälsan än dito bland vegetabilier.

Gör just nu alla härtans dag-praliner av ren kakaomassa, kakaonibs, kokosflingor, RAW-mandel, gojibär (3 per pralin, som sötning).

Jag menar att det förekommer så mycket skit inom det mesta, att det är jävligt svårt att välja det optimala. Ibland måste man välja mellan fair trade och KRAV, eller mellan fair trade och nyttighet. Finns det inte 90 % fair trade till rimligt pris, så finns det inte.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav gadas » 2013-02-07 11:40:01

6000 i månadsinkomst!! Vad tror du barnarbetarna har?! För att inte tala om slavarna...

Detta är oändligt mycket viktigare än hur mycket någon med 6000 i månadsinkomst har råd med.

Och de med 6000 i månaden kan göra en minst lika god insats genom att inte alls köpa chokladen, varför skulle det vara självklart att de har råd med 4:90 bara för att de eventuellt INTE har råd med 25 kronor?

Enda syftet med att köpa choklad från slaveri skulle alltså vara att man kan få fyra gånger så mycket choklad!!

För övrigt tror jag dina prisexempel är extrema undantag. Dubbla priset räcker gott för att kunna köpa FairTrade-choklad.

Varför skulle de med 6000 kronor i månadsinkomst vara mindre intresserade av att slåss mot slaveriet? Det är en politiskt korrekt fördom och nedvärdering av människor på grundval av inkomst.

Nej, det handlar sannerligen inte om inkomster, utan om intelligens, insikt och moral. De med 6000 kr i månadsinkomst som väljer att köpa FairTrade är levande bevis på det - liksom de med 60 000 som köper massor av slavchoklad i stället!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Chokladslavar

Inläggav Miche » 2013-02-07 12:10:25

Jag har slutat med Marabou för många år sedan (jag klassar inte deras produkter som choklad, tycker smaken är vidrig), Fazer och Cloetta köper jag väldigt sällan.


Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-07 12:20:06

Vilka priser är extrema undantag menar du? kostar inte en märk choklad ca 20 k roch väger 100 gram, och kostar inte Favorit/Euroshopper m.fl. 4:90? Det är ju inte extrema saker. Det är så det är.

Att jämföra vad barnarbetarna har i lön, är inte riktigt relevant. Låt vara att de har det eländigt på alla vis, men ska vi börja jämföra, får du ta med matpriser, BNP m.m. samt jämfölra relativ fattigdom.

Var finns de där kakorna jag ska välja, 90 % fair trade, UTAN aromer, vegetabilsikt fett eller sojalecithin? Och är du medveten om att det inte bara är choklad man ska hänge sig åt om man ska vara fair trade, tänka på djurskydd m.m? Du äter väl inte KRAV-kött, utan specialbeställer gräsbeteskött? Annars kan du fundera över hur djuren har det. KRAV är ingenting mot reglerna för Gröna gårdars kött.

Du kanske är vego, så då måste alla vegetabilier vara fair trade samt KRAV, där man synar vad KRAV innebär för just den grönsaken (ibland är det en nackdel på ena eller andra sättet).

Det finns så många parametrar att ta hänsyn till, att det inte finns några enkla svar.

Angående barnarbetarna: på vilket sätt får dessa familjer det bättre om vi genast ser till att de inte barnarbetar? Får de pengar på posten då? Det krävs smart och långsiktigt arbete, inte bara rycka bort barnarbetarna. Finns exempel på familjer som svultit ihjäl när barnen inte kunnat arbeta mer. Tragiskt men sant. Man måste jobba på ett annat sätt. Med det ABSOLUT inte sagt att jag gillar barnarbete, även om man snabbt och lätt kan vilja tolka det så för att hacka mer.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-07 12:21:29

Visst kan man välja att inte äta choklad, eller ägg, eller mejeri eller kött eller grönsaker eller bröd eller allt som tillverkats i en fabrik, eller spannmål. Allt förstör miljö eller skadar folk/djur.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in