Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Narkeremiten » 2013-02-11 20:35:00

O ja, jag är totalt samvetsbefriad och kan lätt proppa i mig mängder choklad, köpa billiga möbler från Ikea, med mera. Barnarbete i länder på andra sidan jorden rör mig inte i själen.

Skämt åsido; självklart är det hemskt med barnarbete och slaveri världen över. Men om man stannar upp och börjar ta reda på hur 'fair trade' allting är, och hur varje enskild varas och varumärkes bakgrund ligger till, skulle det inte dröja länge innan man blir galen. Man kan inte vara aktivist inom allt, för allt som finns i våra matvaruhyllor med mera, kommer alltid visa sig att på ett eller annat sätt vara ofördelaktigt för den lilla människan. Vare sig man då talar om slaveri eller dålig lön.

Vi lever i en värld med gigantiska klyftor mellan rikt och fattigt och så lär det alltid vara. Enda sättet att kringgå orättvisorna är genom massmord av de mindre lyckligt lottade och kvar står de rika och mäktiga. Därifrån skulle det inte ta lång tid innan de mest rika av de överlevande börjar trampa ner på de mindre rika, och så är kulan i rullning igen.
Vi är människor och därav djur. Vi lever likt djuren i en heriarki och enda skillnaden mellan oss och djuren är att vi kan uppmärksamma och tycka systemet är orättvist, men det ändrar ändå ingenting i det stora hela.

Det jag försöker säga här är helt enkelt att jag gillar choklad, för det är gott...
Narkeremiten
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-01-31
Ort: Örebro

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav elle » 2013-02-11 21:01:14

Bild
Varsågod och ta . Världens godaste chokladkaka ( enligt min åsikt )..
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Nibor » 2013-02-11 23:11:50

Utnyttjande av fattiga och utsatta människor finns bakom i princip varje produkt vi i västvärlden använder. Det är därför det är så billigt och vi har råd med annat.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-12 8:09:15

Narkeremiten skrev:O ja, jag är totalt samvetsbefriad och kan lätt proppa i mig mängder choklad, köpa billiga möbler från Ikea, med mera. Barnarbete i länder på andra sidan jorden rör mig inte i själen.

Skämt åsido; självklart är det hemskt med barnarbete och slaveri världen över. Men om man stannar upp och börjar ta reda på hur 'fair trade' allting är, och hur varje enskild varas och varumärkes bakgrund ligger till, skulle det inte dröja länge innan man blir galen. Man kan inte vara aktivist inom allt, för allt som finns i våra matvaruhyllor med mera, kommer alltid visa sig att på ett eller annat sätt vara ofördelaktigt för den lilla människan. Vare sig man då talar om slaveri eller dålig lön.

Just så är det. Jag är övertygad om att fair trade-choklad-aktivisterna äter mängder med annat som är högst tvivelaktigt om man ska vara lika hård. Sedan var det ju det där med vilka organisationer företaget eventuellt kan stödja...

Alla kan inte göra allt, utan bäst är att satsa på det där man har möjlighet att göra mest, och INTE försöka döma och ge andra dåligt samvete utan anledning.

Visst finns det de som skiter i allt, dem kan man kanske gå på. Min man har en arbetskompis som skiter i allt, och säger att han är ändå död när världen tar konsekvenserna av att han häller ut diesel och whatever rakt i naturen. Säger man något om barn, så säger han "jag har inga barn, så jag skiter i det". Honom kan vi gå på :twisted:
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-12 8:11:43

elle skrev:Bild
Varsågod och ta . Världens godaste chokladkaka ( enligt min åsikt )..

Visst är den god, men med typ 45 % dadlar, 45 % nötter och 10 % kakao, kan man lika gärna göra det själv. Jag åt nyss två, och såg ingredienserna, och tyckte att det var bra dyrt för något jag lätt meckar ihop själv. Har dock inte testat än, och troligen blir det kladdigare...

Kanske är det svårt att få ihop iongrediensera i RAW-format till rimligt pris, så att det ändå går på ett ut.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Titti » 2013-02-14 14:15:18

Jag slog samman denna tråd med den tråd i AoG som gäller samma ämne efter att ha inhämtat samtliga skribenters tillstånd för en flytt av deras inlägg hit till den öppna delen av forumet.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav slackern » 2013-02-14 14:21:49

Bror Duktig skrev:
elle skrev:Bild
Varsågod och ta . Världens godaste chokladkaka ( enligt min åsikt )..

Visst är den god, men med typ 45 % dadlar, 45 % nötter och 10 % kakao, kan man lika gärna göra det själv. Jag åt nyss två, och såg ingredienserna, och tyckte att det var bra dyrt för något jag lätt meckar ihop själv. Har dock inte testat än, och troligen blir det kladdigare...

Kanske är det svårt att få ihop iongrediensera i RAW-format till rimligt pris, så att det ändå går på ett ut.


Det säger ju sej självt att om du köper helfabrikat utav bra produkter att det blir dyrare än att göra det själv.

Men jag håller med dej. Det var fan ett fantasipriser på den produkten.

http://www.nyttobox.se/?cat_id=148
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav elle » 2013-02-14 18:12:34

Bror Duktig skrev:Kanske är det svårt att få ihop iongrediensera i RAW-format till rimligt pris, så att det ändå går på ett ut.

det är också min åsikt.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-15 8:00:10

slackern skrev:
Bror Duktig skrev:
elle skrev:Bild
Varsågod och ta . Världens godaste chokladkaka ( enligt min åsikt )..

Visst är den god, men med typ 45 % dadlar, 45 % nötter och 10 % kakao, kan man lika gärna göra det själv. Jag åt nyss två, och såg ingredienserna, och tyckte att det var bra dyrt för något jag lätt meckar ihop själv. Har dock inte testat än, och troligen blir det kladdigare...

Kanske är det svårt att få ihop iongrediensera i RAW-format till rimligt pris, så att det ändå går på ett ut.


Det säger ju sej självt att om du köper helfabrikat utav bra produkter att det blir dyrare än att göra det själv.

Med frakt och tanke på att mest mindre butiker säljer RAW, så blir därför ingredienserna mycket närmare slutprodukten i pris än om det är sockerkaka man ska bara och jämför pris på ingredienser och en fin kaka från ett hembageri.

Om man däremot skiter i RAW, och är ute efter hur gott det smakar och att det är rätt nyttigt ändå, så blir det mycket billigare att köpa ingredienserna till sådan där bar.

Däremot blir den eventuellt oformlig och kladdig när man gör själv. Svårt att ta med smidigt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav elle » 2013-02-15 10:06:34

Bror Duktig skrev:
slackern skrev:
Bror Duktig skrev:Visst är den god, men med typ 45 % dadlar, 45 % nötter och 10 % kakao, kan man lika gärna göra det själv. Jag åt nyss två, och såg ingredienserna, och tyckte att det var bra dyrt för något jag lätt meckar ihop själv. Har dock inte testat än, och troligen blir det kladdigare...

Kanske är det svårt att få ihop iongrediensera i RAW-format till rimligt pris, så att det ändå går på ett ut.


Det säger ju sej självt att om du köper helfabrikat utav bra produkter att det blir dyrare än att göra det själv.

Med frakt och tanke på att mest mindre butiker säljer RAW, så blir därför ingredienserna mycket närmare slutprodukten i pris än om det är sockerkaka man ska bara och jämför pris på ingredienser och en fin kaka från ett hembageri.

Om man däremot skiter i RAW, och är ute efter hur gott det smakar och att det är rätt nyttigt ändå, så blir det mycket billigare att köpa ingredienserna till sådan där bar.

Däremot blir den eventuellt oformlig och kladdig när man gör själv. Svårt att ta med smidigt.

de säljs i butiker och då slipper man frakt och man kan köpa ett styck om man önskar i en butik. mer krångligt är det inte.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-15 13:14:38

elle skrev:
Bror Duktig skrev:
slackern skrev:
Det säger ju sej självt att om du köper helfabrikat utav bra produkter att det blir dyrare än att göra det själv.

Med frakt och tanke på att mest mindre butiker säljer RAW, så blir därför ingredienserna mycket närmare slutprodukten i pris än om det är sockerkaka man ska bara och jämför pris på ingredienser och en fin kaka från ett hembageri.

Om man däremot skiter i RAW, och är ute efter hur gott det smakar och att det är rätt nyttigt ändå, så blir det mycket billigare att köpa ingredienserna till sådan där bar.

Däremot blir den eventuellt oformlig och kladdig när man gör själv. Svårt att ta med smidigt.

de säljs i butiker och då slipper man frakt och man kan köpa ett styck om man önskar i en butik. mer krångligt är det inte.

Fast nu skrev jag ju inte om barsen, utan om ingredienserna för att göra dem.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav elle » 2013-02-17 10:25:03

Bror Duktig skrev:
elle skrev:
Bror Duktig skrev:Med frakt och tanke på att mest mindre butiker säljer RAW, så blir därför ingredienserna mycket närmare slutprodukten i pris än om det är sockerkaka man ska bara och jämför pris på ingredienser och en fin kaka från ett hembageri.

Om man däremot skiter i RAW, och är ute efter hur gott det smakar och att det är rätt nyttigt ändå, så blir det mycket billigare att köpa ingredienserna till sådan där bar.

Däremot blir den eventuellt oformlig och kladdig när man gör själv. Svårt att ta med smidigt.

de säljs i butiker och då slipper man frakt och man kan köpa ett styck om man önskar i en butik. mer krångligt är det inte.

Fast nu skrev jag ju inte om barsen, utan om ingredienserna för att göra dem.

Bra. Och jag ser inga problem som helst med ingredienserna heller. :)
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav elle » 2013-02-17 10:37:35

Bild
nyhet. har redan provat. det smakade mycket blåbär och väldigt lite vanilj.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-17 11:16:20

elle skrev:
Bror Duktig skrev:
elle skrev:de säljs i butiker och då slipper man frakt och man kan köpa ett styck om man önskar i en butik. mer krångligt är det inte.

Fast nu skrev jag ju inte om barsen, utan om ingredienserna för att göra dem.

Bra. Och jag ser inga problem som helst med ingredienserna heller. :)

Hittar du rawfoodingredienser i matvarubutiker alltså? Var? RAW-BITE kan jag närmast få tag i i Stenungsund, efter en nätt bilresa på 2 mil. Åka buss går inte, då det kostar mycket mer eftersom taxagränsen ligger som den gör. Annars finns det på Eko-store nära hab i GBG, men där är det otroligt dyra jämfört med internet, samt att personalen är i allara högsta grad omedvetna om att de har ett serviceyrke. De knuffar bort folk från hyllorna för att de ska placera upp varor. I andra butiker väntar man lite. De sitter och surar i kassan, och svarar snäsigt om vad de har eller ej. Men jag köper lakritspastiller (100 % extrakt) där, eftersom det är de billiga på :D
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Inläggav Alien » 2013-02-17 14:45:36

Braincandy skrev:Det fungerar inte att gå och tänka på var alla varor kommer ifrån när man köper dem i butik, ska vi hålla på så leder det tillslut till tankar som:

"bör jag verkligen äta kött?, det har varit en del av en levande varelse en gång, möjligtvis det enda livet det någonsin kommer ha..."

"Bör jag verkligen köpa de här potatisarna?, förmodligen har de blivit besprutade med kemiska bekämpningsmedel som förorenar naturen"

"den här paprikan ser god ut, men bör jag verkligen köpa den då den flugits från andra sidan jordklotet?"

"bör jag verkligen äta grillat? forskare har ju sagt att grillning skapar cancerframkallande ämnen?"

Med andra ord skapar man onödig ångest utöver saker som en människa inte kan förändra och inte förbättrar nånting genom att gå runt och oroa sig.


VAdå inte kan förändra? Man kan (för sin hälsas skull) avstå från grillat. Man kan välja rotselleri före paprikan. Man kan välja ekologiskt odlad potatis.

Man behöver verkligen inte stå handlingsförlamad och ångestfylld. I de fall det inte finns något alternativ så får man förstås ta det som finns.

Problemet är om man känner sig tvungen att alltid välja det billigaste i stället för det som är mest hälsosamt el mest miljövänligt. Men ofta väljer folk det billigase av ren slentrian; alla är inte fattiga. Och näringsriktig mat är inte dyrare än skräpmat, men den tar längre tid att laga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Inläggav Alien » 2013-02-18 3:04:08

Iridia skrev:
Trollmor skrev:Ja, ett sånt reportage skulle jag gärna vilja ta del av! Gjort av nån av de där duktiga grävande journalisterna. Fast, de släpps ju inte in ...

Jag tror de här chokladkakorna VAR märkta med fair trade eller liknande. Det var det som var det bedrövliga.


Ännu faller ingen skugga på Fair Trade, det var Rainforrest Alliance som fick stå till svars i programmet.

Jag brukar köpa 70% choklad till min far av märket Marabou Premium. Det står Rainforrest Alliance på dem. Idag kollade jag i affären efter Fair Trade. På Lindt står det inget alls. Men så hittade jag en med Fair Trade: Anton Berg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Inläggav elle » 2013-02-18 15:49:35

Bror Duktig skrev:Hittar du rawfoodingredienser i matvarubutiker alltså? Var? RAW-BITE kan jag närmast få tag i i Stenungsund, efter en nätt bilresa på 2 mil. Åka buss går inte, då det kostar mycket mer eftersom taxagränsen ligger som den gör. Annars finns det på Eko-store nära hab i GBG, men där är det otroligt dyra jämfört med internet, samt att personalen är i allara högsta grad omedvetna om att de har ett serviceyrke. De knuffar bort folk från hyllorna för att de ska placera upp varor. I andra butiker väntar man lite. De sitter och surar i kassan, och svarar snäsigt om vad de har eller ej. Men jag köper lakritspastiller (100 % extrakt) där, eftersom det är de billiga på :D

Som svar på din fråga så JA. Jag hittar Raw Fodd i vanliga matvarubutiker Jag handlar inte på nätet. Nätet vill tjäna pengar och lyxiga raw food ingredienser kan man vara utan.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-18 17:05:40

elle skrev:
Bror Duktig skrev:Hittar du rawfoodingredienser i matvarubutiker alltså? Var? RAW-BITE kan jag närmast få tag i i Stenungsund, efter en nätt bilresa på 2 mil. Åka buss går inte, då det kostar mycket mer eftersom taxagränsen ligger som den gör. Annars finns det på Eko-store nära hab i GBG, men där är det otroligt dyra jämfört med internet, samt att personalen är i allara högsta grad omedvetna om att de har ett serviceyrke. De knuffar bort folk från hyllorna för att de ska placera upp varor. I andra butiker väntar man lite. De sitter och surar i kassan, och svarar snäsigt om vad de har eller ej. Men jag köper lakritspastiller (100 % extrakt) där, eftersom det är de billiga på :D

Som svar på din fråga så JA. Jag hittar Raw Fodd i vanliga matvarubutiker Jag handlar inte på nätet. Nätet vill tjäna pengar och lyxiga raw food ingredienser kan man vara utan.

Ok. Här finns inget sådant.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Inläggav Alien » 2013-02-24 18:20:27

Det skulle underlätta att äta etiskt (tänker inte på just choklad nu) om kommunerna bestämde sig för att bli Fair Trade-klassade. Kommunerna köper ju in mycket mat till daghem, skolor, omsorgsboenden, förvaltning etc.

Det föreslår en socialdemokratisk politiker i en debattartikel:

DN Stockholm skrev:En stad kan ta ansvar för hur villkoren för produktionen av de varor man köper in ser ut. Att göra Stockholm till en så kallad Fairtrade city är ett sätt att ta det ansvaret. Stockholms stad är en av Sveriges största arbetsgivare och kan på så sätt påverka andra, skriver det biträdande oppositionsborgarrådet i Stockholm, Emilia Bjuggren (S).
---
Organisationen Fairtrades arbete handlar om att skapa förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. Som konsument kan man välja att bidra genom att köpa Fairtrade-märkta produkter. På så sätt säkerställer man att det man handlar leder till förbättrade ekonomiska villkor för dem som producerar de varor man köper. Det sker genom Fairtrades system med fastställda kriterier för högre löner och ett minimipris som överstiger produktionskostnaden i leverantörsledet. Fairtrade värnar också rätten att vara medlem i en fackförening, motverkar barnarbete och diskriminering samt en förbättrad arbetsmiljö för arbetare i utvecklingsländerna.
http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebat ... rtradestad

Malmö och Göteborg är redan Fair Trade cities. Men inte lätt att få reda på vilka städer som är det på Fair Trades hemsida, hittar ingen förteckning, bara en karta som man får klicka på.

Här står om villkoren: http://www.fairtrade.se/wp-content/uplo ... c-2012.pdf
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Inläggav Alien » 2013-02-24 23:23:03

Moderatorna, dvs Sten Nordin, svarar:

DN Stockholm skrev:Redan idag har staden till exempel miljökrav i sina upphandlingar. För år 2015 är målet att 25 procent av alla inköpta livsmedel är ekologiska, och tillsammans med Göteborgs kommun och Malmö Stad har vi sedan 1997 gemensamma miljökrav vid entreprenader som rör arbetsfordon samt arbetsmaskiner.
---
Socialdemokraternas krav på att låsa Stockholms stads upphandlingar till en enda organisations arbete är en onödig begränsning. Genom kontinuerlig översyn och uppdatering av stadens upphandlingsregler tar vi redan ett helhetsansvar.
http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebat ... ransningar

Jag tolkar det som "vi är lika bra som Fair Trade men vill inte låsa oss vid Fair Trades krav". Det är sådant som får mig att inte förstå politikerprat. Om de redan följer Fair Trades krav borde det inte vara någon nackdel att finnas med på deras karta?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Inläggav Alien » 2013-10-25 14:02:58

Greenpeace kritiserar Marabou för regnskogskövling som drabbar den utrotningshotade Sumatratigern:

DN skrev:Marabous choklad är en riktig miljöbov. Det hävdar Greenpeace som i en rapport konstaterar att chokladen innehåller palmolja från skövlade regnskogar.

I sin rapport skriver Greenpeace att ett antal livsmedelsföretag köper palmolja från producenten Wilmar International som i sin tur kommer från illegalt skövlad regnskog i Indonesien.

Erika Bjureby, skogsansvarig på Greenpeace Norden, säger till Dagens Industri att organisationen har starka bevis för att viss choklad från Marabou innehåller olja som kommer från Wilmar International.
http://www.dn.se/ekonomi/marabous-choklad-en-miljobov/

Ät en chokladkaka och utrota en tiger?

- Marabou har tyvärr tigerblod på sina händer. Varumärken måste ta reda på varifrån just deras palmolja kommer ifrån, och garantera konsumenter runt om i världen att just deras favoritprodukter inte ligger bakom skogsskövling och driver arter som Sumatratigern till utrotning , säger Dr. Erika Bjureby, skogsansvarig Greenpeace Norden.

Palmoljesektorn är den enskilt största orsaken till att regnskog skövlas i Indonesien och Greenpeace har nu bevis på att Wilmar Internationals palmolja kommer från verksamhet som omfattar illegal skövling, bränder på torvmark och omfattande skövling av tigrars livsmiljö.
---
Greenpeace har spårat palmolja från Indonesiens regnskogar och Wilmar International till företag som tillverkar populära snacks och hygienartiklar. Dessa inkluderar Colgate Palmolive, den finska biobränslejätten Neste Oil, Procter & Gamble och Mondelez International, som äger norska Freia och Marabou i Sverige.
http://www.greenpeace.org/sweden/se/nyh ... sskovling/

Tyvärr kan man inte undvika produkter med palmolja, det står bara "vegetabilisk olja" på förpackningarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Inläggav kiddie » 2013-10-28 8:34:52

Det är inte lätt att välja vad man ska ta det bra av om man inte har råd med allt. Ekologisk mat existerar inte i mitt hushåll om jag inte råkat odla lite själv. Billiga förbrukningsvaror och billiga plädar är jag skyldig till att ha köpt "för det var ju så billigt". Fast de är för billiga för att någon annan utom mellanhänder kan tjäna på det....

Däremot är jag väldigt tveksam till choklad. Visst händer det att jag äter choklad, kanske två-tre gånger om året. Det jag använder är kakaopulver och köper helst Fairtrade.

Minns när jag inte hade råd och stoppade ner i korgen en sådan där billig förpackning kakao och sa till boendestödet som var med att "Nu skäms jag lite, jag brukar inte göra så." Varvid hon mer eller mindre talar om för mig att det är normalt att köpa de vidriga varorna och att jag bör göra det. Orden hon använde minns jag inte. Men detta sa hon med ett leende. Hur kan man le samtidigt som man säger att det är bra och normalt att strunta i andra?

Ingen kan göra allt. Men kan vara bra att välja en eller två värstingsaker där man satsar på ekologiskt eller fairtrade beroende på. Då har man ju iallafall gjort litegrann.

Minns ett citat från en som skickats på buddhistläger. När han kom hem och intervjuades blev han tillfrågad om han var en bra människa nu. Han svarade: "Nej men jag är lite mindre en skitstövel." Det tyckte jag var ett bra svar! :D
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Inläggav kiddie » 2013-10-28 8:52:55

Tikki skrev:"Nestle' är världens största livsmedelsföretag och säljer många olika produkter.
Två som förvånade mig är Zoegas och Hemglass!


Kollar man uppåt så hamnar man väldigt ofta på Nestle eller Kraft food. De äger en stor bit av matproduktionen i västvärlden. Kraft äger t ex Slotts medan en nordisk concern äger Felix.

Nestle gör den mat mina månsar äter. Annars äger Nestle även Åhusglass, Mövenpick, Kit-kat och After eight. Djurmat bl a Purina/Pro plan, Pussi, Friskies, Gourmet och One.

Fick kolla upp lite. Mindes djurmaten bäst.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Inläggav Flawed » 2013-10-28 21:05:50

nevermind
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in