Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav gadas » 2013-02-08 9:50:51

Bror Duktig skrev:
elle skrev:
gadas skrev:Och de med 6000 i månaden kan göra en minst lika god insats genom att inte alls köpa chokladen, varför skulle det vara självklart att de har råd med 4:90 bara för att de eventuellt INTE har råd med 25 kronor?

Jag har 6000 i månaden före skatt och har råd med KRAV- mat och Fairtrade. Det handlar om noll kompromiss och prioriteringar. :)

Och du har också två barn?
Mitt matkonto är på 4000 kr i månaden, minst. Få se, 6000 kr minus skatt och hyra, lite tillägg och bidrag..? många som har det så.

Eller vad sägs om: efter 25 år på snålnivåer, börjar man vilja leva också. Det var hur enkelt som helst att spara och prioritera när jag var upp till 30-35, sedan började livet kännas bra torftigt.


Värsta dubbelmoral jag hört!! Du har barn - och accepterar barnslaveri bara för att få lite mer choklad!

Det handlar inte om hur många barn man har eller hur lite pengar man har utan om hur många som är slavar och hur lite ansvar man tar.

Alien:
Du behöver inte läxa upp folk för att de inte tycker el handlar som du gör/vill. Kom ihåg forumreglerna:
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.

------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Sv: Re: Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-08 10:29:37

gadas skrev:
Bror Duktig skrev:
elle skrev:Jag har 6000 i månaden före skatt och har råd med KRAV- mat och Fairtrade. Det handlar om noll kompromiss och prioriteringar. :)

Och du har också två barn?
Mitt matkonto är på 4000 kr i månaden, minst. Få se, 6000 kr minus skatt och hyra, lite tillägg och bidrag..? många som har det så.

Eller vad sägs om: efter 25 år på snålnivåer, börjar man vilja leva också. Det var hur enkelt som helst att spara och prioritera när jag var upp till 30-35, sedan började livet kännas bra torftigt.


Värsta dubbelmoral jag hört!! Du har barn - och accepterar barnslaveri bara för att få lite mer choklad!

Det handlar inte om hur många barn man har eller hur lite pengar man har utan om hur många som är slavar och hur lite ansvar man tar.

Du drar oerhört förhastade slutsatser. Gör inte det när du inte har alla fakta. Jag är känd för att lusläsa märkningar, innehåll mm, men skuldbeläggande ger jag inte mycket för. Har för mycket erfarenhet av allt möjligt för att döma till höger och vänster. Folk gör överraskande nog oftast så gott de kan, i SIN situation.

Varsågod att tro att jag köper eldoradochoklad och skiter i barn... Inget är ju mer fel... Ta gärna med ALLA parametrar när du dömer och bedömer, och tänk på att inte dra slutsatser på för få parametrar.

Är du vegetarian? Om inte, kan jag ju säkert döma och föreläsa en hel fruktansvärt massa om djurskydd, döma ut det mesta osv och anser att choklad ska du inte ens tänka på, köpte det inte, det är enklast. För du köper väl inte kravkött? De djuren får spannmål. Gröna gårdars kött har inte rört spannmål. Allt annat än att köpa det, kan jag FÖRDÖMA. Men det är bättre att upplysa och ge fan i dömandet.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-08 11:04:01

arbogaerik skrev:
Bror Duktig skrev:Då är det väl 30 % socker då, såvida det inte är 100 % kakao. Äkta choklad innehåller typ det där, plus socker för de procent som inte tillhör kakaohalten. Aware är 70 % kakao => 70 % riktiga ingredienser, och 30 % socker.

Men jag kör alltså för egen del gärna 100 % choklad, d.v.s. ren kakaomassa. Sedan tillsätter jag det jag vill ha själv. Kokosflingor, gojibär, rostat bovete, flisad mandel o.s.v. Köper på Crearome och har för mig att det är ekologisk. Jag är sockeravvand och tycker att 70 % kakao är hemskt sött, 90 är sött och ren kakao börjar smaka lite - osötat. Men det räcker med 3 st gojibär per knäckform med choklad för att det ska smaka ok.


-Ja, de resterande 30% är kakaosmör, rörsocker och vanilj.

Vad kostar 100% du köper, vet du vilken av de tre sorterna det är?

42 kr för 50 gram, men 290 för ett kg. Jag köper ett kg. Eko. här: http://kosmetikkompaniet.se/sv/product/ ... _value_191Bild

De har även RAW-choklad, 70 % eko, 25 kr för 100 gram: http://kosmetikkompaniet.se/sv/product/ ... -70-Ra-eko
Senast redigerad av Bror Duktig 2013-02-08 11:12:44, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-08 11:11:39

gadas skrev:Värsta dubbelmoral jag hört!! Du har barn - och accepterar barnslaveri bara för att få lite mer choklad!

Ju mer jag läser den meningen, desto mer vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Vad är det för slutsatser? "för att få lite mer choklad" LOL

Jösses vad dåligt du känner mig, ändå totalt tvärsäkra slutsatser. Förolämpande.

Hur gör du själv för att göra allt du ska med dina hundar, katter, barn, mat, fordon, bussåkande, hälsa, tandhygien? För det är väl, ve och fasa, inte så att du slarvar en enda sak av det där?

Visst, många av oss INKLUSIVE JAG, kan kolla märkningar och få fair trade-choklad, men alla kan inte klara allt. Det betyder självklart inte att JAG skiter i det som du tolkade det som.

Usch vad trött jag är på att bli misstolkad och 100 % felbedömd.

Tänk nu på det jag skrev om kött. Och ska du äta kyckling, glöm 20 kr/kg, det är 150 kr kg (inklusive ben) som gäller, och då är det ändå inte riktigt bra för hönsen. Och tänk dig för när du köper Santa Maria tex mex. Jag har jobbat på den ökända fabriken som liknade slaveri, och där 50 % slutade p.g.a. ryggskador. Jag har fortfarande ryggpoblem, 14 år senare.

Jag BOJKOTTAR SANTA MARIA - och borde kanske fördöma de som äter deras slavprodukter.


Moderator Alien: Kompletterade citatet så det framkom vem som skivit det.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav arbogaerik » 2013-02-08 11:41:28

Bror Duktig skrev:
arbogaerik skrev:
Bror Duktig skrev:Då är det väl 30 % socker då, såvida det inte är 100 % kakao. Äkta choklad innehåller typ det där, plus socker för de procent som inte tillhör kakaohalten. Aware är 70 % kakao => 70 % riktiga ingredienser, och 30 % socker.

Men jag kör alltså för egen del gärna 100 % choklad, d.v.s. ren kakaomassa. Sedan tillsätter jag det jag vill ha själv. Kokosflingor, gojibär, rostat bovete, flisad mandel o.s.v. Köper på Crearome och har för mig att det är ekologisk. Jag är sockeravvand och tycker att 70 % kakao är hemskt sött, 90 är sött och ren kakao börjar smaka lite - osötat. Men det räcker med 3 st gojibär per knäckform med choklad för att det ska smaka ok.


-Ja, de resterande 30% är kakaosmör, rörsocker och vanilj.

Vad kostar 100% du köper, vet du vilken av de tre sorterna det är?

42 kr för 50 gram, men 290 för ett kg. Jag köper ett kg. Eko. här: http://kosmetikkompaniet.se/sv/product/ ... _value_191Bild

De har även RAW-choklad, 70 % eko, 25 kr för 100 gram: http://kosmetikkompaniet.se/sv/product/ ... -70-Ra-eko


-Intressant, tack för tipsen.
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-02-08 14:23:24

För mig när jag köper matvaror (inkl choklad när nu det händer) så kollar jag främst att den inte innehåller sånt jag inte tål, som exempelvis citrusfrukter och gluten. För mig är det viktigare än Fair Trade, KRAV etc. Och om man inte kan förstå det så, ja.. jag kan inte förstå hur man inte kan förstå det.
Sen undviker jag såklart onödiga konstgjorda ämnen så mkt som möjligt (en del av de är jag ju faktiskt allergisk mot).
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Trollmor » 2013-02-08 22:55:58

Jag är imponerad av hur många här inne som faktiskt tänker och som gör som de tycker är rätt. Det är alltså inte bara jag som försöker ge signaler till tillverkarna om vad jag tycker de ska fortsätta tillverka genom att köpa sånt jag tycker är bra. Härligt, underbart! :)

"Ingen kan göra allt
men alla kan göra något
och många gör väldigt mycket."
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-09 0:08:51

Trollmor skrev:"Ingen kan göra allt
men alla kan göra något
och många gör väldigt mycket."

Precis, ingen kan göra allt.

Och tvärtemot vad man tydligen kan tro, så är jag mycket för att bojkotta och välja, använda konsumentkraft. Men jag har förståelse för de som måste kämpa andra fighter, och därmed prioriterar på ett annat sätt. Ibland är just dessa BÄTTRE på andra val än en själv där man sitter och pratar om djurskydd och ägg, hundideologi eller fair trade. Finns många saker man kan välja att kämpa mest mot här i världen.

På det lilla planet, så bojkottar jag direkt butiker med fel attityd, kundbemötande, överpriser, underligt utbud o.s.v. På det större planet, så bojkottar jag SJÄLVKLART Santa Maria Tex Mex, den inom facket ökända fabriken där ni som köper dessa varor stöttar att de som inga andra jobb kan få, förstör sin kropp totalt. Att slingra sig så till den milda grad runt regler, hölsovårdsmyndigheter, företagshälsovård o.s.v. har jag aldrig sett maken till. På ett ännu högre plan, så tänker jag på djurskydd, miljö, hälsa arbetsvillkor. Men, visst kan jag köpa svindyr choklad (nu finns det ju 70 %-ig till ok pris, men inte 90 %-ig, hur mycket man än klagar på mig, så trollas den inte fram) och strunta i djurskyddet. Vi är många (är med i stora FB-grupper för/om hälsa) som faktiskt inte har råd att välja KRAV på ALLA livsmedel. Man ser att folk prioriterar olika, och vem är jag att bedöma vilket djurslag eller vilken befolkning som är mest värd?

Jag undrar fortfarande: ni som anser det självklart att köpa Fair trade: ni köper väl inte Santa Maria, eller något annat kött än Gröna gårdar och co? Är ni medvetna om hur man utnyttjar svenska ungdomar, hur cheferna går fram och hotar med polisanmälan om de "tappar tacoskal på golvet - det ser vi som stöld" när de matar på maskinerna i omänskligt tempo, eller att samma tempo ett tag gjorde att vi var en varje dag som skadade ryggen långvarigt. Samma fabriker hotar ungdomar eller andra som inte känner till reglerna, med avsked om de inte jobbar över mer än tillåtna gränser, låter dem inte gå på toa (hotar med avsked) o.s.v. Så har vi det på nära håll, även om det såklart säkert är bättre än barnarbete i kina. Jag hade ett flertal jobbarkamrater som grät sig till sömna (även jag) eller drack alkohol varje kväll för att döva sig efter helvetesjobbet. Varje fredag var man spänd: om chefen var sur, fick man jobba över till 21 och "städa om, det ser inte bra ut".

Dessa chokladkakor är en fis i rymden men tydligen är de i fokus just nu då det verkar viktigast av det viktigaste att just dessa är fair trade, men annat spelar mindre roll. Djur och människor, miljö m.m. far illa överallt. Hur är det med kaffe?, vem har packat grönsakerna och kanske ännu värre, hur står det till med dem som besprutat dem - eller dina kläder (ni har sett info från Indien kanske?)? KRAV kostar så mycket i vissa fall att jag fick skita i att köpa vissa saker. Det blir inga mer tomater barn (eller så blir det ingen choklad på lördag). Bananer går dock bra. KRAV-baljväxterna gror inte, så då blir det inga fler groddar som är så himla nyttigt, krav eller ej. Fast det har bättrats, och blir bättre och bättre ju större efterfråga blir så att KRAV-växterna börjar selektera sig genom snabbare generationsväxling och selektion.

Mina barn hade de allra längsta listorna i sina klasser, mer än dubbelt så långa som den näst längsta, när de skulle redovisa märkning de fann i hemmet (KRAV, EU-löv/blomma, fair trade m.m.). Kan ju vara bra att veta när nästa på forumet ska anklaga mig för värsta dubbelmoralen. Mina barn får också höra: vad är det för fel på din mamma som inte köper Gorbys, varför äter ni så konstigt? Varför har ni så konstig choklad, vi köper RIKTIG choklad. Marabou. Ena sonens klasskamrater ställde sig i en ring kring honom när han var naken i duschen, och hånade honom, och tog upp sådant där också. Ändå fortsätter "hon med den värsta dubbelmoralen" att köpa dessa underliga fair trade- och KRAV-saker, och göra sockerfria smoothies med svindyra KRAVäggulor i till sina barn.

Så, finns det många parametrar kanske? Är man helt enkelt värsta sortens dubbelmoralidiot när man försöker få ihop allt? Och hur lätt hade det varit om jag dessutom hade haft ett jobb och 5 minuter på mig att lusläsa innehåll på veckans alla varor?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Flawed » 2013-02-09 0:21:03

Det enda man kan göra med gott samvete är att kompostera sig själv förutsatt att man inte har kvicksilverplomber eller så i munnen.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Sv: Re: Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-09 0:34:14

Flawed skrev:Det enda man kan göra med gott samvete är att kompostera sig själv förutsatt att man inte har kvicksilverplomber eller så i munnen.

:)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Chokladslavar

Inläggav Alien » 2013-02-10 2:51:51

Kanske de har någon Facebook-sida där folk kan ställa frågor och kommentera?

Så här skriver Fazer om sitt ansvar på sin hemsida:

- Ta i bruk riskanalysverktyget för råvaror
- 100% RSPO-certifierad palmolja
- Utveckla spårbarheten för kakaon
http://www.fazer.se/Vart-ansvar1/Ansvarsomraden/

Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Chokladslavar

Inläggav Alien » 2013-02-10 2:54:27

Iridia skrev:Kan man inte slå ihop chokladtrådarna?


Moderator:
Inte när en finns i den öppna avd och den andra i en dold avd.


Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav elle » 2013-02-10 10:05:43

gadas skrev:
elle skrev:
gadas skrev:Och de med 6000 i månaden kan göra en minst lika god insats genom att inte alls köpa chokladen, varför skulle det vara självklart att de har råd med 4:90 bara för att de eventuellt INTE har råd med 25 kronor?

Jag har 6000 i månaden före skatt och har råd med KRAV- mat och Fairtrade. Det handlar om noll kompromiss och prioriteringar. :)


You've got it! Äntligen någon som talar om verkligheten och tar sitt ansvar - något som jag sedan länge sett som typiskt för AS.

Jag önskar vi blir fler som tar kampen mot orättvisor och väljer den rättvisa chokladkakan istället.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Chokladslavar

Inläggav Titti » 2013-02-10 12:44:03

Jag låser tråden här och skickar frågan till samtliga skribenter om en sammanslagning med den andra tråden. Det skulle då medföra att dessa inlägg flyttas ur avdelningen. Inga inlägg flyttas utan godkännande från skribenten.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Moggy » 2013-02-10 15:10:43

Cloetta och Fazer har jag gott förtroende för. Dom gör bra produkter. Fazers blå chokladbitar är riktigt goda för att vara billigare choklad.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav HGJ » 2013-02-10 17:45:29

Bror Duktig skrev:Köper ICA eller Aware fair trade till make + barn, Lindth 90 % till mig, ej fair trade, så då UNDANFLYKTAR jag mig väl då, för jag kan inte ha mer socker i än så, så fram med fair trade 90 % UTAN emulgering, aromer m.m. com INTE kostar mer än 20 kr/100 g.

Lindt stöder Autism Speaks.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-10 18:58:31

Vad är Autism speaks?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav arbogaerik » 2013-02-10 20:05:48

Moggy skrev:Cloetta och Fazer har jag gott förtroende för. Dom gör bra produkter. Fazers blå chokladbitar är riktigt goda för att vara billigare choklad.


Fazers blå tillhör också en av mina favoriter, har alltid en tillsammans med min mörka choklad i skafferiet.
:-)Happy
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-02-10 20:50:56

Fazer har en mörk choklad med mandel och päron som är jäkligt god, men den finns bara på finlandsbåtarna :(
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav HGJ » 2013-02-10 21:17:34

Bror Duktig skrev:Vad är Autism speaks?

http://www.aspergerforum.se/post527145.html#p527145
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-11 8:09:33

HGJ skrev:
Bror Duktig skrev:Vad är Autism speaks?

http://www.aspergerforum.se/post527145.html#p527145

Vad trist om Lindth stöder dessa. Sjukt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Vildsvin » 2013-02-11 15:25:05

Flawed skrev:Det enda man kan göra med gott samvete är att kompostera sig själv förutsatt att man inte har kvicksilverplomber eller så i munnen.


Är inte det slöseri? Man tycker ju att man borde räcka som mat åt ett par vargar eller en björn några dagar åtminstone. :-)063
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav slackern » 2013-02-11 15:41:47

Vildsvin skrev:
Flawed skrev:Det enda man kan göra med gott samvete är att kompostera sig själv förutsatt att man inte har kvicksilverplomber eller så i munnen.


Är inte det slöseri? Man tycker ju att man borde räcka som mat åt ett par vargar eller en björn några dagar åtminstone. :-)063


Är det inte Tibetanerna som matar sina döda till örnarna? Var tydligen gamar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sky_burial
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-11 19:57:11

Då får vi ju hoppas att Fair Trade-chokladtillverkarna inte stödjer "Autism speaks" för då blir det fart på min pratkvarn igen!
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in