Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan man äta choklad med gott samvete? (Chokladslavar)

Inläggav Alien » 2013-02-04 0:47:28

Inte enligt Dokument utifrån: Chokladens bittra bismak. Det hjälper inte att det står t ex en symbol för Rainforest Alliance på chokladkakan, att den ska ha producerats utan barnarbete.

svt skrev:När chokladindustrin ertappades med barnarbete, usel arbetsmiljö och människohandel lovades bot och bättring från de multinationella företagen.

Det var för tre år sedan som den grävande reportern Miki Mistrati avslöjade barnarbete och handel med barn inom chokladindustrin, ett avslöjande som gav stora konsekvenser - på ytan.

Nu reser han till Elfenbenskusten och Ghana och konstaterar att mycket lite av det som utlovas på företagens hemsidor faktiskt stämmer.

Dansk dokumentär från 2012 av Miki Mistrati och U. Roberto Romano.
http://www.svt.se/dokument-utifran/chok ... tra-bismak

Miki släpptes inte ens in i Elfenbenskusten. Då måste han först ha en inbjudan från chokladföretagen. (Verkar som chokladföretagen styr landet.) Men en afrikansk medhjälpare, Ange, reste in tillsammans med en fotograf.

Han kollade tre projekt som ICI (The International Cocoa Initiative) skulle ha stött för att barnen skulle få gå i skolan i stället för att arbeta med kakaobönorna.

På första stället såg man att endast väggar var byggda av skolan. På "golvet" växte halvmeterhögt gräs. Däremot fanns den gamla skolan, som var ett fallfärdigt ruckel, men iaf hade ett tak. ICI hade krävt att även de lågavlönade föräldrarna skulle bidra till kostnaderna. Men på över tre år hade ICL inte byggt klart skolan.

En pojke gick och slog gräset utanför skolan med sin machete, samma som de klyver kakaofrukten med. Plötsligt högg han sig i benet. Journalisten och fotografen körde honom till läkare, och betalade för vården (den hade inte föräldrarna råd med).

På ett annat ställe skulle det finnas en skola stödd av bl a Mars och Rainforrest Alliance. Där fanns ingen skola, bara pojkar som plockade kakaofrukter och sedan klöv dem med dessa otäcka machetes. Pojkarna var definitivt barn, och en del av dem kom från Burkina Faso (människohandel).

Moderator: Ändrade rubriken något i samband med hopslagning med en annan tråd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Alien » 2013-02-04 0:59:26

Här skriver Mars om hur bra de är:
Mars Sweden skrev:Som ledande inom forskning om industrins globala insats för en hållbar kakaoproduktion och innovatör inom kakaovetenskap gör Mars en positiv insats för kakaobönder och deras familjer över hela världen.
---
Sedan 2001 har Mars spelat en ledande roll i den globala kakao- och chokladindustrins ansträngningar för att bemöta rapporterna om barnarbete på kakaoplantagerna i Västafrika. Mars samarbetar med regeringarna i Elfenbenskusten och Ghana (världens största kakaoproducenter), arbetsexperter och lokalbaserade organisationer för att stödja införandet av en certifieringsprocess som ska säkra att kakaon odlas utan de värsta sorternas barnarbete. Denna certifieringsprocess inleddes juli 2008 och täcker till en början 50 % av kakaoregionerna i Elfenbenskusten och Ghana.
---
Vi inser att för att uppnå riktig förändring krävs samarbete med andra som har kompletterande kunskaper. Därför skapades 2002 den ideella organisationen The International Cocoa Initiative (ICI) som en oberoende röst för att avskaffa barn- och slavarbete i världens kakaoproduktion. ICIs styrelse representerar en mängd intressenter: människorätts- och barnarbetsorganisationer, fackföreningar, lokala grupper från kakaoländerna och kakao- och chokladindustrin. Som medlem i International Cocoa Initiative och UTZ CERTIFIED gör Mars en insats för att avskaffa barnarbete. ICI gör betydande framsteg mot förbättrade arbetsförhållanden i de kakaoproducerande regionerna i Ghana och Elfenbenskusten.
http://www.mars.com/sweden/se/commitmen ... ility.aspx

Så bra det låter. Men bara tomt skryt. Inga fler Mars för mig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Alien » 2013-02-04 1:34:30

Har det blivit något bättre sedan denna rapport:

Aftonbladet 2001-11-11 skrev:Röda korset och Unicef slår larm om barnslaveriet vid kakaoodlingarna i Elfenbenskusten.
Marabou och Cloetta får delar av sin kakao därifrån.

De amerikanska journalisterna Sumana Chatterjee och Sudarsan Raghavan har besökt kakaoplantagen i Västafrika.
De såg misshandlade barn, i åldrarna 9-12, som sålts till plantageägaren och tvingades slita från tidig morgon till sen kväll.
Kan inte spåra chokladen
- Barnen blir väldigt cyniskt och grymt utnyttjade av affärsmän, de säljs eller luras in i barnslaveri, säger Kent Härstedt, ordförande i svenska Unicef.
Enligt Röda korset säljs varje år 15 000 barn till kakaoplantager i Elfenbenskusten. Och från dessa områden köper världens chokladfabrikanter, även svenska, sin kakao.
- Vi köper kakaomassa från olika underleverantörer i Europa och vi kan inte spåra exakt från vilket plantage kakaon kommer, säger Mats Liedholm, marknadschef på Marabou.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article44499.ab

Barnslaveri bakom chokladkakor som finns nära dig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Nummer13 » 2013-02-04 2:06:55

Det är bara å äta ...
Nummer13
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 197
Anslöt: 2013-02-02

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-02-04 2:13:12

Nej usch! Det där hade jag faktiskt inte läst om. Tur att man inte gillar choklad! :roll:
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav kullan » 2013-02-04 2:28:24

Det hjälper inte mot mitt chokladsug. Jag kommer fortsätta äta choklad.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav plåtmonster » 2013-02-04 3:17:27

Att Marabou, Mars, Dajm, och andra skräpmärken beter sig som grisar är jag inte förvånad över. Vore mer intressant att se hur de KRAV och Fairtrade märkta produkterna produceras. Liksom de som saluförs i butiker som explicit säljer giftfritt och liknande produkter.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Chokladslavar

Inläggav gadas » 2013-02-05 13:26:27

Nej, jag menar inte att jag är slav under mitt chokladberoende.

Jag menar bokstavligen slavar.

Såg du Dokument Utifrån i förrgår?

Aktörerna på chokladmarknaden gör sitt yttersta och har oerhört ambitiösa program för att inte fortsätta vara delaktiga i en grov brottslighet som sägs vara avskaffad sedan hundrafemtio år.

Men visst tar väl chokladindustrin detta på allvar? Visst, ta bara som exempel rubrikerna på Marabous startsida, två dagar efter programmet:
Vinnare Marabou Black
Har du upptäckt våra goda nyheter?
Vinnare Marabou Vit
Vinnare Heja Sverige
Mmm…Marabou Jordgubb!
Har du upptäckt Marabous sida på Facebook?

Liknande gäller bl a Fazer. Inget om förlorarna. Ingenting onödigt, för de som inte är intresserade. Men en särskild sida för dem som redan reagerat på slaveriet.

Eftersom chokladleverantörerna inte själva upplyser om innehållet, så gjorde jag några dekaler som bilaga.

Dessa är emellertid på intet sätt avsedda som redskap för att begå skadegörelsebrott. Man riskerar att åka fast om man sätter upp dem i chokladhyllorna, det är ett brott. Däremot åker man inte fast för att man utnyttjar slavar, trots att slaveri också är ett brott - även om det av tingsrätten inte anses lika allvarligt. Men var och en avgör naturligtvis själv vilka brott man vill vara delaktig i.


Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Chokladslavar

Inläggav Gafsan » 2013-02-05 13:40:55

Jag förstår inte. Gör Marabou, Cloetta och Fazer alltså ett bra jobb med att bekämpa slavarbete hos underleverantörerna, eller menar du tvärtom? Känner mig lite trögtänkt nu... :-)063


Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Chokladslavar

Inläggav plåtmonster » 2013-02-05 13:47:19

Bilden “http://www.aspergerforum.se/download/file.php?id=6173” kan inte visas, då den innehåller fel.

Och chockladleverantörer sammt konsumenter verkar ta det med ro..


Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Chokladslavar

Inläggav gadas » 2013-02-05 14:11:15

Gafsan skrev:Jag förstår inte. Gör Marabou, Cloetta och Fazer alltså ett bra jobb med att bekämpa slavarbete hos underleverantörerna, eller menar du tvärtom? Känner mig lite trögtänkt nu... :-)063


Nej, jag började lite ironiskt, eftersom det är så långt ifrån hur chokladtillverkarna framställer det. Det är åt helvete!


plåtmonster skrev:Bilden “http://www.aspergerforum.se/download/file.php?id=6173” kan inte visas, då den innehåller fel.

Och chockladleverantörer sammt konsumenter verkar ta det med ro..


Ja , det är det som är problemet. Blev lite förvånad över att jag inte hittade något på Aspergerforum om det. Bilden blev tydligen också ett problem... Men jag lyckas både öppna och spara den, däremot inte kopiera in den direkt. Jag lade upp den som en jpg. Någon datorkunnig som kan undersöka det?

De som inte kan och vill använda märkena kan ändå skriva till t ex Marabou, Cloetta och Fazer, sånt kan göra skillnad - när det inte bara är jag som gör det! ("Jag vill på intet vis framhäva mig själv"...)

Varför inte skriva direkt till styrelsens ledamöter? De kommer nog att se det som fel instans, men det är just det som det inte är! Så länge Kundtjänst kan besvara och arkivera kundernas reaktioner så behöver de som styr produktionen inte bry sig ett smack.

Direkt från hemsidan: I Fazer-koncernens styrelse sitter:
Berndt Brunow, styrelseordförande Oy Karl Fazer Ab, 2009 -
Claus Cawén, styrelsemedlem Oy Karl Fazer Ab, 2002 -
Anders Dreijer, styrelsemedlem Oy Karl Fazer Ab, 1994 -
Ketil Eriksen, styrelsemedlem Oy Karl Fazer Ab, 2009 -
Fredrik Fazer, styrelsemedlem Oy Karl Fazer Ab, 1987 -
Leif Hagelstam, styrelsemedlem Oy Karl Fazer Ab, 1996 -
Johan Linder, styrelsemedlem Oy Karl Fazer Ab, 2000 -
Juhani Mäkinen, styrelsemedlem Oy Karl Fazer Ab, 2006 -

Postadress lite oklar men jag skickar till

Oy Karl Fazer Ab
Fazersvägen 6, Vanda
PB 4
FI-00941 HELSINGFORS

För säkerhets skull kan man lägga till "Koncernstyrelsen" och "Finland" - eller undersöka om posten eller de själva lyckas slarva bort det annars...

Ni vet väl att åtta pappersbrev väger lika tungt som åttio mail!


Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Chokladslavar

Inläggav Gafsan » 2013-02-05 14:13:56

gadas skrev:
Gafsan skrev:Jag förstår inte. Gör Marabou, Cloetta och Fazer alltså ett bra jobb med att bekämpa slavarbete hos underleverantörerna, eller menar du tvärtom? Känner mig lite trögtänkt nu...


Nej, jag började lite ironiskt, eftersom det är så långt ifrån hur chokladtillverkarna framställer det. Det är åt helvete!


Aha, då förstår jag. Usch, sånt blir man arg av :(


Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Chokladslavar

Inläggav Moggy » 2013-02-05 14:18:04

Vad är problemet? Fattar inte...


Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Chokladslavar

Inläggav plåtmonster » 2013-02-05 14:19:59

Styrelsen skiter nog i detta problem.

@Moggy, Bolagen som säljer chocklad nyttjar slavar där det odlas och framställs. Men påstår på hemsidan efter en TV-granskning att nu minsann har man fixat till detta.


Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Chokladslavar

Inläggav Moggy » 2013-02-05 14:41:49

Ok. Är det värre i just chokladbranschen eller är det som det brukar vara?


Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Chokladslavar

Inläggav gadas » 2013-02-05 14:49:39

Moggy skrev:Ok. Är det värre i just chokladbranschen eller är det som det brukar vara?


Vet inte. Kan tänka mig att kakaon passar bra för barnslavar eftersom man knappast kan använda skördemaskiner.

Grejen är också att eftersom detta just uppmärksammats i teve så får man ett helt annat genomslag när man skriver.

Det är klart att styrelseledamöterna förmodligen inte bryr sig om brevet när det kommer. Men om chokladförsäljningen minskar bara lite grann, så måste de genast analysera om det har att göra med det som breven handlar om.


Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Chokladslavar

Inläggav plåtmonster » 2013-02-05 15:03:30

Få någon att videofilma slaveriet då blir det livat! ;)


Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Chokladslavar

Inläggav matgar » 2013-02-05 15:14:44

Det är väll det dom gjort i Dokument utifrån eller vilken dokumentär det nu var?
Några år senare görs ett återbesök och inga av dom löften som givits om att stoppa barnarbetet har uppfyllts.


Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Chokladslavar

Inläggav gadas » 2013-02-05 18:34:59

Det finns förresten ett fullt lagligt sätt att göra detta, det kräver inte ens mod. Så nu kan jag uppmana alla att skriva ut och börja använda dekalerna!

Man köper ett tiotal chokladbitar, eller hur mycket man har råd med. "Spara kvittot"!
Väl hemma klistrar man på dekalerna, lägger chokladen i en påse tillsammans med mössa och vantar när man kommer tillbaka till butiken och så låter man bitarna glida ut ur påsen i korgen. Och så 'ångrar' man sig och går tillbaka till chokladhyllan och lägger dit bitarna.

Det är inte ens egenmäktigt förfarande - eftersom det inte är till men för någon annans rätt till egendomen. De kan ju inte gärna anklaga en för nedskräpning, man har ju kvitto på att det bara är ens egen choklad man skräpat ner på och att placera fullt kuranta chokladbitar i en chokladhylla - skulle vilja se den åklagare som kallar det ett brott - varumärkesintrång? - tar gärna på mig skulden i så fall.


Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Chokladslavar

Inläggav Trollmor » 2013-02-05 18:49:47

Jag föreslår att vi i fortsättningen pratar om chokladslavar, det är sådana som du och jag som inte kan låta bli att äta choklad. Och kakaoslavar, det är sådana som tvingas arbeta under omänskliga förhållanden för att leverera kakaopulver.

Om man vill göra något praktiskt, och ändå hålla sig helt och hållet inom gränserna för både lag och fint sätt, så kan man köpa Rättvisemärkt. Dom har åtminstone gjort det till ett försäljningsargument att kakaon är tillkommen på ett bra sätt.

Givetvis måste även märken som Rättvisemärkt och Krav utsättas för granskning av duktiga reportrar och grävande journalister.


Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Chokladslavar

Inläggav Alien » 2013-02-05 19:16:19

gadas skrev:
plåtmonster skrev:Bilden “http://www.aspergerforum.se/download/file.php?id=6173” kan inte visas, då den innehåller fel.

Och chockladleverantörer sammt konsumenter verkar ta det med ro..


Ja , det är det som är problemet. Blev lite förvånad över att jag inte hittade något på Aspergerforum om det. Bilden blev tydligen också ett problem... Men jag lyckas både öppna och spara den, däremot inte kopiera in den direkt. Jag lade upp den som en jpg. Någon datorkunnig som kan undersöka det?


Men jag har ju tidigare skrivit om det i Tipsa medlemmarna: kan-man-ata-choklad-med-gott-samvete-t31671.html

Och som framgår av detta citat anser de svenska chokladsäljarna att de inte kan göra något åt det, då de inte köper direkt av producenterna.
- Vi köper kakaomassa från olika underleverantörer i Europa och vi kan inte spåra exakt från vilket plantage kakaon kommer, säger Mats Liedholm, marknadschef på Marabou.



Moderator Titti
Flyttat ur Aspergare off-Google med skribentens tillstånd i samband med en trådsammanslagning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Trollmor » 2013-02-06 1:10:15

Ja, ett sånt reportage skulle jag gärna vilja ta del av! Gjort av nån av de där duktiga grävande journalisterna. Fast, de släpps ju inte in ...
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Tikki » 2013-02-06 1:34:10

Nestlé har orsakat många barns död!
Tänker på skandalen med modersmjölksersättning.
:evil:
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Kan man äta choklad med gott samvete?

Inläggav Iridia » 2013-02-06 1:35:45

Trollmor skrev:Ja, ett sånt reportage skulle jag gärna vilja ta del av! Gjort av nån av de där duktiga grävande journalisterna. Fast, de släpps ju inte in ...

Jag tror de här chokladkakorna VAR märkta med fair trade eller liknande. Det var det som var det bedrövliga.

Jag såg programmet häromdagen men vet inte hur många såna här program till jag klarar att se. Känns inte bra att bli såhär cynisk och desillusionerad som man lätt blir när man ser det ena efter det andra av samma slag, alltid med samma fina fasad och obehagliga verklighet bakom. :(

Tur att man inte tål choklad. (Men köper väl mycket annat som säkert inte heller är producerat på ett bra sätt, det är ju extremt svårt att undvika eftersom de stora bolagen köper upp alla mindre märken och kontrollerar nästan allt sånt som man behöver eller vill ha.)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in