AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har du en IQ >=125?

IQ 100-120
77
29%
IQ 120-125
41
15%
IQ 125-130
63
24%
Mensamedlem
30
11%
IQ >140
55
21%
 
Antal röster : 266

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav nallen » 2012-12-26 22:41:21

Och jag minns inte... är det månne bara definierat för (några) diskreta fördelningar? De enda statistiska beräkningar jag gjort de senaste 7 åren är felutfallsberäkningar (som ju är uppenbart diskreta).
Jag är 35 mil från mina statistikböcker.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav kvicksilver » 2012-12-26 22:51:18

nallen skrev:OT: Vad heter då det statistiska måttet som motsvarar de mittre kvartilerna? Alltså motsvarande standardavvikelsen men som ger +-25% av populationen omkring medelvärdet?


Interquartile range, eller kvartilavstånd på svenska.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav nallen » 2012-12-26 22:52:46

Hmmm, jag tar det som givet även om jag inte känner igen det begreppet heller.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav kvicksilver » 2012-12-26 23:00:11

Svenska Wikipedia om kvartiler

Kort förklarat:

Första kvartilen är medianen mellan första observationen och medianen för samtliga observationen.

Tredje kvartilen är samma princip men med sista istället för första observationen.

Kvartilavståndet är alltså avståndet mellan dessa två värdena.

Hoppas det ger lite mer klarhet, är rätt dålig på att förklara. :)

EDIT: Det torde alltså vara diskreta värden om det är median det handlar om.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav nallen » 2012-12-26 23:04:09

Kvartilerna är jag med på. Det var just namnet på avvikelsemåttet som jag inte känner igen. Men, jag får väl friska upp minnet med ett lämpligt kompendium när jag behöver det.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Hundtaco » 2013-01-01 0:03:16

Jag får maxpoäng på mensas onlinetest :P
Hundtaco
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2012-11-20

Sv: AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-01 0:23:57

:) onödigt - jag hade 30 högre innan alla utbrändheter. Inte 185 men 150 typ.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-01 1:15:21

Hundtaco skrev:Jag får maxpoäng på mensas onlinetest :P

Det är bara fullständiga test gjorda hos psykolog som räknas.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Selma » 2013-01-01 1:44:05

KrigarSjäl skrev:
Hundtaco skrev:Jag får maxpoäng på mensas onlinetest :P

Det är bara fullständiga test gjorda hos psykolog som räknas.

Ja, men de är väl ungefär lika användbara. Lika värdfulla i meritlistan.

Jag har aldrig förstått varför det hela tiden ska jämföras, det är lite av "vem-har-flest-vänner-på-Facebook?"
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-01 1:47:30

Selma skrev:
KrigarSjäl skrev:
Hundtaco skrev:Jag får maxpoäng på mensas onlinetest :P

Det är bara fullständiga test gjorda hos psykolog som räknas.

Ja, men de är väl ungefär lika användbara. Lika värdfulla i meritlistan.

Jag har aldrig förstått varför det hela tiden ska jämföras, det är lite av "vem-har-flest-vänner-på-Facebook?"

Nej. Ett övervakat intelligenstest är ett diagnostiskt verktyg och ett anonymt nättest (som iaf bara mäter en liten del av det som ingår i ett övervakat test) är mest att betrakta som tidsfördriv. Det är lika mycket intelligenstest som ett sudoku.

Jämförelsen med facebookvänner stämmer inte och det är ingen tävling det gäller, det är inte därför jag yttrar mig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2013-01-01 1:54:14

KrigarSjäl skrev:
Hundtaco skrev:Jag får maxpoäng på mensas onlinetest :P

Det är bara fullständiga test gjorda hos psykolog som räknas.
Det övervakade mensatestet då? Det rättas ju faktiskt av en psykolog
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Mortalis » 2013-01-01 1:55:10

IQ? Nä, tacka vettja MQ.

ClipboardMQ.png

Där får man poäng på allt man handlar! :-)018
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Selma » 2013-01-01 2:44:22

KrigarSjäl skrev:Nej. Ett övervakat intelligenstest är ett diagnostiskt verktyg och ett anonymt nättest (som iaf bara mäter en liten del av det som ingår i ett övervakat test) är mest att betrakta som tidsfördriv. Det är lika mycket intelligenstest som ett sudoku.

Där är vi helt överens. Vad jag vill få fram är att siffran inte ens vid ett övervakat test hos psykolog har någon större betydelse utöver att det skrivs in i journalen. Om du har 135 eller 140 i IQ har ingen betydelse. Du kan få ett lägre resultat om du inte mår bra vid testtillfället. Vilket är då det rätta, verkliga värdet?

Ingen vettig människa skulle skriva in siffrorna i sin meritlista. Att du efter ett test får veta något om dina styrkor och svagheter har inte heller något att göra med om du har 125 eller 130 i IQ. Så varför håller man ständigt på med dessa jämförelser? (Jag har aldrig sett att du skrivit något om din IQ och menar inte att du på något sätt mäter dig med andra. Är ganska övertygad om att du är riktigt smart, trots taueringarna.)
KrigarSjäl skrev:Jämförelsen med facebookvänner stämmer inte och det är ingen tävling det gäller, det är inte därför jag yttrar mig.

För många är det oerhört viktigt att ha många vänner på Facebook och för många andra är det viktigt att jämföra IQ. Jag är inte intresserad av något av detta.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-01 2:50:12

Inte jag heller och exakta poäng är som du säger inte särskilt relevant egentligen, fem eller sju poäng upp eller ner.
Som diagnostiskt verktyg fyller det dock sin funktion men poängresultatet är inget man egentligen kan uppvisa vare sig i CV eller umgängesliv. Då tror jag vi förstår varann.

Tatueringar är f.ö inget tecken på låg intelligens, de som tror så lever i en mycket gammalmodig villfarelse. Tatueringar är kreativitet, urskiljningsförmåga, historia, beslutsamhet, individualism och sakkunskap.

Skulle snarare hävda att man hittar dumhet hos de stockkonservativa.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2013-01-01 2:55:23, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-01 2:51:16

Huggorm skrev:
KrigarSjäl skrev:
Hundtaco skrev:Jag får maxpoäng på mensas onlinetest :P

Det är bara fullständiga test gjorda hos psykolog som räknas.
Det övervakade mensatestet då? Det rättas ju faktiskt av en psykolog

Nej, det mäter inte verbal förmåga. Vilket redan påpekats okänt antal gånger här på forumet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Frimodig » 2013-01-01 2:55:22

Huggorm skrev:
KrigarSjäl skrev:
Hundtaco skrev:Jag får maxpoäng på mensas onlinetest :P

Det är bara fullständiga test gjorda hos psykolog som räknas.
Det övervakade mensatestet då? Det rättas ju faktiskt av en psykolog


IQ-test är en mkt primitiv grej. De skulle sortera ut helt olämpliga soldadater i USA i första världskriget. Sen har egentligen ingen brytt sig om att utveckla dem. Eysenck gjorde en del jobb, sen dog allt.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Selma » 2013-01-01 3:55:18

KrigarSjäl skrev:Tatueringar är f.ö inget tecken på låg intelligens, de som tror så lever i en mycket gammalmodig villfarelse. Tatueringar är kreativitet, urskiljningsförmåga, historia, beslutsamhet, individualism och sakkunskap.

Nej, jag har inte påstått att tatueringar tyder på låg intelligens. Visste väl att du skulle reagera på det där. En liten provokation bara. :wink:
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Blashyrkh » 2013-01-01 19:12:28

Har bara läst de sista inläggen men slogs av en reflektion. På mönstringen fick jag full pott på IQ-testet men då ansågs det att jag fuskat, jag har fått min IK mätt några gånger med varierande resultat men alltid långt över medel och varje gång jag fått motivera metod och resultat har bedömningen höjts. Jag har ett par hundra vänner på fb och har många tatueringar. Vad blir jag då? Dum-smart? Ändå kan jag inte föra ett "normalt" samtal, behålla ett vanligt jobb eller ens vänner. Samtidigt har jag rönt många framgångar som musiker, lärare, chef och mekaniker, klättrat snabbt i karriärstegar, tjänat in miljoner åt storföretag på förbättringar och innovationsförslag, läst på högskola och har många yrkesutbildningar. Samtidigt har jag fortfarande svårt att klara mellanstadiematte och kan inte skilja på land och kontinent med flera baskunskaper. Inte konstigt att jag förvirrar folk omkring mig :) Vad är egentligen intelligens och går det ens att mäta? Jag tvivlar.
Blashyrkh
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Östan sol västan måne

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Frimodig » 2013-01-03 23:14:29

Blashyrkh skrev:Har bara läst de sista inläggen men slogs av en reflektion. På mönstringen fick jag full pott på IQ-testet men då ansågs det att jag fuskat, jag har fått min IK mätt några gånger med varierande resultat men alltid långt över medel och varje gång jag fått motivera metod och resultat har bedömningen höjts. Jag har ett par hundra vänner på fb och har många tatueringar. Vad blir jag då? Dum-smart? Ändå kan jag inte föra ett "normalt" samtal, behålla ett vanligt jobb eller ens vänner. Samtidigt har jag rönt många framgångar som musiker, lärare, chef och mekaniker, klättrat snabbt i karriärstegar, tjänat in miljoner åt storföretag på förbättringar och innovationsförslag, läst på högskola och har många yrkesutbildningar. Samtidigt har jag fortfarande svårt att klara mellanstadiematte och kan inte skilja på land och kontinent med flera baskunskaper. Inte konstigt att jag förvirrar folk omkring mig :) Vad är egentligen intelligens och går det ens att mäta? Jag tvivlar.


En utgångspunkt är så här. Man behöver inte ha hög IQ för att klara sig mkt bra i alla möjliga sammanhang.

IQ är ett mått på en förmåga som kanske nästan saknar allmänt intresse.

Du har klarat dig bra. Varför gnäller du?

Jag gjorde ett stanine-test när jag mönstrade, jag hade 8 av 9, och jag tyckte kanske inte det var så smart.

Jag är van att tänka lite bättre än andra. Det är nån känsla man får när man läser tidningar och befinner sig i sällskap av olika slag. Jag brukar ställa frågor på kul.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Wine » 2013-03-07 22:20:18

slackern skrev:
Wine skrev:För alla som inte känner sig riktigt nöjda med sitt HIK resultat från WAIS-III så kanske detta kan vara en liten tröst:


Oj då blev jag helt plötsligt ett geni. ;)

Men jag kommer att fortsätta att räkna med helskale-IK och inte bara dom resultaten jag fick bra på.


Apropå artikeln som jag länkade till om testresultat på WAIS tidigare här:

post940038.html#p940038

så kanske även detta kan vara intressant, personer med en viss genotyp i COMT-genen, met/met eller "worriers" har i genomsnitt högre IQ, enligt en studie 10 poäng men presterar sämre under vissa omständigheter som vid exempelvis stressande och pressande testsituationer medan de som är "warriors" med genotypen val/val presterar bättre under press eller stress:

The New York Times - Why Can Some Kids Handle Pressure While Others Fall Apart?
By PO BRONSON and ASHLEY MERRYMAN Published: February 6, 2013

Other research has found that those with the slow-acting enzymes have higher I.Q.’ s, on average. One study of Beijing schoolchildren calculated the advantage to be 10 I.Q. points. But it was unclear if the cognitive advantages they had would stay with them when they were under stress outside the security of the lab environment.

The Taiwan study was the first to look at the COMT gene in a high-stakes, real-life setting. Would the I.Q. advantage hold up, or would the stress undermine performance?

It was the latter. The Taiwanese students with the slow-acting enzymes sank on the national exam. On average, they scored 8 percent lower than those with the fast-acting enzymes. It was as if some of the A students and B students traded places at test time.


“The people who perform best in normal conditions may not be the same people who perform best under stress,” Diamond says. People born with the fast-acting enzymes “actually need the stress to perform their best.” To them, the everyday is underwhelming; it doesn’t excite them enough to stimulate the sharpness of mind of which they are capable. They benefit from that surge in dopamine — it raises the level up to optimal. They are like Superman emerging from the phone booth in times of crisis; their abilities to concentrate and solve problems go up.

Some scholars have suggested that we are all Warriors or Worriers. Those with fast-acting dopamine clearers are the Warriors, ready for threatening environments where maximum performance is required. Those with slow-acting dopamine clearers are the Worriers, capable of more complex planning. Over the course of evolution, both Warriors and Worriers were necessary for human tribes to survive.


While the studies are ongoing, the early results show those with Worrier-genes can still handle incredible stress — as long as they are well trained. Even some Navy SEALs have the Worrier genes, so you can literally be a Worrier-gene Warrior. In Kennedy’s sample, almost a third of the expert pilots were Worriers — a larger proportion than in the general population.


De med genotypen met/met eller "worriers" verkar påverkas mer av placebo medan de med genotypen val/val påverkades minst:

BloombergBusinessweek - Genetics May Help Explain Placebo Effect, Researchers Say
By Meg Tirrell on October 24, 2012

Gene Variations

Patients with a variation referred to as met/met, for their two copies of the methionine allele, were shown to be more likely to respond to the placebo treatments, the study found. Those with a variation called val/val, for two copies of the valine allele, responded the least. Patients with one copy of each fell in the middle.


Här är lite mer om COMT Placeboeffekten och gener
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Frimodig » 2013-03-07 22:39:15

Man ställer lite frågor på kul.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav kuj kuj » 2013-03-07 22:48:17

för att citera steven hawking!
iq test är för losers.
kuj kuj
 
Inlägg: 179
Anslöt: 2012-02-07

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2013-03-07 22:55:50

kuj kuj skrev:för att citera steven hawking!
iq test är för losers.

Det var ju inte så snällt sagt med tanke på att IQ-test görs vid utredning av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar...
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Frimodig » 2013-03-07 23:03:02

Schmetterling skrev:
kuj kuj skrev:för att citera steven hawking!
iq test är för losers.

Det var ju inte så snällt sagt med tanke på att IQ-test görs vid utredning av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar...


Det är nån ringa-in skit. De försöker förstå. De använder alla möjliga mätinstrument, för att fånga upp felbeteendet.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in