AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du en IQ >=125?

IQ 100-120
77
29%
IQ 120-125
41
15%
IQ 125-130
63
24%
Mensamedlem
30
11%
IQ >140
55
21%
 
Antal röster : 266

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav murmansk3 » 2012-12-05 12:07:13

När jag menade 156 så var det för att resultatet låg på 155+ och jag vet att det högsta resultatet på det testet är 155. (Vill ej låta eller vara otrevlig).Men eftersom resultatet verkar vara på det testet väldigt högt. Tänker jag nu tillsvidare göra fler andra seriösa IQ prövningar. Och sedan summrera resultaten. Då jag därefter beräknar medelvärdet av alla rätt svar på testerna. jag har dock gjort tre andra seriösa IQ-tester och är mer säker på att min IQ-nivå ligger på runt 145(vilket trots allt är väldigt högt).
murmansk3
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2012-11-25
Ort: Uppsala

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2012-12-05 13:04:27

murmansk3 skrev:När jag menade 156 så var det för att resultatet låg på 155+ och jag vet att det högsta resultatet på det testet är 155. (Vill ej låta eller vara otrevlig).Men eftersom resultatet verkar vara på det testet väldigt högt. Tänker jag nu tillsvidare göra fler andra seriösa IQ prövningar. Och sedan summrera resultaten. Då jag därefter beräknar medelvärdet av alla rätt svar på testerna. jag har dock gjort tre andra seriösa IQ-tester och är mer säker på att min IQ-nivå ligger på runt 145(vilket trots allt är väldigt högt).


Har du gjort ett övervakade test hos en psykolog?. Det är det enda seriösa testet som mäter helskale IK.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav murmansk3 » 2012-12-05 18:30:15

har inte riktigt tänkt på det. Men tänkte göra så fort som möjligt ett IQ-test hos en utbildad psykolog. Så att man får mer säkra underlag på vart man ligger
murmansk3
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2012-11-25
Ort: Uppsala

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav gadas » 2012-12-07 22:57:27

clivia skrev:En intressant sak är också att det sägs att ens IQ inte kan höjas eller sänkas...


Det säger dom om kondition också... Jag dubblerade min syreupptagningsförmåga på ett år!
Poängen är nog att man inte kan öka med mer än 20 % Utan Att Anstränga Sig!

Och eftersom intelligens handlar om att tänka själv, så kan man säkert höja den genom att börja tänka själv, mycket jobb...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav lasseivägen » 2012-12-08 0:42:57

Minst 70 jag an knyta skor
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Ketutar » 2012-12-08 1:28:16

Windfarne skrev:
MsTibbs skrev:
carl skrev:Vad har man ut av att ta reda på sin iq? Får man rabattkuponger eller nåt sånt från mensa?


Välkommen i det världsomspännande nätet av jämlikar. Precis som aspergare eller Frimurare, en stolthet och en gemenskap.


Att vara medlem i Mensa har bara med ego att göra, mig veterligt åstadkommer de inget överhuvudtaget.

Härförleden var det tal om att starta en lokalavdelning av Mensa i min hemstad och initiativtagaren intervjuades. På frågan om vad föreningen skulle syssla med nämnde han aktiviteter som brännboll och korvgrillning. Detta säger mig allt....

...Man kunde lika väl starta en korvgrillningsklubb för låghalta rödhåriga taxägare med moster i Katrineholm


ROTFLMAO!!! :-)049
Ketutar
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-12-03
Ort: Södertälje

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Henric » 2012-12-08 1:52:26

undrar om det skulle funka med en moster i Örkeljunga :D :P och sen måste det klargöras om låghaltigheten skall vara på höger eller vänster, eller båda och duger det med hennafärgad rödhårighet? :-)120
Henric
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2012-12-03

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Wine » 2012-12-10 11:58:52

Har sett att WAIS-III-NI även används vid neuropsykiatrisk utredning men i mina utredningspapper står det bara WAIS-III.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2012-12-10 12:10:06

Ketutar skrev:
Windfarne skrev:
MsTibbs skrev:
Välkommen i det världsomspännande nätet av jämlikar. Precis som aspergare eller Frimurare, en stolthet och en gemenskap.


Att vara medlem i Mensa har bara med ego att göra, mig veterligt åstadkommer de inget överhuvudtaget.

Härförleden var det tal om att starta en lokalavdelning av Mensa i min hemstad och initiativtagaren intervjuades. På frågan om vad föreningen skulle syssla med nämnde han aktiviteter som brännboll och korvgrillning. Detta säger mig allt....

...Man kunde lika väl starta en korvgrillningsklubb för låghalta rödhåriga taxägare med moster i Katrineholm


ROTFLMAO!!! :-)049

Vad är det som är roligt? Att även folk med hög IQ grillar korv emellanåt?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2012-12-10 18:08:34

Wine skrev:Har sett att WAIS-III-NI även används vid neuropsykiatrisk utredning men i mina utredningspapper står det bara WAIS-III.


Då är det bevisat att du är ingen mupp med andra ord. ;)

Men vad jag har förstått utav NI så är det när dom visar resultatet med olika grafer med och utan tid och andra hjälpmedel.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav gadas » 2012-12-10 20:05:01

"Att vara medlem i Mensa har bara med ego att göra, mig veterligt åstadkommer de inget överhuvudtaget."

Det gör inte förtidspensionärer heller - officiellt...

Varför skulle det ha med ego att göra?

För mig handlar det om att få människor att förstå att man kan uträtta något utan att det syns.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Wine » 2012-12-10 21:02:59

slackern skrev:
Wine skrev:Har sett att WAIS-III-NI även används vid neuropsykiatrisk utredning men i mina utredningspapper står det bara WAIS-III.


Då är det bevisat att du är ingen mupp med andra ord. ;)


Ja kanske det då ... :wink:

slackern skrev:Men vad jag har förstått utav NI så är det när dom visar resultatet med olika grafer med och utan tid och andra hjälpmedel.


Men undrar hur vanligt det är att WAIS-III-NI används vid utredning, när väljer man att använda det testet?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav LordNelson » 2012-12-10 21:10:58

lasseivägen skrev:Minst 70 jag an knyta skor

Hade en klasskamrat som var aspergare. Har för mig han lärde sig knyta skorna i fjärde klass.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2012-12-10 21:43:47

LordNelson skrev:
lasseivägen skrev:Minst 70 jag an knyta skor

Hade en klasskamrat som var aspergare. Har för mig han lärde sig knyta skorna i fjärde klass.

Det är ju inte helt ovanligt att personer inom autismspektrum har svårt med koordinationen. När brukar folk lära sig knyta skorna? Insåg just att jag har ingen aning...
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav plåtmonster » 2012-12-10 21:46:52

Vad i nervkopplingarna hos personer med asperger är det som gör att de har speciellt svårt att lära in detta med skosnören? funderar på om själva inlärningsprocessen är komplicerad på något sätt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Mats » 2012-12-10 22:04:41

Hög IQ är överskattat. Det visar bara att man är bra på att klara IQ-test.

Jag har IQ 135+ enligt Mensas test men det innebär inte att jag klarar av ett normalt liv. Min IQ räckte bara till att bli sjukpensionär.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2012-12-10 22:14:09

Mats skrev:Hög IQ är överskattat. Det visar bara att man är bra på att klara IQ-test.

Jag har IQ 135+ enligt Mensas test men det innebär inte att jag klarar av ett normalt liv. Min IQ räckte bara till att bli sjukpensionär.

Nja. IQ-siffran säger inte nödvändigtvis hur man klarar ett normalt liv, men nog säger det mer än hur bra man är på IQ-test.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav plåtmonster » 2012-12-10 22:18:28

Det säger att arbetslivet är oförmöget att använda den.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Mats » 2012-12-10 22:42:24

Schmetterling skrev:Nja. IQ-siffran säger inte nödvändigtvis hur man klarar ett normalt liv, men nog säger det mer än hur bra man är på IQ-test.

OK. Vad säger det mer?
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Chaos » 2012-12-11 5:56:19

Same here. I'm probably 145-150, but my life's a mess. Doesn't make a difference. :-)003
Chaos
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2012-12-01
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav LordNelson » 2012-12-12 11:01:46

Schmetterling skrev:
LordNelson skrev:
lasseivägen skrev:Minst 70 jag an knyta skor

Hade en klasskamrat som var aspergare. Har för mig han lärde sig knyta skorna i fjärde klass.

Det är ju inte helt ovanligt att personer inom autismspektrum har svårt med koordinationen. När brukar folk lära sig knyta skorna? Insåg just att jag har ingen aning...

Jo, så det ju och jag ska väl inte raljera när jag själv var sen. Ville bara ta upp det Mats gör, att trots man är smart kan det förekomma andra svårigheter.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-12-12 11:59:12

Schmetterling skrev:När brukar folk lära sig knyta skorna? Insåg just att jag har ingen aning...

Jag minns bestämt att det ingick i skolmognadstestet när jag var liten. Vi fick hem lite uppgifter som vi skulle göra hemma inför att det skulle bli aktuellt med skolstart. Jag hade precis i den vevan lärt mig att knyta skorna och var mäkta stolt (jag var 6 år då, är född sent på året). Undrar om jag faktiskt inte hade fått börja skolan om jag inte hade klarat det...? Någon annan som minns eller vet?

Nu för tiden har ju de flesta barn kardborrband på skorna, så jag vet inte ens om min son (som går i första klass) kan knyta skosnören. Det har liksom inte aktualiserats. Ännu en föräldraplikt som jag har försummat... :oops: Men varför skulle han behöva öda tid på att knyta skorna när det är bökig nog ändå att få på sig alla kläder när man skall iväg eller när han skall ut och leka? Onödig frustration!

Jag hade en kollega som hade en så härligt avslappnad inställning till barnuppfostran. Hon struntade t.ex. fullständigt i att aktivt avvänja barnen med blöja eftersom hon aldrig hört talas om någon som fortfarande använde dem som vuxen utan att särskilda hinder förelåg - och nog sjutton lärde sig barnen att gå på toaletten i normal tid ändå. Samma sak med att ha barnen sovande hos sig i sängen när de ville - det är knappast ett problem man har med tonåringar. Så sant, så sant.

Så, för att anknyta till ämnet... :oops:

Specifika färdigheter som att knyta skosnören är knappast någon pålitlig indikation på ens intelligens.

Men om det är så att fler med asperger har svårt för just detta moment så kanske det har med automatiseringsförmågan att göra? Att det inte blir något som man bara gör i förbifarten utan måste tänka på hur man gör? Och så är det ju tråkigt också, inget man vill ödsla tankekraft på när den skall räcka till så mycket annat. Jag tänker att för aspergare så kanske "programvaran" för just sådana moment är extra tungrodd, kräver mycket av ramminnet och fritt utrymme på hårddisken kanske snarare än processorn...?
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav plåtmonster » 2012-12-12 16:48:28

Programvara för skoknytande sliter nog mer på batteriet som driver processorn och minnet förutom att det tränger undan andra egentligen mer viktiga processer.

Typfall, Ulrika knyter intensivt skorna samtidigt som en mammas syster säger hej! .. inget svar förrän första uppgiften är slutförd. Därefter en fråga om vad hon undrar? Med följd att denne sedan förebrår barnet för att vara ohövligt och behöva "uppfostran" osv..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav treeman » 2012-12-12 16:59:47

Jag vet inte min IQ men min mamma har alltid sagt att jag är smart.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in