AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du en IQ >=125?

IQ 100-120
77
29%
IQ 120-125
41
15%
IQ 125-130
63
24%
Mensamedlem
30
11%
IQ >140
55
21%
 
Antal röster : 266

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2016-03-04 19:01:59

Pikachu skrev:Om det känns bättre för dig så kan vi säga att AS inte behöver yttra sig i det verkliga livet, begåvningstest används i en neuropsykologisk utredning för kuriosa och man kan ha svårt för att ta hand om sin hygien, städning och myndighetspapper utan att det behöver betyda att man har förståndsmässiga svårigheter. Trots allt så är AS en styrka och ingen funktionsnedsättning, att folk nästan automatiskt beviljas bidrag i samband med ett bekräftande av diagnos har inget samband alls.


Vad beror detta självförakt på?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Pikachu » 2016-03-04 19:03:14

slackern skrev:
Pikachu skrev:Om det känns bättre för dig så kan vi säga att AS inte behöver yttra sig i det verkliga livet, begåvningstest används i en neuropsykologisk utredning för kuriosa och man kan ha svårt för att ta hand om sin hygien, städning och myndighetspapper utan att det behöver betyda att man har förståndsmässiga svårigheter. Trots allt så är AS en styrka och ingen funktionsnedsättning, att folk nästan automatiskt beviljas bidrag i samband med ett bekräftande av diagnos har inget samband alls.


Vad beror detta självförakt på?


En psykoanalys god som någon på detta forum, fast inte speciellt korrekt. Libert har gjort ett bra jobb, bara att glädjas över detta psykoanalytiska forum.
Senast redigerad av Pikachu 2016-03-04 19:04:59, redigerad totalt 1 gång.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Toblerone » 2016-03-04 19:04:54

Pikachu skrev:Som jag fattad det så tittar man grovt med WAIS först för att sedan skräddarsy resten av testningen för att få en bättre bild av personens svårigheter. Tester som mäter minne, uppmärksamhet, flexibilitet o.s.v. är begåvningstester.


Det kan väl också vara så, att man kan avgöra lite bättre efter en WAIS-test vad man ska testa mera. Det kan jag tänka mig. Och någonstans kan man naturligtvis argumentera att det är en del av helheten, sånt som minne, uppmärksamhet och flexibilitet. De delarna ingår ju i WAIS-testet. Jo, där håller jag med.

Jag tänkte mer på dem ytterligare testen, de som inte ingår i WAIS. Då har man ju också ett annat syfte med testen. Dvs. man vill testa en viss funktion.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2016-03-04 19:08:40

Toblerone skrev:
slackern skrev:
Toblerone skrev:Slackern: jag har nu hittat båda uttrycken "genomgripande störning i utvecklingen" och "genomgripande utvecklingsstörning" på nätet. Jag läser ju nästan bara på engelska när det gäller psykiatri, därför är jag inte så van vid dem svenska uttrycken. Dessutom tycker jag inte om ICD. Poängen är i alla fall, där är vi väl överens, att man inte menar förståndshandikapp här.


Ja det är vi helt överens om att det inte är samma sak som förståndshandikapp. :) Fast ICD-10 behöver du nog bli kompis med i och med att det är det systemet som måste användas i journaler och på intyg. :)


De borde använda DSM, det är ju den som är för psykiatri. Och två manualer som inte riktigt överensstämmer - det är ju ganska tokigt.


Enligt DSM-IV som användes när jag gjorde min ADHD utredning så fick jag diagnosen ADHD huvudsakligen bristande uppmärksamhet och enligt ICD-10 har jag ADD, när jag gjorde min autism utredning användes DSM-5 där jag fick diagnosen Autism som blev AS enligt ICD-10.
Senast redigerad av slackern 2016-03-04 19:11:34, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2016-03-04 19:10:29

Pikachu skrev:
slackern skrev:
Pikachu skrev:Om det känns bättre för dig så kan vi säga att AS inte behöver yttra sig i det verkliga livet, begåvningstest används i en neuropsykologisk utredning för kuriosa och man kan ha svårt för att ta hand om sin hygien, städning och myndighetspapper utan att det behöver betyda att man har förståndsmässiga svårigheter. Trots allt så är AS en styrka och ingen funktionsnedsättning, att folk nästan automatiskt beviljas bidrag i samband med ett bekräftande av diagnos har inget samband alls.


Vad beror detta självförakt på?


En psykoanalys god som någon på detta forum, fast inte speciellt korrekt. Libert har gjort ett bra jobb, bara att glädjas över detta psykoanalytiska forum.


Ursäkta var inte meningen att kränka dig, men det andra fattar jag ingenting utav.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Pikachu » 2016-03-04 19:13:19

slackern skrev:
Pikachu skrev:
slackern skrev:
Vad beror detta självförakt på?


En psykoanalys god som någon på detta forum, fast inte speciellt korrekt. Libert har gjort ett bra jobb, bara att glädjas över detta psykoanalytiska forum.


Ursäkta var inte meningen att kränka dig, men det andra fattar jag ingenting utav.


Jag är bara så trött på alla dessa försök att ta reda på folks egentliga avsikter, i diskussionshänsyn är det inte relevant, vad som är viktigt är vad som är sant. Du är inte den värsta psykoanalytikern, detta sker ständigt, man vet saker om andra skribenter och istället för att diskutera sakfrågor kommer en personlighetsprofil. Exempelvis så är inte ens sexuella läggning viktigt när man talar om växter.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2016-03-04 19:16:51

Pikachu skrev:
slackern skrev:
Pikachu skrev:
En psykoanalys god som någon på detta forum, fast inte speciellt korrekt. Libert har gjort ett bra jobb, bara att glädjas över detta psykoanalytiska forum.


Ursäkta var inte meningen att kränka dig, men det andra fattar jag ingenting utav.


Jag är bara så trött på alla dessa försök att ta reda på folks egentliga avsikter, i diskussionshänsyn är det inte relevant vad som är viktigt är vad som är sant. Du är inte den värsta psykoanalytiker, detta sker ständigt, man vet saker om andra skribenter och istället för att diskutera sakfrågor kommer en personlighetsprofil.


Jag förstår vad du menar och ber om ursäkt. Men du verkar ha en rätt negativ syn på AS, jag håller fullkomligt med dig om att AS är en funktionsnedsättning det är en utav kriterierna för att få en diagnos har man inte det så är man feldiagnostiserad, men nu har jag inte själv problem med hygienen men har boendestöd utav andra orsaker som har med mina funktionsnedsättningar att göra.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Wine » 2016-03-05 10:40:44

En sak man kanske bör fundera över är att särbegåvning kan diagnostiseras som NPF, att det kan vara svårt att skilja mellan vad som handlar om hög begåvning eller exempelvis Aspergers syndrom:

Begåvade barn - Information till psykologer

Felaktig diagnosticering av begåvade barn

Det finns inte mycket data rörande feldiagnosticering av begåvade barn. Psykologer och läkare med kunskap om gruppen rapporterar dock att ibland de stöter på begåvade barn som fått en diagnos felaktigt. Samma typ av vittnesmål kommer både från USA (Webb et al, 2005) och från Sverige (personliga samtal och korrespondens), och dessa är ense om att den huvudsakliga orsaken är bristande kunskap om hur hög begåvning yttrar sig. Överdiagnostisering förekommer, precis som det händer att hög begåvning kamouflerar relevanta diagnoser eller att någon slutar leta om man konstaterar att barnet är ovanligt begåvat.

I USA verkar vissa feldiagnosticeringar av begåvade barn förekomma oftare än andra (Webb et al, 2005). Det gäller bland annat de som bygger på uppmärksamhetsstörningar (t.ex. ADD eller ADHD), på ilska eller humörsvängningar (ODD, Trotsdyndrom, även bipolaritet), samt Aspergers. Inlärningssvårigheter är ett komplicerat område eftersom det förekommer en större naturlig variation av förmågor i gruppen begåvade individer (Pfeiffer, 2008), och eftersom en begåvad skolelev kan ha en inlärningssvårighet även om prestationerna är i nivå med elevens klasskamrater.

Den mest namnkunniga boken i ämnet är Misdiagnosis and dual diagnoses of gifted children and adults: ADHD, Bipolar, Asperger's, Depression and other disorders av Webb et al., 2004 (länk till bokbeskrivning). En artikel med innehåll ur boken finns här: http://www.sengifted.org/archives/artic ... d-children. Det finns också en föreläsning med James T. Webb i ämnet på (inklusive länk till tillhörande handout). Föreläsningen bygger, precis som artikeln ovan, på innehållet i boken "Misdiagnosis...".

SENG (Supporting the Emotional needs of the Gifted) har en sida med resurser om feldiagnosticering.

Exempel: Skillnader mellan ADHD och hög begåvning

ADHD är möjligen även i Sverige ett av de vanligaste problem som understimulerande barn i skolan misstänks ha. Problem som uppstår i kombination med miljön kan se ut som de typer av problem som hör till ADHD-problematik. Jag har skapat en översikt över skillnader mellan ADHD och hög begåvning (pdf-dokument). Artikeln Before referring a gifted child for ADD/ADHD evaluation (Lind, 1996) innehåller en annan variant av checklista som kan ge idéer om vad som är vad. Det är naturligtvis också fullt möjligt att ha både en ovanligt hög begåvning och ha ADHD.

Exempel: Skillnader mellan Aspergers syndrom och hög begåvning

En annan sak som begåvade barn ibland misstänkts ha är Aspergers syndrom. Det är erkänt svårt att skilja mellan vissa drag som hör till Asperger/autism-spektrat och de som hör till hög begåvning. Jag har skapat en översikt över skillnader mellan Asperger och hög begåvning (pdf-dokument). En annan sammanställning finns i artikeln Gifted children with Asperger’s syndrome (Neihart, 2000). Det är naturligtvis också fullt möjligt att ha både en ovanligt hög begåvning och ha Aspergers syndrom.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav IntroVoy » 2016-03-19 10:36:20

Bli lite förvirrad här - jämställer ni intelligens med den generella uppfattningen av vad IQ är eller är det just i denna tråd?

I ett examensarbete jag gjorde för länge sedan skrev jag om att alla människor är allmänt indelade i tre kategorier hur vi lär oss:
* 1/3 genom att se/läsa
* 1/3 genom att lyssna
* 1/3 genom att själv göra

Exempel - på dansskolan
* Dansläraren säger att ta höger fot fram, snurra och vänster fot bak = 1/3 förstår
* Dansläraren visar stegen = 1/3 förstår
* Och de sista 1/3 förstår när de själva får testa

När jag skriver förstår menar jag/forskarna att det är det bästa sättet för den personen att lära sig och förstå snabbast.

Själv har jag bildminne och vill lösa problemen på egen hand så mina betyg blev bättre och böttre ju mer och högre upp jag pluggade. :D
IntroVoy
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2016-03-17

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2016-03-19 14:47:33

Den smartness man besitter i sin ungdom, falnar rätt kvickt efter 40 års ålder, en del fortare såklart, men det finns en och annan ådring som är cleaver upp i 80 års åldern men de är få och dom är ju sådna som var väldigt smarta som unga med, t ex författare, matematiker och diverse kompositörer mmm. Men vi andra stolpskott, jag lovar er, man blir bara mer och mer korkad, tro aldrig på det där snacket om ålderdomlig vishet för det är mest snack och förlänas bara ett fåtal, däremot kan man kanske bli mer klok erfarenhetsmässigt men det är en snabbt vissnade kunskap eftersom teknikutvecklingen går så fort, att innan man lärt sig den har den blivit förlegad... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in