AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du en IQ >=125?

IQ 100-120
77
29%
IQ 120-125
41
15%
IQ 125-130
63
24%
Mensamedlem
30
11%
IQ >140
55
21%
 
Antal röster : 266

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Wine » 2012-12-13 11:47:47

För alla som inte känner sig riktigt nöjda med sitt HIK resultat från WAIS-III så kanske detta kan vara en liten tröst:

PsykologTIDNINGEN nr 2/2010 - Allvarliga brister i WAIS-IIIs tillförlitlighet

Testprofiler med lägre resultat på arbetsminne och snabbhet i WAIS-III bör tolkas med stor försiktighet, då detta får konsekvenser i såväl klinisk praktik som forskningssammanhang. Det skriver psykolog och universitetslektor Gunnel Ingesson, ansvarig för detta moment på psykologprogrammet i Lund.


Låga resultat på arbetsminne

Den första terminen som jag var ansvarig för WAIS-undervisningen noterade jag att det var många välbegåvade tp som fick ett osedvanligt lågt resultat på arbetsminnes- och snabbhetsindex. Studenterna och jag spekulerade i vad det kunde tänkas bero på, men kunde i många fall inte se någon rimlig och logisk förklaring. Tp hade oftast varit koncentrerade och fokuserade och hade jobbat snabbt på övriga tidsbegränsade test. Det var mycket få, om ens någon, av tp som hade verkat omotiverade. Den enda förklaring som verkade rimlig var att arbetsminnes- och snabbhetstesten är av en så enkel och mekanisk karaktär att välbegåvade individer inte lägger ner så mycket engagemang vid genomförandet. Några tp skulle också kunna vara mera noggranna än snabba och därför få ett lägre resultat på Symboler-Kodning och Symbolletning. Detta fenomen har emellertid upprepats varje termin därefter och det har fått mig att fundera på om det är ett systematiskt fel i normeringen, åtminstone inom gruppen normalbegåvade och över.


Felaktig normering

Vad denna diskrepans mellan övriga index och snabbhets- och arbetsminneindexen beror på är svårt att säga. Den mest uppenbara förklaringen är att WAIS-III är felnormerat. Emellertid, som alla vet, är WAIS-III inte normerat på en svensk population.


En av hypoteserna som tas upp i artikeln är att vissa begåvade personer blir mindre motiverade att prestera sitt bästa på enkla mekaniska deltest som Symboler-Kodning, Symbolletning och Sifferrepetition.

Konsekvenserna av resultatet

Konsekvensen av dessa resultat är att man bör tolka prestationen på de deltest som mäter arbetsminne och snabbhet med stor försiktighet, åtminstone om testpersonen i övrigt har genomsnittliga eller övergenomsnittliga resultat på WAIS-III. I kliniska sammanhang är det
inte ovanligt att man fäster särskild vikt vid testresultat på arbetsminne, i synnerhet vid frågeställningar som ADHD och dyslexi. Det är väl känt att individer med dessa funktions-nedsättningar brukar ha svårigheter när det gäller just arbetsminne (Rapport, Alderson,
Kofler, Sarver, Bolden & Sims, 2008; Snowling, 2009).

I dyslexisammanhang har Kaufmann (1994) till och med myntat begreppet SCAD-profil som ett observandum för dyslexi, vilket innebär en ”dipp” i de fyra deltesten i WISC III: Symbolletning, Kodning, Aritmetik och Sifferrepetition. Tre av dessa deltest i WAISIII ligger alltså osedvanligt lågt i en grupp som är normal- och överbegåvade enligt ovanstående resultat. I grupperna individer med ADHD och dyslexi återfinns personer på alla begåvningsnivåer. Det innebär att man bör vara varsam med att dra slutsatser som grundar sig på profiler med ett relativt sett lägre resultat inom arbetsminne- och snabbhetsindex. I forskningssammanhang är det inte ovanligt att arbetsminne mäts just med deltesten i WAIS-III, vilket innebär att resultaten i dessa fall kan vara otillförlitliga.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2012-12-13 14:07:48

Wine skrev:För alla som inte känner sig riktigt nöjda med sitt HIK resultat från WAIS-III så kanske detta kan vara en liten tröst:


Oj då blev jag helt plötsligt ett geni. ;)

Men jag kommer att fortsätta att räkna med helskale-IK och inte bara dom resultaten jag fick bra på.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav biologic » 2012-12-17 6:26:06

Hm, har nog skrivit det i någon tråd, men håller det lite hemligt. Kan dock säga att det är över Mensas intagningskrav (nej, jag är inte medlem).

Har haft lätt att kompensera en hel del AS-svårigheter tack vare min IQ. Fast samtidigt spelar det inte så stor roll, då jag impulsiv och har dåligt minne... Som en gammal klasskompis sa (med glimten i ögat); "Du är nog den mest intelligenta person jag känner, men ibland är du jävligt korkad." Det stämmer!
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav plåtmonster » 2012-12-17 6:58:39

Hur gör du för att rikta din intelligens på sådant som är utanför intressezonen?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Anna med fyra » 2012-12-17 21:45:21

Min verbala IQ ligger på ca 110 medan IQ performance ligger på 140, arbetsminne 99. Lite jobbigt, faktiskt. Har diagnos AS.
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Lindansare » 2012-12-17 21:58:17

Anna med fyra skrev:Min verbala IQ ligger på ca 110 medan IQ performance ligger på 140, arbetsminne 99. Lite jobbigt, faktiskt. Har diagnos AS.


Åh. Du är lite tvärtemot mig. Jag har icke-verbal problemlösningsförmåga ca 110 (eller var det 100?) och verbal ca 130. Frustrerande...
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Charlie72 » 2012-12-17 22:03:01

Har nog mer än mindre eller mindre än mer eller var det mera av mindre, kan vara mindre än mindre fast det är nog mer än mindre och mer än mer eller...???
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav SgtArdbeg » 2012-12-20 20:07:50

Jag brukar tänka att jag har rätt hög IQ, men ändå inte är särskilt smart!
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav treeman » 2012-12-20 20:08:52

Jag kunde inte slutföra mitt IQ test eftersom jag inte förstod frågorna.

Alternativet IQ 0 borde finnas och jag är upprörd att TS inte har med det som val.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Anna med fyra » 2012-12-20 20:51:05

SgtArdbeg skrev:Jag brukar tänka att jag har rätt hög IQ, men ändå inte är särskilt smart!


Ja, haha, känner igen mig, förmodligen därför jag känt mig så korkad hela livet! :lol:
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Lindansare » 2012-12-20 23:07:42

Jag är själaglad att de inte kollade grovmotorik eller kroppsuppfattning. Jag missar dörröppningen och går in i väggen minst en gång om dagen och slår huvudet i saker konstant. Känns inte så begåvat. Ingen Zlatan direkt.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2012-12-21 0:16:23

Lindansare skrev:Jag är själaglad att de inte kollade grovmotorik eller kroppsuppfattning. Jag missar dörröppningen och går in i väggen minst en gång om dagen och slår huvudet i saker konstant. Känns inte så begåvat. Ingen Zlatan direkt.

Hahaha. Igenkänning.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav biologic » 2012-12-21 4:55:46

Lindansare skrev:Jag är själaglad att de inte kollade grovmotorik eller kroppsuppfattning. Jag missar dörröppningen och går in i väggen minst en gång om dagen och slår huvudet i saker konstant. Känns inte så begåvat. Ingen Zlatan direkt.


Tummen upp. Känner igen mig. Kan ramla handlöst, slår alltid i höfterna i bord m.m, huvudet är en enda stor bula nu för tiden, kroppsdelar åker runt av sig själva och söker sig till hårda kanter.

Skadar mig jämt; i somras var det nog rekord i antal skador på kortast tid: Under två veckor lyckades jag nästan klippa av fingret med ett gräsklipparhandtag (skulle fälla ut det och uppfattade inte var jag hade handen), stukade foten kraftigt (trampar jämt fel), blev riven av en katt så det ösblödde (har rött ärr kvar nu 5 månader senare) och skar av mig en bit av övre delen av fingertoppen med rakhyveln i duschen (den bara åkte dit av sig självt). Ett akutenbesök med ihoptejpning av sår blev det, resterande fixade jag själv med kirurgtejp och benlindor m.m. :P

När jag var mindre så trodde läkarna att jag hade en lätt CP-skada på grund av min ständiga klumpighet... Men så var det ej. :-|
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2012-12-21 11:20:31

biologic skrev:
Lindansare skrev:Jag är själaglad att de inte kollade grovmotorik eller kroppsuppfattning. Jag missar dörröppningen och går in i väggen minst en gång om dagen och slår huvudet i saker konstant. Känns inte så begåvat. Ingen Zlatan direkt.


Tummen upp. Känner igen mig. Kan ramla handlöst, slår alltid i höfterna i bord m.m, huvudet är en enda stor bula nu för tiden, kroppsdelar åker runt av sig själva och söker sig till hårda kanter.

Skadar mig jämt; i somras var det nog rekord i antal skador på kortast tid: Under två veckor lyckades jag nästan klippa av fingret med ett gräsklipparhandtag (skulle fälla ut det och uppfattade inte var jag hade handen), stukade foten kraftigt (trampar jämt fel), blev riven av en katt så det ösblödde (har rött ärr kvar nu 5 månader senare) och skar av mig en bit av övre delen av fingertoppen med rakhyveln i duschen (den bara åkte dit av sig självt). Ett akutenbesök med ihoptejpning av sår blev det, resterande fixade jag själv med kirurgtejp och benlindor m.m. :P


Ops du låter också som en elefant i en glasbutik. Ungefär lika graciös är jag. Så jävla klumpig och tafatt. Vet inte hur många tallrikar och glas jag har haft sönder när jag har dukat eller diskat men jag kan lova dej att det är ett gäng.

Har även ganska så ofta blå stortå naglar har en förmåga att jämt gå in i något. Axeln och höften ömma efter att ha bedömt avståndet fel till diverse föremål är mer regel än undantag. Ungefär så och även min finmotorik är kaos. Det pinsamma är att min son som är 10 år har snyggare handstil än jag och är bättre på att teckna.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-12-21 11:53:22

Jag slår också mig själv jämt, men min motorik är faktiskt bra. Har dansat, ridit, ägnat mig åt redskapsgymnastik och kampsport. Men jag är så disträ och frånvarande att jag inte ser sakerna jag krockar med.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Wine » 2012-12-21 11:54:29

slackern skrev:
biologic skrev:
Lindansare skrev:Jag är själaglad att de inte kollade grovmotorik eller kroppsuppfattning. Jag missar dörröppningen och går in i väggen minst en gång om dagen och slår huvudet i saker konstant. Känns inte så begåvat. Ingen Zlatan direkt.


Tummen upp. Känner igen mig. Kan ramla handlöst, slår alltid i höfterna i bord m.m, huvudet är en enda stor bula nu för tiden, kroppsdelar åker runt av sig själva och söker sig till hårda kanter.

Skadar mig jämt; i somras var det nog rekord i antal skador på kortast tid: Under två veckor lyckades jag nästan klippa av fingret med ett gräsklipparhandtag (skulle fälla ut det och uppfattade inte var jag hade handen), stukade foten kraftigt (trampar jämt fel), blev riven av en katt så det ösblödde (har rött ärr kvar nu 5 månader senare) och skar av mig en bit av övre delen av fingertoppen med rakhyveln i duschen (den bara åkte dit av sig självt). Ett akutenbesök med ihoptejpning av sår blev det, resterande fixade jag själv med kirurgtejp och benlindor m.m. :P


Ops du låter också som en elefant i en glasbutik. Ungefär lika graciös är jag. Så jävla klumpig och tafatt. Vet inte hur många tallrikar och glas jag har haft sönder när jag har dukat eller diskat men jag kan lova dej att det är ett gäng.

Har även ganska så ofta blå stortå naglar har en förmåga att jämt gå in i något. Axeln och höften ömma efter att ha bedömt avståndet fel till diverse föremål är mer regel än undantag. Ungefär så och även min finmotorik är kaos. Det pinsamma är att min son som är 10 år har snyggare handstil än jag och är bättre på att teckna.


Ett tips kan vara att inomhus och i miljöer där det är trångt och/eller det finns ömtåliga föremål antingen överlåta åt andra att sköta det mesta av hanteringen av föremålen och dyl. om det är möjligt samt att helt enkelt försöka att inte röra på sig så mycket utan mest bara vara stilla, sysselsatt med någon stillsam aktivitet som exempelvis att läsa, lyssna på musik, måla, handarbeta, arbeta med dator eller dyl.

Så har jag tänkt ibland när det har känts lite jobbigt, att det är lika bra att man inte rör på sig för mycket och försöker sig på att göra olika saker utan bara är så stilla som möjligt. :wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2012-12-21 12:28:46

Wine skrev:Ett tips kan vara att inomhus och i miljöer där det är trångt och/eller det finns ömtåliga föremål antingen överlåta åt andra att sköta det mesta av hanteringen av föremålen och dyl. om det är möjligt samt att helt enkelt försöka att inte röra på sig så mycket utan mest bara vara stilla, sysselsatt med någon stillsam aktivitet som exempelvis att läsa, lyssna på musik, måla, handarbeta, arbeta med dator eller dyl.

Så har jag tänkt ibland när det har känts lite jobbigt, att det är lika bra att man inte rör på sig för mycket och försöker sig på att göra olika saker utan bara är så stilla som möjligt. :wink:


Fast du vet ibland måste jag gå på WC, äta mat, duscha eller gå ut och handla. Än har jag inte hamnat på långvården. ;)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav thefilosofer » 2012-12-26 13:50:10

Hur kommer det sig att alla har 130-3029320392039 i IQ när genomsnittet ligger på 105 i Sverige? ^^ äsch jag orkar inte blääääääääääääääääääääää............
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav nallen » 2012-12-26 13:53:55

Aspergerdiagnos ska inte sättas om IQ < ~90.
Således ska gruppen aspergare definitionsmässigt ha medel-IQ > 100.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2012-12-26 13:59:11

nallen skrev:Aspergerdiagnos ska inte sättas om IQ < ~90.
Således ska gruppen aspergare definitionsmässigt ha medel-IQ > 100.

Fel. Utvecklingsstörning får inte aspergare ha. Svagbegåvad (IQ 85-71) kan en aspergare vara.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2012-12-26 14:05:07

thefilosofer skrev:Hur kommer det sig att alla har 130-3029320392039 i IQ när genomsnittet ligger på 105 i Sverige? ^^ äsch jag orkar inte blääääääääääääääääääääää............

-Folk gör förenklade nättest och ljuger om resultatet... :roll:
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2012-12-26 14:10:47

KrigarSjäl skrev:
thefilosofer skrev:Hur kommer det sig att alla har 130-3029320392039 i IQ när genomsnittet ligger på 105 i Sverige? ^^ äsch jag orkar inte blääääääääääääääääääääää............

-Folk gör förenklade nättest och ljuger om resultatet... :roll:


Sen är de som har högt resultat större benägenhet att svara på sånt här.



Moderator atoms - reparerade citatet.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav nallen » 2012-12-26 14:12:49

Schmetterling skrev:Utvecklingsstörning får inte aspergare ha. Svagbegåvad (IQ 85-71) kan en aspergare vara.

Nej, såvitt jag kan förstå ska inte Aspergerdiagnos ställas om begåvningen är lägre än "normalintervallet" (IQ 90-110 om jag inte missminner mig).

T.ex. "Personer med Aspergers syndrom har en begåvning som antingen ligger inom normalvariationen eller över" - från vårdguiden.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

AS och intelligens /Vilken IQ har ni? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2012-12-26 14:21:22

KrigarSjäl skrev:
thefilosofer skrev:Hur kommer det sig att alla har 130-3029320392039 i IQ när genomsnittet ligger på 105 i Sverige? ^^ äsch jag orkar inte blääääääääääääääääääääää............

-Folk gör förenklade nättest och ljuger om resultatet... :roll:


Jo det är samma slutledning som jag har dragit. Eller så säger dom bara resultatet dom fick högt på och tror att det är helskale-IK. Eller att det är bara det som dom fick högt på räknas som riktig IQ.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in