Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Juddy » 2012-07-25 13:41:18

Jag har morgonångest, jag fungerar inte förrän efter lunchtid.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 11:09:52

Käkar medicin. Förvärrar ångesten. Men jag är ny försökskanin inom psykiatrins SSRI-missbrukare.

Har panikångest/paniksyndrom.

Det enda som hjälper långvarigt är LOGIK.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 11:12:47

Sheyen skrev:Om man har mycket ångest kan man inte tänka bort den eller distrahera sig för att bli av med den.


Jag har panikångest/paniksyndrom sedan 2 månader tillbaka. Det enda effektiva mot det är motsatsen till det du skriver. Varken SSRI eller benso eller opiater eller annan skit hjälper i längden. Och paniksyndrom kan vara jävligt mycket ångest jävligt ofta. Just saying. :-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Juddy » 2012-07-26 11:16:50

+2 till Sheyen.

Nu vet jag inte hur länge du har tagit medicinen men man mår alltid sämre i början.
Om logik funkade så skulle jag gärna veta hur. Jag har haft ångest, och jag har aldrig aldrig haft panikångest, sedan jag var åtta år gammal och inga antidepressiva mediciner biter på just den biten. tyvärr.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 11:22:47

+200 till mitt eget jag.

Jag har haft ångest sedan jag var liten, men panikångest är den värsta sorten jag upplevt.

Enkelt. Panikångest grundar i att man feltolkar kroppens signaler och associerar kroppsliga symptom till olika skrämmande medicinska tillstånd vilket kan utlösa panikångest som förbereder en på direkt livsfara.

Man friar sig från det genom att katalogisera sina symptom och samla inom en mental ram för panikångest. Och får man t ex ont i ryggen så kan det göra ont i bröstet, men man kan själv utlösa mer ångest genom att tro att det är hjärtat. Därför avänder man det som framställs som mest logiskt till sin fördel för att förhindra ytterliggare ångest.

KBT är det bästa verktyget mot specifikt panikångest.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 11:24:56

Nej, SSRI tar en stund innan det fullgör sitt syfte. Det är jag medveten om, men det finns en massa andra olika skitsaker som SSRI kan göra med ens kropp - som gör det ovärt.

Jag ska i alla fall be om en annan medicin än den jag har nu då jag är riktigt onöjd med vissa biverkningar.

Jag har alltså panikångest, egentligen behövs inte SSRI eller någon medicin - inte enligt mig. Men det ska förenkla processen, så att säga.. Efter att ha varit på akuten vid 3 tillfällen så känns det som att något behövs göras.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Fenren » 2012-07-26 11:30:57

earlydayminer skrev:KBT är det bästa verktyget mot specifikt panikångest.


får du bara ångest när du feltolkar kroppen? i sådana fall så tror jag att KBT borde kunna fungera bra.

alla har det inte så bra så att det finns sådana tydliga utlösande faktorer och då blir terapi svårare
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 11:31:47

Nu är jag t ex yr och är illamående.

Jag måste relatera mitt illamående till att jag ätit russin och därmed startat min mage lite grann och att min kropp tolkat lite ryggsmärta samt illamåendet med hjärtfel. Här måste jag distrahera mig eller övertyga mig själv om att det finns logiska förklaringar som är helt ofarliga för mig. Yrsel kommer från att jag övertolkat kroppsliga signaler och upplever en ökad ångest, är varmare och känner hur det drar i musklerna. Känner hur andningen blir ytligare och det skrämmer mig.

Finns ingen medicin som hjälper mig här och nu, det är tankarna. Jag måste analysera det hela och dra en rimlig slutsats baserat på vad jag gjort, hur jag sitter/ligger, ätit osv. Efter det kan jag bli lugn.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Fenren » 2012-07-26 11:34:21

earlydayminer skrev:Finns ingen medicin som hjälper mig här och nu, det är tankarna. Jag måste analysera det hela och dra en rimlig slutsats baserat på vad jag gjort, hur jag sitter/ligger, ätit osv. Efter det kan jag bli lugn.


du verkar endå ha en relativt behaglig ångest. den har tydliga utlösande faktorer och verkar dessutom smyga sig på lite försiktigt.

det kan ochså vara för att det blivit varmare och du inte vant dig med den höga temperaturen, alternativt druckit för lite. inget som är vare sig farligt eller skadligt. drick mer vatten, om det kan vara så.

edit: jo det finns gott om medicin som fungerar snabbt och är till för just den typen av ångest som du har. testat oxascand?
Senast redigerad av Fenren 2012-07-26 11:36:01, redigerad totalt 1 gång.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 11:34:29

Fenren skrev:
earlydayminer skrev:KBT är det bästa verktyget mot specifikt panikångest.


får du bara ångest när du feltolkar kroppen? i sådana fall så tror jag att KBT borde kunna fungera bra.

alla har det inte så bra så att det finns sådana tydliga utlösande faktorer och då blir terapi svårare


KBT är effektivt mot min typ av ångest. KBT är perfekt för min typ av ångest.

"Alla har det inte så bra". Bra där. Jag har legat på akuten vid tre tillfällen, trott att jag har akut hjärtfel. Om det var bra eller inte är svårt att säga, men den rädslan går inte att jämföra med något.

Jag har mått riktigt dålig en gång i tiden, men inget kan jämföras med panikångest. Inget.

Däremot är det en BRA sak att jag kan förstå varför jag känner som jag gör, men att jag skulle ha det bättre än någon annan som upplever generell ångest är att gå över gränsen.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 11:35:56

Fenren skrev:
earlydayminer skrev:Finns ingen medicin som hjälper mig här och nu, det är tankarna. Jag måste analysera det hela och dra en rimlig slutsats baserat på vad jag gjort, hur jag sitter/ligger, ätit osv. Efter det kan jag bli lugn.


du verkar endå ha en relativt behaglig ångest. den har tydliga utlösande faktorer och verkar dessutom smyga sig på lite försiktigt.

det kan ochså vara för att det blivit varmare och du inte vant dig med den höga temperaturen, alternativt druckit för lite. inget som är vare sig farligt eller skadligt. drick mer vatten, om det kan vara så.


Jag hade på känn att du skulle svara när jag besvarade Sheyen.

Det är ok om du vill ta en diskussion om vem som mår sämst, men var tydlig med det och reta inte upp mig i onödan.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Sheyen » 2012-07-26 11:37:43

earlydayminer skrev:
Sheyen skrev:Om man har mycket ångest kan man inte tänka bort den eller distrahera sig för att bli av med den.


Jag har panikångest/paniksyndrom sedan 2 månader tillbaka. Det enda effektiva mot det är motsatsen till det du skriver. Varken SSRI eller benso eller opiater eller annan skit hjälper i längden. Och paniksyndrom kan vara jävligt mycket ångest jävligt ofta. Just saying. :-)Happy

Det hjälper visst. Har du ens provat?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Fenren » 2012-07-26 11:38:42

earlydayminer skrev:Däremot är det en BRA sak att jag kan förstå varför jag känner som jag gör, men att jag skulle ha det bättre än någon annan som upplever generell ångest är att gå över gränsen.


precis det jag menade och att du lättare kan avhjälpas av terapi. det är ett väldigt stort plus. jag menade inte att du inte har det jobbigt av ångesten och att den inte ställer till med stora problem.

earlydayminer skrev:Det är ok om du vill ta en diskussion om vem som mår sämst, men var tydlig med det och reta inte upp mig i onödan.


det var verkligen inte det jag ville få fram. jag ville visa på olikheter och att en metod inte funkar för alla. ursäkta om jag var otydlig.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 11:38:54

Sheyen skrev:
earlydayminer skrev:
Sheyen skrev:Om man har mycket ångest kan man inte tänka bort den eller distrahera sig för att bli av med den.


Jag har panikångest/paniksyndrom sedan 2 månader tillbaka. Det enda effektiva mot det är motsatsen till det du skriver. Varken SSRI eller benso eller opiater eller annan skit hjälper i längden. Och paniksyndrom kan vara jävligt mycket ångest jävligt ofta. Just saying. :-)Happy

Det hjälper visst. Har du ens provat?


Ja. Det är en temporär lösning.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Fenren » 2012-07-26 11:40:17

earlydayminer skrev:Ja. Det är en temporär lösning.


i ditt fall borde den absolut kombineras med terapi, då det verkar som om du har goda chanser att kunna bli av med problemen, då du har så tydliga utlösande faktorer.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Sheyen » 2012-07-26 11:41:03

earlydayminer skrev:
Sheyen skrev:
earlydayminer skrev:Jag har panikångest/paniksyndrom sedan 2 månader tillbaka. Det enda effektiva mot det är motsatsen till det du skriver. Varken SSRI eller benso eller opiater eller annan skit hjälper i längden. Och paniksyndrom kan vara jävligt mycket ångest jävligt ofta. Just saying. :-)Happy

Det hjälper visst. Har du ens provat?


Ja. Det är en temporär lösning.

Hur länge har du använt det?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 11:45:23

Sheyen skrev:Hur länge har du använt det?


SSRI? 2 veckor. Jag är fortfarande i fasen då jag upplever obehag och SSRIn inte börjat verka till fullo.

Benso däremot har jag använt och det är en temporär lösning.
Opiater likaså.

Även SSRI är en faktiskt temporär lösning. Det är inte meningen att man ska äta SSRI hela livet, men det kan komma till det om man blir dåligt bemött av psykiatrin.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 11:45:53

Fenren: Det är sant att inte alla kan hjälpas av samma sak, men KBT är oerhört bra vid alla typer av ångest.

Man kan däremot ha ospecificerat ångest för att få ut mer medicin och må lite mjukare än vad man skulle göra annars. Det kräver mycket arbetet och mycket motivation för att få hjälp av KBT. Det kräver disciplin och mycket tid. Har man en låg toleranströskel för detta kan det lätt bli att man fortsätter må sämre och behöver medicin för det.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Sheyen » 2012-07-26 11:46:55

earlydayminer skrev:
Sheyen skrev:Hur länge har du använt det?


SSRI? 2 veckor. Jag är fortfarande i fasen då jag upplever obehag och SSRIn inte börjat verka till fullo.

Benso däremot har jag använt och det är en temporär lösning.
Opiater likaså.

Även SSRI är en faktiskt temporär lösning. Det är inte meningen att man ska äta SSRI hela livet, men det kan komma till det om man blir dåligt bemött av psykiatrin.

Det tar tid innan SSRI börjar fungera.

Vad för slags benso använder du?

Vad för slags opiater använder du?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Fenren » 2012-07-26 11:48:10

earlydayminer skrev:Man kan däremot ha ospecificerat ångest för att få ut mer medicin och må lite mjukare än vad man skulle göra annars. Det kräver mycket arbetet och mycket motivation för att få hjälp av KBT. Det kräver disciplin och mycket tid. Har man en låg toleranströskel för detta kan det lätt bli att man fortsätter må sämre och behöver medicin för det.


nu vet jag inte riktigt vad du sa.

menar du att terapin i sig kan skapa mer ångest, då den tenderar att vara väldigt krävande och jobbig?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 11:52:44

Sheyen skrev:
earlydayminer skrev:
Sheyen skrev:Hur länge har du använt det?


SSRI? 2 veckor. Jag är fortfarande i fasen då jag upplever obehag och SSRIn inte börjat verka till fullo.

Benso däremot har jag använt och det är en temporär lösning.
Opiater likaså.

Även SSRI är en faktiskt temporär lösning. Det är inte meningen att man ska äta SSRI hela livet, men det kan komma till det om man blir dåligt bemött av psykiatrin.

Det tar tid innan SSRI börjar fungera.

Vad för slags benso använder du?

Vad för slags opiater använder du?


Ja, det var min poäng.

Sobril. Men jag har använt xanor, stesolid och fluscand.

Opiater använder jag defintivt inte, men jag gjorde mot smärta - då var det kodein.

---

Röker du? Snusar du? Dricker du kaffe? Dricker du alkohol? Äter du mycket sött, salt eller surt?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Sheyen » 2012-07-26 11:54:49

earlydayminer skrev:
Sheyen skrev:
earlydayminer skrev:SSRI? 2 veckor. Jag är fortfarande i fasen då jag upplever obehag och SSRIn inte börjat verka till fullo.

Benso däremot har jag använt och det är en temporär lösning.
Opiater likaså.

Även SSRI är en faktiskt temporär lösning. Det är inte meningen att man ska äta SSRI hela livet, men det kan komma till det om man blir dåligt bemött av psykiatrin.

Det tar tid innan SSRI börjar fungera.

Vad för slags benso använder du?

Vad för slags opiater använder du?


Ja, det var min poäng.

Sobril. Men jag har använt xanor, stesolid och fluscand.

Opiater använder jag defintivt inte, men jag gjorde mot smärta - då var det kodein.

---

Röker du? Snusar du? Dricker du kaffe? Dricker du alkohol? Äter du mycket sött, salt eller surt?

Fick du xanor, stesolid och fluscand på recept?

Vad är kodein?

---

Nej
Nej
Nej
Ja
Nej
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 11:56:16

Fenren skrev:
earlydayminer skrev:Man kan däremot ha ospecificerat ångest för att få ut mer medicin och må lite mjukare än vad man skulle göra annars. Det kräver mycket arbetet och mycket motivation för att få hjälp av KBT. Det kräver disciplin och mycket tid. Har man en låg toleranströskel för detta kan det lätt bli att man fortsätter må sämre och behöver medicin för det.


nu vet jag inte riktigt vad du sa.

menar du att terapin i sig kan skapa mer ångest, då den tenderar att vara väldigt krävande och jobbig?


Nej, att man inte "tror" på KBTn eller avslutar det för tidigt = att man mår sämre.

Vad jag vill säga är att det kan vara gött att få götta sig med lite tyngre mediciner för att man helt enkelt inte orkar KBT. Det är en snabbare väg att "öka sin ångest" inför psykiatrin än vad det är att genomföra KBT.

Oftast finns det alltid en logisk förklaring till ångesten. Och KBT hjälper mot alla typer av ångest. Det handlar om hur mycket tid och energi man lägger på det. Däremot hjälper det inte om man inte är redo att verkligen lägga ner sig i det. Så är det. Om man INTE VET varför man har ångest kan en kompetent psykolog hjälpa en att kartlägga ens ångest.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Henkkalexi » 2012-07-26 11:59:33

Det beror på. Panikångest har jag inte längre, den försvann helt när jag började läsa om AS och ADHD och började få ord på vad som inte funkade.

Däremot har jag haft eller mindre konstant oro i ett par års tid, som pendlar mellan oro, depression, ångest osv. Oftast kan jag inte skilja på känslorna eller hitta orsaken till dem. Min psykolog hjälper mig att hitta orsaker, lösningar osv.

Jag använder SSRI-preparat sedan många år, men har ibland provat att sluta, vilket tyvärr inte funkade någon längre period. Äter även benso vid behov.

Jag tänker som så att nu när jag är under väldigt stark stress av olika orsaker, så förebygger jag reaktionerna med depotmedicin som dämpar under hela dygnet. Visst, jag blir slö, trött och det är trist att behöva äta medicin, men de gör så att jag inte faller ihop totalt.

Medicinerna är - i mitt fall - också nödvändiga nu för att jag ska orka ägna mig åt mer långsiktig problemlösning: lära känna min kropp, motionera, göra avslappningsövningar, orka med jobbet...

Bästa boten mot ångest och depression för mig har hittills varit en kombination av:

1. Medicin.
2. Sysselsättning.
3. Terapi.
4. Nördning.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Återgå till Aspergare och vården



Logga in