Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-31 11:25:28

Sheyen skrev:
earlydayminer skrev:Sheyen: Alltså. Jag vill så gärna vara dryg mot dig, men jag kan inte. Ge mig inget skäl att se förbi det.

Varför då?

earlydayminer skrev:Skälet är att jag avskyr hur ni går ihop och attackerar enskilda medlemmar som grupp. Men det finns också ett annat skäl, men det är ömtåligt och jag kan inte bevisa att det är sant eller inte.

Berätta gärna i PM, om du skäms för att skriva det här.


Nej. Jag skäms inte. Det är inte för min skull.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Fenren » 2012-07-31 11:25:52

earlydayminer skrev:Jag kommer ge er båda en varning.


hur ska jag tolka det där? du är ingen moderator. vad består varningen i?

earlydayminer skrev:Ni är så fasta i ert egna lilla hjul att ni totalt missar vad jag skriver. Skriver jag att jag är mot all form av medicinering eller?


det enda jag ser att du skriver är "medicin är bajs" och "KBT botar allt"

earlydayminer skrev:Vad fan har allergi med ångest att göra?


inget, men jag ville ha ett klargörande om din syn på medicin. men du gav mig inget.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Sheyen » 2012-07-31 11:28:04

earlydayminer skrev:
Sheyen skrev:
earlydayminer skrev:Sheyen: Alltså. Jag vill så gärna vara dryg mot dig, men jag kan inte. Ge mig inget skäl att se förbi det.

Varför då?

earlydayminer skrev:Skälet är att jag avskyr hur ni går ihop och attackerar enskilda medlemmar som grupp. Men det finns också ett annat skäl, men det är ömtåligt och jag kan inte bevisa att det är sant eller inte.

Berätta gärna i PM, om du skäms för att skriva det här.


Nej. Jag skäms inte. Det är inte för min skull.

Men berätta gärna i PM då. Om det är någon privat info som inte bör avslöjas öppet i en tråd som det kan googlas till är det nog bäst om du berättar i PM. Om det inte är så; ja, då kan du berätta det här.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Sheyen » 2012-07-31 11:29:39

earlydayminer: klart som fan att jag och Fenren skriver i grupp. Vi sitter för tusan bredvid varandra och när vi läser på forumet diskuterar vi det aktuella ämnet tillsammans.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-31 11:31:04

Fenren:
Tolka det hur du vill. Ger ni er på mig så går jag hänsynslöst fram, precis som jag anser att ni gör mot vissa. Behövs ingen förklaring och jag vill ingen ge.

Om det är det enda du ser så finns det strategier för dessa kognitiva besvär. Hjälp med abstraktioner och annat är en möjlighet.

Min åsikt är att KBT är väldigt effektiv vid ångestproblematik. Medicinering krävs i vissa fall livet ut vid många olika psykiska sjukdomar, men vid ångestproblematik bör det enbart vara en hjälp på vägen. Undantag finns alltid. Medicinering vid kroppsliga tillstånd är något jag stödjer fullt.
Senast redigerad av earlydayminer 2012-07-31 11:32:05, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Sv: Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav marxisten » 2012-07-31 11:31:17

Fenren skrev:är du emot all form av medicin eller är du bara emot sådan medicin som du inte får utskriven till dig, earlydayminer?

du verkar väldigt bitter på alla som använder medicinering. tycker du att det är fel av mig att knapra piller mot mina allergiska besvär? tycker du att jag också ska gå i KBT, som du verkar tro vara en universallösning som kan lösa allas problem, oavsett vad de har bekymmer med?


Min åsikt är enkel. I största möjliga mån ska man undvika starka mediciner då de skadar kroppen på olika sätt. Det kan bli beroende, biverkningar, levern får jobba extra osv.

Men ifall mediciner behövs för att man skall må bra så ska man få det utan att det ska ses ner på.

Gäller depression likväl som sömnproblem. Behövs det behövs det. Bäst är ju dock om man kan undvika medicinering då de ofta inkluderar viss risk för kroppen, speciellt som just antidepp är ganska så starka mediciner.
Senast redigerad av marxisten 2012-07-31 11:33:24, redigerad totalt 1 gång.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-31 11:32:38

Sheyen: Nej.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Sheyen » 2012-07-31 11:33:44

earlydayminer skrev:Sheyen: Nej.

Berätta det i tråden då. Varför inte, liksom?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-31 11:34:31

Sheyen skrev:
earlydayminer skrev:Sheyen: Nej.

Berätta det i tråden då. Varför inte, liksom?


Nej.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Sheyen » 2012-07-31 11:35:37

earlydayminer skrev:
Sheyen skrev:
earlydayminer skrev:Sheyen: Nej.

Berätta det i tråden då. Varför inte, liksom?


Nej.

Okej. Då väljer jag att tro att du inte hade något att berätta. :-)Happy
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Fenren » 2012-07-31 11:37:39

marxisten skrev:Min åsikt är enkel. I största möjliga mån ska man undvika starka mediciner då de skadar kroppen på olika sätt. Det kan bli beroende, biverkningar, levern får jobba extra osv.

Men ifall mediciner behövs för att man skall må bra så ska man få det utan att det ska ses ner på.

Gäller depression likväl som sömnproblem. Behövs det behövs det. Bäst är ju dock om man kan undvika medicinering då de ofta inkluderar viss risk för kroppen, speciellt som just antidepp är ganska så starka mediciner.


det finns även gott om fall där terapi är extra svårt av andra anledningar, men jag håller med dig om att man bör minimera antalet och styrkan på mediciner man använder.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-31 11:39:38

Sheyen skrev:Okej. Då väljer jag att tro att du inte hade något att berätta. :-)Happy


Den möjligheten finns. Det gör du genom ett antagande och det har du visat briljera med.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav marxisten » 2012-07-31 11:40:43

Fenren skrev:
marxisten skrev:Min åsikt är enkel. I största möjliga mån ska man undvika starka mediciner då de skadar kroppen på olika sätt. Det kan bli beroende, biverkningar, levern får jobba extra osv.

Men ifall mediciner behövs för att man skall må bra så ska man få det utan att det ska ses ner på.

Gäller depression likväl som sömnproblem. Behövs det behövs det. Bäst är ju dock om man kan undvika medicinering då de ofta inkluderar viss risk för kroppen, speciellt som just antidepp är ganska så starka mediciner.


det finns även gott om fall där terapi är extra svårt av andra anledningar, men jag håller med dig om att man bör minimera antalet och styrkan på mediciner man använder.


Med tanke på att vanliga sketna Paracetamol tabletter kan skada kroppen så kan man ju tänka sig hur de hårda antidepp medicinerna som finns påverkar...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-31 11:49:59

SSRI kan ju ge serotoninsyndrom. Det kan vara livsfarligt. Sällsynt, men ruskigt skrämmande.

Neuroleptikum är väl bland de starkare medicinerna som finns. Tunga saker.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Sheyen » 2012-07-31 11:52:15

earlydayminer skrev:
Sheyen skrev:Okej. Då väljer jag att tro att du inte hade något att berätta. :-)Happy


Den möjligheten finns. Det gör du genom ett antagande och det har du visat briljera med.

Det är det enda jag kan göra, eftersom att du vägrar att berätta.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Fenren » 2012-07-31 11:52:15

marxisten skrev:Med tanke på att vanliga sketna Paracetamol tabletter kan skada kroppen så kan man ju tänka sig hur de hårda antidepp medicinerna som finns påverkar...


japp

earlydayminer skrev:SSRI kan ju ge serotoninsyndrom. Det kan vara livsfarligt. Sällsynt, men ruskigt skrämmande.

Neuroleptikum är väl bland de starkare medicinerna som finns. Tunga saker.


ja
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-31 12:08:10

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20067346

RESULTS:
Positive outcomes were ubiquitous, suggesting CBT is an effective treatment for anxiety in individuals with Asperger's. However, data involving other ASD diagnostic sub-types is limited.

CONCLUSIONS:
CBT has been modified for individuals with ASD by adding intervention components typically associated with applied behaviour analysis (e.g. systematic prompting and differential reinforcement). Future research involving a component analysis could potentially elucidate the mechanisms by which CBT reduces anxiety in individuals with ASD, ultimately leading to more efficient or effective interventions.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20599133

Abstract
Numerous clinical trials have supported the efficacy of cognitive behavioral therapy (CBT) for the treatment of anxiety disorders. Accordingly, CBT has been formally recognized as an empirically supported treatment for anxiety-related conditions. This article reviews the evidence supporting the efficacy of CBT for anxiety disorders. Specifically, contemporary meta-analytic studies on the treatment of anxiety disorders are reviewed and the efficacy of CBT is examined. Although the specific components of CBT differ depending on the study design and the anxiety disorder treated, meta-analyses suggest that CBT procedures (particularly exposure-based approaches) are highly efficacious. CBT generally outperforms wait-list and placebo controls. Thus, CBT provides incremental efficacy above and beyond nonspecific factors. For some anxiety disorders, CBT also tends to outperform other psychosocial treatment modalities. The implications of available meta-analytic findings in further delineating the efficacy and dissemination of CBT for anxiety disorders are discussed.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22275847

Abstract
A plethora of studies have examined the efficacy and effectiveness of cognitive-behavioral therapy (CBT) for adult anxiety disorders. In recent years, several meta-analyses have been conducted to quantitatively review the evidence of CBT for anxiety disorders, each using different inclusion criteria for studies, such as use of control conditions or type of study environment. This review aims to summarize and to discuss the current state of the evidence regarding CBT treatment for panic disorder, generalized anxiety disorder, social anxiety disorder, obsessive-compulsive disorder, and post-traumatic stress disorder. Overall, CBT demonstrates both efficacy in randomized controlled trials and effectiveness in naturalistic settings in the treatment of adult anxiety disorders. However, due to methodological issues, the magnitude of effect is currently difficult to estimate. In conclusion, CBT appears to be both efficacious and effective in the treatment of anxiety disorders, but more high-quality studies are needed to better estimate the magnitude of the effect.


För intresserade.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Fenren » 2012-07-31 12:54:49

earlydayminer skrev:För intresserade.


där står det klart och tydligt att man behöver modifiera KBTn för att den ska fungera på folk med AS. sen förstår jag inte vad ASD är.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-31 13:03:17

Fenren: Det går inte att diskutera med sådana som du. Sluta bara vara här. Bara sluta.

ASD = Autism Spectrum Disorder.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Fenren » 2012-07-31 13:09:58

earlydayminer skrev:Fenren: Det går inte att diskutera med sådana som du. Sluta bara vara här. Bara sluta.

ASD = Autism Spectrum Disorder.


ändå så är det du som kastar ur dig otrevligheter...

det var det jag trodde. då står det dessutom att det bara gäller AS, och alla med HFA och liknande kan de inte uttala sig om överhuvudtaget.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Sheyen » 2012-07-31 13:10:34

earlydayminer skrev:Fenren: Det går inte att diskutera med sådana som du. Sluta bara vara här. Bara sluta.

ASD = Autism Spectrum Disorder.

Han berättar ju att det visst kan vara fel på KBT'n. Att man behöver modifiera den.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-31 13:21:13

Ni har ingenting att argumentera med så ni går ihop er och försöker leka ut någon form av diskussion med olika medlemmar. Det är så alltför ofta och det är sorgligt att det får fortsätta så på forumet. Sorgligt låg nivå. OBEGÅVAT OCH UNDER ALL FORM AV VÄRDIGHET FORUMET HAFT.

En uppriktig fråga: Kan ni engelska? Förstår ni språket som används? Förstår ni vad det är som står?

Ni verkar tro att ni har haft rätt om något, vilket givetvis är fullständigt absurt. Det ni tror ni hade rätt om är något jag inte motsatt. Och jag ska visa var jag vänder eran skit upp och ner, samt häller det över er.

"Däremot är det också sant att man ska ha en terapeut som är kunnig och kan individualisera ens behandling."

Mina ord, innan jag postade källorna som BEKRÄFTAR att KBT är effektivt vid ångesttillstånd och även vid Aspergers, men att mer studier behövs. OCH NI HÄNGER UPP ER PÅ NÅGOT SOM INGEN ENS HAR MOTSATT SIG. Alltså fattar ni inte att ni gör er dummare än vad ni är? Fattar ni inte att det märks att ni bara driver? Är ni liksom helt knarkade eller?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-31 13:22:51

Åh, oj oj, alltså. HA! HA! HA!

Nej å nej å nej. Hur kan man vara sådana och tro man har rätt?! VA?! Åååååh. Shit, alltså.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-31 13:23:52

Fenren: Jag kommer alltid vara otrevlig om du fortsätter vara dryg och med din flickvän driva med oss här på forumet. Ge fan i det.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in