Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 12:03:20

Sheyen skrev:Fick du xanor, stesolid och fluscand på recept?

Vad är kodein?

---

Nej
Nej
Nej
Ja
Nej


Nej, men det spelar ingen roll då vi diskuterar huruvida det har en långvarig lösning. Inget ångestdämpande preparat är en långvarig lösning. Med en inställning att det har det så är man alltid fast i medicinsk hjälp istället för interpersonell och intrapersonell.

Stesolid har jag fått i samband med olika vårdträffar.

Kodein är ett smärtstillande ämne som i princip omvandlas till morfin i våra kroppar.

Har du svår ångest bör du undvika alkohol.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Fenren » 2012-07-26 12:04:52

earlydayminer skrev:Det är en snabbare väg att "öka sin ångest" inför psykiatrin än vad det är att genomföra KBT.


haha! snyggt sätt att säga att de flesta fuskar till sig medicin.

earlydayminer skrev:Och KBT hjälper mot alla typer av ångest.


konstigt att det erbjuds så lite KBT mot ångesten...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Sheyen » 2012-07-26 12:06:21

earlydayminer skrev:
Sheyen skrev:Fick du xanor, stesolid och fluscand på recept?

Vad är kodein?

---

Nej
Nej
Nej
Ja
Nej


Nej, men det spelar ingen roll då vi diskuterar huruvida det har en långvarig lösning. Inget ångestdämpande preparat är en långvarig lösning. Med en inställning att det har det så är man alltid fast i medicinsk hjälp istället för interpersonell och intrapersonell.

Stesolid har jag fått i samband med olika vårdträffar.

Kodein är ett smärtstillande ämne som i princip omvandlas till morfin i våra kroppar.

Har du svår ångest bör du undvika alkohol.

Men no shit, EDM. Jag är väl medveten om det. Jösses.

Men vadå... Så du köpte xanor och fluscand illegalt? Det låter inte bra alls...

Vart fick du kodein ifrån?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 12:08:13

Fenren skrev:
earlydayminer skrev:Det är en snabbare väg att "öka sin ångest" inför psykiatrin än vad det är att genomföra KBT.


haha! snyggt sätt att säga att de flesta fuskar till sig medicin.

earlydayminer skrev:Och KBT hjälper mot alla typer av ångest.


konstigt att det erbjuds så lite KBT mot ångesten...


Jag vet.

Det tycker jag med. Oerhört konstigt. Oacceptabelt.

DOCK kan kölistan för KBT vara väldigt lång och handla om att vänta i ÅR. Därför erbjuder man säkert medicin oftare än KBT. Tyvärr.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 12:09:53

Sheyen: Jag anknöt vissa kontakter som möjliggjorde en enkel transaktion.

Jag "fick" kodein av en läkare som ansåg att jag kommer behöva det för att bedöva en viss typ av smärta.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Sheyen » 2012-07-26 12:16:38

earlydayminer skrev:Sheyen: Jag anknöt vissa kontakter som möjliggjorde en enkel transaktion.

Jag "fick" kodein av en läkare som ansåg att jag kommer behöva det för att bedöva en viss typ av smärta.

Ok. Så du fick det olagligt.

Vad menar du med "fick"?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 12:24:17

Sheyen skrev:
earlydayminer skrev:Sheyen: Jag anknöt vissa kontakter som möjliggjorde en enkel transaktion.

Jag "fick" kodein av en läkare som ansåg att jag kommer behöva det för att bedöva en viss typ av smärta.

Ok. Så du fick det olagligt.

Vad menar du med "fick"?


Vad menar du med "fick"? Ibland funderar jag på om du bara skriver frågorna utan eftertanke.

Du skrev "Vart fick du kodein ifrån?" Så jag svarade "Jag "fick" kodein av en läkare ...".

Varifrån får du dina mediciner?
Har du ljugit för att få starkare medicin?
Tycker du om medicinering?
Har du begärt KBT?
Har du fått köplats?
Vill du bli av med din ångest?
Kommer du göra allt du kan - rent intellektuellt - för att bli av med din ångest?
Kommer du gå med att successivt avsluta medicinering?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Sheyen » 2012-07-26 12:28:55

earlydayminer skrev:
Sheyen skrev:
earlydayminer skrev:Sheyen: Jag anknöt vissa kontakter som möjliggjorde en enkel transaktion.

Jag "fick" kodein av en läkare som ansåg att jag kommer behöva det för att bedöva en viss typ av smärta.

Ok. Så du fick det olagligt.

Vad menar du med "fick"?


Vad menar du med "fick"? Ibland funderar jag på om du bara skriver frågorna utan eftertanke.

Du skrev "Vart fick du kodein ifrån?" Så jag svarade "Jag "fick" kodein av en läkare ...".

Varifrån får du dina mediciner?
Har du ljugit för att få starkare medicin?
Tycker du om medicinering?
Har du begärt KBT?
Har du fått köplats?
Vill du bli av med din ångest?
Kommer du göra allt du kan - rent intellektuellt - för att bli av med din ångest?
Kommer du gå med att successivt avsluta medicinering?

Men det låter lite skumt att du gör sådana tecken iaf...

Jag får mina mediciner från psyk, av en överläkare.
Nej, det har jag aldrig gjort.
Vad menar du?
Nej. Jag vet inte hur man gör.
Nej.
Ja.
Ja.
Troligtvis inte. Iaf inte nu.


Fick du kodein lagligt då?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 12:33:28

Tycker du om medicinering? = Gottar du dig med medicinering? Använder du det i syfte att underlätta livet för att det är för besvärligt att vara utan? Är det något du trivs med?

Man begär KBT genom en psykiater, alltså genom din läkare på psyk. Du uttrycker en vilja att påbörja KBT för att behandla din ångest. Om läkaren säger att det är fruktlöst är det dags att byta läkare.

Kodeinintaget var fullkomligt enligt recept och rekommendation från läkare.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Sheyen » 2012-07-26 12:36:06

earlydayminer skrev:Tycker du om medicinering? = Gottar du dig med medicinering? Använder du det i syfte att underlätta livet för att det är för besvärligt att vara utan? Är det något du trivs med?

Man begär KBT genom en psykiater, alltså genom din läkare på psyk. Du uttrycker en vilja att påbörja KBT för att behandla din ångest. Om läkaren säger att det är fruktlöst är det dags att byta läkare.

Kodeinintaget var fullkomligt enligt recept och rekommendation från läkare.

Alltså, vadå "gottar mig"? Jag använder medicinen för att mitt liv ska fungera och ja, i och med det underlättar medicinen livet för mig. Jag trivs med min medicinering, ja.

Jag tror att jag har gått i KBT. Något gjorde jag iaf... Men alltså jag förstod inte alls hur man skulle göra och tyckte mest att det kändes äckligt att vara där.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 12:50:27

Sheyen: Om du inte förstår något ska du ställa frågor tills du får en förklaring som du kan förstå. Upplever du ändå att du inte förstår något så kanske viss medicinering ställer till med kognitiva funktioner så som t ex koncentration, minne. Eller så kanske det behövs medicinering för just det.

Det finns även en rad olika tillstånd, förutom autistiska tillstånd eller t ex ad(h)d, som sänker vissa kognitiva funktioner och försvårar ens tänkande.

Att du upplevde att det var "äckligt" att vara där kanske hade med personen eller miljön att göra, kanske t o m själva situationen.

Ok, men vi gör så här Sheyen. Jag ska sluta besvära dig nu. :-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Sheyen » 2012-07-26 12:56:32

earlydayminer skrev:Sheyen: Om du inte förstår något ska du ställa frågor tills du får en förklaring som du kan förstå. Upplever du ändå att du inte förstår något så kanske viss medicinering ställer till med kognitiva funktioner så som t ex koncentration, minne. Eller så kanske det behövs medicinering för just det.

Jag tar Concerta varje dag. Dock en alldeles för låg dos.

earlydayminer skrev:Det finns även en rad olika tillstånd, förutom autistiska tillstånd eller t ex ad(h)d, som sänker vissa kognitiva funktioner och försvårar ens tänkande.

Menar du att jag har det? Vad, i så fall? Vad jag vet har jag "bara" autism, ADHD, ångest, OCD/tics och problem med paranoia.

earlydayminer skrev:Att du upplevde att det var "äckligt" att vara där kanske hade med personen eller miljön att göra, kanske t o m själva situationen.

Ok, men vi gör så här Sheyen. Jag ska sluta besvära dig nu. :-)Happy

Jag tror att själva situationen gjorde att det kändes äckligt. Jag är inte alls van vid att prata om mina problem gällande ångest. Den är väldigt stark och förändrar mig helt som person. Jag blir helt förstörd av den... Jag har haft den hela livet, åtminstone så länge jag kan minnas.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 13:06:21

Sheyen: Ta upp det med läkaren. Ta med dig någon som kan diskutera det med läkaren om du själv har svårt att uttrycka ditt behov.

Jag menar inte att du har något, men jag tänkte på det eftersom jag hade redan fått för mig att du har autistiskt syndrom och ad(h)d.

Det låter som att du kanske behöver omvärdera hur det är att sitta och prata med någon professionell. Jag kan ändå relatera till att det känns annorlunda att prata ut med någon man inte känner eller litar på. Personligen känns det tillgjort, eller liksom något "man ska göra när man mår dåligt". Det har jag fått arbeta bort för att få ut något av själva situationen.

Jag förstår att ångesten förstör dig. Min panikångest förstör mitt beteende, mitt tänkande och jag blir RUSKIGT tvångsmässig när jag får något i mitt huvud. Jag måste-måste-måste-måste veta eller göra något som får mig att må bättre. Jag har inte ångest varje dag, men jag har en generell oro i princip varje dag och för allt. Misstänker GAD hos mig, men en svag sådan nu när livet är lite bättre än vad det var för några år sedan. Dock har panikångesten tagit över och det är tungt, men går att behandla hyfsat.

Har du funderat på om du har GAD (general anxiety disorder = sv. generaliserat ångestsyndrom?)
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Sheyen » 2012-07-26 13:16:28

earlydayminer skrev:Har du funderat på om du har GAD (general anxiety disorder = sv. generaliserat ångestsyndrom?)

Ja, det har jag funderat på och jag har det säkerligen.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 13:30:45

Om den bestått genom livet är det med stor sannolikhet just det.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Juddy » 2012-07-26 16:49:27

Eh jag har bipolär sjukdom och kommer att äta medicin resten av mitt liv. MEd tanke på hur deprimerad jag har varit och snabbt blir utan medicin så lär jag inte sluta. Jag ser inte annorlunda på ssri och att ta dem om man jämför med, t ex, diabetiker. Jag tänker inte härda ut heller bara för att. Utan ssri:er och ångestdämpande så hade jag varit död vid det här laget. Antingen genom en urjävlig depression eller i och med någon (hypo)manisk episod.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 18:03:53

Jaha okej. Jag tolka det bokstavligt och trodde man menade ångeststillstånd i tråden. Bipolär sjukdom är något helt annat.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Juddy » 2012-07-26 18:24:31

Det ingår en stor komponent ångest hos många som har bipolär sjukdom eller andra psykiska sjukdomar.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Miche » 2012-07-26 18:54:40

Konstigt, jag fick diagnosen bipolär sjukdom (förutom Asperger och ADHD), men inte känner jag igen problemet med ångest och jag klarar mig helt utan medicin. Jag fick prova Fluoxetin men den var rena rama katastrofen, har även provat Setralin men jag känner inget behov av den nu.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 19:21:38

Juddy: Jag är väl medveten om detta då det är lite av ett specialintresse. Men bipolaritet åt sidan, ångest som ett särskilt tillstånd eller som ett syndrom var det jag tänkte mig. Givetvis finns det psykiska sjukdomar som kräver medicinering, men ångest är inte ett tillstånd där medicinering krävs för en långsiktig lösning. Vid behov kan vara viktigt för vissa indvidier, men även SSRI intialt. Det är inte meningen att man ska äta SSRI hela livet.

Ångest är besvärligt, men inte ohanterbart. Det finns god vetenskaplig grund för att KBT ger mycket effektiv behandling vid ångestproblematik. KBT är inget för stark depression, mani eller psykos. Givetvis finns det också olika störningar där ångest är i centrum och mycket stark, men även den är delvis hanterbar med KBT, dock även med viss medicinering. Men KBT bidrar starkt till förbättring vid ångestrelaterade problem.

Jag vill påstå att du inte kan ha det ena utan det andra, men om man måste: KBT. Man tjänar mer på att ha olika verktyg med vilka man kan hantera ångesten, än t ex bara ha en medicin utan att veta ett skvatt om hur det ska bli bättre på lång sikt.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Juddy » 2012-07-26 20:20:12

JAG har haft ångest sedan jag var åtta år gammal. Diagnos, förutom det att jag hade haft cykliska depressioner, kom när jag hade fyllt 30.
Jag skickades på KBT men jag och terapeuten enades om att eftersom vi inte kunde identifiera någon egentliga triggers så var KBT inte för mig. Remitterades till "vanlig" terapi istället.
Jag provade mängder med mediciner, tretton olika varianter av antidepressiva mediciner. Till det kommer fler dosjusteringar än jag har förmått hålla reda på.

Jag tar nu två mediciner plus en bensodiazepin i depotform, där den ena definitivt innebar en enorm förbättring av min livskvalitet. Priset för att komma till den här punkten i mitt liv har varit högt. Jag får fortfarande en del depressiva dippar då och då, väldigt vanligt på sommaren men jag har klarat mig i år. Ångesten kommer och går men visst, om jag stressar för mycket så dyker den snabbt upp. Jag vet inget om de långsiktiga fördelarna/riskerna med mediciner vars främsta uppgift är att påverka hjärnans kemi. I nuläget kan jag inte säga att jag bryr mig heller. Jag kommer inte att vakna upp en dag till nyheter om vad som kan döda mig närsomhelst och tänka att fan, de där åren med relativt lugn var inte värt det.

Människor inom psykiatrin förutsätter att det är panikångest som åsyftas när man talar om ångest. Rådet då har varit att stå ut. Den sortens ångest som jag talar om avtar inte över tid utan tvärtom. Den stegras tills man ligger i sängen och inte förmår stiga upp.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-26 21:15:16

Juddy: Var väl medveten om att jag inte ifrågasätter dig och din ångest, men jag är fortfarande övertygad om att all ångest kan förbättras med hjälp av KBT. En identifiering är inte nödvänding, men väl hjälpsam. Det är att hantera ångesten under själva omloppet, men kanske är det inte alls ångest som är problemet till att börja med. Kom ihåg att jag avsäger all vetskap om hur du känner dig eller vad som hjälper dig bäst. Jag vet inte ett skit om det, men jag är övertygad om att KBT kan förbättra alla typer av ångest. Det är så.

Det finns andra tillstånd som förvärrar ångest, som t ex depression. Det kan bli en riktigt saftig kombination. Men om man behandlar depression kan ångesten dämpas enklare med hjälp av KBT.

Jag är inte en jobbig jävel för att vara dryg mot dig, men jag medger en viss extremism i min övertygelse om den vetenskapligt grundade KBT. Är något böjbar om det krävs, dock. :wink: Det finns undantag.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Wine » 2012-07-26 21:29:12

earlydayminer skrev:Juddy: Var väl medveten om att jag inte ifrågasätter dig och din ångest, men jag är fortfarande övertygad om att all ångest kan förbättras med hjälp av KBT. En identifiering är inte nödvänding, men väl hjälpsam. Det är att hantera ångesten under själva omloppet, men kanske är det inte alls ångest som är problemet till att börja med. Kom ihåg att jag avsäger all vetskap om hur du känner dig eller vad som hjälper dig bäst. Jag vet inte ett skit om det, men jag är övertygad om att KBT kan förbättra alla typer av ångest. Det är så.


Enligt vad som finns att läsa i dessa trådar så kan effekten av KBT i värsta fall helt utebli hos individer med låg begåvning om man inte känner till att patienten är lågbegåvad och därmed anpassar behandlingen efter detta:

post594756.html#p594756

post594288.html#p594288
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2012-07-27 8:43:59

Mycket möjligt, tyvärr.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in