Problem att duscha m m?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Moggy » 2008-03-30 0:35:40

ford skrev:
Bjäbbmonstret skrev: Och i helvete att man behöver duscha varje dag åtminstone inte om man inte har ett kroppsarbete eller tränar hårt.


Det kan jag hålla med om. Man behöver inte duscha varje dag, om man inte kroppsarbetat, motionerat, eller svettas onormalt mycket. Men här finns folk som tycker det räcker med en gång i veckan, eller ännu mer sällan...

-Gyääähk! *håller för näsan*


Ja, vedervärdigt med folk som inte duschar, och folk som tror att det räcker att plaska sig lite under armarna dag efter dag.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Zombie » 2008-03-30 5:00:45

[OT]
DodeN skrev:[sid. 3] Är medveten om att dem flesta här har funktionshinder på ett eller annat sätt, kanske därför vissa inte kan sätta sig in i hur det kan vara att tex. inte klara av att duscha regelbundet.

Är man inte ogin mot andra för att man har ett funktionshinder så är man det för att man inte har något. Alla människor föds med funktionshindret att inte ens försöka förstå det som man inte förstår automatiskt och gratis därför att det är helt likt en själv. Och de flesta dör utan att ha gjort något åt det.

(min erfarenhet; orkar inte läsa hela tråden, så kanske någon redan har skrivit det)
[/OT]

Och, ursäkta, det är litet värre än att stinka svett och skit.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav ford » 2008-03-30 12:23:30

Moggy skrev:
ford skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Och i helvete att man behöver duscha varje dag åtminstone inte om man inte har ett kroppsarbete eller tränar hårt.


Det kan jag hålla med om. Man behöver inte duscha varje dag, om man inte kroppsarbetat, motionerat, eller svettas onormalt mycket. Men här finns folk som tycker det räcker med en gång i veckan, eller ännu mer sällan...

-Gyääähk! *håller för näsan*


Ja, vedervärdigt med folk som inte duschar, och folk som tror att det räcker att plaska sig lite under armarna dag efter dag.


Vi är överrens, Moggy! :D
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav KrigarSjäl » 2008-03-30 14:58:34

Ensamflickan skrev:Det var ett evigt tjatande om detta duschande... Det som stinker mest är ju armhålorna, bara tvätta av dem varje morgon, och på med en ren t-shirt, så borde problemet vara ur världen...

När jag var i Tjeckien -00 mötte jag två tjejer som antagligen resonerade som du. De var två butiksbiträden i en liten mataffär; man kunde i det närmaste skära armsvettslukten med kniv. Något liknande i luktväg har jag aldrig varit med om. Att det var två unga snygga tjejer som inte förstod att de stank gjorde upplevelsen än mer absurd. De bara log och sade tschüss när man gick. För gick, det gjorde man. Utan att ha handlat en enda liten Staropramen.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Ensamflickan » 2008-03-30 17:52:13

KrigarSjäl skrev:
Ensamflickan skrev:Det var ett evigt tjatande om detta duschande... Det som stinker mest är ju armhålorna, bara tvätta av dem varje morgon, och på med en ren t-shirt, så borde problemet vara ur världen...

När jag var i Tjeckien -00 mötte jag två tjejer som antagligen resonerade som du. De var två butiksbiträden i en liten mataffär; man kunde i det närmaste skära armsvettslukten med kniv. Något liknande i luktväg har jag aldrig varit med om. Att det var två unga snygga tjejer som inte förstod att de stank gjorde upplevelsen än mer absurd. De bara log och sade tschüss när man gick. För gick, det gjorde man. Utan att ha handlat en enda liten Staropramen.

Hur vet du att de tvättade sig under armarna varje dag?
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-03-30 22:00:35

Jag kan inte se att man måste ha tillgång till en dusch vare sig för att tvätta underlivet eller armhålorna eller någon annan del av kroppen heller. Oavsett mens. Har bott omodernt utan egen dusch och då fick man nöja sig att blaska av sig i handfatet och tvätta håret under kökskranen samt hålla sin frisyr därefter.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Moggy » 2008-03-31 8:37:58

ford skrev:
Moggy skrev:
ford skrev:
Det kan jag hålla med om. Man behöver inte duscha varje dag, om man inte kroppsarbetat, motionerat, eller svettas onormalt mycket. Men här finns folk som tycker det räcker med en gång i veckan, eller ännu mer sällan...

-Gyääähk! *håller för näsan*


Ja, vedervärdigt med folk som inte duschar, och folk som tror att det räcker att plaska sig lite under armarna dag efter dag.


Vi är överrens, Moggy! :D


Ibland händer det med.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Mardröm » 2008-03-31 11:01:59

sugrövmanövern skrev:Frågor till er som tycker att det räcker med att duscha 1 gång i veckan eller dylikt:

Kvinnor: Hur rengör ni fittan? Är den otvättad under denna tid?

Män: Hur rengör ni kuken? Är den otvättad under denna tid?

Alla: Får ni inte rövsmör i röven? Svett, hudavlagringar etc, räcker toapapper för att hålla det luktfritt?

Kuken är ju enkel, den rullar man ju ut och tvättar av i handfatet.
Röven är värre, men jag försöker tvätta mig därbak efter varje avföringstillfälle. Papper använder jag väldigt lite. Många som undrar varför jag inte har toapapper, och den enkla svaret är att jag inte behöver det, jag tvättar av de delarna istället.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav ford » 2008-03-31 12:02:18

Bjäbbmonstret skrev:Jag kan inte se att man måste ha tillgång till en dusch vare sig för att tvätta underlivet eller armhålorna eller någon annan del av kroppen heller. Oavsett mens. Har bott omodernt utan egen dusch och då fick man nöja sig att blaska av sig i handfatet och tvätta håret under kökskranen samt hålla sin frisyr därefter.


Ingen har sagt att man nödvändigtvis måste duscha regelbundet. Men om man inte gör det så får man bada badkar (och skrubba sig), eller på annat sätt tvätta hela kroppen (inkl. håret) minst några ggr per vecka.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav sugrövmanövern » 2008-03-31 14:28:58

Mardröm skrev:
sugrövmanövern skrev:Frågor till er som tycker att det räcker med att duscha 1 gång i veckan eller dylikt:

Kvinnor: Hur rengör ni fittan? Är den otvättad under denna tid?

Män: Hur rengör ni kuken? Är den otvättad under denna tid?

Alla: Får ni inte rövsmör i röven? Svett, hudavlagringar etc, räcker toapapper för att hålla det luktfritt?

Kuken är ju enkel, den rullar man ju ut och tvättar av i handfatet.

:lol: Jo så skulle jag också göra om jag var man. Men stackars den som har micropenis, då gäller det att ha långa ben så man når fram till kranen.

Röven är värre, men jag försöker tvätta mig därbak efter varje avföringstillfälle. Papper använder jag väldigt lite. Många som undrar varför jag inte har toapapper, och den enkla svaret är att jag inte behöver det, jag tvättar av de delarna istället.
Jag skulle vilja ha en bidé, det är bra. Men jag har en lång duschslang istället, som når fram till toastolen. Bara att sitta kvar på toan och spola av röven efter diarréanfallen. Så slipper man få skavsår av toapapperet. Och för att inte tala om mens-anfallen, då används duschen flitigt.

Jag sköljer så klart av duschmunstycket efter dessa sessioner.

Rätt smart egentligen, man spar toapapper och kan fuska med duschandet.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav ford » 2008-03-31 14:56:44

Jag skulle aldrig förnedra mig till att redogöra för hur jag gör när jag sköter min intimhygien.

-Vad är integritet? :roll:
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kvasir » 2008-03-31 15:56:20

Det är märkligt hur vissa tar för givet att man måste lukta illa bara för att man inte duschar dagligen. Så behöver det ju inte alls vara, men varierar naturligtvis mellan personer och beroende på vad man gör på dagarna. Börjar man faktiskt lukta så är det självklart ett skäl att ge högre prioritet åt duschandet. Ibland har jag känt att jag måste duscha för att kunna gå till affären utan behövs skämmas åtminstone inför mig själv (men förmodligen skulle andra ändå inte ha märkt något), men det har tagit emot så väldigt att när jag väl orkar duscha framåt kvällen så orkar jag inte gå till affären också, och så får jag äta knäckebröd eller något. Men nyduschad blev jag. :)

Ofta är nog kläderna en större källa till lukt än kroppen själv. Har jag haft t.ex. en skjorta mer än två dagar så luktar jag på den för att bedöma om det är OK att använda den igen.

Vissa människor behöver duscha ofta, kanske ibland t.o.m. flera gånger per dag, för att inte lukta, medans andra kan duscha ganska sällan utan problem med att lukta. Det beror både på individen och aktiviteterna. Dessutom har jag märkt att kroppen nog faktiskt vänjer sig så att man helt enkelt måste duscha oftare om man brukar duscha ofta. Det kanske har något att göra med det som läkare brukar påpeka, att en dusch slår ut alla naturliga skydd huden har, och dessa kanske inte hinner återhämta sig lika bra om man duschar ofta.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ford » 2008-03-31 16:28:28

Självklart är det individuellt, hur ofta man måste duscha; men såväl en gång i veckan, som mer än en gång per dag är extremer (åt varsitt håll).

Ingendera är särskilt sunt, men överdriven hygien är nog trots det att föredra, framför att gå omkring som en lortgris, ifall man nu skall välja pest eller kolera.

Överdriven hygien går huvudsakligen ut över en själv, medan underdriven hygien i betydligt högre grad drabbar omgivningen (och en själv!).
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kvasir » 2008-03-31 16:35:26

Nu är jag ju ingen förespråkare för dålig hygien, utan vill själv egentligen duscha en gång om dagen, bara att jag sällan orkar det nuförtidden. Dock är det kanske värt att fundera på om vi kanske är lite för renliga i det västerländska samhället, och om vi kanske i för stor utsträckning slår ut kroppens skydd mot infektioner och annat genom den flitiga tvagningen? Kanske är priset för renligheten och luktfriheten att vi i gengäld blir sjukare? Min f.d. sambo tyckte att jag var onödigt renlig som ville duscha varje dag och nödvändigtvis alltid borsta tänderna på kvällen. Hon fick mig att inse att det kanske inte alltid är nödvändigt med den dagliga duschen, om man inte är så svettig och smutsig.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ford » 2008-03-31 16:54:06

Svettas man inte onormalt mycket, och inte heller har tagit ut sig fysiskt under dagen räcker det ofta att duscha varannan (eller i en del fall t.o.m. var tredje, fast det är lite på gränsen..) dag, men en gång i veckan är på tok för lite.

Vad gäller tandborstning är du däremot helt fel ute. Vill man slippa få onödigt många hål så måste man borsta tänderna två ggr/dag.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kvasir » 2008-03-31 16:55:46

ford skrev:Vad gäller tandborstning är du däremot helt fel ute. Vill man slippa få onödigt många hål så måste man borsta tänderna två ggr/dag.


Nu var det ju inte jag som ville borsta mera sällan, fast i mitt fall har faktiskt min tandläkare föreslagit att bara borsta en gång om dagen, eftersom jag har en tendens att borsta sönder tänderna. Några hål har jag nog inte haft på 30 år i alla fall.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Adkit » 2008-03-31 17:02:10

ford skrev:Självklart är det individuellt, hur ofta man måste duscha; men såväl en gång i veckan, som mer än en gång per dag är extremer (åt varsitt håll).

Ingendera är särskilt sunt, men överdriven hygien är nog trots det att föredra, framför att gå omkring som en lortgris, ifall man nu skall välja pest eller kolera.

Överdriven hygien går huvudsakligen ut över en själv, medan underdriven hygien i betydligt högre grad drabbar omgivningen (och en själv!).

vilken del av "jag luktar inte illa" är det du inte förstår? bara för att du har bacillskräck så betyder inte det att alla måste göra vad du säger. du är som dom människorna som kallar en för "djävulen" om man använder svordomar. ska jag vara helt ärlig så stör jag mig fan så mycket mer på sättet du pratar än vad folk stör sig på vad jag luktar. tänk på vad det innebär en stund...
Senast redigerad av Adkit 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Adkit
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2007-06-01
Ort: Orsa

Inläggav Mardröm » 2008-03-31 18:24:47

ford skrev:Jag skulle aldrig förnedra mig till att redogöra för hur jag gör när jag sköter min intimhygien.

-Vad är integritet? :roll:


Nåt som folk måste ha när andra vet vilka de är.
OM vi alla gick i kåpor och kunde få nya nummer om vi kände att vi gjort bort oss, skulle fok vara ärligare. Burka åt alla! Vi vill veta hur ni tvättar er nederdel? :D
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav sugrövmanövern » 2008-03-31 21:25:25

ford skrev:Jag skulle aldrig förnedra mig till att redogöra för hur jag gör när jag sköter min intimhygien.

-Vad är integritet? :roll:
Well, jag delar med mig av mina proffstips. Vem vet, nästa gång jag hamnar bredvid någon som vanligtvis luktar räkskal från fittan så kanske hon har läst om min hemmagjorda bidé och börjat duscha fittan på samma sätt. Varpå jag slipper inandas räkskalsodör. Win-win. Integritet eller räkskal? Klädnypor gör ont på näsan.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-03-31 21:38:49

Vill bara påpeka att kvinnans underliv är självrenande och att man ska vara mycket restriktiv med tvål och vatten när det gäller dessa intima delar. Och vill ni inte tro mig så hotar jag med att starta en lång pedagogisk tråd om vaginala svampinfektioner. Någon gång när jag orkar....
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav sssssm » 2008-03-31 21:43:02

ford skrev:(eller i en del fall t.o.m. var tredje, fast det är lite på gränsen..) dag, men en gång i veckan är på tok för lite.


Men vad bra att den allsmäktiga Ford har bestämt hur vi andra skall leva våra liv, tack så mycket. Vad skulle vi göra utan ditt ljus som ledstjärna?
Det finns inga medicinska orsakare att duscha så ofta som var tredje dag, vissa människor börjar lukta då för andra tar det några dagar till. Desutom har vi tidigare demonsterat spel...varför känns det så viktigt för dig att diktera andras liv?
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav manne » 2008-03-31 22:05:03

så klart att man ska dusha en gång per dag på kvällen eller så.

jag har bott på ställen där folk aldrig dushar .!

oftast så är det folk med diagnoser konstigt nog och folk med psyk-problem som har de stora svårigheterna att dusha. och förstå varför. :?:

Men dushar folk inte så får man fan tvinga in dem i dushen till slut. :idea:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav ford » 2008-04-01 11:23:46

Ett vettigt inlägg, Manne! :D

Och ni som tycker man är facist och intolerant därför att man förväntar sig normal hygien från folk man skall ha omkring sig:

-Ingen bestämmer hur ni skall leva era liv, vill ni vara socialt missanpassade, inte få något jobb, inga vänner, och ingen partner (så länge ni inte råkar stöta på likasinnade, som kan tänka sig att dela er skit), så varsågoda! :roll:
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav ChristofferC » 2008-04-01 12:21:40

Adkit skrev:jag duschar en gång i veckan...det låter korkat men ingen har klagat, jag luktar inte, jag har inte saker växande ur armhålorna och jag har inga sjukdomar.
En eller två gånger i veckan är ganska lagom. Att duscha varje dag är väldigt onödigt om man inte jobbar med att rensa avlopp eller nåt. Denna renlighetsnojja som förekommer i samhället just nu tycker jag är ganska störande. Slösar en massa vatten i onödan.
Senast redigerad av ChristofferC 2011-05-04 12:04:59, redigerad totalt 3 gånger.
ChristofferC
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2007-08-02
Ort: Linköping

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in