Problem att duscha m m?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav ford » 2008-03-29 15:30:44

Det är skillnad på att inte orka p.g.a. utbrändhet, och på att bara skita i att bry sig om sin hygien, utan att tycka det är något problem, och dessutom anse att omgivningen skall "ta en som man är", när man går omkring och stinker.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:04:56, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Parvlon » 2008-03-29 15:35:47

ford skrev:Så länge du har vett att duscha innan du träffar folk är det väl mest din egen ensak, om du vill gå omkring i din lägenhet med flottigt hår, och lukta skunk. Själv hade jag dock inte stått ut med min egen smuts utan sett till att duscha även om jag bara var i mitt eget sällskap.
Jag tycker inte jag luktar apa själv, o det är väl därför jag står ut kan ja tänka. Människors lukt är nog väldigt individuellt vad man tycker är accepterat o hos vem för mitt X sparade en svettig tshirt som ja hade använt för att hon tyckte den luktade gott. :roll: Jag tycker iaf ej mina kläder luktar gott efter jag svettats i dem o det var knappast parfym den luktade. Bryr mig inte så mycket om vad saker o ting luktar sålänge jag inte äter eller nafsar på det.

Människor som har dålig andedräkt är lite jobbigt att prata med iofs eftersom i samband med att de pratar så andas de lukten rakt på en men då är det bara att ta ett eller två steg tillbaka så slipper man lukten tycker jag. En del luktar äckligt för en del, o en del luktar ännu värre för andra. Det är synd om de som måste dusha två gånger per dag eller borsta tänderna o använda halstabletter hela tiden bara för att andra (kanske)inte ska klaga att de luktar skit. Så fast flottigt hår gillar jag inte på mig själv, där har du klart en poäng. Men jag brukar raka skallen så jag slipper kamma det.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 12:04:56, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Kvasir » 2008-03-29 15:38:07

ford skrev:Det är skillnad på att inte orka p.g.a. utbrändhet, och på att bara skita i att bry sig om sin hygien, utan att tycka det är något problem, och dessutom anse att omgivningen skall "ta en som man är", när man går omkring och stinker.


Ja, men jag kan inte se att du har gjort någon skillnad på det i dina fördömanden.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 12:04:56, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ford » 2008-03-29 15:51:21

Jag har inte fördömt någon, utan bara skrivit att "klarar man inte av så pass fundamentala saker som att sköta sin hygien borde man ha förmyndare".

-Läs det bokstavligt; klarar man inte av så enkla saker som att sköta sin hygien, måste man ha någon som ser till att hjälpa en med det. Eller vore det bättre att låta utbrända människor gå under?
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:04:56, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kvasir » 2008-03-29 15:54:00

ford skrev:Jag har inte fördömt någon, utan bara skrivit att "klarar man inte av så pass fundamentala saker som att sköta sin hygien borde man ha förmyndare".

-Läs det bokstavligt; klarar man inte av så enkla saker som att sköta sin hygien, måste man ha någon som ser till att hjälpa en med det. Eller vore det bättre att låta utbrända människor gå under?


Och vad har du tänkt förmyndarna ska göra? Och har hade du tänkt hitta förmyndare till alla utbrända (för detta gäller nog de flesta utbrända, inte bara de som dessutom har AS)?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 12:04:56, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ford » 2008-03-29 15:58:10

Förmyndare var väl slarvigt uttryckt, men redn idag finns det ju LSS, boendestöd o dyl.
Det jag tror människor som har stora problem med att strukturera upp sin vardag hade behövt hade faktiskt varit någon typ av stödperson, som kunde hjälpa dem att strukturera upp sina liv; inte främst genom krav och disciplinering, utan mer genom peppning, stöd och kanske ibland att man kan säga ifrån, vänligt men bestämt när så behövs.

Just vad gäller utbrända vet jag dock mycket väl att man måste använda silkesvantarna, och då få man låta fler saker passera, än med andra klienter, för att deras tillstånd inte skall förvärras, så att det blir stjälp istället för hjälp.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:04:56, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Mardröm » 2008-03-29 16:15:13

Adkit skrev:
2 gånger i veckan?! vem är du, prinsen av Danmark? (bara skämtar...men 2 gånger i veckan låter för jobbigt enligt mig. :P)


Jag är egentligen profet men jag har så få följeslagare att jag fick heta aspergare.

Men, profeten följer sitt folk och lever med skitiga lakan.
Nya var dag efter en spabehandling där ngn tvättar mig, en vacker duktig kvinna och inte turkisk man, så ska det vara.

Jag kan tänka mig att förkunna där i karet.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 12:04:56, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Ensamflickan » 2008-03-29 16:15:21

Det var ett evigt tjatande om detta duschande... Det som stinker mest är ju armhålorna, bara tvätta av dem varje morgon, och på med en ren t-shirt, så borde problemet vara ur världen... Duscha 1-2 ggr i veckan borde sen räcka!

Jag behöver för den delen nästan aldrig smörja in mig med en massa krämer - det är både det överdrivna duschandet och det överdrivna smörjandet som skapar det behovet!

Jag använder aldrig deodorant heller, pga att det inte är hälsosamt med alla kemikalier och gifter man får i sig i onödan. Det är gammal svett som stinker, inte den som uppstått under dan, (bortsett från vid träning o.d., eller om man har problem med extrem svettning...)

Och när det gäller tandhygienen så beror behovet till stor del på att det finns två olika salivtyper: en som orsakar hål men sällan tandsten, och en "starkare" sort som orsakar tandsten men sällan hål. Jag är lycklig nog att ha den senare typen...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Kvasir » 2008-03-29 18:00:16

ford skrev:Förmyndare var väl slarvigt uttryckt, men redn idag finns det ju LSS, boendestöd o dyl.
Det jag tror människor som har stora problem med att strukturera upp sin vardag hade behövt hade faktiskt varit någon typ av stödperson, som kunde hjälpa dem att strukturera upp sina liv; inte främst genom krav och disciplinering, utan mer genom peppning, stöd och kanske ibland att man kan säga ifrån, vänligt men bestämt när så behövs.

Just vad gäller utbrända vet jag dock mycket väl att man måste använda silkesvantarna, och då få man låta fler saker passera, än med andra klienter, för att deras tillstånd inte skall förvärras, så att det blir stjälp istället för hjälp.


Dvs. du har inget praktiskt fungerande förslag på hur det skulle gå till utan kan bara föreslå saker som inte fungerar.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav ford » 2008-03-29 20:15:09

Ensamflickan skrev:Det var ett evigt tjatande om detta duschande... Det som stinker mest är ju armhålorna, bara tvätta av dem varje morgon, och på med en ren t-shirt, så borde problemet vara ur världen... Duscha 1-2 ggr i veckan borde sen räcka!


2 ggr i så fall, men då är det verkligen på gränsen....
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav ford » 2008-03-29 20:16:59

Kvasir skrev:Dvs. du har inget praktiskt fungerande förslag på hur det skulle gå till utan kan bara föreslå saker som inte fungerar.


Och ibland får jag intrycket av dig, att du inte tycker det skall ställas några som helst krav på människor samt att individen totalt saknar eget ansvar.

Kan kanske påpeka att jag själv har erfarenhet av att gå i väggen, och om inte mina föräldrar hade funnits där och fått ordning på mig (trots att jag var 23) så hade det gått åt helvete.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Parvlon » 2008-03-29 20:49:21

Ford: Vad menar du med "Eget ansvar"? För att andra inte ska kunna känna lukten av en? Förstår inte vad det är man inte tar ansvar för bara för att man ev. inte sköter sin hygien på ett normalt sätt.
Parfymer, speciellt starka är äckligare än lodisar.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Adkit » 2008-03-29 21:29:09

Parvlon skrev:Ford: Vad menar du med "Eget ansvar"? För att andra inte ska kunna känna lukten av en? Förstår inte vad det är man inte tar ansvar för bara för att man ev. inte sköter sin hygien på ett normalt sätt.
Parfymer, speciellt starka är äckligare än lodisar.

menar du att det inte är ens eget ansvar att se till att andra tycker man luktar gott? för det är en bra poäng. varför ska JAG behöva tvätta mig för att andra ska tycka om hur jag luktar? dom får fan komma hit och duscha mig om dom nu har problem med det, heh. skämt åsido: jag håller med dig om att parfymer är värre än lodisar för lodisarna har inte sprayat sig med skit med vilje.
Senast redigerad av Adkit 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Adkit
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2007-06-01
Ort: Orsa

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-03-29 21:48:20

Den här diskussionen är absurd. Människor duschar mer än vi behöver i vår kultur och vi tvättar bort kroppens naturliga skyddslager. Svett luktar godare än deodoranter och skit som sticker i näsan. Och i helvete att man behöver duscha varje dag åtminstone inte om man inte har ett kroppsarbete eller tränar hårt.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav ford » 2008-03-29 21:48:38

Parvlon skrev:Ford: Vad menar du med "Eget ansvar"? För att andra inte ska kunna känna lukten av en? Förstår inte vad det är man inte tar ansvar för bara för att man ev. inte sköter sin hygien på ett normalt sätt.
Parfymer, speciellt starka är äckligare än lodisar.


Ingen har sagt att man måste använda parfymer, men att man tvättar hela kroppen åtminstone några ggr/vecka är väl knappast orimliga krav.

-Gå ut på stan och fråga, så får du höra vad folk i allmänhet tycker om lortgrisar som inte sköter sin hygien.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav ford » 2008-03-29 21:51:15

Bjäbbmonstret skrev: Och i helvete att man behöver duscha varje dag åtminstone inte om man inte har ett kroppsarbete eller tränar hårt.


Det kan jag hålla med om. Man behöver inte duscha varje dag, om man inte kroppsarbetat, motionerat, eller svettas onormalt mycket. Men här finns folk som tycker det räcker med en gång i veckan, eller ännu mer sällan...

-Gyääähk! *håller för näsan*
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-03-29 21:56:23

ford skrev: Men här finns folk som tycker det räcker med en gång i veckan, eller ännu mer sällan...

-Gyääähk! *håller för näsan*


Om man inte duschar så ofta vänjer sig kroppen av med det och det finns väl inget som säger att man måste lukta för det? Man kan väl tvätta delar av kroppen lite i taget i stället för att tvätta allt på en gång?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Parvlon » 2008-03-29 22:09:26

Adkit skrev:
Parvlon skrev:Ford: Vad menar du med "Eget ansvar"? För att andra inte ska kunna känna lukten av en? Förstår inte vad det är man inte tar ansvar för bara för att man ev. inte sköter sin hygien på ett normalt sätt.
Parfymer, speciellt starka är äckligare än lodisar.

menar du att det inte är ens eget ansvar att se till att andra tycker man luktar gott? för det är en bra poäng. varför ska JAG behöva tvätta mig för att andra ska tycka om hur jag luktar? dom får fan komma hit och duscha mig om dom nu har problem med det, heh. skämt åsido: jag håller med dig om att parfymer är värre än lodisar för lodisarna har inte sprayat sig med skit med vilje.
Jo precis, det låter som att det är enda praktiska lösningen ifall så, eller att man skulle vara tvingad. Visst att det kan lukta om en när man inte använder antisvett deo eller parfym men de gör vi naturligt. Alkisar är ju en sak o prata om ansvar ifall de dricker bort sina familjer osv men de har väl orsaker att dricka för det mesta oxå o familjen har nog lämnat h*n för länge sen, ist borde det vara upp till var o en att ha en klädnypa på näsan ifall man pratar om ansvar i luktfrågan. Ansvar för sitt luktsinne.

Ford: Jo det är nog enbart vad andra tycker eftersom jag använder deo ibland, det blir en massa skitsnack annars. Men det borde ej vara nödvändigt.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Titti » 2008-03-29 22:14:29

Parvlon skrev:Alkisar är ju en sak o prata om ansvar ifall de dricker bort sina familjer osv men de har väl orsaker att dricka för det mesta oxå

Det är jag inte alls säker på att du har rätt i (om orsak och verkan av alkohol) men det är ett ämne för en helt ny tråd i så fall.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav sugrövmanövern » 2008-03-29 22:15:14

Frågor till er som tycker att det räcker med att duscha 1 gång i veckan eller dylikt:

Kvinnor: Hur rengör ni fittan? Är den otvättad under denna tid?

Män: Hur rengör ni kuken? Är den otvättad under denna tid?

Alla: Får ni inte rövsmör i röven? Svett, hudavlagringar etc, räcker toapapper för att hålla det luktfritt?
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Titti » 2008-03-29 22:23:07

sugrövmanövern skrev:Frågor till er som tycker att det räcker med att duscha 1 gång i veckan eller dylikt:

Kvinnor: Hur rengör ni fittan? Är den otvättad under denna tid?

Män: Hur rengör ni kuken? Är den otvättad under denna tid?

Alla: Får ni inte rövsmör i röven? Svett, hudavlagringar etc, räcker toapapper för att hålla det luktfritt?


Om jag tycker att det behövs (subjektivt avgörande baserat på min egen känsla) tvättar jag. Oftast då med vatten utan tvål, ibland även tvål. Tvättlapp är då vanligtvis vad som gäller.

Tilläggas bör då för ordningens skull att jag är ensam vuxen och alltså lever nästan uteslutande i celibat sedan många år. Det påverkar onekligen tvättbehovet en del. Med en karl i sängen blir man smutsigare...
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Flinta » 2008-03-29 22:24:25

sugrövmanövern skrev:Frågor till er som tycker att det räcker med att duscha 1 gång i veckan eller dylikt:

Kvinnor: Hur rengör ni fittan? Är den otvättad under denna tid?

Män: Hur rengör ni kuken? Är den otvättad under denna tid?

Alla: Får ni inte rövsmör i röven? Svett, hudavlagringar etc, räcker toapapper för att hålla det luktfritt?


Tjejer behöver iaf duscha mer än 1 gång i veckan vid mens. Flera ggr om dan kan va nödvändigt för vissa i perioder.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Parvlon » 2008-03-29 22:42:35

Titti skrev:
Parvlon skrev:Alkisar är ju en sak o prata om ansvar ifall de dricker bort sina familjer osv men de har väl orsaker att dricka för det mesta oxå

Det är jag inte alls säker på att du har rätt i (om orsak och verkan av alkohol) men det är ett ämne för en helt ny tråd i så fall.
nej inte jag heller, alkohol är ju beroende framkallande ja tog upp det som en jämförelse med att lukta illa, blev fel. Att lukta illa är nog deras minsta problem.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Adkit » 2008-03-30 0:12:58

sugrövmanövern skrev:Frågor till er som tycker att det räcker med att duscha 1 gång i veckan eller dylikt:

Kvinnor: Hur rengör ni fittan? Är den otvättad under denna tid?

Män: Hur rengör ni kuken? Är den otvättad under denna tid?

Alla: Får ni inte rövsmör i röven? Svett, hudavlagringar etc, räcker toapapper för att hålla det luktfritt?

hur? med en tvål. det är inte så farligt för en kille, en tjej måste nog tvätta sitt område lite oftare eftersom allt sitter på insidan och...ja. medans mitt stoff sitter på utsidan och...låt oss bara säga att den kommer ut i friska luften ofta så det är ingen risk att nåt ska börja mögla.

jag är ingen hårig jävel heller, det underlättar förmodligen för jag svettas ju precis som alla andra men jag luktar inte! "ford" pratar om det som att man garanterat luktar skit och har gröna fläckar växande på sig som någon sorts troll om man inte dushar flera gånger i veckan.

det enda problemet hade varit om någon velat slicka på mig, då hade det förmodligen inte smakat så värst rent. men om jag hamnat i en sits där den chansen fanns så hade jag ju fan rengjort mig innan den dagen kom! jag börjar bli irriterad på hur nonchalant man blir kallad namn och anklagad för att lukta här.

och "rövsmör"? nej men det hade kanske varit annorlunda om jag vore hårig, fet, svettades som en gris och inte använde toapapper. DÅ hade jag haft problem.
Senast redigerad av Adkit 2011-05-04 12:04:57, redigerad totalt 1 gång.
Adkit
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2007-06-01
Ort: Orsa

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in