Problem att duscha m m?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav ford » 2008-04-01 21:30:28

Lustigt då att samma hygiennormer gäller i hela västvärlden + asien, latinamerika, arabländerna och afrika söder om sahara (i den mån folk har möjlighet att duscha regelbundet), oavsett höger- eller vänsterstyre... :roll:

Det är väl egentligen endast i delar av det f.d. östblocket, samt bland naturfolk på nordliga breddgrader som det än idag (åtminstone delvis) råder slappare normer, om ens där....
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 3 gånger.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Moggy » 2008-04-01 21:31:28

rdos skrev:
Inger skrev:Rdos, tala för dig själv och inte för alla Aspergare, tack! :twisted:


Jag kan tala för kollektivet eftersom dessa frågor varit med i massor av versioner i Aspie-quiz, hela tiden med samma resultat. Det är aspigt att inte bry sig om kläder och likaså är det aspigt att tycka att kraven på hygien är för strikta.



Anser man att man måste ha X antal deo/schampo/diverse hygienprodukter och välvårdad frisyr etc så anser jag att det är för strikt.

Men det är en jäkla skillnad på att tycka att man måste duscha varjer dag och använda diverse hygienprodukter och att tycka att det är okej att gå omkring och lukta veckogammal svett och ha kläder som är fläckiga av gamla matrester.

Hur det var förr i tiden när vi slog om maten med vargar och sabeltandande tigrar känns mig mig irrerevant, och jag är jäkligt glad att få leva i ett modernt civiliserat samhälle där vatten kommer ut en kran i väggen och man kan köpa tvål och schampo på ICA.


Sen skäms inte jag över att gå till affären i träningsbyxor, ovårdad frisyr och utan att ha duschat den dagen, men där går gränsen för mig och jag försöker lägga ribban högre än så. Trots allt så är det så att ens yttre till stor del avgör vilken uppfattning folk fån om en.

Ser jag tull mig själv så får jag en negativ bild av en person som är ofräsch och luktar svett. Däremot har jag inget som helst emot om nån har slitna och omoderna kläder.




Sen har vi ju det där att vissa blir störda på andra saker, såsom parfymlukt, djurhår och röklukt. Det är ju ett problem för dom men det är ett annat problem eftersom det där rör sig om överkänslighet mot något som är mer eller mindre socialt accepterat. Tycker inte att man kan jämföra det med att folk blir störda av bristande hygien hos andra.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2008-04-01 21:35:13

ford skrev:Lustigt då att samma hygiennormer gäller i hela västvärlden + asien, latinamerika, arabländerna och afrika söder om sahara (i den mån folk har möjlighet att duscha regelbundet), oavsett höger- eller vänsterstyre... :roll:

Det är väl egentligen endast i delar av det f.d. östblocket, samt bland naturfolk på nordliga breddgrader som det än idag (åtminstone delvis) råder slappare normer.



Mjae, nog har väl vi i Norden högre hygienkrav än i de flesta delar av världen? Räcker ju att åka till södra EU för att finna en betydligt lägre hygiennivå.


Men nu kanske vi inte ska sabba tråden genom att komma in på vad olika folkgrupper gör och inte gör...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2008-04-01 21:37:06

För övrigt lite halvskoj sådär att för en gångs skull dela åsikt med Ford....
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav ford » 2008-04-01 21:41:23

Nu vet jag inte om vi gör det (delar åsikt alltså). När jag varit i Portugal och Italien har den inhemska befolkningen varit allt annat än smutsig och ovårdad, måste jag nog säga, och du kan knappast anklaga "juggar" eller araber, som bor här i sverige för att vara orenliga av sig, vad du än har för åsikter om dem i övrigt.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Moggy » 2008-04-01 21:42:19

Och att få ha tillgång till tvättmaskin och torkrum, och få rena torkade kläder som luktar gott och är mjuka av sköljmedlet!

Ovärderligt!
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2008-04-01 21:44:30

ford skrev:Nu vet jag inte om vi gör det (delar åsikt alltså). När jag varit i Portugal och Italien har den inhemska befolkningen varit allt annat än smutsig och ovårdad, måste jag nog säga, och du kan knappast anklaga "juggar" eller araber, som bor här i sverige för att vara orenliga av sig, vad du än har för åsikter om dem i övrigt.



Du kanske har rätt, men jag passar den diskussionen.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav rdos » 2008-04-01 21:45:38

ford skrev:Lustigt då att samma hygiennormer gäller i hela västvärlden + asien, latinamerika, arabländerna och afrika söder om sahara (i den mån folk har möjlighet att duscha regelbundet), oavsett höger- eller vänsterstyre... :roll:

Det är väl egentligen endast i delar av det f.d. östblocket, samt bland naturfolk på nordliga breddgrader som det än idag (åtminstone delvis) råder slappare normer, om ens där....


Det bekräftar väl bara vad jag skrev tidigare att vi fått den här skiten ifrån Afrika!
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Moggy » 2008-04-01 21:52:48

rdos skrev:
ford skrev:Lustigt då att samma hygiennormer gäller i hela västvärlden + asien, latinamerika, arabländerna och afrika söder om sahara (i den mån folk har möjlighet att duscha regelbundet), oavsett höger- eller vänsterstyre... :roll:

Det är väl egentligen endast i delar av det f.d. östblocket, samt bland naturfolk på nordliga breddgrader som det än idag (åtminstone delvis) råder slappare normer, om ens där....


Det bekräftar väl bara vad jag skrev tidigare att vi fått den här skiten ifrån Afrika!






Here we go again... ;)
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav ford » 2008-04-01 21:57:13

Först var det sossarnas fel, sen när det argumentet inte höll så lyckades rdos gudskelov att skylla på sitt andra hatobjekt (afrika)... :roll:

-Jag säger då det! :wink:
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav rdos » 2008-04-01 22:03:12

ford skrev:Först var det sossarnas fel, sen när det argumentet inte höll så lyckades rdos gudskelov att skylla på sitt andra hatobjekt (afrika)... :roll:

-Jag säger då det! :wink:


Sossarna kommer väl oxå från Afrika vetja :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav ford » 2008-04-01 22:05:36

Du har åtminstone förmåga att bjuda på dig själv, det skall du ha cred för! :) :wink:
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Kvasir » 2008-04-01 22:08:03

Moggy skrev:Sen har vi ju det där att vissa blir störda på andra saker, såsom parfymlukt, djurhår och röklukt. Det är ju ett problem för dom men det är ett annat problem eftersom det där rör sig om överkänslighet mot något som är mer eller mindre socialt accepterat. Tycker inte att man kan jämföra det med att folk blir störda av bristande hygien hos andra.


Nej, det är självklart värre att utsätta folk för saker som de kan vara överkänsliga mot än att bara utsätta dem för obehag. Folk som luktar illa pga dålig hygien må vara störande och kan uppfattas som otrevliga, men det ska mycket till innnan de är någon fara för omgivningen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kristofer » 2008-04-01 22:12:15

rdos skrev:
ford skrev:Lustigt då att samma hygiennormer gäller i hela västvärlden + asien, latinamerika, arabländerna och afrika söder om sahara (i den mån folk har möjlighet att duscha regelbundet), oavsett höger- eller vänsterstyre... :roll:

Det är väl egentligen endast i delar av det f.d. östblocket, samt bland naturfolk på nordliga breddgrader som det än idag (åtminstone delvis) råder slappare normer, om ens där....


Det bekräftar väl bara vad jag skrev tidigare att vi fått den här skiten ifrån Afrika!


hahaha... HAr vi fått hygientänkandet från Afrika. April på dig med rdos
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Moggy » 2008-04-01 22:18:56

Kvasir skrev:
Moggy skrev:Sen har vi ju det där att vissa blir störda på andra saker, såsom parfymlukt, djurhår och röklukt. Det är ju ett problem för dom men det är ett annat problem eftersom det där rör sig om överkänslighet mot något som är mer eller mindre socialt accepterat. Tycker inte att man kan jämföra det med att folk blir störda av bristande hygien hos andra.


Nej, det är självklart värre att utsätta folk för saker som de kan vara överkänsliga mot än att bara utsätta dem för obehag. Folk som luktar illa pga dålig hygien må vara störande och kan uppfattas som otrevliga, men det ska mycket till innnan de är någon fara för omgivningen.


Alla är inte allergiska med ditt resonemang så skulle det vara mer fel att ha katt trots att det finns allergiker än att gå omkring och lukta veckogammal intorkad svett.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Inger » 2008-04-01 22:21:28

rdos skrev:
Inger skrev:Rdos, tala för dig själv och inte för alla Aspergare, tack! :twisted:

Jag kan tala för kollektivet eftersom dessa frågor varit med i massor av versioner i Aspie-quiz, hela tiden med samma resultat. Det är aspigt att inte bry sig om kläder och likaså är det aspigt att tycka att kraven på hygien är för strikta.

Det är en jäkla skillnad på att "tycka kraven på hygien är för strikta" och att inte ha någon hygien alls!

Eftersom du inte ens har någon diagnos så anser jag inte att du har rätt att uttala dig för dem av oss som faktiskt har det och som inte delar dina extremistiska åsikter om saker och ting.

Jag bryr mig t ex väldigt mycket om vad jag har för kläder och försöker klä mig så snyggt jag kan (inom ramen för min budget, figur och begränsade intresse för att stryka).

rdos skrev:Trendnissar? Absolut. En stor del av att vara trendnisse är att anamma samma sorts hygien & kläder som för tillfället råkar vara "inne".

Som alla vet som träffat mig IRL så har jag har mitt eget mode som är helt oavhängigt vad som för tillfället råkar vara inne. Ibland råkar dessa saker sammanfalla, men oftast inte. Min smak har inte ändrats nämnvärt de senaste 25 åren medan modet ändrar sig från säsong till säsong. Sedan ett par år tillbaka har sådana färger & snitt börjat komma som jag tålmodigt väntat på i flera decennier så att jag kunnat börja köpa kläder och skor igen! Är jag då en trendlisa helt plötsligt? Nå, nästa säsong kommer jag inte vara det för när jag äntligen hittat 'mina' färger & former så använder jag dem långt efter att de blivit omoderna igen.

Jag duschar inte heller för att vara 'inne' utan för att a) känna mig fräsch själv och b) av hänsyn till andra ifall jag ska umgås med någon - ju intimare desto renare är min princip. Eftersom jag själv blir äcklad av folk som luktar illa eller ser smutsiga ut så vill jag ju inte äckla någon annan. Då jag har rätt dåligt luktsinne själv så tvättar jag mig hellre en gång för mycket än en gång för lite när jag vet att jag ska umgås med någon som jag råkar veta har extra känsligt luktsinne.

Sådan hänsyn verkar inte finnas på din karta. Du är som en unge som fastnat i trotsåldern och äcklar hellre andra än att ta ett tag med tvålen eller tandborsten, på ren trots. Hellre riskerar du att bli fråntagen dina barn än att faktiskt hålla en hyfsad hygien-standard. Vill du själv återgå till apstadiet och plocka löss istället för att duscha så varsågod så länge du inte har kontakt med andra, men att tvinga på dina medmänniskor effekterna av din bristande hygien är verkligen höjden av själviskhet.

rdos skrev:För hundra år sedan skulle majoriteten av NT varit "tvångsmässiga hygienofiler" som skulle haft stort behov av vård.

Och redan för tvåtusen år sen ansåg romarna att vi nordbor var skitiga barbarer som gick omkring med frukosten i skägget och stank vedervärdigt (finns dokuenterat i skrift).

rdos skrev:Vi får återigen tacka (s)-kollektivet för att man försökte utrota "lortsverige" :cry: Tacka dem för all förföljelse av oliktänkande och för skyhöga nivåer av allergier.

Jag tackar dem för att jag har rinnande varmvatten och slipper klia ihjäl mig på nätterna pga loppor & löss. Vet du hur många millioner människor som skulle ge vad som helst för att ha den otroliga standard vi har här i Nordeuropa och Nordamerika? Själv led jag oerhört när jag bodde några iskalla vintermånader i mormors sommartorp och vattnet frös så det inte gick att duscha. Nu är jag oändligt tacksam över att ha den möjligheten - och att själv kunna välja när och hur länge.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 3 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kvasir » 2008-04-01 22:23:11

Moggy skrev:
Kvasir skrev:Nej, det är självklart värre att utsätta folk för saker som de kan vara överkänsliga mot än att bara utsätta dem för obehag. Folk som luktar illa pga dålig hygien må vara störande och kan uppfattas som otrevliga, men det ska mycket till innnan de är någon fara för omgivningen.


Alla är inte allergiska med ditt resonemang så skulle det vara mer fel att ha katt trots att det finns allergiker än att gå omkring och lukta veckogammal intorkad svett.


Om du tar med katten när du går till affären, när du är bortbjuden, när du går på krogen och liknande, ja. Har du katten hemma i din bostad eller låter den springa fritt ute så är det väl inget större problem och borde inte besvära andra människor ofrivilligt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-04-01 22:32:45

sugrövmanövern skrev:Well, min fitta har ej mensblod fastklibbat i könshåret under lingonveckan i alla fall. Haha, just det, jag rakar bort könshåret också, det ni, svampförespråkare. Om man använder rena, färska hyvlar, bra raklödder och rinnande vatten samt rena underkläder tvättade i 60 grader blir det inga inflammerade hårsäckar och svampinfektioner.


Var du bara tacksam att du har ett underliv som tål att du rakar det om du har lust med det. Det är inte alla som har det.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav weasley » 2008-04-01 22:37:54

Inger skrev:...massa klokt...


Ibland tror jag rdos bara är en bot. Man bryr sej om botar när de stör ordningen, annars låter man dem vara.

För övrigt anser jag att:

a) Var karl för din hatt. Stinker du - var inte förvånad när folk undviker dej. Är du hysteriskt renslig av dej - var det för dej själv, och påtvinga inte andra DINA nojor.

b) Ordet 'bot' borde stavas med två 't': bott. Om det ginge skulle jag nog vilja ha det med ett 'å' också: bått. Men det ser ganska löjligt ut. Ungefär som 'rejv' ser löjligt ut. Måhända det är en vanesak.

c) Min egen hygien är synnerligen lagom. Morgondusch, rena underkläder och deo; varje dag. Vad ni andra gör eller inte det skiter väl jag i. Sålänge ingen har otrevligt mycket kroppsodör. Förstår inte varför det är tolvsidig uppståndelse över det. Har ni inget bättre för er? ;-D

d) Det är trist att inte ha sin egen laptop.

EDIT: Ok, fjorton sidor! Vilket bara gör min fråga än mer angelägen... ;-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 2 gånger.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Inger » 2008-04-01 22:38:49

Man kan också vaxa eller epilera lite mer än bara bikinilinjen. :wink: Gör jävligt ont men det håller stråna borta länge, om man nu inte vill ha nån muff alls. Annars kan ju snaggat vara ett alternativ.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-04-01 22:42:49

Såvida man inte tycker att modet att vuxna kvinnor ska omkring och se ut som förpubertala småflickor mellan benen är bisarrt...:(
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav ford » 2008-04-01 22:45:37

Jag (som kille) kan verkligen inte förstå varför tjejer är så fixerade vid sin kroppsbehåring, men jag kan inte heller säga att jag stör mig på tjejer som rakar sig, snarare verkar det som en massa totalt onödigt jobb bara.

Det har överhuvudtaget inget med hygien att göra, lite hår på benen, i armhålorna och runt könsorganet på en kvinna är helt naturligt och inte det minsta avtändande, så länge det är rent.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Ganesh » 2008-04-01 22:47:43

Själv har jar svårt att förstå att man kan intressera sig för vad folk gör i sina duschar, och hur ofta och med vem och med vilka apparater och tillbehör. Och ännu mindre förstår jag hur nån kan tro att jag är intresserad. Jag tycker inte ens att jag har med det att göra. Do your thing! Detta intresse för andras hygien, eller brist på, är en perversion.

Och det gäller andras sängar också, inte bara duschar
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Inger » 2008-04-01 22:48:38

Weasley, LOL! :lol:

"Jag känner en bot, han hette Rdos, Rdos hette han
Han är en väldigt oföraglig man
Men han kan reta, reta dig till max

Jag känner en bot, han trodde inte alls på hygien
Han gillar loppor och barbarer mycket mer..."

:wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 12:05:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in