Problem att duscha m m?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag hatar att duscha.

Inläggav Mountain_lion » 2013-09-28 12:52:43

Jag tycker om att duscha, behöver bara rätt attiraljer, som ett stängt badrum(så värmen finns kvar), schampo, gärna en tvättvante, varm badhandduk. Ska jag njuta riktigt så även en pall.
Kliva ut och torka av kroppen med en varm mjuk badhandduk och sedan njuta av värmen inne i badrummet mot torr nyduschad hud. Sedan sätta på mjuk klädsel.
Kan jag ha tillgång till badkar så är det en favorit med en bok och en bringare med kallt vatten.
För er som tycker det gör ont. Idag har jag för mig att det finns olika duschmunstycken som gör att det borde finnas utan hårda strålar och istället ett mjukt vattenflöde.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Jag hatar att duscha.

Inläggav rdos » 2013-09-28 15:18:05

Jotta skrev:Dessa egenheter har medfört problem. Har jag något att göra så duschar jag utan att protestera, det är ett nödvändigt ont, men om jag går hemma och inte har något som måste göras så vill jag ogärna duscha och tvätta håret mer än en gång per vecka. En sommar som 15-åring duschade jag 1 gång på hela sommaren, men då var det ju bad i havet och springa i regnet så jag höll mig väl någotsånär ren ändå...


Låter förnuftigt. Mycket mer förnuftigt än renlighetsfanatikerna tjat på forumet.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Jag hatar att duscha.

Inläggav neatrollet » 2013-10-09 18:33:38

Jag har alltid känt mig fel för att jag drar på det så länge som möjligt innan jag duschar, jobbigt blött och aldrig rätt temperatur, yrsel och för naken. Skönt att veta att jag inte är ensam (men synd att fler har det jobbigt). Duschar bara när jag "måste", vilket blir lagom ofta med NT mått då jag dansar, som dansare så blir man så illa tvungen att duscha efter träning och ute-dans för att vara svettig är trotts allt värre än en snabb-dusch...
(...hatar att vara svettig)
neatrollet
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2013-10-09
Ort: Luleå

Jag hatar att duscha.

Inläggav Josefine98 » 2013-10-12 10:02:16

När jag var yngre så hade jag samma problem. Jag avskydde verkligen att duscha. Jag struntade fullständigt i min hygien.

Men idag när jag är äldre så duschar jag frivilligt, för att jag vill vara fräsch. Och för att håret inte ska bli allt för fett.
Man lär sig alltid :)
Josefine98
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2012-01-20
Ort: Örebro län

Jag hatar att duscha.

Inläggav sugrövmanövern » 2013-10-12 10:15:56

Jag gillar att duscha om det är en bra dusch. Tyvärr har jag en trång duschkabin, dåligt vattentryck och bara 50 liters varmvattenberedare. Så det känns mest stressigt och man hinner inte alltid skölja av sig schampo och tvål innan det kommer iskallt vatten.

Miche skrev:Jag har aldrig halkat i ett badkar (åtminstone så jag fått några skador) och jag har inga som helst halkskydd, förstår inte hur man bär sig åt att halka om man nu inte håller på med badolja förstås...
Du kanske har bra balanssinne? Jag har dålig motorik och kasst balanssinne. Jag har varit nära att skada mig många gånger när jag ska kliva ur badkar.
(Är kort och svävar i luften under någon sekund vid uthoppet) eller när jag tvättar håret och det kommer balsam under fötterna. Eller bara av att blunda och tappa uppfattningen om upp och ned.

Ytan man står på är ju inte slät, den är välvd. Det är en dödsfälla. Inte för intet Helge Fossmo inte kunde fällas för mordet på sin första fru som "halkade i badkaret" :-)063 .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Jag hatar att duscha.

Inläggav rapchic » 2013-10-12 10:55:15

Det finns ju många balanshjälpmedel i dushar tex dush/badkarsstolar, antihalkstrips/antihalkmattor etc (många äldre använder det).

För att hålla sig fräsch mellan dushningarna så är ju tvättlappar ett alternativ, jag har till och med tvättat hela mig i en balja vid strömavbrott.

Att bada bastu (på riktigt) är ju också ett alternativ.

Själv är jag lite rädd för att dusha då det innebär smärta för mig (pga reynauds) men eftersom jag bara går hemma behöver jag inte dusha varje dag utan tvättlappstvätt räcker till vardags och så blir det dush då det behövs (3 ggr/veckan ungefär, det är lite olika)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Jag hatar att duscha.

Inläggav Miche » 2013-10-12 12:20:20

Vore intressant att höra från er som hatat att duscha och som inte har något emot det nu vad det var som förändrades.

Jag gillade verkligen inte att duscha hemma hos min mormor, de hade så "hårt" vatten (vilket jag när jag var ung tolkade som de hårda vattenstrålarna från duschmunstycket, de gjorde verkligen ont), i realiteten är hårt vatten en helt annan sak.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Jag hatar att duscha.

Inläggav Mortalis » 2013-10-12 12:38:55

Miche skrev:Vore intressant att höra från er som hatat att duscha och som inte har något emot det nu vad det var som förändrades.

Jag gillade verkligen inte att duscha hemma hos min mormor, de hade så "hårt" vatten (vilket jag när jag var ung tolkade som de hårda vattenstrålarna från duschmunstycket, de gjorde verkligen ont), i realiteten är hårt vatten en helt annan sak.


Jupp, hårt vatten ska man akta sig för. En gång för många år sedan fick jag för mig att duscha ansiktet med maximalt vattentryck. Efteråt var ansiktet fullt med blodröda bristningar. Det läkte på några dagar men det var ändå en tankeställare om hur hårt vatten kan vara.

Vatten kan skära i stål om trycket är tillräckligt högt.Bild
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in