Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Helt bedrövligt!

Inläggav kvicksilver » 2012-05-06 13:35:43

Henkkalexi skrev:Borde egentligen anmält ett antal inlägg här som OT, men eftersom det är helt bedrövligt hur dåliga en del är här på att hålla sig till ämnet, så kvalar de iallafall in under rubriksättningen.


Point taken. Föreslår en delning efter att jag och Zombie börjat debattera.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav imperativ » 2012-05-12 22:26:28

lars_britta skrev: Var går den gränsen i Svea rike, är det 100 lax? I så fall blir det givetvis svårt för många.

Finns ingen "gräns". Tanken är att när individen gjort allt, gått likvid, sålt av, levt upp sparpengar, dragit in på "olivsnödvändiga utgifter", så ska samhället gå in och stötta människan att upprätthålla en acceptabel levnadsstandard.

Jag kompletterar min inkomst med pengar från soc. Märker att riksnormen är för HÖG för en ensamstående man. Går ca +1200 kr per månad, trots bilinnehav, kredit- och studieskulder. Försörjningstödet där jag bor motsvarar för mig och min sits en månadslön på 13'500 kr, alldeles för högt då motprestationen som krävs är nästintill obefintlig. (med tanke på att M, KD, FP, C och MP är i koalition och har majoritet i min kommun är det lite anmärkningsvärt att det är så lätt att få ut pengar från soc)

Självklart amorterar jag minst 500 kr extra per månad på skulderna, annat vore korkat tycker jag (och min soc-handläggare).
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav Fenren » 2012-05-12 22:42:00

imperativ skrev:motsvarar för mig och min sits en månadslön på 13'500 kr


:shock:
är det före skatt du menar?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav Zombie » 2012-05-12 22:49:51

Fenren skrev: :shock:

+1

Det där måste vara ett särfall av något slag.
Det här stämmer bättre med vad jag annars brukar höra. (Stöd till hyra och eventuella engångsutgifter o. dyl. de kan bedöma som nödvändiga tillkommer.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav Parvlon » 2012-05-12 22:54:29

Så mycket hemskheter att jag inte vet vart jag ska börja.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav Miche » 2012-05-12 23:24:06

Zombie skrev:Det här stämmer bättre med vad jag annars brukar höra.

Fortfarande ingår inte stöd för ens den billigaste dator och internetanslutning, vilket är totalt jävla nödvändigt för att kunna sköta arbetssökande, myndighetskontakter och mycket mer i dagsläget...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav imperativ » 2012-05-12 23:33:31

Fenren skrev:
imperativ skrev:motsvarar för mig och min sits en månadslön på 13'500 kr


:shock:
är det före skatt du menar?

Ja, försörjningstödet kommer i nettoutbetalningar och soc räknar utifrån nettoinkomster. Självklart omräknar jag bidraget till en bruttomånadslön och får det till 13'500 kronor. Syftet att räkna om till bruttoinkomst är att kunna sätta pengarna i ett perspektiv som är lätt att förstå.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav Skinny » 2012-05-13 16:36:22

Det är ju katastrofalt!
Alla borde själva få bestämma hur mycket pengar dom ska få och hur ofta.
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav Björne » 2012-05-13 17:29:41

imperativ skrev:Ja, försörjningstödet kommer i nettoutbetalningar och soc räknar utifrån nettoinkomster. Självklart omräknar jag bidraget till en bruttomånadslön och får det till 13'500 kronor. Syftet att räkna om till bruttoinkomst är att kunna sätta pengarna i ett perspektiv som är lätt att förstå.


Du räknar som en kratta. 13500 ger 10800-11200 netto beroende på kommun och församling. Det får du inte ut i försörjningsstöd.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav Zombie » 2012-05-13 17:43:33

Det är mer än vad jag och många andra sjukpensionärer (/vad-det-heter-den-här-veckan) får ut. Och jag är rik jämfört med de socialbidragstagare jag har träffat, också rikare än när jag gick på socialen i en liberalare epok.

Bilinnehav tror jag inte heller många kommuner skulle godta att stödja.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav Skinny » 2012-05-13 18:17:31

Zombie skrev:Det är mer än vad jag och många andra sjukpensionärer (/vad-det-heter-den-här-veckan) får ut. Och jag är rik jämfört med de socialbidragstagare jag har träffat, också rikare än när jag gick på socialen i en liberalare epok.

Bilinnehav tror jag inte heller många kommuner skulle godta att stödja.


Är du verkligen så dåligt underrättad? Om du behöver bil för jobb tex. så kan du få behålla den.
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav Vildsvin » 2012-05-13 18:48:32

Björne skrev:
imperativ skrev:Ja, försörjningstödet kommer i nettoutbetalningar och soc räknar utifrån nettoinkomster. Självklart omräknar jag bidraget till en bruttomånadslön och får det till 13'500 kronor. Syftet att räkna om till bruttoinkomst är att kunna sätta pengarna i ett perspektiv som är lätt att förstå.


Du räknar som en kratta. 13500 ger 10800-11200 netto beroende på kommun och församling. Det får du inte ut i försörjningsstöd.

Man får ju försörjningsstödet utöver hyran. Motsvarande nettomånadslön är alltså försörjningsstöd + hyra.

Jag tror inte alls det är omöjligt att soc betalar ut såpass mycket på en person. Låt oss säga att någon äger ett vandrarhem och känner "rätt" personer i kommunens ledning. Efter lite "tjänster" bestämmer sig sociaförvaltningen att placera bostadslösa i vendrarhemmet mot en groteskt tilltagen hyra. Ingen på kommunen bryr sig för "det är inte mina pengar".
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav Xzirie » 2012-05-13 19:04:33

imperativ skrev:Jag kompletterar min inkomst med pengar från soc. Märker att riksnormen är för HÖG för en ensamstående man. Går ca +1200 kr per månad, trots bilinnehav, kredit- och studieskulder.


Låter jävligt märkligt om du inte lever på luft. Jag har ungefär 2000 kr kvar att leva på i månaden efter att hyran och räkningarna är betalda, och de ska räcka till allt. Behöver jag köpa kattmat, ett par jeans eller något annat dyrt märks det rejält. Pajar datorn eller telefonen eller om jag måste ta katten till veterinären är jag körd.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav imperativ » 2012-05-13 23:24:39

Zombie skrev:Det är mer än vad jag och många andra sjukpensionärer (/vad-det-heter-den-här-veckan) får ut. Och jag är rik jämfört med de socialbidragstagare jag har träffat, också rikare än när jag gick på socialen i en liberalare epok.

Bilinnehav tror jag inte heller många kommuner skulle godta att stödja.

Försörjningstödet är mycket mer pengar än man kan ana om man har koll på sin ekonomi och kan bevisa vilka utgifter man har såsom hyra, hemförsäkring, arbetsresor (månadskort hos kollektivtrafiken), medlemsavgift a-kassa, fackförbundsmedlemsavgift, hushållsel och för andra saker krävs synnerligen viktiga skäl.

Mitt beslut från soc säger att jag kan behålla bilen i 3-6 månader. Bilen, liksom internetuppkoppling och studieskulder är utgifter jag inte får stöd för.
____

Björne skrev:
imperativ skrev:Ja, försörjningstödet kommer i nettoutbetalningar och soc räknar utifrån nettoinkomster. Självklart omräknar jag bidraget till en bruttomånadslön och får det till 13'500 kronor. Syftet att räkna om till bruttoinkomst är att kunna sätta pengarna i ett perspektiv som är lätt att förstå.


Du räknar som en kratta. 13500 ger 10800-11200 netto beroende på kommun och församling. Det får du inte ut i försörjningsstöd.

Där jag bor är kommunalskatten 32,15% och kyrkoavgiften 1,35%. Jag är med i svenska kyrkan, betalar alltså 33,5% i skatt när jag får ut en vanlig lön.
____

Xzirie skrev:
imperativ skrev:Jag kompletterar min inkomst med pengar från soc. Märker att riksnormen är för HÖG för en ensamstående man. Går ca +1200 kr per månad, trots bilinnehav, kredit- och studieskulder.


Låter jävligt märkligt om du inte lever på luft. Jag har ungefär 2000 kr kvar att leva på i månaden efter att hyran och räkningarna är betalda, och de ska räcka till allt. Behöver jag köpa kattmat, ett par jeans eller något annat dyrt märks det rejält. Pajar datorn eller telefonen eller om jag måste ta katten till veterinären är jag körd.

Jag lever på luft eller har ställt om hela sinnet utefter "jag har inga pengar alltså kan jag inte konsumera näringsfattig kostnadsineffektiv mat (typ helfabrikat, grädde, te, kaffe, smör, olja, korv, chips, yoghurt, juice, läsk, godis, kakor och sånt).
Mat och förbrukningsvaror för imperativ, år 2012:
Februari: 168,34 kr.
Mars: 961,16 kr.
April: 253,95 kr.
Enligt riksnorm ska min matkostnad vara 1300 kr/månad. I riksnorm ingår andra saker jag är otroligt sparsam med. Kläder 700 kr/månad, mitt klädkonto för ett år tillbaka är ca 50kr/månad. Tv-avgift, äger ingen tv-mottagare så jag slipper den utgiften. Tydligen äger ALLA bidragstagare en tv och alla ska ha en tv oavsett hur verkligen ser ut. Dessutom är jag ingen prylhora och har inget husdjur att bry mig om.

Hushållselen får jag inget stöd för. Jag betalar halvårsvis och det är för sällan för att stödja. :lol:

Socialbidrag bedöms individuellt! Enskilda fall är enskilda fall och kan se riktigt olika ut. Jag föstår inte folks beklagande när jag säger att jag lever på soc (fast 2/3 av pengarna kommer från FK). Riksnormen är mycket pengar och jag har problem att anpassa mitt snåla leverna efter den. Istället extraamorterar jag på mina skulder, spara pengarna får jag inte säger soc!
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav HGJ » 2012-05-13 23:52:38

imperativ skrev:
Björne skrev:
imperativ skrev:Ja, försörjningstödet kommer i nettoutbetalningar och soc räknar utifrån nettoinkomster. Självklart omräknar jag bidraget till en bruttomånadslön och får det till 13'500 kronor. Syftet att räkna om till bruttoinkomst är att kunna sätta pengarna i ett perspektiv som är lätt att förstå.


Du räknar som en kratta. 13500 ger 10800-11200 netto beroende på kommun och församling. Det får du inte ut i försörjningsstöd.

Där jag bor är kommunalskatten 32,15% och kyrkoavgiften 1,35%. Jag är med i svenska kyrkan, betalar alltså 33,5% i skatt när jag får ut en vanlig lön.

Grundavdrag och jobbskatteavdrag då?
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav Björne » 2012-05-14 0:04:53

imperativ skrev:
Björne skrev:
imperativ skrev:Ja, försörjningstödet kommer i nettoutbetalningar och soc räknar utifrån nettoinkomster. Självklart omräknar jag bidraget till en bruttomånadslön och får det till 13'500 kronor. Syftet att räkna om till bruttoinkomst är att kunna sätta pengarna i ett perspektiv som är lätt att förstå.


Du räknar som en kratta. 13500 ger 10800-11200 netto beroende på kommun och församling. Det får du inte ut i försörjningsstöd.

Där jag bor är kommunalskatten 32,15% och kyrkoavgiften 1,35%. Jag är med i svenska kyrkan, betalar alltså 33,5% i skatt när jag får ut en vanlig lön.


Nix. Först gör du grundavdrag av din inkomst på 2617 kr vilket ger 10883 kr. Sedan räknar du ut kommunalskatten: 10883 * 0.335 = 3645 kr. Sedan drar du av jobbskatteavdrag: 3645 - ~989 = 2656 kr i total skatt: 13500 - 2656 = 10844 kr kvar.

Jag lever på luft eller har ställt om hela sinnet utefter "jag har inga pengar alltså kan jag inte konsumera näringsfattig kostnadsineffektiv mat (typ helfabrikat, grädde, te, kaffe, smör, olja, korv, chips, yoghurt, juice, läsk, godis, kakor och sånt).


Det låter väldigt torftigt att inte ens kunna unna sig korv och kaffe. Imponerande att det funkar för dig, men jag tycker inte folk i allmänhet ska behöva leva så sparsamt.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav Tiblan » 2012-05-14 7:45:20

Tycker det är sjukt att man måste sälja sitt boende om man blir sjuk. Visst om det är ett jättestort hus eller så kan jag förstå men inte en 2'a eller 3'a. Många har ju en månadsavgift som inte alls är speciellt dyr men när dom flyttar till hyreslägenhet kan den bli både 2, 3 eller 4 gånger högre. Har man dessutom lån blir det ju inget över att leva på iallafall. Däremot så måste dom ha bostadsbidrag och bostadstillägg för att kunna betala hyran. Bostaden är ju många gången den enda trygga punkten många har och att behöva byta ut den när allt är eländigt kan ju sänka en människa totalt.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav Fighterbabe » 2012-05-14 9:00:54

Henkkalexi skrev:Soc har NEKAT henne ersättning på grund av att hon äger sin bostad.

Någon kanske då anser att hon kan sälja den och visst, det kan hon säkert - men sedan ska hon hitta en hyreslägenhet i Malmö och det är INTE det lättaste.

Har man dessutom ingen fast anställning så tvekar hyresbolagen att hyra ut, så det är inte särskilt konstigt att hon behåller sin lägenhet.


Men så är ju reglerna för alla. Äger man en bostad är det en tillgång och då får man ingen hjälp från soc. Förrän ens tillgångar är på noll.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav weasley » 2012-05-14 13:37:34

Fighterbabe skrev:
Henkkalexi skrev:Soc har NEKAT henne ersättning på grund av att hon äger sin bostad.

Någon kanske då anser att hon kan sälja den och visst, det kan hon säkert - men sedan ska hon hitta en hyreslägenhet i Malmö och det är INTE det lättaste.

Har man dessutom ingen fast anställning så tvekar hyresbolagen att hyra ut, så det är inte särskilt konstigt att hon behåller sin lägenhet.


Men så är ju reglerna för alla. Äger man en bostad är det en tillgång och då får man ingen hjälp från soc. Förrän ens tillgångar är på noll.


Ja så är det. Men det är en jättekonstig regel som borde tas bort - reglerna borde ändras i det här fallet.

Tiblan skrev:Tycker det är sjukt att man måste sälja sitt boende om man blir sjuk. Visst om det är ett jättestort hus eller så kan jag förstå men inte en 2'a eller 3'a. Många har ju en månadsavgift som inte alls är speciellt dyr men när dom flyttar till hyreslägenhet kan den bli både 2, 3 eller 4 gånger högre. Har man dessutom lån blir det ju inget över att leva på iallafall. Däremot så måste dom ha bostadsbidrag och bostadstillägg för att kunna betala hyran. Bostaden är ju många gången den enda trygga punkten många har och att behöva byta ut den när allt är eländigt kan ju sänka en människa totalt.


Det här är ju ett exempel på när reglerna borde tänjas på. Säg att en familj med mamma, pappa och tre minderåriga barn har sitt hus. Så blir mor och far arbetslösa (sånt händer) och måste gå till soc. Ska de då behöva sälja huset? Var ska de bo? Hur ska de få den bostaden?

Och om man bara har en husvagn att bo i, måste man sälja den och leva på en parkbänk innan soc griper in?

Nej, jag gillar inte stelbenta regler från en annan tid, då det faktiskt VAR en tillgång att äga sin bostad. Nu är det ju inte alls säkert att det är det längre.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav imperativ » 2012-05-14 18:09:10

Björne skrev:
imperativ skrev:
Björne skrev:Du räknar som en kratta. 13500 ger 10800-11200 netto beroende på kommun och församling. Det får du inte ut i försörjningsstöd.

Där jag bor är kommunalskatten 32,15% och kyrkoavgiften 1,35%. Jag är med i svenska kyrkan, betalar alltså 33,5% i skatt när jag får ut en vanlig lön.


Nix. Först gör du grundavdrag av din inkomst på 2617 kr vilket ger 10883 kr. Sedan räknar du ut kommunalskatten: 10883 * 0.335 = 3645 kr. Sedan drar du av jobbskatteavdrag: 3645 - ~989 = 2656 kr i total skatt: 13500 - 2656 = 10844 kr kvar.

Ja, i den slutgiltiga skatteuträkningen. Om en arbetsgivare betalar ut en lön på 13500 så kommer den dra av 32-34% på lönen i min hemkommun om inget annat sägs.

Björne skrev:Det låter väldigt torftigt att inte ens kunna unna sig korv och kaffe. Imponerande att det funkar för dig, men jag tycker inte folk i allmänhet ska behöva leva så sparsamt.

När ekonomiska svångremmen var på plats gällde det att bli mätt 3 ggr om dagen så billigt och effektivt som möjligt. Sämre naglar, ork, hy, hår, tandkött och tarmflora var några bieffekter. Det funkar som temporär lösning.


Soc ställer för lite krav. Jag gick dit med tron att dom ska ha fullständig insyn och efterkontroll på hur pengarna fördelats. Dessutom "straffa" slösaktighet på fel saker genom att dra in på pengarna. Istället räcker det med att jag visar vilka inkomster jag haft under månaden, svarar på lite frågor om hur livet går, tar emot påminnelser om bilen och sen beslutar soc-handläggaren betala ut mellanskillnaden. Ingen kontroll, inga konstiga krav. För lättsamt tycker jag.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav Miche » 2012-05-14 18:16:12

imperativ skrev:Soc ställer för lite krav.

Jag tycker att deras krav sliter på min mentala status, varje månad har jag ett par psykiskt jobbiga dagar som jag gärna skulle vilja vara utan.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav imperativ » 2012-05-14 18:23:52

Miche skrev:
imperativ skrev:Soc ställer för lite krav.

Jag tycker att deras krav sliter på min mentala status, varje månad har jag ett par psykiskt jobbiga dagar som jag gärna skulle vilja vara utan.

(Jag har antagligen inget med det att göra. Men.) Vad ställer dom för krav på dig? Vilka tankar leder kraven till?

Av mig krävs bara att jag sköter min anvisning från arbetsförmedlingen.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav nano » 2012-05-14 18:57:11

imperativ skrev:
lars_britta skrev: Var går den gränsen i Svea rike, är det 100 lax? I så fall blir det givetvis svårt för många.
Jag kompletterar min inkomst med pengar från soc. Märker att riksnormen är för HÖG för en ensamstående man. Går ca +1200 kr per månad, trots bilinnehav, kredit- och studieskulder. Försörjningstödet där jag bor motsvarar för mig och min sits en månadslön på 13'500 kr, alldeles för högt då motprestationen som krävs är nästintill obefintlig. (med tanke på att M, KD, FP, C och MP är i koalition och har majoritet i min kommun är det lite anmärkningsvärt att det är så lätt att få ut pengar från soc)

Självklart amorterar jag minst 500 kr extra per månad på skulderna, annat vore korkat tycker jag (och min soc-handläggare).
Jag har en släkting som är socialsekreterare och jag har hjälpt en o annan forumist i lagträsket, jag törs säga att det där inte stämmer eller så har du en massa barn som du inte nämnt.
ELLER, så har du lycktats visa socialsekreteraren att du går under LSS och ska kunna "leva som andra", då hamnar saken i ett helt annat läge, då talar vi inte längre om normalt socialbidrag även fast det är socialtjänsten som betalar ut det.

Har du normalt socialbidrag så ger de inte 500 kr extra att betala av på lån.
Motbevisa mig gärna så blir jag mycket överraskad.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Helt bedrövligt! (Om regler för socialbidrag)

Inläggav Björne » 2012-05-14 20:49:30

imperativ skrev:
Björne skrev:
imperativ skrev:Där jag bor är kommunalskatten 32,15% och kyrkoavgiften 1,35%. Jag är med i svenska kyrkan, betalar alltså 33,5% i skatt när jag får ut en vanlig lön.


Nix. Först gör du grundavdrag av din inkomst på 2617 kr vilket ger 10883 kr. Sedan räknar du ut kommunalskatten: 10883 * 0.335 = 3645 kr. Sedan drar du av jobbskatteavdrag: 3645 - ~989 = 2656 kr i total skatt: 13500 - 2656 = 10844 kr kvar.

Ja, i den slutgiltiga skatteuträkningen. Om en arbetsgivare betalar ut en lön på 13500 så kommer den dra av 32-34% på lönen i min hemkommun om inget annat sägs.


Det kallas för preliminär skatt och har inget med vad den totala skattesatsen blir att göra. Arbetsgivaren betalar in ett schablonbelopp (en summa tagen mellan tummen och pekfingret) varje månad på ditt skattekonto. Enda anledningen till det är att annars får du en gigantisk summa i kvarskatt och de flesta människor föredrar att betala lite i taget. Vill man kan man jämka och slipper då helt att betala preliminär skatt.

Siffran 32-34% låter extremt högt. Min arbetsgivare betalar 24% för mig och jag brukar ändå slippa kvarskatt. 34% skulle för de flesta ge en gigantisk skatteåterbäring så jag tror inte dina siffror stämmer.

Björne skrev:Det låter väldigt torftigt att inte ens kunna unna sig korv och kaffe. Imponerande att det funkar för dig, men jag tycker inte folk i allmänhet ska behöva leva så sparsamt.

När ekonomiska svångremmen var på plats gällde det att bli mätt 3 ggr om dagen så billigt och effektivt som möjligt. Sämre naglar, ork, hy, hår, tandkött och tarmflora var några bieffekter. Det funkar som temporär lösning.


För dig ja. För det låter verkligen fruktansvärt. Tom interner har en högre levnadsstandard än det.

Soc ställer för lite krav. Jag gick dit med tron att dom ska ha fullständig insyn och efterkontroll på hur pengarna fördelats. Dessutom "straffa" slösaktighet på fel saker genom att dra in på pengarna. Istället räcker det med att jag visar vilka inkomster jag haft under månaden, svarar på lite frågor om hur livet går, tar emot påminnelser om bilen och sen beslutar soc-handläggaren betala ut mellanskillnaden. Ingen kontroll, inga konstiga krav. För lättsamt tycker jag.


Nej, för en någorlunda intelligent och skötsam snubbe är det inte svårt alls. Men det är inte de som brukar behöva soc heller. I min hemkommun var ett av kraven att man skulle infinna sig på "informationsmöte" hos Arbetsförnedringen två gånger i månaden 09:00. En tidpunkt som var uppenbart strategiskt vald för det var många som gick bet på den uppgiften.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in